تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۴۵۴۵۲۷
جام جهانی 2022 قطر؛

ایران تاریخ‌ساز می‌شود / اخرین حرف‌های بیرانوند و طارمی / ابهام درباره وضعیت آزمون / جزئیات افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر / طارمی در گفت‌وگو با فیفا: ایرانی‌ها عاشق فوتبال‌اند/ صعود از گروه، اتفاق بسیار بزرگی خواهد بود

۱
ایران تاریخ‌ساز می‌شود / اخرین حرف‌های بیرانوند و طارمی / ابهام درباره وضعیت آزمون / جزئیات افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
کبنا ؛جام جهانی 2022 به روزهای داغ خود نزدیک‌تر می‌شود و موتور این جام به زودی شروع به حرکت می‌کند. تیم ملی فوتبال ایران نیز به تمرینات خود با سرمربی‌گری کی‌روش در حال آمده شدن برای بازی با تیم ملی فوتبال انگلیس است.
مهاجم تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با سایت فدراسیون جهانی فوتبال از حضور خود در جام جهانی و آماده‌سازی تیم‌ملی برای این رقابت‌ها سخن گفت.

به گزارش کبنا، سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی فوتبال ایران گفت‌وگویی انجام داده و با او درباره سومین حضور پیاپی تیم‌ملی در جام جهانی و علاقه مردم ایران به فوتبال صحبت کرده است.
فیفا نوشت: ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروهی سخت شامل انگلیس، ولز و آمریکا قرار گرفته است. مهدی طارمی در مصاحبه با فیفا از مسیر سخت تیمش در این مسابقات صحبت کرد. کارلوس کی‌روش سومین بار متوالی است که رهبری تیم ملی ایران را در جام جهانی بر عهده دارد. زمانی که ایران به دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ رسید، برای قطعی شدن حضورش در رقابت نهایی جام جهانی  با رقیب سرسختش عراق بازی کرد که طارمی سرنوشت این حضور را با زدن تک گل این بازی رقم زد و باعث جشن و شادی در زمین فوتبال و در  میان مردم ایران شد.
طارمی، ستاره فعلی پورتو یکی از بهترین گلزنان تاریخ فوتبال ایران است و بسیاری از امیدها و رویاهای ایران بر دوش او است.
در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:
*‌ ابتدا از علاقه مردم ایران به فوتبال بگو.
ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند و یکی از علائمش حمایت آنها از تیم ملی است. آنها بیشتر ورزش‌ها را دوست دارند اما فوتبال جایگاه ویژه‌ای در قلب آنها دارد. فوتبال بخش بزرگی از زندگی بسیاری از ایرانیان است و احساسات بسیاری را برمی انگیزد. وقتی تیم ملی برنده می‌شود، هفته آنها را می‌سازد و اگر شکست بخورد، آن را خراب می‌کند.
*‌ از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه چه خاطره‌ای در ذهنت باقی مانده؟
ما در روسیه همه تلاشمان را کردیم اما متأسفانه نتوانستیم به خوبی از پس کار صعود از گروه برآییم. ما این شانس را داشتیم که برای اولین بار در تاریخ خود از مرحله گروهی عبور کنیم اما بخت یارمان نبود. فوتبال همین است. با وجود حذف زودهنگام، نکات مثبت زیادی از آن مسابقات یاد گرفتیم. حتی پس از شکست مقابل اسپانیا، هواداران ما در خیابان‌ها جشن می‌گرفتند زیرا ما نمایش خوبی ارائه دادیم. ما سه بازی انجام دادیم و شانس پیشرفت داشتیم. فکر می‌کنم دوره خاصی در زندگی همه بود.

