تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۴۵۸۴۹۲
کبنا بررسی کرد؛

گذر از سلطان به مافیا؟ / زوایای پیدا و پنهان برگزاری نمایشگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد / روزبهان: در صورت وجود تخلف، دادستانی ورود خواهد کرد / عسکری: امتیاز نمایشگاه‌ها از طریق رانت فروخته می‌شد

۴
۰
گذر از سلطان به مافیا؟ / زوایای پیدا و پنهان برگزاری نمایشگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد / روزبهان: در صورت وجود تخلف، دادستانی ورود خواهد کرد / عسکری: امتیاز نمایشگاه‌ها از طریق رانت فروخته می‌شد
کبنا ؛
 
تا زمانی که رویه‌ها و فرایندهایی که منجر به شکل‌گیری سلطان و مافیا در حوزه نمایشگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد شده است، شناسایی نشوند، باز هم شاهد سلطان‌های جدید خواهیم بود.
به گزارش کبنا، یکی از روش‌های مدرن برای شناسایی و فروش محصولات، برگزاری نمایشگاه است. طی این نمایشگاه‌ها، فروشندگان، کالاهای خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند تا فروش بیشتری داشته باشند. اما حال بررسی‌های کبنا نیوز نشان می‌دهد که در خود فرایند برگزاری نمایشگاه‌های استان، حرف‌وحدیث‌هایی وجود دارد.
نمایشگاه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد با مجوز سازمان صنعت و معدن استان برگزار می‌شوند. اما پیگیری‌های ما نشان می‌دهد با برخی اعمال فشارها، برگزاری این نمایشگاه‌ها توسط چند نفر خاص صورت می‌گیرد. گفته می‌شود رئیس صنعت و معدن استان نیز بدون مقاومت چندانی مجوز نمایشگاه‌ها را صادر می‌کند. همان‌طور که در گذشته نیز اشاره کردیم، رد پای یکی از افراد صاحب نفوذ در دستگاه‌های اجرایی استان در این نمایشگاه‌ها دیده می‌شود.
در واقع در خود برگزاری نمایشگاه‌ها، سر نخ‌هایی از برخی زد و بندها دیده می‌شود که ممکن است تنها نوک یک کوه یخ باشد و با فسادهای دیگری نیز ارتباط داشته باشند.
شناسایی زوایای پنهان بده‌بستان‌هایی که در این زمینه وجود دارد، کاری بسیار زمان‌بر است. از دادستانی انتظار می‌رود همچون همیشه به جد با فساد مبارزه کند و چنانچه در برگزاری نمایشگاه‌ها مصادیقی از فساد وجود دارد ورود کنند.
پیگیری سر نخ‌های اینکه این افراد خاص با حمایت چه کسانی و از چه طریقی مجوز نمایشگاه‌ها را دریافت می‌کنند، ممکن است ما را به پدیده‌های دیگری هدایت کند که پرده از مافیای بزرگتری بردارد.
گفتنی است این افراد که از آنها می‌توان با عنوان سلطان نمایشگاه‌ها یاد کرد، حتی شناختی از فلسفه نمایشگاه‌ها نیز ندارند، اما با استفاده از رانتی که دارند، مجوز نمایشگاه‌های مختلف را اخذ می‌کنند و سپس با قیمت‌های هنگفت، به افرادی که می‌خواهند نمایشگاه برگزار کنند می‌فروشند.
شنیده‌ها نشان می‌دهد این افراد به صور مختلف رد پول‌های دریافتی را گم کرده‌اند و با پول‌شویی در پی آن بوده‌اند که تخلف‌شان را پنهان کنند.
پولشویی به عنوان یکی از مصادیق محرز فساد، مصداق اخلال در بازار نیز هست. در حالی که مقام معظم رهبری بارها بر اهمیت بازار و شفافیت در رویه‌های اقتصادی برای پیشرفت اقتصادی تأکید کرده‌اند، حال می‌بینیم در کهگیلویه و بویراحمد برخی از افراد با استفاده از رانت‌های مختلف، مجوزهایی را دریافت می‌کنند و می‌فروشند که دسترسی به آن مجوزها برای افراد دیگری مهیا نیست.
سؤال افکار عمومی این است که چرا برخی از افراد باید با فشارهای سیاسی چنین مجوزهایی را دریافت کنند، اما دیگر افراد این جامعه این توانایی را ندارند؟ آیا این افراد از هوش بالایی برخوردار هستند یا به واسطه زد و بندها و روابطی است که دارند؟ چرا باید یک یا چند نفر عنوان سلطان نمایشگاه‌ها را یدک بکشند؟
