تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : ۴۵۳۴۴۹
رسانه‌ها در باره علت مرگ دانش آموز اردبیلی گزارش می‌دهند

رمزگشایی از مرگ «اسرا پناهی»+ فیلم

۴
۲
رمزگشایی از مرگ «اسرا پناهی»+ فیلم
کبنا ؛روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه با انتشار تصاویری از یکی از مدارس اردبیل در فضای مجازی ماجرا کلیدزده شد، حضور یک دستگاه آمبولانس در مدرسه‌ای در اردبیل و رفت‌وآمد خونسرد دانش‌آموزان محتوای این تصاویر بود.
               

به گزارش کبنا، اوج انتشار این محتوا و تصاویر را روز جمعه ۲۲ مهرماه شاهد بودیم که با انتشار حداکثری بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی نه تنها در اردبیل که در سراسر کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان داده دادند.
با پرس‌وجو از دستگاه‌ها و مسئولان امنیتی و آموزشی اردبیل مشخص شد ماجرای حضور آمبولانس در مدرسه دخترانه که با عنوان و شایعه حمله به مدرسه در اردبیل و کشته شدن یک دانش‌آموز به طور گسترده تصویرسازی شده بود، نبوده و در واقع تصاویر منتشره مربوط به هفته گذشته بوده که یک آمبولانس برای کمک‌رسانی به دانش‌آموزی که دچار بیماری صرع بوده وارد مدرسه شده است.
کنار هم قرار دادن قطعات این پازل تا بیشتر از ۲۴ ساعت بدون ذکر هیچ گونه اسمی در رسانه‌های معاند پیش رفت تا اینکه ابتدا با انتشار یه تصویر جعلی که قبلاً از آن استفاده کرده بودند مدعی کشته شدن یک دانش آموز شدند و پس از مدتی به نام مد نظر خود یعنی اسرا پناهی رسیدند، دختری که پیش از جریانات اخیر به دلیل بیماری قبلی در بیمارستان درگذشته بود.
با اذعان به اینکه در اتفاقات اخیر نوجوانان طعمه اصلی دشمنان بودند، باید بدانیم که جنگ کنونی نه جنگ کف خیابان که جنگ رسانه‌ای است و هدف دشمن فقط آتش زدن چند بانک و سطل زباله نیست بلکه دشمنان ایران سعی در تسخیر ذهنی و فکری جوانان دارند.
ماجرای اغتشاشات اخیر با همه نمونه‌های گذشته متفاوت است و مهمترین تفاوت آن سهم و نقش شبکه‌های اجتماعی است که نه تنها آتش بیار و معرکه گیر نبودند، بلکه آتش ساز شدند و تفکیک این موضوع نیاز به آگاهی مردم دارد تا به دور از نگاه‌های سنتی نسبت به درک و حل مسئله اقدام شود.
هیچ دانش‌آموزی در اردبیل کشته و دستگیر نشده است
مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل در خصوص انتشار خبری مبنی بر دستگیری تعدادی از دانش‌آموزان دختر در اردبیل گفت: شایعات و ادعای رسانه‌های معاند درباره جان باختن یک دانش‌آموز دختر در اردبیل کاملاً دروغ است و به هیچ وجه صحت ندارد.
کلام‌الله صفری افزود: این ادعاها برای تهییج عواطف مردم انقلابی اردبیل است چرا که در اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی نداشتیم و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است.
به گفته وی هیچ دانش‌آموزی طی روزهای اخیر دستگیر نشده و این موضوع نیز کذب محض است.
اظهارات رئیس بیمارستان فاطمی
حبیب حبیب‌زاده، رئیس بیمارستان فاطمی اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خبر فوت یک دانش‌آموز در بیمارستان فاطمی اردبیل اظهار کرد: در چند روز گذشته هیچ دانش‌آموزی که دارای آثار ضرب و جرح باشد به بیمارستان فاطمی اردبیل مراجعه نکرده است.
رمزگشایی از خط خبری رسانه‌های معاند در مورد «اسرا پناهی»+ فیلم
وی همچنین خاطرنشان کرد: نه تنها در دو روز اخیر که در هفته گذشته نیز ما مورد فوتی دانش‌آموز نداشتیم.
اسرا پناهی در بیمارستان فوت کرد
عموی اسرا پناهی گفت: فوت اسرا بر اثر بیماری قلبی مادرزادی اتفاق افتاده و ربطی به حواشی مطرح شده در فضای مجازی ندارد.
وی در خصوص شایعاتی مربوط به اتفاقی که برای اسرا پناهی افتاده است، اظهار کرد: برادر زاده‌ام براثر بیماری قلبی مادرزادی فوت شده است و ربطی به برخی شایعات که در فضای مجازی و رسانه‌ها بیان می‌شود ندارد.
وی افزود: برادرم یک ماه پیش به رحمت خدا رفته است و برادرزاده‌ام ۳ روز پیش حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ شب به دلیل حال نامناسب توسط اورژانس به بیمارستان انتقال داده شد که نتیجه بخش نبوده است.
این شهروند اردبیلی عنوان کرد: از مردم خواستارم به شایعاتی که در خصوص اسرا پناهی بیان می‌شود توجه نکنند و بیش از این به حاشیه‌ها دامن نزنند.
برررسی های خبرنگار مهر نشان می‌دهد، حضور افراد با لباس شخصی در مدرسه واقعیت نداشته و اینکه نیروهای امنیتی و انتظامی با لباس و پوشش مبدل در مدرسه حاضر شده که نسبت به ضرب و شتم دانش‌آموزان اقدام کردند از ریشه کذب است.
شایعه سازی در روز تعطیل مدارس!
تمام این اظهارات در حالیست که روز گذشته نیز مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل، شایعات و ادعای رسانه‌های معاند درباره جان باختن یک دانش‌آموز دختر در اردبیل را تکذیب کرده بود.
علی محبوبی‌پور با اشاره به مانور گسترده رسانه‌های ضد انقلاب و انتشار وسیع این خبر کذب تصریح کرد: مردم مؤمن، انقلابی و غیرتمند اردبیل تحت تأثیر شایعات رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرند.
وی زخمی و بازداشت شدن چند دانش‌آموز اردبیلی را هم تکذیب و اذعان کرد: رسانه معاند در تلاش هستند با بیان این ادعاها، عواطف مردم انقلابی اردبیل را تهییج نمایند و این در حالی است که حتی از روز آغاز اغتشاشات تا به امروز، اردبیل در آرامش کامل بوده و حتی دستگیری‌های روزهای ابتدایی نیز قابل توجه نبوده است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل خاطرنشان کرد: مجدداً تاکید می‌کنم در روزهای اخیر هیچ دانش‌آموزی، دستگیر نشده و این موضوع نیز کذب است؛ تمامی دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرز و بوم با جدیت کامل در حال تحصیل هستند.
محبوبی‌پور ادامه داد: در روزهای اخیر، بارها و بارها سناریوی کشته‌سازی آن‌ها به سنگ خورده و دروغ از آب در آمده است و حالا دست به سناریویی بدون محتوای مشخص زده‌اند که نه اسم و عنوانی دارد و نه هیچ‌گونه مدرکی که از آن سوءاستفاده کنند.
