تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۴۵۷۶۴۱
کبنا گزارش می‌دهد

جزئیات حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان/ انگیزه مهاجم شخصی است / حادثه سفارت آذربایجان، عملیات تروریستی و سازمان‌دهی شده نیست / دستور رئیس‌جمهور برای بررسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان 

۱
۲
جزئیات حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان/ اظهارات فرزند عامل حمله مسلحانه (+ فیلم )
کبنا ؛راننده یک پراید حوالی ۸ صبح امروز (۷ بهمن ماه) با یک اسلحه کلاشینکف به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران واقع در خیابان «راستوان» حمله کرد.
به گزارش کبنا، اخبار اولیه و انتشار ویدیوهای این اقدام مسلحانه حاکی از آن بود که مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشینکف رئیس سرویس امنیتی سفارت را به قتل رسانده است.
همچنین در جریان دفع این حمله و متوقف کردن فرد مهاجم، دو مامور امنیتی سفارت نیز مجروح شدند.
بر اساس تصاویر ضبط شده توسط دوربینی که مقابل درب سفارت را نشان می‌دهد، با فاصله زمانی اندکی پس از آنکه دو نفر از خودروی خود پیاده شده و وارد سفارت می‌شوند، فرد مهاجم با پراید به خودروی پارک شده آنها می‌کوبد و به سرعت پشت سر آنها با اسلحه آماده به شلیک، وارد اتاق حراست سفارتخانه می‌شود.
دوربین دیگری که داخل فضای ورودی سفارتخانه را ثبت و ضبط کرده نشان می‌دهد، مهاجم بلافاصله پس از ورود اقدام به تیراندازی می‌کند. دو نفری که دقایقی قبل وارد شده بودند تلاش می‌کنند از درب دیگر اتاق حراست خارج شوند تا از مهاجم فاصله بگیرند و در امان باشند، اما در حین فرار به یکی از آنها گلوله اصابت می کند و به قتل می رسد.
در این فاصله یکی از نیروهای حفاظت سفارت جمهوری آذربایجان از پشت سر، به فرد مهاجم حمله می‌کند تا او را متوقف کند. گفته می‌شود با اقدام به موقع وی، از آسیب بیشتر در جریان این اقدام مسلحانه جلوگیری شده است.
جزئیات حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان/ انگیزه مهاجم شخصی است
خیلی زود اعلام شد که مهاجم مسلح توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن تایید دستگیر شدن متهم، خبر داد که تحقیقات از وی ادامه دارد.
پیش از آنکه موج واکنش‌های رسمی به این حادثه آغاز شود، قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره انگیزه اصلی از این حمله مسلحانه گفت: «تحقیقات اولیه نشان می‌دهند فرد مهاجم با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است.»
رسانه‌ها با انتشار جزییاتی از اولین تحقیقات درباره متهم اعلام کردند فرد مهاجم مدعی شده است که همسرش فروردین ماه امسال (۱۴۰۱) به سفارت آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل بازنگشته است.
او همچنین مدعی شده که در مراجعات مکرر به سفارت هیچ پاسخی از آنها دریافت نکرده و تصور کرده همسرش در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حضور دارد و حاضر به دیدار با او نیست.
متهم در نهایت درباره ماجرای این حمله مسلحانه گفته است که امروز صبح تصمیم گرفته با اسلحه کلاشینکفی که از قبل تهیه کرده به سفارت برود.
در پی این حادثه حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور جلسه ای تشکیل داده و اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند.
مقامات سیاسی وزارت امور خارجه نیز این حمله مسلحانه را محکوم کردند و از پیگیری جدی دلایل و بررسی جزییات و ابعاد آن خبر دادند. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پی این حادثه گفت: «با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.»
کنعانی نیز در اعلام موضع خود بر ماجرای انگیزه شخصی فرد مهاجم صحه گذاشت و از رسانه‌ها خواست از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه‌زنی در این باره بپرهیزند.
گفتنی است در پی این حمله مسلحانه در تهران، برخی کارمندان سفارت ایران در «باکو» پایتخت آذربایجان سفارت را ترک کردند.
بنا بر اعلام مسئولان مربوطه، تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ شده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.
جزئیات حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان/ انگیزه مهاجم شخصی است
جزئیات تکمیلی این حادثه در دست بررسی است.
حادثه سفارت آذربایجان، عملیات تروریستی و سازمان‌دهی شده نیست

