تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۴۵۶۵۳۵
کبنا گزارش می دهد؛

معضلات طرح نهضت ملی مسکن برای محرومان و مددجویان و معلولان دستِ خالی! / گفتند آورده اولیه حذف شده ولی فقط شعار توخالی بود

۵
۷
معضلات طرح نهضت ملی مسکن برای محرومان و مددجویان و معلولان دستِ خالی! / گفتند آورده اولیه حذف شده ولی فقط شعار توخالی بود
کبنا ؛
در حالی که رئیس بنیاد مسکن کشور در 15 آذرماه خبر از تفاهم نامه ای مابین بهزیستی و بنیاد مسکن کشور خبر داده و گفته است با همکاری این دو نهاد دولتی مددجویان بهزیستی از طریق طرح نهضت ملی مسکن صاحب خانه می شوند، در کهگیلویه و بویراحمد خبری از همکاری نهادهای دولتی نیست.
همچنین بر اساس تفاهم نامه و هماهنگی که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته سهم اولیه 40 میلیون تومانی حذف شده است، بر اساس این گزارش؛ با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شده است که هیچ مددجویی از سامانه نهضت ملی مسکن حذف نشود و تاکنون هم هیچ مددجویی حذف نشده است و قرار شد اگر در مرحله اول پرداخت معلولان هیچ گونه واریزی نداشته باشند؛ باز هم هیچ اتفاقی برای ثبت نام آنان رخ ندهد؛ این موضوع را به مسئولان استان‌ها هم اعلام کردیم و به مددجویانی هم که پیگیر این موضوع هستند اطلاع رسانی صورت گرفته است؛ امیدوارم خبرنگاران هم از طریق رسانه‌های خود این موضوع را مجدداً تاکید داشته باشند.
با این حال در جلسه روز گذشته مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح نهضت ملی مسکن، هر چند که حرف از خانه دار کردن محرومان و مددجویان و معلولان بود ولی در نهایت گفته شد با استناد به قانون طرح نهضت ملی مسکن ادارات بهزیستی و کمیته امداد باید سهم اولیه مددجویان را پرداخت کنند.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد استان محرومی است که تقریبا یک سوم جمعیت آن زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و بسیاری از مددجویان تحت حمایت در استان دارای مسکن نامناسب و اجاره نشین هستند.
در این استان افزایش قیمت زمین، مهاجرت، افزایش قیمت مسکن و حتی اجاره باعث نگرانی و دغدغه شمار زیادی از شهروندان به ویژه دهک های پایین جامعه شده است.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم ساخت مسکن برای محرومان و اقشار آسیب پذیر شتاب گرفت و با وجود برخی محدودیت‌های مالی و تحریم های اقتصادی چتر حمایتی دولت بر سر اقشار آسیب‌پذیر
نابسامانی بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره نشینی در این استان به وضوح قابل مشاهده است تا جایی که خرید واحد مسکونی به آرزویی دور و حتی دست نیافتنی برای اقشار کم درآمد و به ویژه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تبدیل شده است.

طرح نهضت ملی مسکن؛ روزنه امید برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی
دولت مردمی سیزدهم با رویکرد حمایت از محرومان پا به عرصه نهاد و در راستای همین سیاست اجرای طرح "نهضت ملی مسکن" به عنوان یکی از طرح‌های کلان برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم در دستور کار قرار گرفت و مستاجران به ویژه افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی را امیدوار به خانه‌دار شدن کرده است.
احداث چهار میلیون واحد مسکونی در برنامه چهار ساله قرار گرفت به معنای آنکه هر سال باید یک میلیون مسکن در کشور ساخته و تحویل مردم شود.
سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.
هم اکنون در عملیات اجرایی این طرح ملی مددجویان تحت پوشش نهاد های حمایتی به خاطر سهم آورده و زمین با مشکل مواجه شده اند و خواهان رفع این مشکل از مسئولان استانی هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: ۴۰۴ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نهایی شده اند که هیچ کدام از این افراد آورده اولیه نداشته اند.
همچنین محمد راستا می افزاید که همچنین در قانون آمده است که بهزیستی و کمیته امداد باید آورده اولیه افراد تحت پوشش خود را تأمین کنند، در صورتی که مدیران کل این دو دستگاه حمایتی این موضوع را نمی پذیرند و اذعان دارند به آنها اعلام شده که سهم آورده مددجویان حذف شده است.
اصل ماجرای حذف آورده مددجویان
در تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفته است که مددجویان این کمیته و سازمان بهزیستی از پرداخت ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه برای ثبت نام در طرح ملی مسکن معاف شدند.
سید مرتضی بختیاری با اعلام این خبر افزود: برنامه دولت مردمی سیزدهم، ساخت چهار میلیون واحد مسکن تا پایان این دولت است؛ که این موضوع در قالب قانون جهش تولید مسکن به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است. از این تعداد ۳۶۰ هزار واحد مسکن به مددجویان کمیته امداد اختصاص یافته و باید در مدت چهار سال احداث و تحویل خانواده‌های تحت حمایت شود.
رئیس کمیته امداد با اشاره به تفاهم‌نامه این نهاد با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن مددجویان اعلام کرده است که ۲۴۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان شهری و ۱۲۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان روستایی ساخته خواهد شد.
علی‌محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی نیز در تیرماه امسال، همچنین از حذف سهم آورده‌ مددجویان در نهضت ملی مسکن خبر داده و گفته است که بهره‌ی تسهیلات بانکی موضوع این بخش، برای مددجویان بهزیستی از ۱۸ درصد به ۵ درصد تبدیل می‌شود که اقدام بسیار خوبی برای خانه‌دار شدن مددجویان در طرح نهضت ملی مسکن است.