به گفته وی در کذب بودن این خبر همین بس که روز پنج‌شنبه همه مدارس اردبیل تعطیل است و دانش آموزان در مدارس حضور نداشته‌اند که کسی بخواهد به مدارس مراجعه و تعدادی را بازداشت کند!
والدین دانش آموزان: مخلان آرامش روانی دانش‌آموزان شناسایی شوند
به گفته تنی چند از والدین دانش‌آموزان مدرسه دخترانه اردبیل افرادی که با هر سوءنیتی نسبت به شایعه‌پراکنی اقدام کرده و آرامش روانی دانش‌آموزان و مردم را به خطر انداخته‌اند باید به سزای اعمال خود برسند.
شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموزی استان اردبیل در پی نشر اخبار کذب رسانه‌های غربی در مورد دستگیری تعدادی از دانش آموزان دبیرستان شاهد و فوت یک دانش آموز در اردبیل بیانیه‌ای صادر کرد.
در متن بیانیه این آمده است: شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموزی استان اردبیل ضمن دعوت اولیا و دانش آموزان به آرامش و کمک به امر تعلیم و تربیت در سطح مدارس اعلام می‌دارد، انتشار خبر دستگیری تعدادی از دانش‌آموزان در دبیرستان شاهد اردبیل و فوت یک نفر طی روز پنج‌شنبه در برخی رسانه‌های غربی را تکذیب و موارد مطرح‌شده از سوی آن رسانه‌ها را ساخته و پرداخته ذهن مخدوش آنان دانسته که با قصد بر هم زدن آرامش فکری و روحی خانواده‌ها عنوان می‌کنند.
بی شک مردم شهید پرور و انقلابی اردبیل چه در طول هشت سال دفاع مقدس و چه در سال‌های بعد از آن همیشه در صحنه بوده‌اند و اجازه نخواهند داد دشمنان قسم خورده این سرزمین به آمال و آرزوهای خود دست پیدا کنند.
پیش از این نیز شایعه‌هایی از سوی رسانه‌های ضد انقلاب مبنی بر دستگیری دانش آموزان پخش شده بود که منابع آگاه این خبر را تکذیب کردند.
حقیقتاً کشته‌سازی یکی از راهبردهای دشمن برای برانگیختن احساسات مردم است که در اغتشاشات اخیر نیز دشمن به دنبال اجرایی کردن این پروژه بوده، اما آنچه لازم است این بوده که با برخورداری از سوادرسانه هر خبری را بدون تحقیق و کنکاش باور نکنیم.
امام جمعه اردبیل: نباید دانش‌آموزان را بدون اجازه به مراسم می‌بردند

حسن عاملی امام جمعه اردبیل: مسئولان مدرسه نباید دانش‌آموزان را بدون اجازه والدین به مراسم می‌بردند. من با مسئولان اجرایی و مدیر‌های ارشد صحبت کردم و گفتم نهایت دقت را در این امور داشته باشند و گفتم هیچ‌کس نباید دستگیر شود، به هیچ‌کس نباید دست بزنند و هیچ‌کس نباید احضار شود. گفتم بچه‌ها هیچ تقصیری ندارند و اگر خانواده‌ای اعتراض کرده، برای دلسوزی بوده است که آن هم ایراد ندارد
علاوه بر مسئولان دولتی، حسن عاملی، امام جمعه اردبیل یکی دیگر از کسانی است که مجروح و کشته شدن دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد در این شهر را تکذیب می‌کند.
او در گفتگو با روزنامه هم‌میهن می‌گوید ماجرای روز چهارشنبه گذشته در مدرسه شاهد، فقط اعتراض تعدادی از والدین دانش‌آموزان به بردن بچه‌های‌شان به مراسم میدان عالی قاپوی اردبیل، بدون اجازه آن‌ها بوده است. او با این خانواده‌ها صحبت نکرده، اما می‌گوید مقامات عالی‌رتبه استان به او گفته‌اند که اتفاق دیگری در این مدرسه و برای دانش‌آموزان نیفتاده است.
عاملی قسم می‌خورد که اعلامیه منتشرشده با نام اسراء پناهی خانقاه مربوط به دانش‌آموزی که گفته می‌شود در مدرسه شاهد کشته شده، نیست و اسراء چندروز پیش فوت کرده است. امام جمعه اردبیل این را هم می‌گوید که مسئولان بهتر است حرف دانش‌آموزان را بشنوند: «به مسئولان استان گفته‌ام که کسی حق ندارد به دانش‌آموزان دست بزند، آن‌ها را احضار یا برخوردی بکند.»
در دو روز اخیر خبر‌هایی درباره برخورد با دانش‌آموزان مدرسه دخترانه شاهد در اردبیل منتشر شده است. منابع محلی می‌گویند نیرو‌های امنیتی با دانش آموزانی که برای شرکت در مراسم سلام فرمانده به میدان عالی قاپوی اردبیل رفته بودند و دانش‌آموزانی که حاضر نبوده‌اند به مراسم بروند، برخورد شده و حتی از کشته شدن یک دانش‌آموز خبر می‌دهند. شما این موضوع را پیگیری کرده‌اید؟
گاهی شایعاتی راه می‌افتد که مسئولان ما به‌طور کامل اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. یکی از اصلی‌ترین عوامل شیوع شایعه، عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع است. در این حادثه، چند مدرسه به‌طور داواطلانه دانش‌آموزان‌شان را برای اجتماع برده بودند، بین خود دانش‌آموزان مشکلی پیش نیامده، اما اولیای آن‌ها اعتراض کرده‌اند که چرا بدون اجازه ما آن‌ها را به اجتماع برده‌اند، بنابراین تنشی بین اولیا و مسئولان مدرسه شاهد ایجاد شده است. نه دانش‌آموزی کشته شده، نه دستگیر و مجروح شده است. الان خانواده این کشته شده، کجاست؟ این مایه یک بصیرت برای اردبیل ما شد. این هشدار بزرگی برای ملت ماست که دشمن می‌خواهد منویات خودش را پیش ببرد.
این مراسم روز چهارشنبه بوده، درست است؟
بله.
به نظر شما این خطا نبوده که دانش‌آموزان را بدون اجازه پدر و مادرشان به مراسم برده‌اند؟
به نظر من خطای بزرگی شده که بدون اجازه والدین، بچه‌ها را برده‌اند. چند مدرسه را برده بودند، اما فقط اولیای مدرسه شاهد اعتراض کردند. باید به خانواده‌ها اطلاع می‌دادند، ولی مشکل دیگری نبوده است.
اما بعضی اطلاعات نشان می‌دهد که بعد از مراسم، نیرو‌های لباس شخصی وارد مدرسه شاهد شده‌اند و با دانش‌آموزانی که
حاضر نبوده‌اند به مراسم بروند و خانواده‌های‌شان هم خبر نداشته‌اند، برخورد کرده‌اند.