* صعود تیم ملی به جام جهانی چه معنایی دارد؟
وقتی کشور شما واجد شرایط حضور در بازی‌های جام جهانی می‌شود، قطعاً اتفاق خاصی است. ما می‌توانیم پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوریم. این مساله ما را سرشار از غرور می‌کند که بدانیم یکی از ۳۲ تیم حاضر در این رقابت هستیم. ما از همه چیز مایه گذاشتیم تا مطمئن شویم که جواز صعود را کسب می‌کنیم. صرف نظر از اینکه بازیکن چه کشوری باشید، حضور در جام جهانی بزرگترین افتخار است.
* این بار چه چیزی لازم است تا ایران موفق شود؟
برای ما، راهیابی به مرحله حذفی بسیار بزرگ خواهد بود. ما برای رسیدن به آن همه کار خواهیم کرد. البته مشکلاتی پیش روی ما هست اما همیشه نکات مثبت و منفی وجود دارد. همه بازیکنان، مربیان و فدراسیون تمام تلاش خود را می‌کنند تا ما را به بهترین شکل برای جام جهانی آماده کنند و مطمئن شویم که یک اردوی آماده‌سازی موفق خواهیم داشت. من احساس خوبی درباره این مسابقات دارم زیرا شاهد تلاش تیم بوده‌ام. صعود به مرحله حذفی برای اولین بار برای هواداران ما معنی زیادی دارد و باعث افتخار ماست.
* گل‌های تو به تیم‌ملی کمک کرد تا به جام جهانی برسد و اکنون همه انتظارات زیادی از تو دارند. آیا این فشار را احساس می‌کنی؟
خوب است که از یک بازیکن انتظار داشته باشیم اما فوتبال یک ورزش تیمی است. یک بازیکن می تواند برای تیم تفاوت ایجاد کند اما این همه چیز نیست. غیرممکن است که بگوییم یک بازیکن می‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد. البته من تمام توانم را برای تیم ملی می‌گذارم. تا این لحظه، من هر کاری که می‌توانستم انجام داده‌ام. همانطور که قبلاً گفتم، همه چیزم را می‌دهم تا هواداران عزیزمان را خوشحال کنم. حضور در جام جهانی افتخاری برای خودم و کشورم است. اگر بتوانیم پرچم کشورمان را هر روز بالاتر از این به اهتزاز در آوریم، به عنوان یک تیم کار خود را انجام داده‌ایم. قول می دهم که سعی کنم بهترین فوتبالم را در جام جهانی بازی کنم.
* می‌توانی درباره موقعیت بحرانی تیم‌ملی برای صعود به جام جهانی بیشتر توضیح دهی؟ شما با باخت به بحرین و عراق شروع کردید، بعد از آن همه‌گیری کووید-۱۹ پیش آمد و مهم‌تر از همه، بازی‌های شما در یک کشور دیگر برگزار شد.
مرحله اول انتخابی، آزمون سختی برای ما بود و صعودمان در هاله‌ای از ابهام بود. با توجه به شرایط بی‌سابقه‌ای که جهان با شیوع کرونا با آن مواجه شد، AFC مجبور شد [درباره بازی‌ها] تصمیم بگیرد؛ تصمیمی که ما به آن احترام می‌گذاریم. (برگزاری تمام مسابقات انتخابی در یک کشور) همه چیز روی هوا بود و قطعاً کار برای ما سخت‌تر شده بود. ما به بحرین رفتیم و در گرمای سوزان بازی کردیم اما به لطف تلاش همه، توانستیم صعود کنیم.
* پیروزی ۳-۰ مقابل بحرین در کشور خودش چقدر لذت‌بخش بود؟
همانطور که قبلاً گفتم عوامل متعددی خارج از کنترل ما بود. در آن زمان بحرین و عراق رقبای اصلی ما بودند. ما باید در همه بازی‌ها پیروز می‌شدیم تا به صدر گروه صعود کنیم. در آن شرایط استثنایی، پیروزی برابر بحرین، بسیار خاص بود اما با تلاش تیم توانستیم به این موفقیت برسیم.

