تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۴۵۵۲۲۳
مسکن ملی کهگیلویه؛ چالش‌ها و پیشرفت‌ها؛

پای نهضت ملی مسکن همچنان در کهگیلویه می‌لنگد

۱
۰
پای نهضت ملی مسکن همچنان در کهگیلویه می‌لنگد
کبنا ؛دولت سیزدهم با اجرای برنامه‌های محرومیت زدایی طرح جهش تولید مسکن را آغاز کرد، این طرح در شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست که با رفع چالش‌های آن بخش عمده مشکل مسکن این شهرستان را برطرف می‌کند.
به گزارش کبنا، تأمین مسکن محرومان از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم بود که در مناطق مختلف ایران کم کم رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و همه نهاد‌ها با همکاری همدیگر نسبت به تأمین زمین در راستای احداث سرپناهی کار خود را آغاز کردند.
طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان کهگیلویه یکی از شهرستان‌های ۹‌گانه استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد با تأمین زمین از سوی اداره راه و شهرسازی در جنب طرح مسکن مهر در ورودی روستای برج علیشیر آغاز شد.
این طرح در شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه می‌تواند تا حدود زیادی بار مالی هر ساله افزایش سرسام‌آور اجاره بها و قیمت مسکن را کاهش دهد.
با بررسی‌های انجام شده نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت ۷۰ هزار نفر شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه اجاره نشین هستند.
کاهش قیمت اجاره از مزایای اصلی مسکن ملی
 نهضت ملی مسکن

راضیه آبروشن_ کارشناس مسکن و شهرسازی_ با اشاره به افزایش اجاره بها و قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در شهر دهدشت گفت: در این سال‌ها یکی از شهر‌های مهاجر‌پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بوده است.
وی دلیل اصلی افزایش اجاره بها در شهر دهدشت را مهاجرت دانست و افزود: اجرای طرح نهضت ملی دولت سیزدهم در کهگیلویه نقش مهمی در کاهش هزینه‌های مسکن و اجاره بها دارد.
آبروشن رونق ساخت و ساز، افزایش درآمد کارگران، ارتقا خدمات اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های شهری را از دیگر مزایای مسکن ملی دهدشت دانست.
وی با اشاره به نقش مهم طرح ملی مسکن در معیشت خانوار‌ها، اضافه کرد: نیاز است مسئولان استانی با حمایت از متقاضیان روند اجرایی آن را شتاب بخشند.
هر چند جانمایی طرح مسکن ملی در کنار مسکن مهر که دارای مشکلات زیادی بود در اول اعتراضات مردمی را در پی داشت ولی با تدابیر‌ اندیشیده شده و راهبردی سیاست‌های دولت مسکن ملی از سوی بنیاد مسکن برای واگذاری به مردم با خاکبرداری و پلاک‌بندی آغاز شد.
در طرح اولیه ثبت نام برای مسکن بیش از ۹ هزار نفر در شهرستان کهگیلویه متقاضی دریافت مسکن بودند که تنها سه هزارو ۵۰۰ نفر در سایت مسکن مجوز ثبت نام گرفتند.
معرفی 1010 متقاضی مسکن به بانک عامل
رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه در این رابطه گفت: ۵۵۰ قطعه زمین ۲ واحدی از سوی اداره راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن واگذار شد.
سپهدار آرام بیان کرد: در این راستا هزار و ۱۰ نفر برای احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن به بانک عامل معرفی شد.
وی با اشره به همکاری خوب بانک عامل مسکن در همکاری با متقاضیان اظهارکرد: می‌طلبد بانک مسکن نسبت به عقد قرارداد با متقاضیان در راستای تسریع در روند اجرایی همکاری لازم را داشته باشد.
آرام یکی از شرایط اصلی برای اخذ مجوز احداث مسکن را واریز سهم آورده ۴۰ میلیون تومانی اعلام کرد و افزود: تاکنون یک هزارو ۴۰۰ متقاضی این سهم آورده را پرداخت کردند.
وی اضافه کرد: در فاز اول اقدام ملی مسکن ۱۷ بلوک دو طبقه از سوی مالکان در دست اجرا است.
آرام تصریح کرد: تاکنون ۹ واحد از این تعداد مسکن به بهره‌برداری و مالکان در آن‌ها مستقر شدند.
ادارات خدمات‌رسان همکاری نمی‌کنند
 نهضت ملی مسکن