من به شما اطمینان می‌دهم که چنین چیزی نبوده است. این‌ها همه ساخته و پرداخته کانال‌های ماهواره‌ای است. بچه‌ها هیچ حرفی در این باره نداشته‌اند، فقط خانواده‌ها معترض بوده‌اند. حتی بعضی از معترضان، بچه‌شان به مراسم نرفته بوده و حرف‌شان این بوده که چرا بدون اجازه برده‌اید. الان از بین دانش‌آموزان ما، نه کسی کتک خورده، نه کسی مجروح یا دستگیر شده است. این کشته‌سازی نشان می‌دهد که دشمن می‌خواهد انسجام ملی ما را به‌هم بریزد. شما الان بیایید اردبیل ما، ببینید کسی کشته شده یا نه. این کشته کجاست؟ اصلا ما جایزه می‌دهیم به کسی که فرد کشته شده را به ما نشان دهد. ما نباید به این اندازه حرف‌های دشمن را به راحتی بپذیریم.
از چهارشنبه تا به حال، شما آیا صحبتی با خانواده‌های این دانش‌آموزان و مسئولان مدرسه شاهد کرده‌اید؟
من با مسئولان اجرایی و مدیر‌های ارشد صحبت کردم و گفتم نهایت دقت را در این امور داشته باشند و گفتم هیچ‌کس نباید دستگیر شود، به هیچ‌کس نباید دست بزنند و هیچ‌کس نباید احضار شود. گفتم بچه‌ها هیچ تقصیری ندارند و اگر خانواده‌ای اعتراض کرده، برای دلسوزی بوده است که آن هم ایراد ندارد. در مدرسه می‌توانند اعتراض کنند و این برای ما فخر و شرف است که افراد بتوانند حرف‌شان را بزنند. اگر کسی بگوید من راضی نبودم بچه‌ام به مراسم برود، ایرادی ندارد، اما یک مساله کوچک را چرا آنقدر بزرگ کرده‌اند؟
پس شما شخصا با این خانواده‌های معترض صحبت نکردید. درست است؟
خیر من با مدیران ارشد گفتم که خانواده‌ها را بپذیرند و حرف آن‌ها را گوش دهند و به مردم هم اعلام کردم که من آماده‌ام؛ هرکس حرفی داشته باشد، بیاید. در خطبه هم گفتم هرکس اعتراض دارد لازم نیست حتما به خیابان برود. نماز جمعه برای چیست؟ ما باید همیشه در اردوگاه مردم باشیم، از حق آن‌ها دفاع کنیم و ایراد‌ها را بشنویم.
آقای عاملی، پس شما بعضی از فیلم‌هایی که درباره اعتراض خانواده‌ها یا از داخل مدرسه شاهد منتشر شده را تایید نمی‌کنید؟
اعتراض خانواده‌ها صحت دارد، ولی دانش‌آموزی کتک نخورده است.
در کانال‌های خبری، تصویر اعلامیه‌ای منتشر شده و گفته می‌شود خانمی به‌نام اسراء پناهی خانقاه، دانش‌آموزی است که در مدرسه شاهد کشته شده است...
همین نکته نشان می‌دهد دشمن چقدر شیطنت دارد؛ آن اصلا ربطی به این حادثه ندارد.
شما خانواده او را می‌شناسید؟
بله. این موضوع مربوط به چندروز پیش و مسائل شخصی خانواده بوده است.
این دخترخانم به چه دلیلی فوت کرده است؟
این را دیگر از خانواده‌اش بپرسید. من نمی‌توانم اسرار خانواده را فاش کنم. دین این اجازه را به من نمی‌دهد. آن‌ها حق حیات دارند. مسئولان ما باید واقعا درست اطلاع‌رسانی کنند. مردم ماجرای این خانم را هم خوب می‌دانند، من هم جزئیاتش را می‌دانم. شما خاطرتان جمع باشد که این خانم ذره‌ای به این مساله ربطی ندارد. من می‌توانم قسم جلاله برای شما بخورم.
در روز‌های گذشته شهر‌های مختلف و مدارس‌شان درگیر مسائل و اعتراض‌ها شده‌اند و وزیر آموزش‌وپرورش هم بازداشت دانش‌آموزان را تایید کرده است. الان هم به هرحال خبری مشابه از استان شما منتشر شده؛ می‌خواهم بدانم نظر شما درباره نوع برخورد با دانش‌آموزان معترض چیست؟
آموزش‌وپرورش، آموزش‌و‌پرورش است. یعنی صرف کار باید برود به سمت آموزش‌وپرورش و سیاسیون هم نباید دخالت کنند. آموزش‌وپرورش عزت، آینده و ثروت ماست. روشنگری در مدرسه این است که عرق ملی و تربیت دینی به خوبی مطرح شود، اگر این اتفاق بیفتد، تبدیل به سرمایه می‌شود. قرار است فردا این کشور را همین دانش‌آموزان اداره کنند. اگر دشمن گره‌های ذهنی ایجاد می‌کند، باید این گره‌ها باز شود. گره‌های ذهنی با عملیات علمی باز می‌شود و ما از این جهت باید نهایت تکریم را نسبت به آموزش‌وپرورش داشته باشیم و دولت‌ها هم باید روی آموزش‌وپرورش عنایت داشته باشند. آموزش‌وپرورش سکوی پرش یک کشور و ملت است و آینده و به‌طور کلی همه راه‌ها وابسته به آموزش‌وپرورش است. نظر ما این است که تمام فعالیت‌ها باید به دو رکن آموزش‌وپرورش تمرکز داشته باشد.
اگر به همان ماجرای مرگ این دختر دانش‌آموز برگردیم، به هر حال مقامات رسمی مرگ او را تایید کرده‌اند.
راجع‌ به ماجرای اردبیل من به شما یقین می‌دهم که هیچ‌دانش‌آموزی نه مجروح شده، نه کسی کشته شده و نه درگیری رخ داده است. کل مساله خلاصه می‌شود به اعتراض برخی خانواده‌ها درباره این‌که چرا بچه‌های‌شان بدون اطلاع آن‌ها به برنامه رفته‌اند. غیر از این هیچی در اردبیل نیست.
به‌طور کلی به نظر شما بازداشت روش خوبی برای تعلیم و تربیت و ارشاد در مدارس است؟
اگر از ماجرای اردبیل خارج شویم، می‌گویم در ارتباط با دانش‌آموزی که هنجارشکنی کرده، وظیفه ما این است که با نهایت احترام برایش روشنگری کنیم. باید گره‌های ذهنی‌اش باز شود. یکی از وظایف اصلی دولت اسلامی توجیه اذهان است. غیر از روشنگری ما راه دیگری نداریم، نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای کل ملت. برخورد با هر کسی که حرفی برای گفتن دارد، باید با اکرام باشد.
‌شما درباره روشنگری در مدرسه صحبت کردید، بنابراین موافق هستید که این اتفاق باید در مدرسه رخ دهد، نه در زندان و کانون اصلاح و تربیت؟
ما غیر از روشنگری با نهایت احترام، راه دیگری نداریم. ما روی حفظ کرامت، حساس هستیم. اگر دشمن مشکل ذهنی ایجاد کرد، باید با نهایت حرمت و احترام مشکل ذهنی حل شود. اگر برخورد تند کنیم آیا مساله حل می‌شود؟ یک نقطه‌مشترک داریم و آن هم ایران عزیز است.