* کرونا چگونه بر مسابقات مقدماتی تأثیر گذاشت؟
تأثیر بسیار زیادی داشت زیرا هیچ‌کس نمی‌دانست آینده چه خواهد شد. ما قبلاً فشار مسابقات و بعد از آن شرایط ناگوار کووید-۱۹ را داشتیم. بنابراین مطمئناً دوره بسیار دشواری بود؛ یک فاجعه جهانی بود. هیچ چیز خوبی آن زمان رخ نمی‌داد و عزیزان مردم هر روز از دنیا می‌رفتند. فوق‌العاده استرس زا بود.
* از آن لحظه، تا سال ۲۰۲۲ مقابل هواداران خود بازی نکردید. گلزنی به عراق مقابل تماشاگران خانگی چه حسی داشت؟
حس وقتی که به تیم خود کمک می‌کنید تا به جام جهانی راه پیدا کند، شادی خالص است؛ پس مطمئناً لحظه‌ای خاص بود. وقتی پیراهن کشور خود را می‌پوشید و پرچم آن را به اهتزاز در می آورید، احساس غرور زیادی به شما دست می‌دهد.
* شما در دور سوم با هشت برد، یک تساوی و یک شکست در صدر گروه قرار گرفتید. چقدر به تیم و مسیری که پشت سر گذاشته‌اید افتخار می‌کنید؟
اولاً چیزی به نام بازی دوستانه برای ما وجود ندارد. ما با هر مسابقه مانند یک فینال رفتار می‌کنیم زیرا می‌خواهیم هر بار که بازی می‌کنیم پیشرفت کنیم. اگر این کار را نکنیم، هرگز پیشرفت نخواهیم کرد. ثانیا، ما تمام تلاش خود را برای پیروزی در مسابقات گذاشتیم. ما می‌خواستیم در هر ۱۰ مسابقه پیروز شویم اما متأسفانه به دلیل عوامل خارج از کنترل ما (مانند همه‌گیری کرونا) ترکیب ما کمی ضعیف شد. این به وضوح بر ما تأثیر منفی گذاشت. ما می‌خواستیم از ۱۰ بازی ۱۰ پیروزی بسازیم اما اینطور نشد. به هر حال، توانستیم در صدر گروه قرار بگیریم و مایه افتخار هوادارانمان باشیم.

* به نظر خودت در کدام مسابقه مقدماتی بهترین عملکرد را داشتی؟
برای من، مسابقه‌ای که در آن صعود را قطعی کردیم؛ لحظه‌ای از شادی لبریز بود و همه در آن سهیم بودند.
* جشن صعود چگونه بود؟
بعد از بازی عراق، همه دور هم جمع شدیم و در آن لحظه شریک شدیم. هواداران عزیزمان هم حضور داشتند و آن شادی را با حدود ۱۰۰ هزار نفر تقسیم کردیم! برای من هیچ چیز بهتر از آن لحظه در طول سفرمان به جام جهانی نیست.
*‌ درباره خاطرات کودکی‌ات از تماشای جام جهانی بگو؟
هر کسی که فوتبال بازی می‌کند احتمالاً این مسابقات را با جدیت دنبال می‌کند، به همین سادگی. بیشتر کودکان عاشق تماشا و بازی فوتبال هستند. آنها ممکن است در نهایت به حرفه‌های کاملاً متفاوتی بپردازند یا به طور کامل ورزش دیگری انجام دهند اما عشق آنها به این ورزش همچنان ریشه‌دار است. این برای همه صادق است، حتی آنهایی که در دوران کودکی عاشق این بازی نبودند. جام جهانی بزرگترین رویداد فوتبال است و همه نام‌های بزرگ در آن حضور دارند. وقتی آنها را تماشا می‌کنید، باعث می‌شود روزی رویای بازی در بزرگترین صحنه را داشته باشید.
* در مورد حریفان گروه ایران صحبت کن. بزرگ‌ترین چالش پیش روی تیم‌ملی چیست؟
ما برای همه حریفانمان احترام قائلیم. در فوتبال باید اینگونه باشد. ممکن است تیم‌ها کمی قوی‌تر یا ضعیف‌تر باشند اما در نهایت، چیزی که باعث افتخار شما می‌شود تلاشی است که انجام می‌دهید. ما تمام تلاش خود را برای پیروزی در این سه بازی می‌کنیم اما به چیزهایی نیاز داریم. فوتبال غیر قابل پیش‌بینی است، بنابراین هرگز نمی‌توانیم بگوییم که می‌بریم یا می‌بازیم.
* ایرانی‌ها به دلیل نزدیکی به قطر، امتیاز ویژه‌ای برای سفر به این کشور دارند. تشویق هواداران برای شما چه معنایی خواهد داشت؟ همچنین، چه چیزی طرفداران شما را از بقیه متمایز می کند؟
همانطور که گفتم ایرانی‌ها عاشق فوتبال هستند. در روسیه، ما با اسپانیا و پرتغال بازی می‌کردیم و هر دو بار هواداران ایرانی از حریفان بیشتر بودند. آنها فوتبال را خیلی دوست دارند. قطر به خانه نزدیک است و این قطعا می‌تواند به ما کمک زیادی کند.
* بیشتر منتظر بازی با کدام بازیکنان هستید و چرا؟
برای من، این مهم نیست. مهمترین چیز این است که در این تورنمنت یک کار به یاد ماندنی انجام دهیم. بازیکنان بزرگ زیادی در گروه ما حضور دارند اما این چیزی را برای من تغییر نمی‌دهد. نمی‌گویم احترامی برای این تیم‌ها قائل نیستم، در واقع بازی مقابل چنین بازیکنان باکیفیتی افتخار بزرگی است ولی موفقیت تیم‌ملی اولویت من است. اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم، مهم نیست با چه کسی روبرو می‌شویم.
جزئیات افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
رویترز جزئیات افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را اعلام کرد.

