تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۴۵۵۵۵۶
حکمی برای نصرآزادانی صادر نشده /

حکم اعدام ماهان صدرات متوقف شد

۲
حکم اعدام ماهان صدرات متوقف شد
کبنا ؛
اين روزها به‌دليل برگزاري دادگاه بازداشت‌شدگان حوادث اخير بارها اسم محارب مطرح و برخي احکام بر همين اساس صادر شده است، مانند «محسن شکاري» که اعدام شد.
به گزارش کبنا به نقل از آرمان ملی، سخنگوي قوه ‌قضائيه در آن مقطع با بيان اينکه محاربه از ريشه حرب به معناي جنگ است، تاکيد کرد: «قانون براي همه يکسان است.»
ستايشي با بيان اينکه هر کسي از سوي هر فردي به قصد جان مال يا ناموس يا ارعاب آنها اقدام کند و ناامني ايجاد کند محاربه است، گفت: «در موضوع مورد بحث دقيقا اين احصا و مشخص شده و تطبيق مي‌کند افعال فرد موردنظر با موازين قانوني تطبيق داده شده است.»
برخي علما نظراتي درباره محاربه دارند مانند آيت‌ا... رحمت، عضو دفتر استفتائات بيت امام‌خميني(ره) و از شاگردان ايشان که معتقد است: «در حکم «محاربه» ميان فقها اختلاف‌نظر بسيار وجود دارد و بحثي طولاني است اما آنچه که امام خميني(ره) مطرح فرمودند: محاربه، عبارات معروفي است از جمله اينکه «محارب» اگر «قاتل» باشد، حکم او «اعدام» است و در صورتي‌که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن «نفي بلد» يا «قطع دست و پاي مخالف» است.
آيت‌ا... مرتضي مقتدايي رئيس سابق ديوان‌عالي کشور، در پاسخ به اين سوال که آيا همه افرادي که حکم محارب به آنها اطلاق مي‌شود، همه حکم اعدام دارند يا اين احکام مي‌تواند چيزي غير از اعدام باشد؟ گفت: همه افرادي که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند؛ ممکن است کسي محارب باشد اما حکم اعدام به او تعلق نگيرد؛ اگر محارب کسي را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهديد کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد؛ يعني محاربي است که اعدام ندارد.