شما در یکی از خطبه‌های‌تان اعلام کرده‌اید که نمی‌توانیم بگوییم همه مثل ما فکر می‌کنند. منظورتان از «ما» چه کسانی هستند؟
فقط وهابیت است که می‌گوید همه باید مثل ما فکر کنند. این خیلی وحشتناک است. منظور من همه است. مثل من امام جمعه. بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های فرهنگی کشور، نزدیک کردن فهم ما از دین و پدیده‌های اجتماعی است. همه ما یک مقصد داریم برای این‌که به یک واحد مجموعی تبدیل شویم. حرف‌ها را باید آزادانه بشنویم. با فحش نمی‌شود با مخالف حرف زد. در این زمینه لازم است با بلوغ رفتار شود. اگر این حاکم شود بسیاری از طرد‌ها و بد و بیراه گفتن‌ها و... از بین می‌رود.
شما مورد اعتماد مردم هستید و خیلی از گزارش‌ها قبل از این‌که به دست برخی مسئولان برسد به دست شما می‌رسد. شما از گفتگو و اعتراض منطقی در خطبه‌های‌تان صحبت کرده بودید، نظر شما درباره افرادی که اعتراض می‌کنند، چیست؟ چه حرفی از نظر شما منطقی است؟
وقتی یک چیزی خلاف قانون باشد و خلاف مصلحت کلان باشد. وقتی یک مدیری خطا یا اختلاسی کرده است، این‌که زمینه این اختلاس چه بوده، چطور صورت گرفته و... این‌ها سوالاتی است که باید در جای امنی مطرح شود. اگر مسئول حرفی دارد، بزند. اگر ندارد، باید استعفا بدهد. ما باید از سر اصلاح صحبت کنیم نه عداوت. با گفتگو خیلی از مشکلات حل می‌شود. ما باید به‌طرف بلوغ سیاسی برویم و همدیگر را کریمانه تحمل کنیم. نباید از همدیگر عصبانی شویم. باید اجازه داد مردم حرف‌شان را بزنند و در مسیر گفتگو تحمل و برخورد کریمانه در جامعه ترویج پیدا کند.
‌اما این آستانه تحمل از سوی نیرو‌ها و مسئولان امنیتی و پلیسی و... دیده نمی‌شود. بازداشت صورت می‌گیرد و خشونت اعمال می‌شود و... به نظر شما این برخورد‌هایی که صورت گرفته به چه دلیل است؟
زمانی‌که ما می‌خواهیم اعتراض کنیم باید بدانیم که ۱۰۰ درصد کشور ما هدف دشمن است. درنتیجه زمانی‌که ما می‌خواهیم اعتراض منطقی داشته باشیم، یک عده‌ای دنبال برنامه‌های دیگر هستند و تخریب و اهانت را شروع می‌کنند.
شما در بخشی از خطبه‌های‌تان به ضعف مدیریت در کشور اشاره کرده بودید، منظورتان از ضعف مدیریت در کدام بخش‌هاست؟
من در استان ستاد امر به معرف و نهی از منکر راه انداخته‌ام. منکر اصلی این است که شما ببینید یک شهردار یا استاندار یا وزیر خوب کار نکرده یا تصمیم اشتباهی گرفته است و شما فریاد بزنید. امر به معروف و نهی از منکر اصل نورانی برای اصلاح جامعه است ما شأن آن را برای کار‌های جزئی شکستیم. مراکز حساس تصمیم‌گیری ما باید دست افراد کاردان و دنیادیده باشد؛ مدیری که امروز تصمیم می‌گیرد و می‌داند شش‌ماه دیگر چه می‌شود. مدیر وقتی کارمند ایرادش را می‌گیرد و او ریشه آن کارمند را می‌کند، مدیر سفارشی است. دعوای خیابانی باید برچیده شود و یک عقلانیت حاکم شود، هم دولت باید تحمل داشته باشد و آستانه‌اش را بالا ببرد و عزیزان معترض مواظب باشند افرادی که افکار دیگر دارند، می‌خواهند مساله را لوث کنند. ما در آینده می‌توانیم حرکت‌های اصلاحی در جامعه داشته باشیم.
نماینده اردبیل: دانش آموز اردبیلی قرص خورده بود

موسوی گفت: در اردبیل هیچ اتفاقی نیفتاده است، با توجه به بررسی‌های انجام شده پدر و مادر دختر فوت شده ۲ سال پیش طلاق گرفته و پدر این دختر اخیراً اعدام شده است، لذا این دختر که اصلا در مدرسه مورد نظر مشغول تحصیل نیست، چند روز پیش قرص خورده است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه کسانی که در اغتشاشات اخیر اردبیل حضور دارند، مردم اردبیل نیستند، بیان کرد: مردم اردبیل مردمی متدین، متعهد و پایبند به انقلاب و نظام و شهدا هستند. بابت اظهارات اسطوره‌های ورزشی درخصوص موضوعات اخیر تاسف می‌خورم.
به گزارش ایلنا، سید کاظم موسوی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۴ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: اردبیل شهر حسینی و اباالفضلی است، کسانی که در اغتشاشات اخیر اردبیل حضور دارند، مردم اردبیل نیستند، مردم اردبیل مردمی متدین، متعهد و پایبند به انقلاب و نظام و شهدا هستند. اردبیل بیش از ۳۵۰۰ شهید دارد و شهدایی، چون برزگرها، فخرزاده‌ها و مدافعان حرم را تربیت و به جامعه بشری تقدیم کرده است.
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس افزود: بابت اظهارات اسطوره‌های ورزشی درخصوص موضوعات اخیر تاسف می‌خورم. آن‌ها باید توجه داشته باشند که در بستر امنیت که فراهم شد، توانستند اسطوره شوند، اما امروز از اغتشاشگران حمایت می‌کنند، این افراد احترام خود را باید حفظ کنند.
وی یادآور شد: پشت سر این اغتشاشات، دشمن است و برای ما فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است، لذا اجازه نخواهیم داد که دشمن بهره‌ای از این فضا ببرد.
موسوی ادامه داد: در اردبیل هیچ اتفاقی نیفتاده است، با توجه به بررسی‌های انجام شده پدر و مادر دختر فوت شده ۲ سال پیش طلاق گرفته و پدر این دختر اخیراً اعدام شده است، لذا این دختر که اصلا در مدرسه مورد نظر مشغول تحصیل نیست، چند روز پیش قرص خورده و دشمن برای تحقق کلیدواژه
کشته سازی خود از این مورد سوءاستفاده کرده است.
اعتراض خبرگزاری فارس به علی دایی: قهرمان ملی دروغ نمی‌گوید

  خبرگزاری فارس از موضع گیری علی دایی درباره اخبار مربوط به مدرسه شاهد اردبیل و ادعای درگذشت یک دختر نوجوان انتقاد کرد.
