تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۴۵۲۵۶۳
کبنا بررسی کرد

وضعیت موجود شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد معلول چه عواملی است؟ / از دخالت سیاسیون تا ناکارمدی مدیریت شهری

۲
۰
وضعیت موجود شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد معلول چه عواملی است؟ / از دخالت سیاسیون تا ناکارمدی مدیریت شهری
کبنا ؛
شهرداری که نهادی فنی و تخصصی است در اثر عواملی تبدیل به نهادی شده که گاهاً نه تنها کارکرد مثبت ندارد، بلکه خود مانع توسعه شهری نیز می‌شود. این وضعیت معلول عواملی همچون دخالت سیاسیون، عدم نظارت استانداری و مدیریت ناکارآمد شهری است. 
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد که دهه‌هاست صفت استانِ کم‌برخوردار را با خود یدک می‌کشد، در حوزه شهری نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. خیابان‌ها و معابر شهری، المان‌های شهری، فضای سبز، انواع پارک‌ها و ... هیچکدام از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
حال باید پرسید مگر شهرداری‌ها و شوراها و به طور کلی مدیریت شهری در این استان چه می‌کند که وضعیت شهرهای استان چنین است؟ چرا ورودی‌های هیچکدام از شهرها نه از نظر زیبایی‌شناختی و نه از نظر فنی، استانداردهای ورودی یک شهر را ندارند؟ چرا نه در شهر و نه در ورودی آن، زباله‌ها به موقع جمع‌آوری نمی‌شوند تا با انباشت آنها شاهد کوهی از زباله نباشیم؟
پاسخ تمام این پرسش‌ها را باید در مدیریت شهری پیگیری کرد. گویی افراد و دستگاه‌هایی که وظیفه آنها رسیدگی به این امور است به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.  
از یک طرف، شهردار بودن، یک شغل بسیار فنی و تخصصی است. علاوه بر اینکه باید رشته تخصصی آنها باید مربوط به امور شهری باشد، سال‌ها تخصص و فعالیت را نیز باید در کارنامه خود داشته باشند. سپس باید کاندید شهرداری شوند. اما بسیاری اوقات دیده شده که غیرمرتبط‌ها بر صندلی شهرداری‌های این استان تکیه زده‌اند. اغلب سابقه تخصصی در حوزه شهری نداشته‌اند؛ برخی از بانک‌ها به سمت شهرداری‌ها آمده‌اند. برخی هم با وجود مدرک تخصصی، سابقه فعالیت ندارند. البته نستهن مقدم شهردار یاسوج با وجود سابقه و مدرک تخصصی، باز هم مدیریت کارآمدی در حوزه شهری نداشته است. بنابراین تخصص و سابقه هر چند شروط لازم هستند، اما کافی نیستند.
یکی از علل این وضعیت، بعضاً دخالت سیاسیون در انتصابات شهرداران و دخالت در کار شورا و شهرداری‌هاست. یکی از این دخالت‌ها را به وضوح می‌توان در به‌کارگیری‌های نیروی خارج از ضابطه در شهرداری‌ها دید. اربابان قدرت و صاحبان نفوذ طی برخی معادلات سیاسی، نیروهایی را به شهرداری‌ها تحمیل می‌کنند. تحمیل نیرو علاوه بر کشیدن خط بطلان بر شایسته‌سالاری و دامن زدن به احساس تبعیض در بین مردم، باعث می‌شود که شهرداری از یک نهاد تخصصی به یک نهاد بی‌کارکرد و در مواردی کژکارکرد تبدیل شود که نه تنها به توسعه شهری کمکی نمی‌کند بلکه بر ضد آن نیز عمل می‌کند. تا جایی که گاهاً دیده شده شهرداری‌ها هزینه‌هایی را که باید برای عمران شهری صرف نمایند، به ناچار خرج حقوق کارکنان خود می‌کنند. با این وجود، بسیاری اوقات دیده شده که خیل عظیمی از