تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب : ۴۵۳۳۰۱
در نشست خبری رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

پذیرش سه هزار و 200 دانشجو در دانشگاه علمی‌کاربردی استان / تأسیس مرکز علمی‌کاربردی گیاهان دارویی از سیاست‌های ریاست جدید است / جذب بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان HSD در بازار کار / برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در دستور کار

۴
۱
پذیرش سه هزار و 200 دانشجو در دانشگاه علمی‌کاربردی استان / تأسیس مرکز علمی‌کاربردی گیاهان دارویی از سیاست‌های ریاست جدید است / جذب بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان HSD در بازار کار / برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در دستور کار
کبنا ؛
به گزارش کبنا، شامگاه سه‌شنبه 19 مهر 1401 نشست خبری رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت سی و یکمین سالگرد تأسیس این دانشگاه برگزار شد.
علی اکبر دسترنج رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک هفته وحدت گفت: در سال 1370 تعدادی از دانشمندان خوشفکر ایران، به خاطر تربیت تکنسین‌هایی در حوزه ساخت‌وساز و برطرف کردن مشکلات صنعت کشور، پیشنهاد تأسیس این دانشگاه را ارائه دادند.
وی افزود: اصلی‌ترین هدف این دانشگاه، تربیت افراد ماهری است که بعد از فارغ التحصیلی تبدیل به کارآفرینی ماهر شوند.
دسترنج با اشاره به اینکه دوره‌های این دانشگاه، دوسالۀ کاردانی و کاردانی به کارشناسی است، گفت: مهمترین تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در محتوا و برنامه درسی‌اش است که مبتنی بر بازار کار و ایجاد اشتغال است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی اضافه کرد: مهمترین وظیفه شورای برنامه‌ریزی درسی، شناخت بازار کار است. این شورا بر این اساس برنامه‌ریزی درسی می‌کند و محتوای این برنامه‌ها، ایجاد مهارت در فارغ‌التحصیلان است.
رئیس این دانشگاه اضافه کرد: در دانشگاه علمی کاربردی، چهار دسته رشتۀ صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات و فرهنگ و هنر وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به دلایل موفقیت دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد: مدرسین این دانشگاه از لحاظ علمی و مهارتی تفاوتی اساسی با سایر دانشگاه‌ها دارند. آنها در بازار و صنعت هستند و شناختی کامل و کافی از تخصص مورد نیاز در آینده بازار کار دارند؛ در واقع این افراد هم علم را می‌شناسند و هم عمل را.
دسترنج با بیان اینکه یکی از مشکلات فارغ‌التحصیلان عدم شناخت بازار است، گفت: یکی از مباحثی که سال‌های متوالی بر آن تأکید می‌شود ارتباط صنعت و دانشگاه است و مشکل عدم ارتباط تحصیل با بازار کار در این دانشگاه رفع شده است. چرا که هم استاد، به صورت عملی تدریس می‌کند و هم 70 درصد محتوای دروس عملی است.
رئیس جدید دانشگاه علمی کاربردی کهیگیلویه و بویراحمد در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت این دانشگاه پرداخت و عنوان کرد: قریب به 5 هزار و 200 دانشجو در رشته‌های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی داریم که بخشی از آن امسال پذیرش شده‌اند.
وی ادامه داد: امسال در مهر 1401، تعداد پذیرش 3 هزار و 200 نفر بوده است که بخشی از آنها ثبت نام کرده و ثبت نام بخشی نیز در حال انجام است.
دسترنج گفت: 51 رشته کاردانی و 41 رشته کارشناسی در حال حاضر در این دانشگاه فعال است و این دانشگاه تاکنون بیش از 30 هزار فارغ‌التحصیل داشته که تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها جذب بازار کار شده‌اند.
وی ادامه داد: تعداد مدرسین این دانشگاه، بیش از 630 نفرند که عمدتاً کارآزموده و باتجربه هستند.
رئیس جدید این دانشگاه افزود: هفت مرکز آموزشی در سطح استان داریم که چهار مرکز در یاسوج، دو مرکز در دوگنبدان، و یک مرکز در دهدشت است.
دسترنج گفت: تعداد مراکز در سال‌های گذشته بیشتر بوده که در سنوات گذشته تعطیل شدند. مراکزی مربوط به هلال احمر، بهزیستی، تأمین اجتماعی، گردشگی، میراث فرهنگی و صنایع دستی، مرکز فنی و حرفه‌ای گچساران، جهاد کشاورزی گچساران و فنی و حرفه‌ای دهدشت بود که همگی در سال‌های گذشته تعطیل شدند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از این مراکز بر اساس سیاست‌های غلط تعطیل شدند، ادامه داد: ما برنامه داریم بر اساس ظرفیت‌های استان، بخشی از مراکز بالا را بر اساس سند آمایش دانشگاه علمی کاربردی استان احیاء کنیم.
دسترنج در ادامه به موضوع استقبال از رشته‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: استقبال از رشته‌هایی مثل اچ‌اس‌دی زیاد و حقوق و حسابداری زیاد است.
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین مزیت علمی کاربردی این است که رشته‌های آن بر اساس نیازسنجی بازار کار طراحی شده‌اند، گفت: بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان اچ‌اس‌دی جذب بازار کار شده اند؛ بنابراین دانشگاه علمی کاربردی تا حد زیادی توانسته است به رسالت خود جامه عمل بپوشاند.
دسترنج با بیان اینکه ما قصد داریم دانشگاه استان را در دو بعد کمی و کیفی ارتقاء دهیم، گفت: یکی از برنامه‌های ما، افزایش توان اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان است. مهارت‌محور بودن دوره‌های تحصیلی از مزیت‌های این دانشگاه است و این موضوع می‌طلبد ارتباطمان را با صاحبان صنایع و بازار کار بیشتر کنیم.
وی ادامه داد: تعامل خوبی با مجموعه مدیران خواهیم داشت تا در حوزه‌های مختلف، نیازهای باراز کار را بشناسیم.
وی با اشاره به برقراری ارتباط مؤثر با صنعت و بازار کار، گفت: نیازهای عملیاتی حوزه‌های کاری را احصاء و برنامه‌ریزی درسی را بر اساس آن به‌روز خواهیم کرد.
دسترنج ادامه داد: بر اساس ظرفیت، نیازها و سند آمایش، گسترش و استانداردسازی رشته‌ها را خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برخی از ظرفیت‌های استان همچون گیاهان دارویی و ... مغفول مانده است، گفت: مطالعات و پژوهش‌های پراکنده‌ای انجام شده اما نتوانسته نیازهای بازار کار را برطرف کند.
یکی از جنبه‌های بسیار مهم این دانشگاه، مراکز در جوار صنعت است که متأسفانه در استان صرفاً یک مرکز داریم که در کارخانه فولاد دایر شده و میزان جذب فارغ‌التحصیلان این مرکز به دلیل مهارتی که دارند بعد از فارغ‌التحصیلی خیلی بالا است.
وی ادامه داد: سعی خواهیم کرد چنین رشته‌هایی تضمین شغلی داشته باشند و اگر بازار کاری وجود نداشته باشد، هیچ رشته‌ای را تعریف نخواهیم کرد و ما باید مسائل جامعه و صنعت را خوب بشناسیم و همین را در سرفصل‌های آموزشی هم بیاوریم و سعی خواهیم کرد دانشجویان را در مسیری پیش ببریم که بتوانیم پاسخگوی نیازهای روز بازار، جامعه و صنعت باشیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی دوره‌های این دانشگاه، کوتاه‌مدت و برخی مقطع‌دار هستند، گفت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های این دانشگاه دوره‌های کوتاه‌مدت است که برای ارتقاء توان فنی و مدیریتی است که برای صنایع، کارخانجات، سازمان‌ها و ادارت برگزار می‌شود. در این دوره‌ها، نیازهای روز کارکنان و حتی داوطلبان آزاد را می‌سنجیم و متناسب با آنها سرفصل‌های آموزشی را تعریف می‌کنیم.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی مخصوصاً برای بانوان است.  
دسترنج بیان کرد: از دیگر برنامه‌های ما برنامه‌ریزی برای پایش مدرسین دانشگاه است و ما سعی می‌کنیم از  مدرسینی استفاده کنیم که از لحاظ شغلی، مهارت بالایی داشته باشند.
وی گفت: ما یک نگاهی هم به بخش پژوهشی داریم و در نظر خواهیم داشت خانه‌های خلاق را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی ادامه داد: در خانه‌های خلاق، از مدرسین و فارغ‌التحصیلان و کارآفرینان دعوت می‌کنیم ایده خود را ارائه دهند. این ایده ساخته و پرداخته می‌شود. سپس وارد مراحل بالاتر می‌رود و در نهایت تبدیل به یک موضوع برای طراحی می‌شود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد در پایان با اشاره به وضعیت ساختمان بلوار ارمِ این دانشگاه گفت: این ساختمان به پیمانکار واگذار شده و الأن در مرحله بتن‌ریزی و اسکلت است. هفته گذشته نیز معاون اداری و منابع مالی دانشگاه علمی کاربردی کشور، به استان آمدند و همراه وی از ساختمان بازدیدی داشتیم و مشکلات را بررسی و به پیمانکار گوشزد کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