فارس نوشت:‌‌ پمپاژ سنگین رسانه‌های ضدانقلاب برخی را در این ماجرا به دام انداخت. از چهره‌های معروفی که ظاهرا این روایت‌سازی دروغ را باور کرده بود، علی دایی فوتبالیست پرآوازه کشورمان است. دایی در پیج شخصی خود نوشت: « سکوت ناشی از هتک حرمت به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف که پایه های علمی و معرفتی خود را در این نهاد پرورش داده ام امروز منجر به برخورد با دانش آموزان در یکی از مدارس در زادگاهم گردیده، سکوتی که تاوان مرگ دارد و هر روز داغی دیگر بر دل جای جای ایرانم می نشاند که حکم خیانت به انسانیت و میهنم را دارد. من عضو هیچ گروهی نیستم، من جز کوچکی از این مردم شریف هستم که دغدغه‌هایشان دغدغه من است.»
خوب است آقای دایی به این چند مسئله توجه کنند:
آقای دایی، از دانشگاه شریف که بگذریم،‌ اردبیل شهر خودتان است و اگر جویا می‌شدید مسوولان شهر حتما برایتان توضیح می‌دادند که در این مدرسه چه گذشته است.
اینکه شما به استناد روایت رسانه‌های ضدانقلاب موضع می‌گیرید و از اصل ماجرا مطلع نیستید نه‌تنها سرمایه اجتماعی خودتان را دچار آسیب می‌کند بلکه باعث می‌شود شما شریک هر اتفاقی که در اردبیل و دیگر شهرهای کشور به سبب این موضع‌گیری غلط رقم بخورد باشید.
آقای دایی شما شبیه دیگرانی نیستید که مانند کف روی آب خود را از دریای ملت ایران جدا کردند و خود را شریک خون‌های ریخته شده در این اغتشاشات کردند. مردم ایران برای شما احترام قائلند و شما را قهرمان ملی خود می‌دانند اما فراموش نکنید قهرمان ملی دروغ نمی‌گوید.
واکنش عموی «اسرا پناهی» به پست اینستاگرامی علی دایی
                

 واکنش عموی «اسرا پناهی» به پست اینستاگرامی علی دایی را می‌بینید که مرگ این دختر نوجوان اردبیلی را به اغتشاشات ربط داده بود. این موضوع توسط خانواده و همه مراجع مسئول تکذیب شده است.
خبرگزاری مهر نوشت، عموی اسرا پناهی پیش از این نیز گفته بود: فوت اسرا بر اثر بیماری قلبی مادرزادی اتفاق افتاده و ربطی به حواشی مطرح شده در فضای مجازی ندارد.
وی در خصوص شایعاتی مربوط به اتفاقی که برای اسرا پناهی افتاده است، اظهار کرد: برادر زاده‌ام براثر بیماری قلبی مادرزادی فوت شده است و ربطی به برخی شایعات که در فضای مجازی و رسانه‌ها بیان می‌شود ندارد.
وی افزود: برادرم یک ماه پیش به رحمت خدا رفته است و برادرزاده‌ام ۳ روز پیش حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ شب به دلیل حال نامناسب توسط اورژانس به بیمارستان انتقال داده شد که نتیجه بخش نبوده است.
این شهروند اردبیلی عنوان کرد: از مردم خواستارم به شایعاتی که در خصوص اسرا پناهی بیان می‌شود توجه نکنند و بیش از این به حاشیه‌ها دامن نزنند.
کشته‌سازی در اردبیل دروغ از آب در آمد

به رغم تلاش شبکه‌های معاند کشته‌سازی چند روز اخیر در اردبیل دروغ از آب درآمد و تیر این شبکه‌ها به سنگ خورد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح جزئیات فوت مرحومه اسرا پناهی خانقاه اظهار کرد: ۱۲:۵ دقیقه چهارشنبه شب خانواده مرحومه پناهی با اورژانس تماس گرفته و بعد از انتقال وی به بیمارستان ۳۶ دقیقه بامداد روز چهارشنبه با علائم اولیه استفراغ و افت فشار خون این بیمار مورد پذیرش قرار گرفته است.
علی محمدیان اردی انتقال اسرا پناهی را به بخش آی. سی.یو در ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه یادآور شد و بیان کرد: این دختر نوجوان ساعت ۱۸:۵۰ دقیقه به تلاش کادر درمان برای احیا پاسخ نداده و فوت کرده است.
وی گفت: هیچ‌گونه علائمی از ضرب و جرح و یا اظهارات رسانه‌های معاند در اعضای وی مشاهده نمی‌شود و جسد با تحویل به خانواده در روزهای گذشته به خاک سپرده شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: این رویداد هیچ ارتباطی با تجمعات و دستگیری‌ها ندارد و تلاش رسانه‌های معاند بر این است که موضوعات و مسائل را به گونه‌ای دیگر القا کنند.
 در حال حاضر شهر اردبیل به رغم تبلیغات شبکه‌های معاند و سوژه‌سازی‌های آنها در آرامش کامل بوده و روند عادی زندگی مردم و کسب و کارها پیگیری می‌شود.
اسرا پناهی با قرص برنج خودکشی کرده / مشکل خانوادگی داشته است

شهردار اردبیل درخصوص ماجرای مرگ اسرا پناهی، می‌گوید که برای او چند وقت قبل یک مشکل خانوادگی پیش آمده بود و با قرص برنج خودکشی کرد. روز جمعه در زمان تحویل جنازه، عمویش هم بود و تمامی مدراک و اینکه علت مرگ، خودشکی با قرص برنج بوده است را تایید کرد و جنازه هم با نظارت خانواده تحویل داده شد. علت مرگ ایشان خودکشی بوده است اما یک سری از شبکه‌های معاند شروع به شانتاژ خبری کردند.
محمود صفری در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص علت مرگ اسرا پناهی، مطرح کرد: «چند وقت قبل یک مشکل خانوادگی برای ایشان پیش آمده بود. گویا مادرش طلاق گرفته و پدرش هم یک ماه قبل به دلیل قتل اعدام شده بود. اسرا پناهی هم با قرص برنج خودکشی کرده است. بیمارستان و پزشک قانونی هم اعلام کردند و روز جمعه هم جنازه‌اش را تحویل خانواده‌اش دادند.»
وی افزود: «زمان تحویل جنازه، عمویش هم بود و تمامی مدراک و اینکه علت مرگ، خودشکی با قرص برنج بوده است را تایید کرد و جنازه هم با نظارت خانواده تحویل داده شد. علت مرگ ایشان خودکشی بوده است اما یک سری از شبکه‌های معاند شروع به شانتاژ خبری کردند.»
شهردار اردبیل درمورد جزئیات اتفاق مدرسه شاهد اردبیل اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «من شهردار هستم و قضیه دبیرستان را اطلاعی ندارم.»
صفری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا رد جریان اعتراضات دانش‌آموزی هم بازداشت شده است یا خیر، بیان کرد: «اینها به من ارتباطی ندارد. من همان قسمتی که می‌دانستم را توضیح دادم.»
