تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۵۲۲۰۸
مافياهايي بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از درياهاي جنوب به فلات مرکزي هستند

پروژه نان وآب دار انتقال آب ‌

۰
پروژه نان وآب دار انتقال آب ‌
کبنا ؛يک عضو کميسيون قضائي و حقوقي مجلس، گفته «مافياهايي بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از درياهاي جنوب به فلات مرکزي هستند.» او توضيح داده: «نصف افرادي که در فساد فولاد مبارکه سهيم بودند اکنون در پروژه انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان سهيم هستند و اگر اين پروژه با مدل فعلي پيش برود مافياهاي بزرگ‌تري از آن بيرون مي‌آيد.» هاجر چناراني، نماينده مردم فيروزه و نيشابور در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داده است که «بنده با شرايطي که اکنون قرار است انتقال آب از خليج فارس و درياي عمان صورت گيرد صد درصد مخالفم اما اگر اين پروژه تحت نظر خود دولت اجرايي شود و دست مافياها از اين پروژه کوتاه شود با آن موافق هستم. اگر اين پروژه با مدل فعلي پيش برود نتيجه‌اش به فولاد مبارکه ختم مي‌شود.»با خانم چناراني تماس گرفتيم تا منظور او از مافيا را بهتر متوجه شويم. مطابق معمول، دسترسي به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، دشوار بود و نه تنها چناراني که هيچکدام از اعضاي فراکسيون محيط زيست پاسخگوي اين رسانه نبودند. با اين حال، از متن خبري که منتشر شده، اين‌طور برمي‌آيد که مشکل خانم چناراني، حضور افراد سهيم فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب است و اگر اين افراد جايگزين شوند، ديگر مشکلي باقي نخواهد ماند. کارشناسان اما نظر ديگري دارند؛ آن‌ها اساس بحث انتقال آب از درياي جنوب به فلات مرکزي را زير سوال مي‌برند و از اين قسم پروژه‌ها، تحت عنوان ساينس فيکشن ياد مي‌کنند؛ امري تخيلي و افسانه‌اي.يک استاد دانشگاه و فعال در حوزه محيط زيست درباره پروسه‌ها و عمليات انجام گرفته در پروژه‌هاي بزرگي نظير انتقال آب از درياي جنوب به فلات مرکزي ايران با ما صحبت مي‌کند. اينکه در چنين طرح‌هاي گسترده‌اي چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد که مي‌تواند ظرفيت‌هاي لازم را براي آنچه خانم چناراني از آن تحت عنوان مافيا ياد کرده، به وجود بياورد. آنچه مي‌خوانيد، حاصل گفت‌وگو با حسين آخاني، استاد گياه‌شناسي دانشکده زيست شناسي دانشگاه تهران با روزنامه آرمان‌ملي است.
ما به اين پروژه‌ها، ساينس فيکشن مي‌گوييم؛ تخيلي

حسين آخاني ابتدا به اين نکته اشاره مي‌کند که «اگر بخواهيد آب را از دريا شيرين کرده و هزار کيلومتر اين آب را جابه‌جا کنيد، اتفاقي است که در تاريخ بشر فقط بناست در ايران اتفاق بيفتد.»او اينطور، ادامه مي‌دهد که «اين جزو همان پروژه‌هايي‌ست که به آن‌ها ساينس فيکشن، مي‌گوييم. به اين دليل که خود پروسه آب شيرين کردن، پروسه‌اي بسيار گران قيمت است. از طرفي، ايجاد لوله، بسيار بسيار، گرانقيمت است و انتقال آن هم به اين دليل که بايد از ارتفاع عبور کند، بايد با صرف انرژي بسيار زيادي انجام شود.»بنا به اين توضيحات، اين فعال عرصه محيط زيست ايران، تشريح مي‌کند که: «تصورم بر اين است که در پروژه‌اي که تا اين حد با واقعيت‌ها نمي‌تواند همخواني داشته باشد، اين انتظار وجود دارد که منافع مادي يک عده در اجراي پروژه است و اين همان چيزي است که از تحت عنوان مافيا در زبان مردم جاري مي‌شود.»
هزينه انتقال آب را صرف توسعه راه‌آهن مي‌کرديد!
آخاني ادامه مي‌دهد که «اين هزينه‌اي که قرار است با آن، شيرين کردن و انتقال آب، رخ دهد بايد صرف توسعه شبکه راه‌آهن کشور مي‌شد و چون اين پروژه از قرار معلوم از شرکت مس سرچشمه تامين مي‌شود، چه لزومي دارد که آب را از خليج فارس منتقل کنيم به کوير؟ شما مي‌توانيد با ايجاد خط راه‌آهن، اين معادن را به حاشيه خليج فارس منتقل کنيد و در حاشيه خليج فارس، بقيه فرآيند را انجام دهيد و اين بسيار به صرفه‌تر است و هم تاثيرات مخرب کمتري را بر محيط زيست دارد و هم باعث توسعه جنوب ايران مي‌شود.»او با طرح اين سوال که چرا بايد يک عده در استان‌هاي مرکزي مثل اصفهان، يزد، کرمان تمام انرژي‌شان را بگذارند، مي‌گويد: «صنايع بسيار پرمصرف آبي که جايشان در استان‌هاي خشک نيست! چرا بايد فولاد مبارکه را به اين استان‌ها بياورند و خب طبيعي است وقتي که يک عده منافع مالي زيادي دارند و احتمالا منظور اين خانم (نماينده مجلس) هم شايد همين بوده باشد.»دکتر آخاني با اشاره به اينکه هم اکنون مسئولان در حال اجرا کردن بحث انتقال آب از درياي جنوب به فلات مرکزي هستند، گفت: «مساله سر اين است که اين پروژه به چه قيمتي دارد اجرا مي‌شود در حالتي که کشور ما ساده‌ترين زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي را ندارد، شيرين کردن آب از خليج فارس و انتقال آن به فلات مرکزي به همان اندازه بي‌تدبيري است که کسي سرطان دارد و مطمئن است به زودي خواهد مرد و به جاي درمان‌هاي مرتبط و شيمي درماني برود جراحي زيبايي انجام دهد.»اين کارشناس و استاد برجسته در حوزه محيط زيست، در خصوص بحث مافياي آب و اينکه آيا اين بحث در کشور ريشه داراست و آيا به معضل و مشکل تبديل شده، مي‌گويد راجع به مافياي آب از ما نپرسيد؛ ‌ما تخصصمان مافياشناسي نيست؛ تخصص ما گياه شناسي است و اين شناسايي مافيا را به سياسيون بسپاريد.
نام شما

آدرس ايميل شما

روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

کتاب «بدون دود و آتش و خون»، به روایت جلسه‌ای می‌پردازد که در روز‌های پایانی ریاست جمهوری ...
چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

احزاب‭ ‬در‭ ‬کشور‌های‭ ‬مختلف‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬پررنگی‭ ‬در‭ ‬جریانات‭ ‬گوناگون‭ ‬سیاسی‭ ...
1