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن عیادت از مجروحین حادثه امروز سفارت جمهوری آذربایجان، گفت: این حادثه سازماندهی شده و تروریستی نبوده است.
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امشب (جمعه) با حضور در بیمارستان شهدای تجریش تهران ضمن عیادت از مجروحین حادثه امروز سفارت جمهوری آذربایجان، از آخرین روند درمانی دو تن از کارکنان آن‌ها مطلع شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان عیادت از مجروحین حادثه امروز سفارت آذربایجان، گفت: تیم پزشکی بیمارستان شهدای تجریش از لحظات اولیه انتقال مجروحین برای نجات از دو تن از کارکنان سفارت دوست و برادر جمهوری آذربایجان اقدامات لازم را به عمل آوردند.
وی افزود: از ابتدای این حادثه و اطلاع از وضعیت، جناب آقای رئیسی دستورات را برای رسیدگی به وضعیت و پیگیری قضایی و حقوقی و برخورد جدی با افرادی که در این مسیر قصور داشتند صادر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مهاجم در همان لحظات اولیه توسط عوامل نیروی انتظامی دستگیر شده و از ظهر امروز بازجویی ها ادامه پیدا کرده و بر اساس گزارشاتی که من از وزیر کشور وزیر اطلاعات، اطلاعات سپاه و همچنین فرماندهی کل فراجا دریافت کردم، امروز با همکارم وزیر امورخارجه آذربایجان گفتگوی مفصل را به صورت تلفنی داشتم و در این گفتگوی تلفنی توافق شد که جناب آقای سفیر (سفیر آذربایجان) امشب به تهران برگردند. مدیرکل تشریفات وزارت خارجه نیز در محل سفارت حاضر شد.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم با تلاش و همکاری دو طرف بدون اینکه بهانه‌ای دست دشمنان مناسبات خوب دو کشور داده شود، به خوبی عبور کنیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: سرویس‌های امنیتی ما امروز با هم گفتگو کردند و آخرین وضعیت و یافته ها از فرد مهاجم و انگیزه وی را به مقامات باکو منعکس کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یافته‌های همکاران ما در بخش امنیت نشان می دهد تا این لحظه ضارب صرفاً انگیزه شخصی داشته و انگیزه شخصی او به وضعیتی برمی‌گردد که برای همسرش پیش آمده است.
وی افزود: اینکه همسر این فرد در آذربایجان به سر می برد و این فرد با همسرش نتوانسته صحبت کند، مقامات ذیربط ما در حال پیگیری موضوع هستند. اما نحوه عملیات از نظر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ما تایید کننده این است که این یک عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده است و یک اقدام با انگیزه شخصی بوده است.
امیرعبداللهیان گفت: مشابه این وضعیت تاکنون در سال‌های گذشته برای دیپلمات‌های ما در لندن، عراق و پکن پیش آمده است و خیلی دور نیست وضعیت مشابهی که برای دیپلمات عالی رتبه روسی در یک کشور همسایه ما رخ داد.
وی افزود: ضمن اینکه از طریق دستگاه‌های ذیربط امنیتی و دستگاه قضایی بر اساس دستور رییس جمهور محترم و بر اساس مسئولیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشور دارد، اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در تماس تلفنی با برادرم آقای بایرامف تاکید کردم که باید در تماس با یکدیگر مانع از این شویم که این اقدام تلخ و شوک‌آور در رابطه با دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان تاثیر سوئی را بر وضعیت مناسبات دو کشور بر جای گذارد.
وی افزود: در حوزه دیپلماسی پارلمانی نیز آقای نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور و آقای جلال‌زاده رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از طریق تماس با مقامات ذیربط پارلمانی و همچنین دیپلماتیک مستقر در سفارت آذربایجان در تهران پیگیر وضعیت بودند.
امیرعبداللهیان گفت: دولت و ملت عزیز جمهوری آذربایجان ساعات سخت و ساعات دردآوری را پشت سر گذاشتند و مراتب تسلیت خود را به مقامات عالی جمهوری آذربایجان، ملت عزیز آذربایجان و به ویژه خانواده محترم این دیپلمات که دبیر اول سفارت در تهران بود، ابراز می‌دارم و از خداوند متعال مسئلت دارم آرامش را بر قلب و روح بازماندگان حاکم فرماید.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تاکید کرد: از طریق همکارانمان با آقای سفیر و من با وزیران خارجه آذربایجان در تماس هستیم و امیدواریم که بهترین و مناسب ترین تصمیمات اتخاذ گردد.
دستور رئیس‌جمهور برای بررسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان 
معاون سیاسی رئیس جمهور از دستور رئیس جمهور برای بررسی حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران خبر داد.
به گزارش کبنا، محمد جمشیدی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم.
وی در ادامه این مطلب آورده است: آیت الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

tegi
Iran, Islamic Republic of
باید اعدامش کنن ابروی هرچی ایرانیه برده فکر کرده زنای اونورم مثل ایرانیا مظلوم باید اینقدر شکنجش کنن بفهمه قتل یعنی چی
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
هشدار قالیباف به جمهوری آذربایجان

هشدار قالیباف به جمهوری آذربایجان

قالیباف تاکید کرد: ما از این حادثه عمیقا متاسف بوده و در حال پیگیری دقیق و همه جانبه ...
فایل های مرتبط
1