رئیس بنیاد مسکن طرح نهضت ملی مسکن را یکطرح مهم در راستای حمایت از اقشار کم درآمد دانست و تصریح کرد: نیاز است همه نهاد‌ها در راستای تحقق این طرح همکاری ویژه داشته باشند.
آرام نبود زیرساخت‌های برق و آب در طرح مسکن ملی را یکی از مهمترین مشکلات دانست و گفت: نبود این زیرساخت دلیل اصلی کندی این طرح در کهگیلویه است.
وی با اشاره به اینکه متقاضیان با صرف هزینه‌های زیاد نسبت به تأمین برق و آب برای ساخت و ساز اقدام می‌کنند اظهار کرد: در صورت تأمین نشدن این زیرساخت ادامه روند اجرایی غیر ممکن است.
آرام اضافه کرد: با توجه به نقشه کامل این طرح نیاز است نهاد‌های خدمات‌رسان نسبت به تأمین زیرساخت برق، آب و گاز در کمترین زمان ممکن اقدام کنند.
وی تأکید کرد: با توجه به برنامه دولت نیاز است اداره برق و آب نسبت به تأمین موقت برق و آب این مجتمع بزرگ با مردم همکاری کنند.
برق‌رسانی مسکن ملی معطل تأمین اعتبار
رئیس شرکت برق ناحیه کهگیلویه با اشاره به طراحی برق سایت مسکن ملی این شهرستان گفت: طرح برق‌رسانی به مسکن ملی برای تأمین اعتبار و برگزاری مناقصه به استان ارسال شد.
مهرداد تابش نژاد بیان کرد: با توجه به هزینه‌های زیاد برق‌رسانی در صورت تأمین اعتبار و مشخص شدن پیمانکار کار برق‌رسانی در کمترین زمان ممکن برای مسکن ملی اجرایی خواهد شد.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه با اشاره به اینکه منبع تأمین اعتبار این طرح هنوز مشخص نشده گفت: اداره برق آماده همکاری در راستای تأمین برق است.
جمال معتمدی‌زاده تصریح کرد: بر اساس قانون اگر این طرح کارگاهی باشد برق آن باید از سوی پیمانکار تأمین شود ولی اگر خود مالکی باشد اداره برق نسبت به تأمین موقت برق اقدام خواهد کرد.
وی اضافه کرد: برق‌رسانی به این طرح مهم و ملی یکی از اولویت‌های اصلی این نهاد است.
معتمدی‌زاده تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برق‌رسانی به این طرح در آینده نزدیک از سرگرفته خواهد شد.
آبرسانی اولیه به طرح مسکن ملی انجام شد
 نهضت ملی مسکن

