کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در برنامه شیوه در شبکه 4 سیما؛

یک استاد دانشگاه: فتوای امام خمینی بود که میلیون‌ها زن را به خیابان آورد | یک کارگردان: ما هنوز درگیر فیلترینگ و چیزهایی هستیم که خنده دار هستند!

8 مهر 1401 ساعت 10:56

اسفندیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: گاهی اوقات ما حواسمان نیست که فرآیندی که منجر به انقلاب اسلامی شد چه بود. میلیون ها نفر چگونه آمدند؟ آیا چهار تا حزب این میلیون ها نفر را آوردند؟ یا فتوای امام خمینی بود که برای اولین بار در تاریخ فقه شیعه گفت زنان حتی اگر شوهرانشان منع کنند واجب است از خانه خارج شوند. آن همه خانمی که با حجاب در راهپیمایی های انقلاب شرکت کردند از کجا آمدند؟ آن انقلاب با هدایت یک رهبر مذهبی، با انگیزه های مذهبی به نتیجه رسید.


اسفندیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: گاهی اوقات ما حواسمان نیست که فرآیندی که منجر به انقلاب اسلامی شد چه بود. میلیون ها نفر چگونه آمدند؟ آیا چهار تا حزب این میلیون ها نفر را آوردند؟ یا فتوای امام خمینی بود که برای اولین بار در تاریخ فقه شیعه گفت زنان حتی اگر شوهرانشان منع کنند واجب است از خانه خارج شوند. آن همه خانمی که با حجاب در راهپیمایی های انقلاب شرکت کردند از کجا آمدند؟ آن انقلاب با هدایت یک رهبر مذهبی، با انگیزه های مذهبی به نتیجه رسید.
به گزارش کبنا؛ محمدمهدی عسگرپور، رییس هیات مدیره خانه سینما در برنامه تلویزیونی «شیوه» در شبکه 4 سیما با موضوع «مسئولیت اجتماعی سلبریتی ها» گفت:  مادامی که نتوانیم فضای باز را در رسانه های رسمی خودمان داشته باشیم نمی توانید توقع داشته باشید که هنرمندان ما در فضا و چهارچوبی که شما می گویید حضور داشته باشند. راجع به گشت ارشاد. ببینید سینما چگونه نقش خودش را ایفا کرده است. از نظر ما و همکاران این اتفاق قابل پیش بینی بود. در فیلم های سینمایی اشاره شده است.
شهاب اسفندیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر: این قدر آزادی بوده که سه تا فیلم کمدی در مورد گشت ارشاد شاخته شده است. 
 پاسخ عسگرپور: به آنها توجه نشده و نکته همین جاست
عسگرپور گفت: در مورد خیلی از موضوعات نمی شود فیلم ساخت. همکاران فکر می کنند من هر فیلمی بخواهم می توانم بسازم، اتفاقا یک فیلمی می خواستم بسازم اجازه ندادند. در مورد گشت ارشاد فیلم های جدی ساخته شده بود؛ اینکه این رفتار چه تبعاتی می تواند داشته باشد.
 یک استاد دانشگاه: بسیاری از جوانان دانشجوی ما قربانی اهداف سیاسی شدند و در جهان آواره شده اند
اسفندیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: در دو سه دهه اخیر برخی از سیاستمداران ما، برخی از چهره های سیاسی بخشی از عملیات های سیاسی خودشان را به دوش هنرمندان تحمیل کردند. یک زمانی هم جنبش های دانشجویی را سوخت پروژه های سیاسی خودشان کردند و آنها را فنا کردند. چه بسیار جوانان دانشجویان ما که قربانی اهداف سیاسی شدند و چه بسا الان در جهان آواره شده اند. از جنبش دانشجویی ما چه مانده است؟ با مطبوعات ما هم همین کار را کرده اند.
 
photo_2022-09-29_11-27-32
 
 یک کارگردان: بارها به حاکمیت در مورد فضای دوقطبی هشدار داده شده است
عسگرپور، رییس هیات مدیره خانه سینما گفت: بارها به حاکمیت و دولت ها هشدار داده شده که شاید این فضای {دوقطبی} امروز به نفع شما کار کند ولی معلوم نیست فردا هم این اتفاق بیفتد.
نفس این موضوع غلط است. اینکه جامعه را به این سمت ببرید، یا این یا آن! شما نمی توانید امروز از هنرمند توقع داشته باشید که چرا امروز در این مورد اظهارنظر کردی، چرا در آن مورد اظهارنظر نکردی، چرا این طرفی رفتی چرا آن طرفی رفتی! و دائم خود مجموعه حاکمیت در بزنگاها بخواهد از این موضوع استفاده کند.
هنرمند می تواند مثل هر کسی تشخیص بدهد که فرزند زمانه خودش باشد، اما زمانه اش را خودش تشخیص دهد.
 ما هنوز درگیر فیلترینگ این و آن و چیزهایی هستیم که خنده دار هستند!
عسگرپور، رییس هیات مدیره خانه سینما گفت: هنرمندان وقتی نتوانند با رسانه های رسمی دچار ارتباط بشوند شاید دچار اشتباه شوند.
صداوسیما چقدر امکان فراهم کرده؟ این گفت و گویی هم که الان ما هستیم هم مقطعی است. مثل راهپیمایی ها که خانم های بدحجاب را می برند که بعدا گشت ارشاد می تواند آنها را بگیرد. 
وقتی هنرمند نتواند اینجا حرفش را بزند بالاخره باید جایی حرفش را بزند. جامعه از او انتظار دارد.
در مورد هزار مسئله فقهی من برای شما مثال می آورم که نظر علما ممکن است {باهم} فرق کند، نظر حاکمیت هم ممکن است فرق کند!
شما اعتراض می کنید که چرا آنها فیلم مریم میرزاخانی را پخش نمی کنند! {اصلا} مگر شما می توانید اینجا در موردش فیلم بسازید؟!
 
photo_2022-09-29_11-27-12
 
یک استاد دانشگاه: فتوای امام خمینی بود که میلیون ها زن را به خیابان آورد
اسفندیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر: گاهی اوقات ما حواسمان نیست که فرآیندی که منجر به انقلاب اسلامی شد چه بود.
چند روز پیش مقاله ای در گاردین می خواندم. خبرنگار خاورمیانه گاردین نوشته بود که اعتراضاتی که در ایران می بینیم مهم است ولی نباید گول بخوریم که انقلابی دارد اتفاق می افتد. از یک خبرنگار لهستانی که در زمان انقلاب ایران بود مثالی زده بود، جمله او را عینا آورده بود: «از صبح تا غروب میلیون ها نفر مثل موج و مثل سیل در خیابان ها روان هستند.» انقلاب اسلامی این گونه بود. این میلیون ها نفر چگونه آمدند؟ آیا چهار تا حزب این میلیون ها نفر را آوردند؟ یا فتوای امام خمینی بود که برای اولین بار در تاریخ فقه شیعه گفت زنان حتی اگر شوهرانشان منع کنند واجب است از خانه خارج شوند.
آن همه خانمی که با حجاب در راهپیمایی های انقلاب شرکت کردند از کجا آمدند؟ آن انقلاب با هدایت یک رهبر مذهبی، با انگیزه های مذهبی به نتیجه رسید. این با انقلاب فرانسه فرق دارد.


کد مطلب: 452952

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/452952/یک-استاد-دانشگاه-فتوای-امام-خمینی-میلیون-ها-زن-خیابان-آورد-کارگردان-هنوز-درگیر-فیلترینگ-چیزهایی-هستیم-خنده-دار-هستند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1