خانواده پناهی: اسرا در بیمارستان فوت کرد
    

عموی اسرا پناهی، دختری که شبکه‌های معاند مدعی فوت او در مدرسه اردبیل بودند، گفت: اسرا، ۳ شب پیش در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد. چرا باید رسانه‌های بیگانه با آبروی ما بازی کنند؟! رسانه‌های ضد ایرانی پیش از این در خبری دروغ اعلام کردند: اسرا پناهی دانش‌آموز مدرسه شاهد اردبیل بوده که در اغتشاشات فوت کرده است.
به حساب برخی اغتشاشگران مرتب پول واریز می‌شد

وزیر کشور با بیان اینکه برخی اغتشاشگران در خارج آموزش دیده بودند گفت: حتی برای آن‌ها پول می‌فرستادند و به برخی برای هر کوکتل مولوتوف ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شد.
احمد وحیدی در نخستین همایش ملی جهادگران تبیین دانشگاه که به همت سازمان بسیج اساتید کشور در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه استاد جایگاه تاثیرگذاری در ذهن شاگردان خودش دارد؛ گفت: اساتید دانشگاه با ذهن‌ها کار دارند و اگر ذهن‌ها آماده باشند آشنایی با حقیقت و حقیقت طلبی و اینکه که با حقایق آشنا شوند خیلی راحت خواهد بود.
وزیر کشور افزود: اما اگر در جنگ بزرگ شناختی دشمن ذهن‌ها را به اسارت درآورده باشد و یا ذهن دچار اغتشاشات بزرگ شده باشد کار سخت خواهد شد. دان دانشگاه افزود: شما امروز در مجموعه نظام امپراتوری رسانه‌ای دشمن و استکبار مشاهده می‌کنید که دیگر بحث، بحثِ مبانی نیست و کسی از شما در رابطه با مبانی اسلام سوال نمی‌کند و بحث ساختاری است.
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌های معاند در آشوب‌های اخیر تاکید کرد: جالب است کسانی که به ایران ایراد می‌گرفتند که چرا از غزه و لبنان حمایت می‌کند، امروز کارهای خود را با شبکه فارسی زبان وابسته به عربستان سعودی تطبیق می‌دهند. عربستانی که در یک روز ۸۲ نفر را گردن زد و یا اینکه به خاطر قطعه قطعه کردن یک خبرنگار آنقدر افتضاحات بالا گرفت که حتی آمریکایی‌ها هم نتوانستند آن را لاپوشانی کنند. به هر حال باید دید چه می‌شود که عده‌ای به دستور یک شبکه وابسته به عربستان سعودی عمل می‌کنند. این همان مسئله مهم است. ما باید ببینیم دشمن چه می‌کند و ما باید چه کاری را انجام دهیم.
وزیر کشور با اشاره به تلاش رسانه‌ای غرب و آمریکا برای آسیب زدن به انقلاب و مردم یادآور شد: در آمریکا ظرف یک هفته ۱۵۰۴ مقاله، در انگلستان در عرض ۹ روز ۷۲۰ مقاله، در اتحادیه اروپا از ۱۶ تا ۲۴ سپتامبر ۱۳۴ مقاله، یعنی آلمان ۸۳۰ مقاله، فرانسه ۶۵۵ مقاله، اسپانیا ۲۰۷ مقاله، ایتالیا ۴۹۷ ددرباره مهسا امینی نوشته شد. همچنین پریروز اعلام شد که ۲۴۰ میلیون توییت در این باره زده شده که اینها برای چند هزار کاربر با استفاده از ربات‌ها است.
وحیدی افزود: ببینید دشمن اینگونه کار می‌کند، آنقدر ضدحقیقت را حقیقت نشان می‌دهد که برخی باور می‌کنند. در مقابل همه تلاش‌هایی که از سوی دشمنان صورت گرفت در شلوغ‌ترین روز تجمعات اخیر ۴۵ هزار نفر در تجمعات شرکت کردند که بین این‌ها تعداد زیادی جوانان هیجان زده و احساسی بودند. البته تعدادی هم سازمان یافته و آموزش دیده بودند و خیلی خشن برخورد می‌کردند. در ملاقات با برخی مجروحان حوادث اخیر متوجه شدیم که این افراد سازمان یافته و آموزش دیده به برخی مجروحان گفته بودند که می‌خواهیم چشمت را در بیاوریم و برای همین کار تلاش هم کرده بودند.
وزیر کشور ادامه داد: با مشاهده اقدامات این افراد گاهی تعجب می‌کردیم چگونه یک انسان می‌تواند به این اندازه قسی القلب باشد. برخی از این‌ها در خارج از کشور آموزش دیدند و از خارج هم برای آن‌ها پول می‌فرستادند. درباره یک نفر که مقابل وزارت کشور بازداشت شده بود گفته شد که مرتب به حساب او پول واریز می‌شد و هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون به حساب این فرد واریز شده بود.
وی افزود: هسته‌های مختلفی در ناآرامی‌های اخیر فعال بودند. مثلاً هسته‌های سازمان یافته رژیم صهیونیستی فعالیت داشتند و به برخی برای هر کوکتل مولوتوف ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شد.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به تجمعات برخی دانشگاه‌ها تاکید کرد: در دانشگاه‌های در اوج شلوغی، ۱۸ هزار نفر از جریان‌های مختلف در تجمعات حضور داشتند، این در حالی است که کل دانشجویان ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است، اما به گونه‌ای جلوه می‌دادند که انگار همه دانشجویان ما در تجمعات حضور داشتند. این مسائل نیاز دارد که به درستی تبیین شود.
وحیدی افزود: یکی از اهدافی که دشمنان دنبال می‌کنند این است که مشروعیت مرجعیت گفتمان و گفتار انقلاب را از آن بگیرند تا هرچه صدا و سیما و رسانه‌های گفتند بگویند غلط است وهر چه رسانه‌های بیگانه و معاند گفتند بگویند درست است.
وی افزود: الان ببینید، اینگونه جلوه می‌دهند که وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی جزو بدترین اقتصادهای دنیا است در صورتی که وقتی که اعداد و ارقام را می‌بینیم
متوجه می‌شوید اصلا چنین نیست و مثلاً در همین ۶ ماه گذشته رشد صنعت ما بالای ۵ درصد بوده است.
 وزیر کشور در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: واقعاً الان بحث حجاب و بی‌حجابی و گشت ارشاد نیست و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند آن‌ها با ایران قوی مخالفند و امروز می‌بینند که ایران دارد در همه حوزه‌ها رشد می‌کنند.
