تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۴۵۳۵۴۲
دلسوزان جامعه تاکید کردند؛

زمان ريشه‌يابي اتفاقات اخير و يافتن راهکارهايي براي اعتراضات قانوني جامعه است

۱
۰
زمان ريشه‌يابي اتفاقات اخير و يافتن راهکارهايي براي اعتراضات قانوني جامعه است
کبنا ؛زمان ريشه‌يابي اتفاقات اخير و يافتن راهکارهايي براي اعتراضات قانوني جامعه است. بدون ترديد هيچ کدام از دلسوزان کشور از آنچه در روزهاي گذشته رخ داد، خشنود نبودند و اکنون که فضا به سمت آرامش مي‌رود، بايد به بررسي دقيق موضوع پرداخت. با مرور اخبار و اظهارات سياسيون اين نتيجه حاصل مي‌شود که اصلاح‌طلبان در مسير آرام کردن جامعه و بر ايجاد ساختار قانوني براي بيان نقدهاي جامعه تاکيد دارند.
دلسوزان به گفت‌وگو بپردازند
احزاب اصلاح‌طلب با ارسال نامه‌هايي به وزارت کشور خواستار برگزاري تجمع قانوني شدند که توجهي نشد و پس از آن به رئيس‌جمهور نامه نوشتند. ديروز دبيرکل مجمع ايثارگران درباره سرنوشت درخواست احزاب گفت: اساسا در قانون اساسي بحث تجمعات و اعتراضات قانوني نياز به مجوز ندارد. ولي در قانون گفته شده که احزاب هماهنگ کننده هستند و بايد هماهنگي در اين زمينه داشته باشند. با توجه به شرايط روز ما تقاضاي تجمع کرديم. متأسفانه وزارت کشور هيچ‌گونه عکس‌العمل و پاسخ رسمي به اين درخواست نداشته ولي مديرکل سياسي وزارت کشور از طريق رسانه‌ها يکسري صحبت‌هايي داشته که ربطي به اين درخواست ندارد. جواد امام افزود: در ادامه اين مسير، موضوع را از طريق آقاي رئيسي، رئيس محترم جمهور، هم پيگير شده‌ايم و اين درخواست را مجددا داشته‌ايم.ولي مسلم اين است که اساسا احزاب در ايران از جايگاه واقعي خودشان برخوردار نيستند و تمام آنچه که تا امروز شاهد هستيم، موانعي بر سر راه ضرورت وجود احزاب و فعاليت قانوني احزاب است؛ و اين يکي از خلأهايي است که به جهت مسکوت ماندن اصولي از قانون اساسي دارد صورت مي‌گيرد. امام در پاسخ به اين سوال که بعد از حوادث اخير رئيس قوه قضائيه و بعضي از شخصيت‌هاي سياسي مثل يادگار حضرت امام بر بحث «گفت‌وگو» تأکيد داشته‌اند. اگر احزاب قوي نداشته باشيم و به احزاب ميدان ندهيم، اين گفت‌وگو چه طور مي‌تواند شکل بگيرد؟ گفت: به هر حال بايد گروه‌هاي مرجعي وجود داشته باشند که از طريق اين گروه‌هاي مرجع گفت‌وگو صورت بگيرد. متأسفانه گروه‌هاي مرجع را از دايره گفت‌وگو، تصميم سازي به حاشيه رفته‌اند. اين بحث گفت‌وگو يکي از ضعف‌هايي است که امروز جامعه ما با آن روبه‌رو هست. وي گفت: سال‌هاي قبل آقاي خاتمي از همه دلسوزان درخواست کردند به گفت‌وگو بنشينيم و شرايط آشتي را فراهم کنيم تا از همه ظرفيت‌ها استفاده کنيم. فکر نکنيم دايره محدود تک‌صدايي مي‌تواند توفيقاتي داشته باشد. امام اظهار داشت: خواهش من اين است اجازه داده نشود که دشمنان ايران و ايراني از اين فضا بهره‌برداري کنند. مي‌توانيم با دست مردم خودمان و با مشارکت مردم بر اين بحران‌ها فائق بياييم. بايد هرچه سريع‌تر به گفت‌وگو بپردازيم، واقعيت‌ها را بپذيريم و صداي مردم، جوانان و خصوصا زنان را در اين زمينه بيشتر بشنويم و به خواسته‌هاي آنها اهميت بدهيم.