کارگران شهرداری که اتفاقاً باید به موقع حقوق و مزایای خود را دریافت کنند، حقوقشان ماه‌ها عقب می‌افتد. دخالت سیاسیون فقط به چنین مواردی محدود نیست؛ وظیفه هیأت تطبیق این است که مصوبات شورا را با قانون تطبیق دهد. در مواردی ممکن است که این هیأت مصوبات شورا را رد کند. سپس این موضوع به هیأت حل اختلاف شوراها می‌رود. در این هیأت که نمایندگان نیز حضور دارند، بعضا با دخالت‌هایشان نظر هیأت تطبیق را رد می‌کنند. اگر این دخالت‌ها را در کنار مصلحت‌اندیشی‌های معمولی قرار دهیم، بخشی از علت این وضعیت روشن می‌شود.
اما واضح است که این همه بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی در این شهرداری‌ها علاوه بر دخالت سیاسیون، ناشی از عوامل دیگری نیز هست. استانداری هم که باید بر انتخاب شهردار نظارت کند، موضوع را چندان جدی نگرفته و در اثر این وضعیت، انتخابات بیش از آنکه صبغه فنی و تخصصی داشته باشد، رنگ و بوی قومی، جناحی و طایفه‌ای به خود گرفته است.
یکی دیگر از این عوامل، مدیریت شهری است. مدیران امور شهری استانداری در دوره‌های اخیر عملاً دستاورد چندانی در ساماندهی به شهرهای استان نداشته‌اند. اغلبِ به‌کارگیری نیروهای خارج از ضابطه، در دوران حسین کاظمی که پیش از عیسی شهامت مدیرکل امور شهری استانداری بود، اتفاق افتاده بود. پس از او شهامت نیز نتوانست جلوی این روند را بگیرد. حتی شفاف‌سازی نیز از فرایند کار خارج شد و چنین نیروهایی افزایش یافتند. حالا که فرزاد بابکان‌پور، مدیریت شهری را بر عهده گرفته است نیز روزنه امیدی وجود ندارد. گفته می‌شود بابکان‌پور خود از نیروی قراردادی شهرداری بوده است. در این مدت نیز اقدام عملیِ خاصی از او دیده نشده است و این‌طور تصور می‌شود که همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد.
مجموع این عوامل، یعنی عدم توجه به تخصص و تجربه، دخالت سیاسیون در امور شهرداری‌ها، عدم نظارت کافی استانداری و همچنین مدیریت ناکارآمد شهری باعث شده که شهرهای کهگیلویه و بویراحمد نه تنها از نظر فنی، معابر، پیاده‌روها و ... وضعیت مطلوبی نداشته باشند، بلکه انباشت زباله در مرکز و ورودی‌های شهرها، به این چهره  نامطبوع دامن بزنند. البته نیروهای مازاد شهرداری‌ها نیز خود معظلی شده است؛ از سویی صرف هزینه برای نیروها باعث شده که هم از هزینه‌های کارهای عمرانی کاسته شود و هم حقوق کارگران شهرداری به موقع پرداخت نشود.
کبنا نیوز آمادگی انتشار پاسخ ادارات و کسانی که به هر نحوی از آنها اسمی برده شده است را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

استانداری
Iran, Islamic Republic of
مجموعه مدیران استانداری اکثرا سیاسی و فاقد دانش و تخصص کافی هستند
Iran, Islamic Republic of
تو را به قرآن یکی به داد شهرداری پ... برسه نه شهردار کارآمدی داره و نه شوار یه لودر و بکهول شهرداری داره که کلآ داره برای شهردار و شورا کار میکنه و حقوق نیروها الان 10ماهه که معوقه
45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

45 روز وحشت‌آور همراه با قاچاقچیان انسان

مهاجرت نخبگان، يکي از مصائب کشوري به‌حساب مي‌آيد که امروزه با کمبود نيروي جوان و مولد ...
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
1