تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۴۵۲۹۰۹
روزنامه جمهوری اسلامی:

تحلیل سیاسی هفته

۰
تحلیل سیاسی هفته
کبنا ؛روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: رحلت پیامبر گرامی اسلام، شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی و شهادت حضرت امام رضا صلوات‌الله علیهم، مناسبت‌های مهمی بودند که با تقارن سالگرد آنها در هفته جاری، ماه صفر به پایان رسید. مردم ایران که به علاقمندی شدید نسبت به پیامبر اکرم و اهل ‌بیت آنحضرت مشهورند، در این هفته با برپائی مجالس سوگواری به ساحت مقدس این پیشوایان معصوم ابراز ارادت کردند و از معارف عمیق مکتب وحیانی‌شان بهره بردند.
مردم ایران همزمان با سوگواری‌های این هفته، شاهد آشوب‌هائی هم بودند که عده‌ای فرصت‌طلب با سوء‌استفاده از اعتراضات مردم، جان مدافعان امنیت کشور را به خطر انداختند و به اموال عمومی خسارت‌هائی وارد کردند. واقعه تاسفبار مرگ مهسا امینی که می‌توانست وسیله‌ای برای اصلاح بعضی رفتارها و مطرح شدن بخشی از مطالبات مردم باشد، با دخالت عوامل فرصت‌طلب و تشویق دشمنان کشور و ملت از بیرون مرزها به آشوب تبدیل شد و نیروهای ضدشورش را به صحنه کشاند تا امنیت شهروندان را تامین کنند. مردم نیز در تهران و بسیاری از شهرها در روزهای مختلف به ویژه روز رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام مجتبی، به صحنه آمدند و مخالفت خود را با آشوبگران و اقدامات خلاف آنها اعلام کردند.
نکته مهمی که در حاشیه حوادث اخیر باید مورد توجه عمیق مسئولین قرار گیرد اینست که این حوادث نشان دادند مردم مطالباتی دارند که به عملکرد کارگزاران نظام و کشور به ویژه در مسائل اقتصادی، معیشتی و حقوق شهروندی مربوط می‌شوند. تبعیض‌ها و عدم انطباق گفتارها با عملکردها موجب سلب اعتماد مردم از مسئولین شده است. با فروکش کردن تظاهرات و اغتشاشات، نباید مسئولین تصور کنند نارضایتی‌ها پایان یافته و دیگر خبری نیست. شرایط کنونی همچون آتش زیر خاکستر است که با جرقه کوچک دیگری باز هم شعله‌ور خواهد شد. بنابراین، هرچه زودتر باید عوامل نارضایتی‌ها ریشه‌کن شوند که اگر چنین شود، مردم همچون گذشته در همه حال پشتوانه نظام خواهند بود.
در موضوعات خارجی هفته، ابتدا به تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین می‌پردازیم. در حالی که حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد هفتمین ماه شده، روسیه اقدام به برگزاری رفراندوم در مناطق تحت اشغال خود در خاک اوکراین کرده و با این تحولات، صلح و ثبات از منطقه، بیشتر از پیش، دور شده است. روسیه روز سه‌شنبه اقدام به برگزاری رفراندوم در شهرهای لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپروژیه اوکراین کرد و طبق ادعای منابع روسی، اکثریت ساکنان این منطقه از الحاق به روسیه حمایت کرده‌اند.
این اقدام از جانب جامعه بین‌المللی مورد استقبال قرار نگرفته و حتی چین نیز به عنوان متحد سنتی روسیه روز گذشته در مخالفت با الحاق مناطق تحت تصرف روسیه تاکید کرد همه کشورها بایستی به حق حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها که از اهداف اصولی سازمان ملل است احترام بگذارند. اقدام روسیه در الحاق مناطق تحت اشغال را باید دومین اشتباه استراتژیک پوتین، پس از حمله نظامی به خاک اوکراین دانست؛ حمله‌ای که مورد پذیرش و تایید جامعه بین‌المللی قرار نگرفت و تاکنون به ریخته شدن خون ده‌ها هزار نفر منجر گردیده است. به گفته اوکراین از آغاز جنگ بیش از 56 هزار نظامی روسیه در این جنگ کشته شده و روسیه نیز هرچند آمار دقیقی از کشته‌های اوکراین اعلام نکرده ولی آن را بیش از ده‌ها هزار نفر اعلام نموده است. سازمان ملل نیز این اقدام روسیه را خلاف قانون دانست.
ادامه جنگ حتی در داخل روسیه نیز نارضایتی مردم را به دنبال داشته و طبق گزارش‌ها، هزاران نفر برای گریز از مشارکت اجباری در این جنگ به مرزهای روسیه هجوم آورده‌اند.
این یک واقعیت است که جامعه بین‌المللی اینگونه اقدامات و تصاحب خاک دیگر کشورها را یک بدعت خطرناک می‌داند زیرا تایید این سیاست‌ها، قانون جنگل را بر روابط بین‌الملل حاکم خواهد کرد و طمع‌ورزی قدرتهای قوی‌تر را علیه کشورهای ضعیف‌تر توجیه خواهد کرد.
این هفته، فلسطین اشغالی بار دیگر شاهد تجاوز و اقدامات توسعه‌طلبانه و ضدبشری صهیونیستها بود و صدها صهیونیست به بهانه عید یهودی‌ها، مسجدالاقصی را مورد تاخت و تاز قرار دادند. در جریان این یورش وحشیانه، فلسطینی‌های حاضر در صحن مسجد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از این مکان اخراج شدند.
هتک حرمت مسجدالاقصی، چند ماه است به یک اقدام روزمره و دائمی صهیونیستها تبدیل شده و این روزها به بهانه مناسبت مذهبی یهودی‌ها، این تجاوزات شدت گرفته است. این رفتارها و اقدامات شرورانه مورد انزجار فلسطینی‌ها قرار گرفته ولی در صحنه بین‌الملل با واکنش‌های مناسب و کافی مواجه نشده و همین بی‌تفاوتی در مجامع بین‌المللی و حتی در میان جوامع کشورهای اسلامی، از علل اصلی گستاخی صهیونیستها در پایمال کردن حق مردم فلسطین و چنگ‌اندازی به مکان‌های مقدس متعلق به ملت فلسطین و جهان اسلام می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

انتصابات به سبک زاکانی

انتصابات به سبک زاکانی

پیش از انتصابات اخیر زاکانی در سالگرد آغاز فعالیتش به‌عنوان شهردار دو حکم زد. یکی از ...
گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

گره کور برجامی؛ در نیویورک خبری نشد

منابع آگاه از رایزنی های ایران و دیگر قدرت های جهانی پیش از آغاز نشست مجمع عمومی و پس ...
رونمایی از سبک جدید  کی روش

رونمایی از سبک جدید  کی روش

یک پیروزی روحیه‌بخش در مهم‌ترین دوستانه پیش از جام جهانی؛ این رویایی‌ترین شروع ممکن برای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1