رئیس آب و فاضلاب کهگیلویه با اشاره به حساسیت طرح ملی مسکن و تأکید استاندار بر خدمات‌رسانی به متقاضیان افزود: این نهاد با تشکیل یک اکیپ کار آبرسانی به مسکن ملی را آغاز کرد.
قلندر حبیبی بیان کرد: آبرسانی اولیه با اجرای یک خط انتقال از لوله اصلی تأمین آب شهر دهدشت به مسکن ملی انجام شد.
وی تصریح کرد: متقاضیان مسکن ملی می‌توانند با درخواست کنتور نسبت به تأمین آب اقدام کنند.
حبیبی اجرای شبکه آب در طرح مسکن ملی بصورت کامل را نیازمند همکاری بنیاد مسکن دانست و افزود: در صورت تکمیل نقشه نهایی سایت، آب و فاضلاب نسبت به اجرای خطوط انتقال دیگر خیابان‌ها اقدام خواهد کرد.
رئیس شعبه بانک مسکن کهگیلویه با اشاره به اینکه بانک مسکن هیچ گونه مشکلی برای پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن ندارد گفت: از زمان مشخص شدن بانک مسکن به عنوان بانک عامل پرداخت تسهیلات به متقاضیان بدون هیچ گونه مشکلی انجام می‌شود.
سید ولی روغنی بیان کرد: کار پرداخت تسهیلات به ۹۰ نفر از متقاضیان یا انجام و یا در مرحله انجام است.
وی شرایط اولیه پرداخت تسهیلات را اجرای فونداسیون مسکن از سوی متقاضیان دانست و افزود: تسهیلات مسکن بر اساس پیشرفت در اجرای کار برای متقاضیان آزاد خواهد شد.
روغنی حداکثر مدت قرارداد مشارکت برای متقاضیان را ۲۴ ماه اعلام کرد.
پیشرفت ۴۵ درصدی طرح مسکن ملی در بخش محروم دیشموک
دبیر نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی در دیشموک شهرستان کهگیلویه گفت: بنیاد با انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی، ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی بصورت مشارکتی برای مددجویان شهری و روستایی در بخش دیشموک را آغاز کرد که در این راستا ۸۰ میلیون تومان بصورت بلاعوض به حساب مددجویان واریز می‌شود.
سرگرد اسفندیار مختاری بیان کرد: با ایجاد تفاهم نامه با بهزیستی ساخت۲۲۱ واحد مسکونی نیز برای افراد ۲ معلولی نیز در بخش دیشموک احداث خواهد شد.
 نهضت ملی مسکن
وی بیان کرد: سهم بنیاد در این راستا در حوزه شهری مبلغ ۲۰۰ و در حوزه روستایی ۱۵۰ میلیون تومان بصورت بلاعوض به افراد معلول پرداخت می‌شود.
مختاری با اشاره به پیشرفت ۴۵ درصد واحد‌های مسکونی مددجویان کمیته امداد افزود: علاوه بر پرداخت تسهیلات بلا عوض بنیاد مسکن برای اجرای فونداسیون، آرماتور و سیمان بصورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
وی گفت: می‌طلبد برای تسریع در روند اجرایی واحد‌های مسکونی معلولان در طرح نهضت ملی مسکن، بهزیستی نسبت به تفاهم نامه اقدامات لازم را انجام دهد.
مختاری طرح نهضت ملی مسکن را یک طرح بسیار مهم و جهادی از سوی دولت سیزدهم دانست و افزود: با بهره‌برداری از این طرح در بخش دیشموک مشکل نبود مسکن مناسب بسیاری از مردم برطرف خواهد شد.
وی اجرای این طرح ملی را نیازمند همکاری بیشتر بنیاد مسکن دانست و اضافه کرد: برای تسریع در روند اجرایی همکاری بنیاد مسکن در حل معارضات مسکن روستایی ضروری است.
مختاری اظهار داشت: در صورت همکاری نهاد‌ها بخش زیادی از این تعداد واحد مسکونی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری کامل می‌رسد.
بخش دیشموک با ۲۳ هزار نفر جمعیت و ۸۵ روستا در ۹۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و در فاصله ۲۳٠ کیلومتری از مرکز کهگیلویه و بویراحمد و هم‌مرز با استان خوزستان است.
دیشموک با ۸۵ روستا آخرین نقطه شهرستان کهگیلویه در مرز خوزستان و برای بیشتر اهالی با توجه به در دسترس نبودن راه ارتباطی دورأفتاده‌ترین نقطه‌ی استان است.
 نهضت ملی مسکن
روند اجرایی مسکن ملی‌امید بخش است
مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به عملکرد خوب بنیاد مسکن کهگیلویه در روند اجرای مسکن ملی گفت: از زمان آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت سیزدهم و ثبت نام از متقاضیان مسکن روند اجرایی آن در شهرستان کهگیلویه قابل تقدیر است.
محمد راستا تأمین و تهیه طرح زمین مسکن ملی، پرداخت آورده ۴۰ میلیونی از سوی متقاضیان و همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در کهگیلویه را بسیار مناسب دانست و افزود: روند اجرایی مسکن ملی با سرعت خوبی در حال اجرا است.
وی یکی از مشکلات اصلی طرح مسکن ملی در سراسر استان و بخصوص شهرستان محروم کهگیلویه زیرساخت‌های برق و آب دانست و گفت: کمبود زیرساخت‌ها باعث نگرانی و دلسردی پیمانکاران نیز شده است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: راستا بر همکاری مسئولان در راستای تسریع در روند اجرایی مسکن ملی تأکید کرد و گفت: تأمین مسکن مناسب از اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم است که باید اجرا شود. شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار بخش، چهار شهر و ۳۶۵ روستای بزرگ و کوچک است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مردمی
Iran, Islamic Republic of
زیرساختها با راه وشهرسازی هست
بنیاد مسکن پیمانکار هست
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1