روايت مردم با روايت مسوولان تفاوت دارد
روز گذشته و همزمان با اخبار ضد و نقيضي كه درباره برخورد آموزش و پرورش اردبيل با دانش‌آموزان منتقد يكي از مدارس اين شهر منتشر مي‌شد، سيدغني نظري، عضو مجمع نمايندگان استان اردبيل در جريان گفت‌وگو با «اعتماد» نه اين اخبار را تاييد كرد و نه حاضر شد اين اخبار را تكذيب كند. اخباري كه نشان مي‌دهد مسوولان اداره آموزش و پرورش استان اردبيل در مواجهه با برخي انتقادات دانش‌آموزان يكي از مدارس، اقداماتي را صورت داده‌اند كه باعث اعتراض بيشتر خانواده‌هاي آنان و بروز مشكلات جدي براي برخي دانش‌آموزان شده است. اين نماينده در عين حال با انتقاد از رفتارهاي سلبي مسوولان آموزش و پرورش با دانش‌آموزان، اين روند را باعث گريزان شدن نسل آينده كشور از گفتماني مي‌داند كه براي ترويج و به بار نشستن آن خون‌هاي فراواني ريخته شده و تلاش‌هاي بسياري صورت گرفته است. نظري در ادامه اين گفت‌وگو با انتقاد از نيروي انتظامي به دليل شكايت از نمايندگان به خاطر اظهارات انتقادي‌شان، اين روند را باعث بروز مشكلات جدي در آينده مي‌داند. نظري در پاسخ به اين پرسش كه به نظر شما براي حل اين بحران چه رويكردي بايد در پيش گرفته مي‌شد،گفته: «از همان آغاز افراد مقصر در اين حادثه بايد شناسايي و به مردم معرفي مي‌شدند. خاطيان به مجازات مي‌رسيدند و از مردم عذرخواهي مي‌شد. در حالي كه حتي يك مقام مسوول هم حاضر به عذرخواهي نشد.»
   ‌امروز خبرهاي ضد و نقيضي از اردبيل در خصوص برخورد با دانش‌آموزان به گوش مي‌رسد، خبرهايي كه التهاب زيادي در افكار عمومي ايرانيان ايجاد كرده. شما به عنوان نماينده‌اي كه دريكي از حوزه‌هاي انتخابيه استان اردبيل فعاليت داريد، اين خبرها را تاييد مي‌كنيد؟
راستش اين اخبار مربوط به حوزه انتخابيه من نيست و دوستان نماينده ديگر در حوزه انتخابيه شهر اردبيل ممكن است از من به خاطر اظهارنظر در اين خصوص ناراحت شوند.
  ‌به هر حال شما عضو مجمع نمايندگان استان اردبيل هستيد؟
من با مسوولان آموزش و پرورش اردبيل و مسوولان انتظامي اين استان صحبت كردم؛ صحبت‌هاي ضد و نقيضي مطرح مي‌كنند به گونه‌اي كه حتي من نماينده نمي‌توانم به صراحت اصل موضوع را تاييد يا تكذيب كنم. مردم چيزي مي‌گويند، مسوولان چيز ديگري را مطرح مي‌كنند. از سوي ديگر دوستان نماينده ديگر ممكن است از دست من ناراحت شوند، بهتر است با ديگر نمايندگان صحبت كنيد.
  ‌نمايندگان اردبيل به تماس‌هاي ما پاسخ نمي‌دهند؛ متاسفانه ساعت‌هاست كه تلاش مي‌كنيم تماس برقرار كنيم كه بي‌نتيجه بوده است. اما فارغ از موضوع اخير در يكي از مدارس شاهد اردبيل، نظر شما درباره اصل صحبت‌هاي استاندار اردبيل و مسوولان آموزش و پرورش درباره برخوردهاي سلبي با دانش‌آموزان اين شهر چيست؟
دانش‌آموزان آينده‌سازان كشور هستند و هرگونه رفتار تند و سلبي با آنها اشتباه مسلم است. حتي اگر خطايي نيز از سوي دانش‌آموزي سر بزند و انتقادات تندي مطرح كند، مديران اين حوزه حق ندارند با رفتارهاي سلبي با آنها برخورد كنند. البته همان طور كه گفتم روايت مديران آموزش و پرورش با روايت مردم متفاوت است.
  ‌مسوولان آموزش و پرورش استان اردبيل به شما چه گفتند؟
من با مديركل آموزش و پرورش استان صحبت كردم؛ مي‌گويد يكي از دانش‌آموزان اين مدرسه دچار مشكل جسمي شده، بعد مدرسه براي كمك با اورژانس تماس گرفته تا اين دانش‌آموز را به بيمارستان منتقل كند. در اين ميان برخي افراد از لحظه حضور اورژانس در مدرسه فيلمي گرفته و در شبكه‌هاي اجتماعي اعلام مي‌شود كه به دليل رفتارهاي خشن ماموران با دانش‌آموزان، اين فرد به بيمارستان منتقل شده است و... البته من چون خودم در اين صحنه حضور نداشتم، نمي‌توانم اين روايت را تاييد كنم يا نظر كارشناسي در رد يا قبول آن بدهم.
  ‌به هر حال وزير آموزش و پرورش مدتي قبل اعلام كرده كه دانش‌آموزان منتقد به مراكز اصلاح و تربيت اعزام مي‌شوند. استاندار اردبيل هم تلويحا برخورد با دانش‌آموزان به خاطر برخي شعارها را تاييد كرده‌اند.
اين بچه‌ها دست‌پرورده همين سيستم آموزشي هستند؛ اگر نقدي بر رفتار آنها باشد، نشانه شكست يك ساختار آموزشي است. مواجهه با دانش‌آموزان و اساسا جوانان بايد آرام، علمي و كارشناسي شده باشد. بايد از كساني كه رفتارهاي تند را با دانش‌آموزان ترويج مي‌كنند، پرسيد آيا در خانه خود با فرزندشان هم همين طور رفتار مي‌كنند؟ وزير آموزش و پرورش مدبرانه صحبت نكرده و اعزام دانش‌آموزان به مراكز اصلاح و تربيت اشتباه محض است. اگر قرار باشد كسي به مراكز اصلاح و تربيت برود، اين مسوولان بي‌تدبير ما هستند. ما نبايد جوانان‌مان را با دست خودمان از سيستم بيزار كنيم.
  ‌با اين وضعيت آيا مجلس نمي‌خواهد به اين بي‌تدبيري‌ها ورود كند؟
طي روزهاي اخير شكايتي از سوي مسوولان نيروي انتظامي عليه 4 نفر از نمايندگان به دليل اظهارنظرهايي كه بابت گشت ارشاد داشتند، صورت گرفته است. بر اساس اصل 86 قانون اساسي، نمايندگان در اظهارنظرهاي‌شان آزادي كامل دارند و نمي‌توان نماينده‌اي را به دليل صحبت‌هايش مورد پيگرد قرار داد. اما شرايط در كشور به گونه‌اي شده كه حتي اجازه اظهارنظر به نمايندگان نيز داده نمي‌شود. در اين شرايط نماينده‌اي كه بايد حرف مردم را بزند، چگونه مي‌تواند به وظايف خود عمل كند؟ برخي افراد و جريانات به دنبال ذبح آزادي‌هاي مجلس هستند. من اين موضوع را در قالب تذكر حتما در صحن مطرح خواهم كرد. وقتي نماينده نمي‌تواند آزادانه مطالبات مردم را دنبال كند، چگونه مي‌توان ادعا كرد كه مردم در بيان اعتراضات خود با محدوديتي مواجه نيستند؟ كار از مردم عادي گذشته است و برخي افراد و جريانات به دنبال ايجاد محدوديت‌هاي خشن در مدارس هستند. اين رويكردهاي خشن و تند نه منشا قانوني دارند و نه از ريشه‌هاي شرعي برخوردارند. اخيرا در شهرستان حوزه انتخابيه من قرار بود كنسرتي برگزار شود؛ به اندازه‌اي براي اخذ مجوز اين افراد سختگيري شده بود كه به شوخي مي‌گفتند فقط مجوز اداره آب و فاضلاب را نخواسته بودند! اين افراد با من تماس گرفتند و پس از كمك من، بدون هيچ مشكلي اين كنسرت برگزار شد. هزاران نفر از مردم منطقه لحظات شادي را در كنار هم گذراندند، بدون اينكه مشكلي پيش بيايد. اين روند سلبي در حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري، اجتماعي، ارتباطي و... وجود دارد و منشا خسارت‌هاي فراواني است.
