تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۴۵۱۷۸۶
کبنا گزارش می دهد؛

کمر مردم زیر فشار افزایش‌های چندبرابری اجاره بها و رهن یاسوج خم شده / بی توجهی مسئولین مربوطه / مسئولان دستگاه‌های نظارتی به میدان بیایند

۱
۲
کمر مردم زیر فشار افزایش‌های چندبرابری اجاره بها و رهن یاسوج خم شده / بی توجهی مسئولین مربوطه / مسئولان دستگاه‌های نظارتی به میدان بیایند
کبنا ؛
هر چقدر که بازار مسکن و اجاره در یاسوج دچار افزایش و گرانی است، ولی هیچ چاره‌اندیشی برای قیمت‌های منصفانه صورت نگرفته است.
به گزارش کبنا، مستأجران از وضعیت گرانی اجاره خانه‌ها در رنج هستند. مستأجرانی که مجبورند یا رهن‌های چند برابر سال گذشته بپردازند یا مجبورند به خانه‌ای کوچکتر و کم امکانات راضی شوند.
یکی از مستأجران در این خصوص گفت: پول رهن ما برای سال قبل ۸۰ میلیون تومان است، صاحبخانه رهن را دو برابر کرده است  و اجاره را هم بیشتر کرده، به نظر شما ما چکار باید کنیم، چطور یک مستأجری که هر ماهش فقط به حقوق ماهانه وابسته است و کلی باید حساب و کتاب کنیم تا کم نیاوریم، چطور ۸۰ میلیون دیگر روی رهن خانه بگذارم؟
یکی از کارشناسان املاکی گفت: خیلی از مستأجران هر روز به ما مراجعه می‌کنند و شکایت دارند. مستأجران واقعاً در مضیقه هستند، خیلی‌ها هستند که می‌آیند و مجبورند که نقل مکان کنند، دنبال خانه‌ای دیگر با رهن کمتر می‌گردند. ما هر چقدر هم بخواهیم صاحب خانه‌ها را راضی کنیم که قیمت را پایین‌تر بیاورند فایده‌ای ندارد. اینجا را ول می‌کنند ‌می‌روند یک املاکی دیگر.
یکی  دیگر از مستأجران گفت: من با پول رهنی که داشتم در مرکز شهر خانه اجاره کرده بودم، الان دیگر در این منطقه خانه با رهن‌های این قیمت پیدا نمی‌شود. رهن ۸۰ تومان و اجاره یک میلیونی خانه‌ای بی‌کیفیت و در محلات دور افتاده و دور از خیابان اصلی پیدا می‌شود.
وقتی از املاکی‌ها اجاره‌ها را قیمت می‌گیریم، قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند. خانه ۱ اتاقه آپارتمانی ۸۰ میلیون رهن با ۲ میلیون اجاره، خانه ۲ اتاقه ۱۶۰ میلیون رهن با ۲ میلیون اجاره است. اگر ۵۰ میلیون داشته باشی با یک میلیون اجاره خیلی سخت خانه پیدا می‌شود در قسمت‌های بد مسیر و بی‌امکانات.
املاکی‌ها در پاسخ به این سؤال که «مگر قرار نبود صاحبخانه‌ها برای مستأجرانی که در خانه نشسته‌اند، ۲۵ درصد روی اجاره بکشند، نه بیشتر»، می‌گویند: مگر صاحبخانه راضی می‌شود. کدام قانونی او را منع می‌کند؟ حتی اگر قانونی هم باشد صاحبخانه‌ها بصورت صوری این ۲۵ درصد را تعیین می‌کنند، ولی در واقعیت همان مقداری اجاره را زیاد می‌کنند که می‌خواهند. وقتی‌یه پراید الان ۲۰۰ میلیون تومان شده، چرا صاحبخانه باید قیمت اجاره بها را کم کند؟
در سایت دیوار نیز اجاره خانه‌ها به همین صورت است، اجاره خانه‌ها عجیب و غریب بالا رفته‌اند و برای مستأجران سخت است که خانه مناسب با قیمت مناسبی بتوانند پیدا کنند.
     

مدتی پیش دولت میزان افزایش اجاره بها را تعیین کرد، و در این استان نیز مسئولان تعزیرات حکومتی حساسیت‌هایی نشان دادند، ولی حساسیت‌های مالیاتی هیچ کنترلی بر بازار مسکن ایجاد نکرد و فایده‌ای نداشت. قیمت‌ها همچنان سر به فلک کشیده و روی گرده مردم و مستأجران است. تنها مستأجران و اقشار ضعیف بدون خانه هستند که در مشکلات به سر می‌برند و مجبورند به قیمت‌های نجومی تن دهند.
چرا وقتی دولت مصوبه‌ای می‌دهد این مصوبه اجرایی نمی‌شود، آیا مصوبات دولت صوری و فقط به منظور رفع تکلیف است؟ چرا دستگا‌ه‌های نظارتی و مسئولان مربوطه در جهت کاهش قیمت اجاره منازل به این مسأله ورود نمی‌کنند؟ دستگاه قضا در جایی که برخی دستگاه‌ها و ادارات به وظایف قانونی و نظارتی خود عمل نمی‌کنند، این روزها دیگر تنها پناه و نقطه امید مردم است که انتظار می‌رود همچون اقدامات خوب گذشته خود به این موضوع ورود جدی و قانونی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مملی
Iran, Islamic Republic of
به خدا انصاف نیست
اون که خونه نو ساخته میگه با توجه هزینه ساخت و اقساط وامش و هزینه درس و دانشگاه بچش و یه سود برای خودش و در نظر میگیره قیمت نجومی میگه
یکی دیگه خونه چند سال قبل و یا قدیمی گذاشته قیمت نوساز میخاد اجاره بده
یه کارمند از کجا بیاره یعنی کل حقوق ماهیانش پس انداز کنه باز سر سال برای افزایش رهن کم میاره
طبقه بالا و پایین و زیر زمین بالا زمین هم در حساب و کتابشون فرقی نداره از دم همه را قیمت بالا میگن
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1