آشتي ملي لازم است
سياسيون اصلاح‌طلب ديگر هم بر لزوم آشتي ملي تاکيد دارند مانند محمدعلي نمازي عضو حزب کارگزاران معتقد است: « اکنون فرصت خوبي است که بخش‌هاي آسيب‌ديده به خصوص در حوزه اجراي قانون اساسي ترميم شود و از سوي ديگر احزاب احيا شوند و اجازه کار به آنها داده شود تا شاهد رقابت‌هاي سياسي باشيم که در صورت انجام همه اينها شاهد آشتي ملي باشيم. تا اين پيام به همه برسد که فاصله ميان مسئولان و مردم در حال کم‌ترشدن است. واقعيت اين است که بايد به سمت آشتي ملي حرکت کنيم.» البته اصلاح‌طلبان نقد از جريان خود را نادرست نمي‌دانند چرا که به اعتقاد آنها بايد اصلاح در تمام بخش‌ها باشد به عنوان نمونه نمازي ادامه داده است: « براي من جاي سوال است که چرا سران اصلاحات که نسبت به مرگ خانم مهسا اميني واکنش نشان دادند، در ادامه هيچ موضعي نگرفتند. اما مي‌توانستند درباره رخدادهاي اخير موضعي بگيرند يا تحليلي ارائه دهند که حداقل مردم آنها را ببينند. به هر حال اينکه ديگر آقاي خاتمي در هيچ عرصه‌اي حضور ندارد، طبيعي است که او و اصلاحات را از مردم دور مي‌کند» يا تقي آزاد ارمکي استاد جامعه شناسي مي‌گويد: «ما براي ايجاد آرامش بايد به آشتي ملي برسيم، تنها راه برون‌ رفت از هر مشکلي، صلح است. هر چند برخي در اين شرايط دوست دارند بگويند کشور درگير جدال داخلي است اما من به اين اعتقاد ندارم و معتقدم ما در ايران درگير جنگ نيستيم و تنها دچار فاصله شده‌ايم به همين خاطر بايد بين ملت و مسئولان و سياست‌مداران کشور آشتي ملي اتفاق بيفتد.» وي افزود: « من اين را صريح بگويم که اين جوانان در پي انقلاب نيستند. رسانه‌هاي خارجي آنها را انقلابي‌ مي‌نامند چون مي‌خواهند رژيم را تغيير دهند، اما اين معترضان اساسا در پي تغيير رژيم نبوده ونيستند خواسته آنها تغيير برخي رويه‌هاست. بنابراين کسي که در پي تغيير رويه‌ است اساسا به دنبال انقلاب نيست.» استاد جامعه‌شناسي اظهار کرد: اين نسل مي‌خواهد به نظام سياسي بگويد که به زندگي آنها توجه کند و اصلا در پي انقلاب و جنگ و ستيز نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اولا نفوذی هایی که به بدنه نظام نفوذ کرده اند و بر کشتی انقلاب سوار شده اند و منفعت و خود نشان دادنشان در این یک صدایی و اختلافات افکنی تامین می شود اجازه نمی دهند که چنین فضای در کشور بوجود بیایید و مطمئنند که منافع آنان از وحدت و همدلی مردم به خطر خواهد افتاد و واقعا وقتی به جلسات و دیدارهای و جمعیت قبل مسئولین نگاه می کنم و با جلسات حال مقایسه می کنم غبطه می خورم و نگران و ناراحت می شوم که عمق این تفرقه و نفاق چه بر سر این مملکت آورده است
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
1