تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب : ۴۵۶۲۶۷
در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مطرح شد

علم الهدی: ناهنجاری بی‌حجابی چیزی نیست که بگوییم چون رهبری چیزی نگفت، ما نیز نباید بگوییم

۱
۰
تحلیل علم‌الهدی درباره سکوت رهبری در بحث «بی‌حجابی»
کبنا ؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: دنیا می‌خواهد مسئله حجاب را حکومتی و اجباری معرفی کند و بگوید با مردم‌سالاری دینی سازگاری ندارد. در حالیکه در فروع اسلام اجبار حکومتی نداریم، کما اینکه کسی را برای خواندن نماز اجبار نمی‌کنند. حجاب تکلیف شرعی است و هیچ حکومت و نظامی در تکالیف شرعی و فروع دینی اجباری ندارد، اما حکومت باید با ناهنجاری مبارزه کند و بی‌حجابی ناهنجاری است.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز ششم دی در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین تشییع پیکر ۱۲ شهید گمنام که در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: این نکته باید مورد توجه باشد که اگر در مقدمه هر اشک و عشقی یک معرفت‌شناسی کامل وجود داشته باشد و یک نکته‌سنجی دقیق نسبت به جریان انقلاب فاطمی و حرکت عظیم حضرت صدیقه طاهره که عامل بقای دین شد، انجام گیرد، طبیعتا عزاداری شما در محضر حضرت رضا(ع) و در درگاه خداوند مطلوب‌تر واقع می‌شود.
به نوشته ایسنا، وی ادامه داد: نکته‌ای که در معرفت‌شناسی انقلاب فاطمی به آن توجه داریم، شناخت عظمت این انقلاب و حرکت صدیقه اطهر(س) است. حرکت ایشان در مقام احقاق حق امیرالمومنین یا در مقام یک برنامه سیاسی در جهت پیگیری یک ایده و آرمان سیاسی نبود، بلکه جریان قیام حضرت زهرا، یک حرکت عظیم بعد از انقلاب اسلامی پیامبر و در مقام نجات انقلاب پیغمبر از ارتجاع بود.
امام جمعه مشهد تصریح کرد: عظمت صدیقه اطهر در حرکت این بود که ضامن بقای اسلام شد. حضرت زهرا با جهاد و مقاومت خود، اجازه نداد مسئله انحراف از رهبری تا مرحله براندازی نماز جلو رود و در این راه جان عزیز خود و فرزندانش را نثار کرد.
علم‌الهدی با بیان اینکه در ظاهر یک تفاوتی بین حرکت امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) وجود دارد، افزود: حضرت علی(ع) در مقابل انحراف رهبری از خط امامت سکوت کرد و حضرت فاطمه فریاد زدند. اگر وظیفه به فریاد و قیام بود پس چرا وجود اقدس امیرالمومنین سکوت کردند این برای ما ایجاد سوال می‌کند. سکوت امیرالمومنین و قیام صدیقه اطهر در برابر انحراف رهبری از خط امامت، گویای تفاوت وظیفه رهبر و مکلفین است.
وی ادامه داد: در جریان سلطه دینی بر جامعه، رهبر یک وظیفه و مردم به عنوان مکلف یک وظیفه دیگر دارند. در آن روز اگر امیرالمومنین در کنار قیام فاطمه زهرا مشارکت به حرکت و قیام می‌کرد، مسلما این قیام بدون شمشیر میسر نبود و با لبه تیز شمشیر علی(ع) مسیر عوض می‌شد و قدرت را به دست می‌گرفت و از نظر مردم این جلوه می‌کرد که اسلام تز قدرت است و این به نابودی اساس مکتب اسلام منجر می‌شد، لذا حضرت سکوت کرد. اما در مقابل انحراف رهبری از خط امامت مردم وظیفه دارند و حضرت زهرا (س) به عنوان یک موظف مکلف وارد عرصه جهاد شد و با این انحراف مقابله کرد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: این حرکت صدیقه اطهر یک الگو است، لذا اگر در جامعه یک انحراف به وجود آمد، نباید همه به رهبر نگاه کنند و بگویند چون رهبر ساکت است پس ما وظیفه‌ای نداریم. این درست نیست. وجود مقدس امیرالمومنین در خانه نشست اما زهرای مرضیه در خانه ننشست و از لحظه رحلت پیامبر(ص) تا روز شهادت که سه ماه به طول انجامید، حضرت به مبارزه ادامه داد.