به گزارش کبنا و به نقل از اسپورتال، پس از ۱۲ سال انتظار، قطر روز یکشنبه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را افتتاح خواهد کرد و بازی افتتاحیه (قطر مقابل اکوادور) برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان پخش خواهد شد.
مقدمات این تورنمنت بحث‌برانگیز بوده و جنجال‌های زیادی پیرامون کشور میزبان وجود دارد. با این حال این باعث نمی‌شود که میلیون‌ها هوادار از تماشای این مسابقات در طول یک ماه آینده هیجان‌ نداشته باشند.
مراسم افتتاحیه یک ساعت قبل از دیدار اول برگزار می‌شود و بسیاری انتظار دارند که یک نمایش بزرگ و عالی از قطر ببینند.
مراسم افتتاحیه جام جهانی ۲۰۲۲ چه زمانی است؟
مراسم ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه (به وقت ایران) آغاز و به مدت یک ساعت تا زمان شروع بازی افتتاحیه به طول خواهد کشید. گیرمو لاسو، رئیس جمهور اکوادور گفته که در بازی افتتاحیه مقابل قطر شرکت نخواهد کرد.
مراسم افتتاحیه در کجا برگزار می‌شود؟
مراسم افتتاحیه در ورزشگاه ۶۰ هزار نفری ال‌بیت واقع در ۴۰ کیلومتری شمال دوحه برگزار می شود. استادیوم ال‌بیت که با نام چادرهای مورد استفاده عشایر نامگذاری و طراحی شده است، دورترین ورزشگاه از مرکز دوحه است و سقفی جمع شونده دارد.

