تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۴۵۶۶۳۸
کبنا بررسی کرد؛

سایه‌روشنی بر اولین کنگره اسطوره مقاومت در یاسوج

۱
سایه‌روشنی بر اولین کنگره اسطوره مقاومت در یاسوج
کبنا ؛
یکی از حواشی این نشست عدم حضور هیچکدام از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد بود. جالب است که این افراد گاهی اوقات در تغییر یک آبدارچی نیز مداخله می‌کنند. اما در چنین نشستی که در حوزه جهاد تبیین قرار دارد و در چنین سطحی برگزار شده حضور نداشتند. گویی آنها در جای درست خود قرار نگرفته‌اند.
به گزارش کبنا، به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در یاسوج نخستین کنگره فرهنگی هنری اسطوره مقاومت (سردار سلیمانی) برگزار شد. این بزرگداشت که در قالب اولین کنگره بزرگ فرهنگی هنری اسطوره مقاومت در یاسوج صورت گرفته بود، در نوع خود قابل تحسین است و باید از دست‌اندرکاران آن قدردانی کرد. مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمانی که به یک جوان با تجربه سپرده شده با وجود محدودیت‌های اعتباری، سعی در استحاله فضای فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد دارد.
اجرای موسیقی، تئاتر، روایت‌گری و سخنرانی برخی از چهره‌های عالی مدیریتی در کهگیلویه و بویراحمد شور و حال قابل قبولی به این برنامه داده بود. اما نقدهایی نیز به آن وارد است. نفس برنامه‌های فرهنگی به خاطر ایجاد یک تغییر رفتار و یا نگرش در بین مردم صورت می‌گیرد. بنابراین بهتر است که این برنامه‌ها برای مخاطبانی اجرا شود که نیازمندیِ بیشتری به آنها دارند. مناطق و شهرهای اطراف یاسوج بسیار به دلیل مهاجرت‌های بی‌رویه و کمبود مکان‌های فرهنگی بیشتر از مرکز استان نیازمند چنین برنامه‌هایی هستند ولی از گذشته باب شده که تمرکز این برنامه‌ها در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
هر چند مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از انتصاب به این سمت، سعی بر تغییر این رویه داشت و جشن‌های فرهنگی را در سایر شهرستان‌ها نیز برگزار کرد. اما نیاز است چنین برنامه‌های فرهنگی نیز نهدر یاسوج که در حاشیه‌ شهرها، مناطق کمتر توسعه یافته و در شهرستان‌های محروم‌تر برگزار می‌شد. ازاین‌رو به «درخشان» پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آینده این موضوع را در نظر داشته و از تمرکزگرایی در شهر یاسوج خودداری کند.
از سوی دیگر، با وجود اینکه اجرای تئاتر شور و حالی وصف‌ناشدنی در بین مخاطبان به وجود آورده و بسیاری را تحت تأثیر قرار داد و اشک به پهنای صورت خیلی‌ها روانه شد، اما سخنرانی برخی از افراد حاضر در این نشست چندان محتوای جدید نداشت. احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به طور خیلی خلاصه به اهمیت توجه به سردار سلیمانی پرداخت که بارها در جلسات مختلف گفته شده است. بهتر بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد از زاویه‌ای دیگر و جوانب دیگری از ویژگی‌های این سردار شهید را وصف می‌کرد. اما به راحتی از این فرصت عبور کرد. البته روز پیش نیز در اظهاراتی عجیب، منتقدان سد چم شیر را عده‌ای معاند، حقوق‌بگیر و بیمار خطاب کرده بود. بهتر است احمدزاده کمی در محتوای سخنان و ساختار ارائه آنها تجدیدنظر کند تا بیش از این موجب آزردگی خاطر بخشی از مخاطبانش نشود.
یکی دیگر از مواردی که در مورد این کنگره قابل ذکر است، عدم حضور وزیر ارشاد در آن است. در حالی که مخاطبان این برنامه برای حضور محمد مهدی اسماعیلی خود را آماده کرده بودند، گفته شد به دلیل وضعیت جوی، امکان حضور او در یاسوج فراهم نشده است. البته یکی از دلایلی که اغلب سفرهای مسئولین عالیرتبه کشوری به کهگیلویه و بویراحمد را با مشکل مواجه می‌کند، شرایط پروازی فرودگاه یاسوج است. فرودگاهی که طبق ادعای انصاری‌فرد مدیرعامل آن، قرار بود پرواز بین‌المللی داشته باشد، حال پرواز داخلی چندانی هم ندارد. البته حضور معاون رئیس جمهور در همین شرایط بهانه را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرد.
یکی از حواشی این نشست عدم حضور هیچکدام از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد بود. جالب است که این افراد گاهی اوقات در تغییر یک آبدارچی نیز مداخله می‌کنند. اما در چنین نشستی که در حوزه جهاد تبیین و فرهنگی قرار دارد و در چنین سطحی برگزار شده حضور نداشتند. گویی آنها در جای درست خود قرار نگرفته‌اند. اما با این وجود برخی از چهره‌های سیاسی همچون محمد بهرامی شهردار اسبق یاسوج در این کنگره حضور داشت.
یکی دیگر از موارد مهم کنگره، عدم مشارکت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و کانون‌های فرهنگی مساجد بود. انتظار می‌رود کنگره‌ای با چنین سطحی از کیفیت، برای مخاطبان گسترده‌تری اجرا می‌شد تا پیامدها و دستاوردهای فرهنگی آن قابل قبول‌تر بود. 
در نهایت پیشنهاد می‌شود؛ به‌منظور رفع دغدغه مقام معظم رهبری در مباحث و فعالیت‌های فرهنگی اینگونه برنامه‌ها در مناطق مختلف اطراف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور گسترده مسوولان برگزار شود. به‌طور مثال؛ نخستین کنگره فرهنگی هنری اسطوره مقاومت را می‌توانست، با حضور گسترده مسوولان در صفوف به‌‌هم پیوسته کنار مردم سرآبتاوه، اکبرآباد و تل‌خسرو و... برگزار کرد که علاوه بر شنیدن حرف‌های مردم یک فعالیت فرهنگی اثرگذار نیز برگزار می‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
1