خطیرل چاروسا
Iran, Islamic Republic of
فقط یه مشت آدم بی سوادباادعاکههمشون پست می‌خوام وهیچ تخصصی علمی ندارن تربیت میکنید کدام دانشگاه ؟دانشگاهی که بارعلمیش صفر.تخصصش صفراستادلش همیشه ازطریق رابطه میان تدریس میکنند خدای یکم واقع بین باشیم چرابخاطرپست باکلمات بازی میکنید.من ارتقای دسترنج سوال دارم اگه پسرش دانشگاه شریف با دانشگاه امیرکبیر قبول بشه اصلادانشگاه شیرازیاهمین دانشگاه سراسری زیرتل قبول بشه اما خداوکیلی کدوم میزاربرهدآیادانشگاه زیرتل یادانشگاه .....بامردم روراست باشید
نانا
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من جای رشته های هنری از جمله گرافیک، سینما و نمایش در دانشگاه علمی کاربردی مرکز استان خالیه .... اگر این رشته ها رو هم اضافه کنین خیلی از فارغ التحصیلان و مشتاقان این رشته ها تو استان می تونن ادامه تحصیل بدن
ممیرو
رشته فیلم کردن مردم توسط ایشان در شهرضا تاسیس شده.
پرویز
خداییش یک حسن این آقای دکتر داره. همه رو فراری میده.
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
1