ابهام درباره وضعیت آزمون/ سردار مقابل انگلیس بازی می‌کند؟

ابهام درباره وضعیت آزمون/ سردار مقابل انگلیس بازی می‌کند؟
سردار آزمون که از دو ماه قبل با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند، در آخرین بازی دوستانه تیم ملی مقابل تونس غایب بود.
 بدون شک سردار آزمون (بهترین گلزن فعلی تیم ملی فوتبال ایران) از ستاره‌های بی‌چون و چرای تیم ملی است و کارلوس کی‌روش و همکارانش برای حضور آزمون در جام جهانی تمام سعی و تلاش خود را به کار بردند. 
ستاره ایرانی در تیم بایر لورکوزن که اواسط مهر ماه مصدوم شد، در این مدت زیر نظر پزشکان تیم ملی در امارات و آلمان تمرین کرد و در نهایت در فهرست ۲۵ نفره تیم ملی ایران جای گرفت اما او از زمان مصدومیت در مهر ماه نتوانسته در هیچ دیدار رسمی یا دوستانه‌ای به میدان برود. 
بازیکن باتجربه تیم ملی ایران در آخرین بازی دوستانه شاگردان کی‌روش مقابل تونس که روز چهارشنبه (۲۵ آبان) در دوحه برگزار شد، غایب بود و همراه با نیازمند و عابدزاده برای تیم ملی به میدان نرفت تا ابهام درباره وضعیت خود را به حداکثر برساند. 
آزمون در شرایطی در جام جهانی به میدان خواهد رفت که آخرین حضور او در زمین مسابقه به هشتم مهر ماه و بازی با بایرن مونیخ بازمی‌گردد که بایر لورکوزن با چهار گل شکست خورد. با این حال آزمون قبل از آن دیدار و در بازی دوستانه مقابل سنگال موفق به گلزنی شده بود. 
ابهام درباره وضعیت آزمون/ سردار مقابل انگلیس بازی می‌کند؟
کارلوس کی‌روش در مقاطع مختلف از جمله زمانی که آزمون از تیم ملی خداحافظی کرده بود، نشان داده که به این بازیکن و سبک بازی او علاقه بسیاری دارد و در این سال‌ها او را به سایر مهاجمان از جمله کریم انصاری‌فرد و رضا قوچان‌نژاد ترجیح داده است.
در تمرینات روزهای گذشته، آزمون همراه با سایر بازیکنان به تمرین پرداخته اما به نظر می‌رسد که کی‌روش برای استفاده از این بازیکن تردید دارد و نمی‌خواهد سلامتی او را به خطر بیندازد و شاید به همین دلیل، آزمون مقابل انگلیس غایب باشد و به بازی مقابل ولز و آمریکا برسد.
باید دید تیم ملی روز ۳۰ آبان در ورزشگاه خلیفه دوحه با چه ترکیبی مقابل انگلیس، یکی از مدعیان قهرمانی در جام جهانی ظاهر خواهد شد. آیا آزمون به عنوان بازیکن اصلی یا ذخیره به میدان می‌رود یا خیر؟

بیرانوند: می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم/ تیم ملی برای ایران است

بیرانوند: می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم/ تیم ملی برای ایران است
دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید این تیم به جام جهانی آمده که تاریخ بسازد و به دور دوم این رقابت‌ها را راه یابد.
به گزارش کبنا، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران در نشست خبری که امروز (پنجشنبه) در دوحه برگزار شد گفت: سه بار متوالی به جام جهانی صعود کرده‌ایم. در جام جهانی ۲۰۱۸ خیلی خوب بودیم و شانس بزرگی داشتیم که برای اولین بار در تاریخ از دور گروهی صعود کنیم. این مساله در این جام جهانی به ما کمک می‌کند. می‌دانیم که کار، سخت است. با برنامه و بازی‌های دوستانه‌ای که به خصوص مقابل اروگوئه و سنگال و بازی دیروز مقابل تونس داشتم، نشان دادیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و مطمئن باشید که ما آمده‌ایم تا تاریخ‌سازی کنیم.
وی ادامه داد: جام جهانی یکی از بزرگترین رویدادهای دنیای فوتبال است. می‌خواهیم در این جام جهانی تاریخ بسازیم و برای اولین بار به دور دوم جام جهانی صعود کنیم.
بیرانوند در پاسخ به سوال خبرنگار انگلیسی‌زبان درباره شرایط این روزها در داخل ایران و اینکه این اتفاقات چه تاثیری در روند آماده‌سازی تیم ملی خواهد داشت و همچنین اینکه آیا شما بعد از گلزنی شادی می‌کنید و آیا سرود ملی خوانده خواهد شد یا خیر؟ گفت: آقای جهانبخش کاپیتان تیم ملی است و حرف‌های او حرف‌های بنده است. ما به اینجا آمدیم و تمرکزمان را روی یکی از بزرگترین تورنمنت‌های فوتبال گذاشتیم. هر کسی آرزوی حضور در اینجا را دارد و تمرکزمان را اینجا گذاشتیم که بهترین عملکرد را داشته باشیم. شادی گل یک مساله شخصی است و باید دید بعد از گل چه اتفاقی رخ می‌دهد. وقتی که اینجا هستیم، می‌خواهیم مردم را خوشحال کنیم. تیم ملی برای ایران است. ما پایبند به همه چیز هستیم و می‌خواهیم تمام مردم را خوشحال کنیم و برای اولین بار از گروهمان صعود کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1