علم‌الهدی با بیان اینکه تکلیف مردم با تکلیف رهبر فرق می‌کند، گفت: ما امروز یک مشکلی در کشور داریم و آن اینکه هر جریانی به وجود می‌آید، تا به مردم می‌گوییم باید در مقابل این جریان ایستاد، می‌گویند اگر لازم باشد خود رهبر حرف می‌زند و جلوی مفاسد را می‌گیرد و از همه این موارد جلوگیری می‌کند. در حالیکه این طرز فکر اشتباه است.
وی عنوان کرد: مسئله حجاب به عنوان میراث فاطمی یک مسئله است که دنیا می‌خواهد آن را حکومتی و اجباری معرفی کند و بگوید حجاب اجباری از ناحیه حکومت است و با مردم‌سالاری دینی سازگاری ندارد. اگر در مسئله مبارزه با بی‌حجابی، رهبری و نظام وارد فعالیت شوند و مردم بی‌تفاوت باشند، این توطئه دشمن جا خواهد افتاد و این شگرد دشمن تثبیت خواهد شد که بعد بگویند حجاب اجباری و حکومتی است. حجاب اجباری و حجاب حکومتی تعبیر دشمن است و متاسفانه این بر زبان بسیاری از مسئولان نیز افتاده است، در حالیکه در فروع اسلام اجبار حکومتی نداریم، کما اینکه کسی را برای خواندن نماز اجبار نمی‌کنند.
امام جمعه مشهد افزود: اجبار فقط در مقام تکلیف الهی است، نه در مقام اجرا. اگر یک حرکتی از سوی حکومت انجام می‌گیرد، در مقام اجبار به حجاب نیست، بلکه در مقام مبارزه با بی‌حجابی است. حجاب تکلیف شرعی است و هیچ حکومت و نظامی در تکالیف شرعی و فروع دینی اجباری ندارد، اما حکومت باید با ناهنجاری مبارزه کند و بی‌حجابی ناهنجاری است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: مبارزه با ناهنجاری غیر از مسئله اجبار بر حجاب است. لذا نباید گفت این مسئله را خود رهبری دخالت کند. اگر رهبری دخالت کند، شگرد شیطانی دشمن دقیقاً جا می‌افتد که اگر این شگرد جا افتاد که مسئله حجاب اجباری و حکومتی است، دشمن وارد عرصه دیگری در مبارزات علیه نظام می‌شود و مسئله بی‌حجابی را در خط یک ارزش دموکراسی و مردم‌سالاری قرار می‌دهد، در حالیکه مسئله بی‌حجابی مربوط به یک ناهنجاری اجتماعی است. اینجا جایی نیست که بگوییم چون رهبری چیزی نگفت، ما نیز نباید بگوییم.
علم‌الهدی تصریح کرد: تفاوت سکوت امیرالمومنین (ع) و قیام حضرت زهرا(س) تعیین‌کننده این است که مردم در برابر جریانات انحرافی یک وظیفه دارند و رهبری در مقام حفظ نظام و صلابت دین یک وظیفه دیگر دارد. لذا سکوت رهبر ساقط‌کننده تکلیف ما نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
🤮🤮🥶😭😱☠️☠️
دادستانی برای برخورد با «کشف حجاب» به پلیس دستور داده است

دادستانی برای برخورد با «کشف حجاب» به پلیس دستور داده است

عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور می‌گوید ...
بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

بایدن به دنبال ارتباط با ایران؛ بدون برجام

«بایدن به دنبال مذاکره با تهران است اما بدون برجام»؛ این جمله از سوی یکی از رسانه‌های ...
آمریکا به دنبال برجام پلاس

آمریکا به دنبال برجام پلاس

اگر برجامی وجود نداشته باشد از نظر غربی‌ها به منزله دستیابی به سلاح اتمی است و آمریکایی‌ها ...
1