تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۴۵۵۹۹۵
کبنا گزارش می‌دهد؛

بخش دوم) زیر پوست شهر یاسوج چه می‌گذرد؟ / کودکان کار؛ از خشونت جسمی تا زخم‌های روحی و روانی

۱
بخش دوم) زیر پوست شهر یاسوج چه می‌گذرد؟ / کودکان کار؛ از خشونت جسمی تا زخم‌های روحی و روانی
کبنا ؛
بسیاری از کودکان کار از مسائلی همچون پوسیدگی دندان، کم‌وزنی، کوتاهی قد، کم‌خونی و برخی آسیب‌های روانی رنج می‌برند.
به گزارش کبنا، وجود کودکان کار یکی از معضلات و مسائل اجتماعیِ شهرهای بزرگ و مدرن است؛ در بسیاری از کشورها قوانینی برای جلوگیری از رشد کودکان کار ایجاد شده است. اما با این وجود این معضل هنوز وجود دارد و شهر یاسوج به عنوان یکی از شهرهای در حال رشد و گذار این پدیده مستثنی نیست.
عموماً افراد زیر 15 سال را که به هر نحوی کار و کسب درآمد می‌کنند، کودک کار می‌نامند. البته برخی تنها کودکانی که در خیابان‌ها حضور دارند را کودک کار می‌دانند، در حالی که تفاوت‌های زیادی بین کودکان کار و کودکان خیابانی وجود دارد؛ بسیاری از کودکان در خیابان‌ها حضور ندارند؛ برخی از آنها در خانه و برخی دیگر در کارگاه‌ها و ... مشغول به کار هستند.
به گفته مدیرکل بهزیستی در کهگیلویه و بویراحمد، 295 کودک کار در استان وجود دارد. در جمعیت حدود 800 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد، وجود 295 کودک کارِ شناسایی شده، رقم بالایی است. چرا که علاوه بر این کودکان، قطعاً کودکان کار دیگری نیز وجود دارند که هنوز شناسایی نشده‌اند.
در اردوی جهادی مرکز بهداشت بویراحمد که برای ارائه خدمات پزشکی، دندانپزشکی و مشاوره به این کودکان کار صورت گرفته بود، روشن شد که بسیاری از این کودکان از مسائل متعدد جسمی و روانی رنج می‌برند.
نیازی رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در این خصوص گفت: اغلب کودکان کار مورد خشونت قرار گرفته‌اند و معلوم است که جامعه رفتار مطلوبی با آنها نداشته است.
وی گفت: اکثر این کودکان به خدمات روانشناسی و روانپزشکی نیاز دارند و بدن آنها اکثراً دارای نقاط کبودی و زخم است و شاید ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد تا زخم‌های روان این کودکان ترمیم شوند.
علاوه بر این بسیاری از این کودکان از مشکلات جسمی نیز رنج می‌برند. طاهری مشاور تغذیه که همراه با تیم مرکز بهداشت بویراحمد این کودکان را مورد معاینه قرار داده بود، در گفت‌وگو با کبنا عنوان کرد: کم‌وزنی، کوتاهی قد و کم‌خونی د این کودکان کار شایع است؛ چرا که اغلبِ آنها میان‌وعده و صبحانه مصرف نمی‌کنند و خوابشان نیز تنظیم نیست.
وی عنوان کرد: خانواده‌های آنها معمولاً توانایی خرید و تأمین گروه‌های اصلی غذایی را ندارند، به همین خاطر چنین مشکلاتی در این کودکان وجود دارد.
علاوه بر این، دندان ششم بسیاری از این کودکان پوسیده شده است. این دندان در شش سالگی رشد می‌کند و پشت آخرین دندان شیری قرار داد. اکثر والدین این دندان را با دندان شیری اشتباه می‌گیرند و بنابراین آن را درمان نمی‌کنند. ازاین‌رو آنقدر پوسیده می‌شود که باید کشیده شود.
در حالی که اگر طرحی اجرا شود که بر اساس آن فقط دندان ششم ترمیم شود، 10 تا 20 درصد مشکلات دندان در بزرگسالی و جوانی رفع خواهد شد.
کودکان کار علاوه بر اینکه از مشکلات جسمی و دندان رنج می‌برند، ممکن است برخی بیماری‌های دیگر نیز مبتلا شوند. رئیس مرکز بهداشت بویراحمد در این خصوص گفت: در صورت چنین بیماری‌هایی، خدمات مورد نیاز به کودکان ارائه خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1