نهادهای حمایتی استان خواستار حذف سهم آورده مددجویان
مسئولان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی ره استان بر این باورند که اقشار مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از آورده اولیه معاف هستند.
معاون مشارکت و اشتغال و مسکن بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: علی رغم اینکه مصوب شدن سهم اولیه آورده (۴۰ میلیون تومان) در مرحله اول از مددجویان بهزیستی بخشیده شود و نیز بر خلاف مکاتبه کتبی معاون وزیر راه و شهرسازی اما ادارات راه و شهرسازی در بحث بخشودگی رعایت نمی کنند.
سید محسن مظلومی افزود: بعضا مددجویان را تهدید به حذف نام هایشان از طرح نهضت ملی مسکن می نمایند.
وی تصریح کرد: مددجویان بهزیستی اکثرا معلولان هستند که در بحث سهم آورده باقیمانده مشکل دارند و توان پرداخت را ندارند.
معاون مشارکت و اشتغال و مسکن بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در بحث ضامن در بانک ها نیز به خاطر مددجو بودن مشکل دارند.
وی ابراز کرد: تاکنون ۲ هزار و ۲۹ خانوار تحت پوشش بهزیستی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد فقط ۱۳۰ خانوار سهم اولیه ۴۰ میلیونی را توانسته اند پرداخت کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هم اینک مددجویان کمیته امداد استان در داشتن سهم آورده در مرحله نخست برای ساخت به صورت خود مالکی و مشارکتی مشکل دارند.
قباد مبشری ابراز کرد: زمینی برای ساخت در نقاط شهری برای مددجویان در شهرهای استان وجود ندارد و همچنین زمینی در نقاط روستایی برای مددجویان روستایی هم موجود نیست.
وی تاکید کرد: عدم ضمانت بانکی به صورت ضمانت فردی و یا ضمانت تضامنی از دیگر مشکلات مددجویان استان در این نهاد در رابطه با اجرای طرح ملی مسکن است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد افزود: آورده مددجو بر اساس قانون مشخص است، نیاز نیست آورده ۴۰ میلیونی را مددجویان کمیته امداد پرداخت کنند ولی در استان ها این قانون اعمال نمی شود.
وی تاکید کرد: در نهضت ملی مسکن تعداد ۹۲۲ نفر مددجوی این نهاد ثبت کرده اند ولی هیچ آماری و اطلاعاتی از انجام مراحل کار به ما داده نشده است.
هر چه قانون تصویب کرده اجرا می شود
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: به بحث محرومین به ویژه افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی در طرح نهضت ملی مسکن ملی باید توجه جدی شود، هر چیزی در قانون آمده و در مورد آورده اولیه گفته شده باید اجرا شود.
کیامرث حاجی زاده ابراز کرد: اگر تبصره ای آمده که شهرسازی برای آورده اولیه کمک کند، اجرا شود، چنانچه دستگاه های حمایتی موظف به ارائه سهم اولیه هستند، قانون اجرایی شود.
وی ادامه داد: باید سریع تر این موضوع در استان تعیین تکلیف شود تا هرچه سریع تر کار ساخت نهضت ملی مسکن مددجویان به پیش برود.
دولت سیزدهم مصمم است از اقشار کم‌درآمد نیازمند مسکن حمایت کند و طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرده است و در این میان تعداد زیادی متقاضی تحت پوشش نهاد های حمایتی و در دهک‌های پایین درآمدی وجود دارند که چشم انتظار اجرای این طرح هستند.
بنابراین توجه به اقشار کم درآمد تحت پوشش نهاد های حمایتی و حذف سهم آورده این متقاضیان برای ساخت مسکن کمک بسیاری به بحث معیشت و رفاه آنها خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهزیستی
Iran, Islamic Republic of
. استاندار هم واقعا حرف می زند
علیرضا‌عبداله‌زاده
Iran, Islamic Republic of
سلام.من‌دهک1هستم‌ونهضت‌ملی‌‌مسکن‌ثبت‌نام‌کردم‌ونیاز‌به‌کمک‌دارم‌و‌کد‌ملی‌من1382362102می‌باشد.‌با‌تشکر‌از‌شما.
علیرضا‌عبداله‌زاده
Iran, Islamic Republic of
سلام‌.من‌دهک‌1هستم‌‌ونهضت‌ملی‌مسکن‌ثبت‌نام‌کردم‌ونیاز‌به‌کمک‌دارم.‌وکد‌ملی‌1382362102می‌باشد‌.باتشکر‌از‌شما.
علیرضا‌عبداله‌زاده
Iran, Islamic Republic of
سلام من ‌دهک1هستم‌ونیاز‌به‌کمک‌دارم‌وکد‌ملی‌من1382362102می‌باشد باتشکر از شما.
علیرضا عبداله زاده
United Arab Emirates
سلام.من‌دهک1هستم‌ومن‌نهضت‌ملی‌مسکن‌حمایتی‌‌ثبت‌نام‌کردم
و‌مرحله‌اول‌45میلیون‌گرفتن‌ومرحله‌دوم‌40میلیون‌کرفتن‌از‌من‌چرا؟؟
محل‌ثبت‌نام‌تبریز‌شهر‌جدیدسهند.وکد‌ملی‌من1382362102می‌باشد.
با‌تشکر‌از‌شما.
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1