تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب : ۴۵۳۷۳۱
کبنا مناقشات پروژه ده‌شیخ را بررسی کرد؛

آقای طالبی‌پور در توسعه ده‌شیخ ملاک قانون است یا چیز دیگر؟ / دلتان برای جوانانِ پاتاوه‌ایِ بیکار و آواره‌ در دیگر استان‌ها بسوزد!

۰
آقای طالبی‌پور در توسعه ده‌شیخ ملاک قانون است یا چیز دیگر؟ / دلتان برای جوانانِ پاتاوه‌ایِ بیکار و آواره‌ در دیگر استان‌ها بسوزد!
کبنا ؛
در حالی که شهر پاتاوه از بیکاری در رنج است، مانع‌تراشی‌ دستگاه‌های استانی، مانع پیش‌برد پروژه غار ده‌شیخ با اشتغالزایی برای 500 شده است.
به گزارش کبنا، پاتاوه یکی از شهرهای بویراحمد از استان کهگیلویه و بویراحمد است که سال‌هاست به دلیل عدم برخورداری از بخش‌های سه‌گانه اقتصاد، از معضل بیکاری به شدت رنج می‌برد. در این شهر نه صنعت بزرگ و نه کشاورزی وسیعی وجود ندارد. تنها یک طرح گردشگری آن هم وابسته به غار ده‌شیخ وجود دارد که توانایی اشتغال برای بیش از 500 نفر را دارد. اما موانع متعددی که پیش پای سرمایه‌گذار قرار داده شده، ادامه این پروژه را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است؛ طوری که به گفته سرمایه‌گذار، موتور توسعه این طرح در سرعت بالا یکدفعه کشیده شده است.  
گنجی سرمایه‌گذار غاره ده‌شیخ که از مسئولین استانی ناامید شده بود با انتشار فیلمی بیان کرده بود: چون نتوانستیم درخواست خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری کنیم، از وزیر گردشگری درخواست داریم که از این طرح حمایت کند.
گویا یکی از مطالبات گنجی، تقاضا برای واگذاری و تحت مالکیت قرار گرفتن زمین ورودی غار برای ادامه پروژه است. اما با مخالفت میراث فرهنگی و گردشگری استان روبه‌رو شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در مورد دلیل مخالفت خود به ملی بودن زمین اشاره کرد و گفت: زمین مورد نظر ملی است  و با توجه به ملی بودن در حوزه منابع طبیعی است و به مالکیت قطعی در نخواهد آمد و یکی از دلایل آن  انفال بودن آن است زیرا اگر به مالکیت فرد درآید دیگر دولت نمی‌تواند بر آن نظارت داشته باشد.
این در حالی است که در قانون رفع موانع تولید سال 1394، واگذاری و انتقال قطعی اراضی ملی، دولتی و موات که با مجوز میراث برای خدمات گردشگری احداث شده، بلامانع است.
به گزارش کبنا، بر اساس بند (۲) ماده (۴۵) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب ۱۳۹۴-، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای احداث شهرک‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات گردشگری و مناطق ویژه اقتصادی مصوب و طرح های قابل واگذاری دولتی، با رعایت مقررات زیست محیطی، از شمول تبصره (۲) ماده (۹) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مستثنی شده است.
گفتنی است کل مساحت این زمین 13 هزار متر است. این در حالی است که پیش از این، صدها هکتار زمین واگذار شده که طرحشان را انجام نداده‌اند. این موضوعی است که بارها در جلسات مختلف بر آن تأکید شده است.
گفته می‌شود طرح‌های زیادی با وجود اینکه تسهیلات دریافت کرده‌اند، حتی یک درصد نیز پیشرفت نداشته‌اند. اما طرحی که می‌تواند برای 500 نفر از جوانان بیکار پاتاوه‌ای شغل ایجاد کند، اینچنین در گیر و دار ممانعت‌های بلاموضوع مانده است.
در پایان خطاب به مدیرکل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد باید گفت: آقای طالبی‌پور اگر دلت برای قانون نمی‌سوزد، برای جوانانی بسوزد که به دلیل بیکاری، آواره استان‌های دیگر شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1