  ‌محل بيان اين مطالبات و اين مشكلات كجاست؟ چگونه مي‌توان سياستگذاران را متوجه اين اشتباهات كرد؟ خيابان كه نمي‌شود، انتخابات هم ردصلاحيت‌ها وجود دارد، رسانه‌ها هم كه محدود شده‌اند و... محل طرح اين مطالبات كجاست؟
متاسفانه صدا و سيما به‌رغم صرف هزاران ميليارد بودجه، عملكرد ضعيفي داشته است. شما نگاه كنيد، كارشناسان حاضر در برنامه‌هاي صدا و سيما، محدود شده‌اند به حسين شريعتمداري، فواد ايزدي، هاشمي گلپايگاني و يكي دو چهره ديگر. اين در حالي است كه هزاران كارشناس برجسته در حوزه‌هاي جامعه‌شناسي، علوم سياسي، ديپلماسي، روانشناسي، علوم تربيتي و... در كشورمان وجود دارند اما باز هم كارشناسان مدعو در صدا و سيما حسين شريعتمداري و فواد ايزدي هستند. من به شخصيت اين افراد كاري ندارم؛ ولي مگر مي‌شود فردي مثل فواد ايزدي هم در زمينه سياست خارجي اظهارنظر كند، هم براي تحليل حوادث اجتماعي دعوت شود، هم درباره لبنان حرف بزند و هم درباره روانشناسي و...؟ از سوي ديگر نيروي انتظامي هم از نمايندگان منتقد شكايت مي‌كند تا دهان مجلس و نماينده بسته شود. من فردا هم به وزارت كشور، هم به نيروي انتظامي و هم به ساير مسوولان تذكر مي‌دهم كه اين رفتارها را پايان بدهند. اين روند بايد پايان داده شود بايد اجازه داده شود صداهاي مختلف در كشور طرح شوند.
  ‌در حوادث اعتراضي اخير به نظر شما چطور مي‌شد تدبير كرد و موضوع را جمع كرد؟
از همان آغاز افراد مقصر در اين حادثه بايد شناسايي و به مردم معرفي مي‌شدند. خاطيان به مجازات مي‌رسيدند و از مردم عذرخواهي مي‌شد. در حالي كه حتي يك مقام مسوول هم حاضر به عذرخواهي نشد. آقاي ضرغامي حرف خوبي زد و گفت: «مردم اگر نخوان امر به معروف بشن، چه كسي را بايد ببينند؟» اين حرف شايد حرف بسياري از ايرانيان باشد. من به معاون فرمانده نيروي انتظامي گفتم، اگر به چند حادثه ابتدايي مرتبط با گشت ارشاد مانند حادثه‌اي كه در آن مادري فرياد مي‌زد، دختر مريضش را به گشت ارشاد نبرند، توجه مي‌شد مشكلات بعدي در كشور شكل نمي‌گرفتند. 
  ‌به عنوان يك نماينده، مقوله گشت ارشاد در كشور را قانوني مي‌دانيد؟
در كجاي قانون گشت ارشاد آمده است؟ شما هيچ بند قانوني با عنوان گشت ارشاد نداريد. ماده 638 قانون مجازات اسلامي مي‌گويد كه بدحجابي جرم است و مرتكبين آن بايد جريمه شوند. مصاديق تعيين آن هم به عهده قوه قضاييه است، نه پليس. هيچ جاي قانون عنوان نشده كه پليس مي‌تواند به زور و با رفتارهاي تند مردم را سوار ون كند و بعد آنها را به كلاس‌هاي آموزشي ببرد. انجام هر كلاس آموزشي نيازمند قانون شفاف است. اما به دليل اينكه بحث حجاب در كشور سياسي شده، برخورد سياسي و جناحي با آن صورت مي‌گيرد.
  ‌فكر مي‌كنيد، چرا روند گشت ارشاد به اين نقطه خسارت‌بار رسيد؟
بيشتر فشارها روي پليس تلنبار شد تا سوءمديريت‌هاي ساير نهادهاي فرهنگي پوشيده شود. بيشتر از 25 نهاد فرهنگي هر سال در بودجه كشور سهم دارند، اما هيچ‌ كدام وظايف خود را در فرهنگ‌سازي انجام نمي‌دهند. صدا و سيما هزاران ميليارد بودجه و بيش از 200 هزار نيروي مستقيم و غيرمستقيم دارد، اما خروجي آن نه‌تنها كمكي به فرهنگ‌سازي نمي‌كند، بلكه خود به عاملي براي تشديد نارضايتي بدل شده است. مرجعيت رسانه‌اي از داخل به رسانه‌هاي خارج منتقل شده و در اين شرايط طبيعي است كه نتوان گفتمان مورد نظر را ترويج كرد. اشاره كردم كه در صدا و سيما غير از شريعتمداري و فواد ايزدي و... كارشناس ديگري وجود ندارد. اخيرا آقاي توانگر نامه‌اي به رييس ستاد امر به معروف نوشته بود كه دبير اين ستاد خود عاملي براي ترويج خشونت در كشور بدل شده است. شبكه‌هاي خبري دشمن از همين صدا و سيما و اشتباهات داخلي است كه خوراك خود را به دست مي‌آورند. اين روند بايد تغيير داده شود؛ هزاران كارشناس سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... در كشور وجود دارند و صدا و سيماي ما نبايد اينقدر دست خالي باشد. 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کبنا خسته نشدی اینقدر مطلب نوشتی، هیچی نگران نباشید دختره بیچاره تب کرد مرد، اصلا همچین فردی وجود خارجی نداشت، نقطه سر خط...
تاریخ
Iran, Islamic Republic of
در آینده نزدیک به شرافت انسانی در هر مقامی اشراف پیدا خواهیم کرد و دروغگو مشخص خواهد شد
لعنت به خاین در هر لباسی خبرنگاران بی هویت
صدیق
United States
کمتر دروغ بنویسید.
قاضی.
Iran, Islamic Republic of
تو این دروغاتون. خوب؟
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

در اوین چه گذشت؟ / در زندان اوین چه زندانیانی نگهداری می‌شوند؟ ( + فیلم )

زندان اوین شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه شب نا آرامی داشت. پس  از وقوع حادثه، علی صالحی  دادستان ...
1