صدرات اعدام نشد
پس از اعدام محسن شکاري، حساسيت‌ها بيشتر شد تا جايي‌که برخي خواهان لغو حکم اعدام «ماهان صدرات» شدند. آنگونه که قوه‌قضائيه اعلام کرده در زمان ناآرامي‌ها، «ماهان صدرات» با چاقو در خيابان حضور داشته است و به همين دليل، اقدام او مصداق «محاربه» بوده است. اتهام ديگر او آتش‌زدن موتور يک بسيجي به‌نام «محمدرضا قنبرطلب» است.
در توضيح قوه‌قضائيه آمده است: «اتهامات ماهان صدرات مدني محاربه از طريق کشيدن سلاح سرد (چاقو) به نحوي که موجب ايجاد ناامني و ترس در محيط شده است، اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرم عليه امنيت کشور، آتش‌زدن موتورسيکلت و تخريب گوشي شاکي خصوصي و ايراد جرح عمدي با چاقو نسبت به شاکي است.»
او شاکي خصوصي هم داشت اما با توجه به درخواست‌ها براي عدم اجراي حکم اعدام صدرات او راضي به گذشت شد. «قنبرطلب» شاکي صدرات نوشت: «به‌عنوان سربازي که همواره در راستاي منويات آقا و در جهت تحکيم نظام گام برداشتم، از رياست قوه‌قضائيه عاجزانه استدعا دارم با توجه به اظهار ندامت قلبي متهم، نظام از حق خود در برخورد با ماهان صدرات بگذرد. از صبح در کنار خانواده ماهان در تلاشيم.»
او همچنين در توئيتي ديگر نوشت: «حضرت آيت‌ا... اژه‌اي؛ خانواده ماهان صدرات به‌خاطر حس وطن‌دوستي و عشق به ايران جواب هيچ‌کسي را از خارج کشور نداده و اجازه سوءاستفاده به احدي را ندادند! مادربزرگش همين الان قسمم داد به پهلوي بي‌بي دوعالم که من صدايشان را به شما برسانم. يک دقيقه فرصت صحبت با شما، ماهان را نجات مي‌دهد!»
2 مادربزرگ ماهان صدرات که رضايت شاکي خصوصي را جلب کرده از رئيس دستگاه قضا درخواست کردند تا اجراي حکم اعدام را به تعويق بيندازد. قنبرطلب روز گذشته نوشت:« به لطف الهي در نيمه شب حکم ماهان صدرات متوقف شد. صداي مادربزرگ‌هاي ماهان و مردم کشورم که با بي‌اعتنايي به رسانه‌هاي بيگانه از آيت‌ا... اژه‌اي درخواست رافت اسلامي نمودند شنيده شد. ياد ندارم جز روضه ارباب گريه کرده باشم اما امروز در ملاعام براي لغو حکم گريه کردم. صداي قلبي ما شنيده شد. 48 ساعت وقت داريم تا فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي و اعتقادي با همدلي و وفاق ملي از قوه‌قضائيه بخواهيم که در خصوص حکم ماهان صدرات با تاسي از سيره اهل بيت عليهم‌السلام برخورد شود.». در نهايت صبح ديروز اعلام شد که حکم اعدام «ماهان صدارت» از بازداشت‌شدگان حوادث اخير متوقف شد.
قنبرطلب پيش از اين هم گفته بود: «نمي‌دانستم بچه محل هستيم و بعد متوجه شدم او هم در قديم، در مسجد‌هاي محل فعاليت مي‌کرده، همان مسجد‌هايي که من هم بودم، ماهان به‌خاطر مشکلات و آسيب‌هاي اجتماعي مسير زندگي‌اش تغيير کرده است». اين پرونده شاکي ديگري هم داشت که قنبرطلب مي‌گويد رضايت او را جلب کرده است.
حکمي براي نصرآزاداني صادر نشده
يکي ديگر از بازداشتي‌ها که خبرساز شده، امير نصرآزاداني بازيکن سابق تيم‌هاي فوتبال سپاهان، راه‌آهن و تراکتور است. وب‌سايت رسمي وزارت ورزش نوشت که «به‌رغم خبرهايي که در رسانه‌هاي خارج‌نشين درباره حکم اعدام امير نصر آزاداني بازيکن سابق تيم فوتبال تراکتور تبريز منتشر شده است، پيگيري‌ها حاکي است که هيچ حکمي براي امير نصرآزاداني صادر نشده است. پيگيري‌ها نشان مي‌دهند تحقيقات پرونده امير نصرآزاداني در دادسرا انجام و کيفرخواست براي وي صادر شده، اما هيچ حکمي براي وي صادر نشده است.»
20 آذر هم رئيس کل دادگستري استان اصفهان گفت: هنوز حکمي براي متهمان پرونده اغتشاش مسلحانه در تاريخ 25 آبان که منجر به شهادت 3 تن از مأموران تأمين امنيت در اصفهان شد، صادر نشده است. حجت‌الاسلام‌ جعفري در رابطه با ادعاهاي مطرح شده در فضاي مجازي مبني بر صدور حکم محاربه براي فردي با نام امير نصرآزاداني، اظهارکرد: روز 25 آبان‌ماه در جريان ناآرامي‌ها در اصفهان 3 نفر از نيروهاي امنيتي به شهادت رسيدند که متهمان پرونده دستگير شدند.
وي با بيان اينکه اين پرونده 9 متهم دارد که يکي از آنها امير نصرآزاداني است، افزود: کيفرخواست متهمان صادر شده است. رئيس کل دادگستري استان اصفهان، بيان داشت: امير نصرآزاداني بر اساس کيفرخواست صادر شده متهم رديف پنجم پرونده است و از 27 آبان‌ماه در بازداشت به سر مي‌برد.
وي افزود: بر اساس کيفرخواست صادر شده اين فرد متهم به بغي است. وي با عضويت در گروه مسلحانه به‌صورت شبکه‌اي و سازمان يافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوري اسلامي با 3 نفر ديگر اقدام به اغتشاش مسلحانه در تاريخ 25 آبان‌ماه کرده که در نتيجه اين اقدام به وسيله يکي از اعضاي گروه، 3 تن از مأموران تأمين امنيت در اصفهان به شهادت رسيدند.
رئيس کل دادگستري استان اصفهان اضافه کرد: عناوين اتهامي ديگر امير نصرآزاداني عضويت در دسته‌هاي غيرقانوني به قصد برهم‌زدن امنيت کشور و اجتماع و تباني منتهي به جرائم ضدامنيت که معاونت در محاربه محسوب مي‌شود.»
برخي براساس خبرهاي غيررسمي مدعي صدور حکم اعدام براي او بودند، اما در اظهارات اخير رئيس کل دادگستري استان اصفهان اشاره‌اي به حکم اعدام نشده است. بازيکنان و پيشکسوتان بسياري تاکنون مانند سهراب بختياري‌زاده، مسعود شجاعي، سيامک نعمتي، محمد نصرتي و... به نحوي خواهان بخشش امير نصرآزاداني شدند. مهدي مهدوي‌کيا نيز با بيان خاطره‌اي از دوران اردوي تيم‌ملي نوجوانان در آلمان از نصرآزاداني حمايت کرد و از مسئولان مربوطه خواست تا در خصوص راي صادر شده براي اين ملي‌پوش سابق تجديدنظر کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1