مگر چه میزان پول در برگزاری این نمایشگاه‌ها رد و بدل می‌شود که چنین مافیایی حول آن شکل گرفته است؟ آیا صرفاً افراد شخصی در این فساد دخیل هستند یا این افراد تنها بخشی از فساد بزرگتری هستند که ممکن است وجود داشته باشد؟ همه این‌ها سؤالاتی است که افکار عمومی خواهان پاسخ آنها هستند.
دلالی در بسیاری از کالاها دیده شده بود، اما تاکنون کمتر شنیده شده که در حوزه برگزاری نمایشگاه نیز دلالی آن هم به چنین شکل گسترده‌ای رخ دهد. واضح است دلالی نیز نمایشگاه‌ها را از مسیر اصلی خود دور کرده و به اقتصاد استان آسیب می‌زند.   
در خصوص اطلاعات بیشتر، با روزبهان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگویی داشتیم. وی گفت: کار را مطابق روال قانونی انجام می‌دهیم، اگر تخلفی صورت گرفته باشد، دادستانی برخورد می‌کند.
وی ادامه داد: ما دستگاه ناظر هستیم و مجوز صادر می‌کنیم
روزبهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار که همان‌طور که می‌گویید شما ناظر هستید، آیا تخلفی رخ داده یا خیر، پاسخ داد: قرار نیست اگر تخلفی صورت گرفته باشد به رسانه کشیده شود.
عالی‌پور معاون صنعت و معدن نیز گفت: نمایشگاه‌ها به روال صحیح انجام می‌شوند.
احسان عسکری _معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ نیز ضمن تأیید وجود رانت در برگزاری نمایشگاه‌ها، گفت: در گذشته نوعی رانت شکل گرفته بود و امتیاز برگزاری نمایشگاه‌ها از طریق رانت فروخته می‌شد.
وی ادامه داد: شرکت نمایشگاه‌ها امتیاز برگزاری را می‌فروخت و در این بین مبالغ زیادی رد و بدل می‌شد.
عسکری تأکید کرد: با دست به دست شدن مجوز نمایشگاه‌ها، منافعی غیرمنطقی برای برخی به وجود می‌آمد.
معاون اقتصادی استاندار با بیان اینکه روند گذشته شرکت نمایشگاه‌ها در گذشته قابل دفاع نیست، گفت: در حال حاضر در فرایند انتقالی و اصلاح این مسیر هستیم.
وی با اشاره به این‌که الأن مقاومت‌ها و حاشیه‌هایی شکل گرفته است، ادامه داد: ما با این وضعیت مبارزه می‌کنیم و به شرکت نمایشگاه‌ها تأکید کرده‌ایم حق واگذاری امتیاز به هیچ شخصی را ندارند.
واضح است شفافیت یکی از مهمترین اصول توسعه در هر جامعه است. ازاین‌رو انتظار می‌رود چنانچه تخلفی صورت گرفته است، به طور شفاف به اطلاع عموم رسانده شود.
مسأله تنها تخلفات حوزه نمایشگاه توسط یک یا چند فرد خاص نیست، بلکه باید بررسی شود چه روزنه‌ها، فرایندها و مکانیزم‌هایی باعث شده است که چنین سلطان‌هایی در کهگیلویه و بویراحمد متولد شوند. تنها با شناخت این فرایند‌ها و رویه‌هاست که می‌توان به تعبیر مقام معظم رهبری با اژدهای هفت سر فساد مبارزه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

صنعت
آقای... مشاور ! چگونه مجری همه نمایشگاه‌ها شده و به چه ثروت بادآورده ای رسیده؟!
Netherlands
ای داد بی داد برا بازاریای مظلوم استان
علی
Seychelles
بسیار خوب، آفرین کبنا
الان که سه شرکت صوری در اختیار/// است و با حمایت حوزه استانداری همه چیز را قبضه کرده! معاون اقتصادی چطور خبر نداره از بیخ گوش خودش.
ممکنه بفرمایید که این یار همیشه در صحنه استانداری چگونه مجری کل نمایشگاههاست؟
شیراز
Iran, Islamic Republic of
///مبالغ زیادی جهت غرفه دو نبش از ما گرفت ، بعضی وقت پول پیش می گرفت و دیگه نمیدادش، اموال و ماشین
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
1