تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب : ۴۵۸۰۴۳

تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو چیست؟

۱
تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو چیست؟
کبنا ؛بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمت‌گذاری خودروها و شیوه اعمال آن تعیین شد.
به گزارش کبنا، شورای رقابت صبح امروز، به دنبال اعتقاد این سازمان بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرده و فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری را مشخص کرده است.
شورای رقابت در بند ٢ دستورالعمل جدید شورای رقابت، (دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری مصوب شورای رقابت) این سازمان، بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی انحصاری تشخیص داده شده‌اند و از این پس مشمول این دستور (دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری منصوب شورای رقابت) هستند.
دستورالعمل در مورد قیمت‌گذاری خودروها به شرح زیر است:  
١- مبنای تنظیم قیمت، بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و پس از تصویب شورای رقابت، توسط عرضه‌کننده خودرو لازم‌الاجرا است.
۲- با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد قیمت به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود. شورای رقابت راسا یا از طریق وزرات صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده خواهد کرد که در سه کارگروه خودرو در دوره‌های شش ماهه یا یکساله جمع‌بندی و مبنای عمل خواهند بود.
تبصره: عرضه‌کننده خودرو می‌تواند خودروهای هم‌رده محصولات خود در بازار جهانی را به کارگروه خود پیشنهاد دهد.
٣- خودروهای سواری، بر اساس ترازیابی (Benchmarking) با حداقل سه خودروی رقیب (مشابه) خارجی مقایسه شده و بر اساس شاخص رقابت‌پذیری ذیل رتبه‌بندی می‌شوند.
تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو چیست؟
تبصره١: نرخ ارز بازار متشکل (یا بازار جایگزین آن)، اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بنای محاسبه خواهد بود.
تبصره٢: نرخ ارز موضوع تبصره ١، متوسط شش ماهه خواهد بود و حسب مورد، می‌تواند در بازه زمانی کمتر و بیشتر باشد.
۴- رتبه‌بندی قیمت بر اساس شاخص رقابت‌پذیری محصول که دربند ٢ معرفی شده مطابق جدول ذیل تعریف می‌شود. 
تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو چیست؟
۵- قیمت محاسبه شده دربند ۱ در صورتیکه از منظر رده‌بندی موضوع بند ۴ رده‌های GتاA قرار گیرد مورد پذیرش شورای رقابت خواهد بود.
تبصره: خودروهایی که در رتبه قیمتی F و G قرار دارند به مدت یک سال فرصت برای ارتقا به رتبه بالاتر خواهند داشت و در غیراینصورت عرضه‌کننده خودروهای مذکور اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.
۶- شورای رقابت برچسب رقابت‌پذیری هر خودرو را مطابق با روش فوق‌الذکر به صورت شفاف اطلاع رسانی می‌کند.
۷- در خصوص خودروهای جدید ضوابط و معیارهای آن باید کارگروه خود تعریف و مشخص شود.
شورای رقابت در نهایت تاکید کرده است:
١-دستورالعمل‌های قبلی شورای رقابت در خصوص تنظیم بازار خودروی سواری، در صورت مغایرت با این دستورالعمل لغو خواهد شد.
٢-شورای رقابت حسب شرایط و براساس تشخیص، این دستورالعمل را مورد ارزیابی و بازبینی قرار خواهد داد.
تعریف ٩ شرط برای متقاضیان خرید محصولات خودروسازان بزرگ
شورای رقابت صبح امروز (یکشنبه)، به دنبال اعتقاد خود بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودروها را ابلاغ و منتشر کرده که بر اساس آن ٩ شرط برای خرید خودرو از کارخانه تعریف کرده است.
به گزارش ایسنا، طبق دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروهای سواری منصوب شورای رقابت، شرایط خرید خودرو برای متقاضیان تعریف شده است.
این شرایط به شرح زیر است: 
۱- حداقل سن متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال باشد.
۲- دارابودن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.
۳- متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته صدور فاکتور خورو نزد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته صدور فاکتور خودرو نزد دیگر شرکت‌ها داشته‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو ندارند.
۴- متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.
۵- انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.
۶- امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.
٧-  عرضه‌کننده خودرو موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، اتخاذ و اجرا کنند.
۸- امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
۹- مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که بر اساس نوع برنامه فروش متغیر است.
الف - در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.
ب- در روش پیش‌فروش، به اندازه مبلغ پیش پرداخت (و بر اساس بخشنامه اعلامی فروش که با توجه به تبصره ماده ۴) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو است، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.
تبصره: در صورتی که وضعیت بازار از منظر عرضه و تقاضا متعال شود به پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت، محدودیت‌ها و شروط فوق می‌تواند با توجه به مدل خودرو و شرکت تعدیل و بازنگری شود.
بر اساس این شروط ٩ گانه تعریف شده، تنها شرط در رهن ماندن سند خودرو که حذف شده بود، مجدد اجرایی می‌شود و الباقی همان شروطی است که در طرح‌های فروش خودروسازان لحاظ می‌شد.
البته گروه خودروسازی سایپا، شرط عدم خرید ۴٨ ماهه را برای برخی محصولات کمتر کرده بود.
همچنین شرط تعریف حساب وکالتی و واریز وجه معین به حساب تعریف شده در طرح‌های اخیر دو خودروساز اجرایی شده است.
دستورالعمل شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو منتشر شد
دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، پیشنهاد کارگروه تخصصی خودرو در جلسه شماره ۵۴۳ شورای رقابت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به اتفاق آراء مصوب شد.
به گزارش ایسنا، سه‌هفته گذشته، شورای رقابت صبح و عصر در جلسه‌ای که در خصوص تعیین تکلیف عرضه خودرو  در بورس برگزار شد به جمع‌بندی نهایی نرسید و مقرر شد دستورالعمل در نوبت بعدی اعلام شود.  
پس از آن، دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت به اتفاق آراء و بدون حتی یک مخالف تصویب و مقرر شد، صبح امروز (یکشنبه ١۶ بهمن ماه) منتشر و ابلاغ شود. همانطور که وعده داده شده بود، این دستورالعمل صبح امروز ابلاغ و صادر شد.
در این دستورالعمل نشان می‌دهد که پس از گذشت بالغ بر یکسال که شورای عالی رقابت از بحث قیمت‌گذاری خودروها کنار گذاشته شد و این امر به ستاد تنظیم بازار محول شد، مجدد این سازمان در جایگاه تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو و تنظیم بازار آن قرار گرفته است. این درحالیست که پس از یک دوره افزایش رسمی قیمت محصولات در همان زمان (دی ماه ١۴٠٠) دیگر افزایش قیمت رسمی در سال جاری اتفاق نیفتاد.  
البته شنیده‌ها حاکی از آن است که شورای رقابت اعلام کرده است این سازمان قیمت‌گذار خودرو نخواهد بود و صرفاً دستورالعمل را تدوین می‌کند و اجرای آن با دولت است.
دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
فایل های مرتبط
1