تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۹
کد مطلب : ۴۵۱۳۸۱
در گفت‌وگو با فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ادعاي دولت سيزدهم در تحقق تمامي وعده‌ها و سياه‌نمايي منتقدان بررسی شد

شفاف‌سازي کنيد، نه انکار

۰
شفاف‌سازي کنيد، نه انکار
کبنا ؛مسئولان دولت سيزدهم در آستانه يک‌ساله شدن رياست بر پاستور، مدعي شده‌اند هر آن‌چه وعده داده، محقق شده است. در جديدترين نمود اين رويکرد، سيد ابراهيم رئيسي، پنجشنبه (20 مرداد) در جريان در سفر استاني خود به کرمان مدعي شده، «از ابتداي کار دولت تا امروز آنچه وعده کرديم براي ايجاد اشتغال و رفع بيکاري در سال اول تحقق پيدا کرده است.»
به گزارش کبنا، ايراد اين اظهارات به وضوح بدين معنا است که «همه» وعده‌هاي دولت سيزدهم اجرايي و حتي يک وعده برزمين مانده نيز وجود ندارد. افزون بر اين مسئولان دولتي دائما منتقدان را به قضاوت‌هاي نادرست، ارائه آمارهاي غلط و نيز زخم‌زبان زدن متهم مي‌کنند. حال مساله اين است که با فرض درست بودن اين ادعاها مبني بر مانع تراشي مخالفان و عمل به تمامي وعده‌ها، چرا پيرامون آن براي افکار عمومي «شفاف‌سازي» صورت نمي‌گيرد؟ آيا بهتر نيست مسئولان دولتي با صراحت و به شکل مستقيم به مردم عملکرد و کارنامه خود را ارائه و آمارهاي به اصطلاح نادرست منتقدان را بي اعتبار کنند؟
با اين تفاسير، در راستاي پرداختن به اين مسائل آرمان امروز با «حسين کنعاني‌مقدم»، فعال سياسي اصول‌گرا و «داريوش قنبري»، فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت‌وگو داشته است که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
عدم شفافيت در هر شرايطي مخرب و موجب کاهش اعتماد عمومي خواهد شد
حسين کنعاني‌مقدم، فعال سياسي اصول‌گرا، در ارتباط با کارنامه دولت در امر «شفاف‌سازي» به مردم با اشاره به اين که «دولتي‌‌ها هنوز از فضاي انتخابات خارج نشده‌اند» اظهار داشت: «يکي از اصولي‌ترين مسائلي که بايد توسط دولت‌ها با هر سليقه‌اي قرار بگيرد،‌ اين است که وقايع را از مردم مخفي نگه ندارند. در واقع بايد همه اقدام‌ها و حتي خطاهاي احتمالي را از جامعه پنهان نکند تا مردم اتفاقات را از رسانه‌‌هاي بيگانه رصد نکنند. با وجود اين مهم، متاسفانه دولت سيزدهم کمترين توجهي به اين موضوع نمي‌کند و به‌جاي شفاف‌سازي هنوز در فضاي انتخاباتي مانده و در کنار بي‌توجهي به مشکلات عمومي، دائم به‌فکر دادن وعده‌هاي پوچ هستند.»
موسس حزب سبز ايران در ادامه گفت: «سخنگوي دولت و معاون اول رئيس‌جمهوري و وزرا هر کدام در حوزه ماموريت خودشان بايد حضوري پررنگ در رسانه‌هاي رسمي داشته باشند و اين‌طور نباشد که مردم را نامحرم دانسته و شرايط موجود را فقط به کميسيون‌هاي مجلس تشريح کنند. چرا که پنهان‌کاري باعث بي‌اعتمادي مردم به سيستم خواهد شد. با اين توضيح که اعتماد مردم بزرگترين سرمايه حکومت‌ها است.»
او با اشاره به آمارهاي متناقضي که گاه و بيگاه از سوي نهادهاي مختلف حکومتي منتشر مي‌شوند، افزود: «آمارهاي متاقض در کشور ما سابقه‌اي 40 ساله دارد. در واقع بانک‌ مرکزي و سازمان آمار هر کدام ملاک‌هاي خودشان را براي ارائه آمار دارند و به‌همين دليل در خيلي از موارد آمارهايي ناهمسان در اختيار مردم قرار مي‌گيرد که اين نکته اعتماد مردم را به آمارهاي دولتي کاهش خواهد داد.»
اين فعال سياسي اصول‌گرا درباره اين‌که رئيس دولت از تحقق همه وعده‌ها خبر داده است،‌ تصريح کرد: «اينکه کسي حرفي بزند و فتح و فتوحاتش را فقط در حرف مطرح کند، کار راحتي است. آقاي رئيسي در حالي با تاکيد زيادي از تحقق همه وعده‌ها خبر داده است که مردم اين روزها با گرفتاري‌هاي زيادي روبرو هستند. اگر واقعا کاري انجام شده و گرهي از کار افکار عمومي باز شده است، دولت با آمار و سند بيايد و دست‌آوردهايش را به اطلاع جامعه برساند. اما اگر اينطور نشد و اظهارنظرها شبيه اظهارات مختص انتخابات باشد، مردم به اين نتيجه خواهند رسيد که دولت فريب‌شان مي‌دهد که اين حالت، حالتي هزينه‌ساز است و موجب فاصله گرفتن مردم از مسئولان خواهد شد. چون دوره شعار تمام شده و مردم بر اساس آمار و سند قضاوت مي‌کنند.»
حسين کنعاني‌مقدم در پايان گفت: «دولت و ارگان‌هاي ديگر بايد نقد‌پذيري را از اوجب‌واجبات بداند. اما دولت متاسفانه پاسخي قانع‌کننده به مردم نمي‌دهد و به قول معروف «مثل کبک سرش را درون برف کرده است» و با برخورد مقابله‌جويانه در قبال منتقدان، هم مردم را نااميد مي‌کند و هم موجب مي‌شود، فضا براي سياه‌نمايي کارشکنان فراهم شود.»
عدم شفافسازي ريشه در رانتخواري دارد
داريوش قنبري، فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخش ابتدايي از اظهارات خود، در ارتباط با کارنامه دولت در امر «شفاف‌سازي» به مردم گفت: «عدم شفاف‌سازي ريشه در رانت‌خواري دارد. يعني آن‌هايي که از طريق رانت منافع خود را پيگيري مي‌کنند، شفاف‌سازي را مانعي جدي براي خود مي‌بينند. البته لازم به ذکر است، بي‌اعتنايي به شفاف‌سازي فقط به اين دولت مربوط نمي‌شود و نظام مديريتي در دوره‌هاي مختلف اين نقيصه را داشتند که چنين حالتي به‌واسطه رانت‌هاي سياسي و اجتماعي امکان بروز و ظهور پيدا مي‌کند. اين رويه غلط در حالي تداوم دارد که براي اصلاح ساختار حتما بايد با رانت‌خوارها مقابله شود تا مثل کشورهاي پيشرفته همه امور شفاف باشند.»
در ادامه اين عضو حزب مردم‌سالاري در واکنش به مطرح شدن آمارهاي متناقض تصريح کرد: «آمار نشانه مثبت يا منفي بودن شرايط است و اگر کارها به‌طور کارشناسي صورت بگيرند ديگر با آمارهايي که همديگر را رد مي‌کنند، روبرو نخواهيم شد. به‌عنوان مثال درباره قيمت مسکن در تهران 2 آمار متناقض توسط بانک‌مرکزي و سازمان آمار مطرح شد که فاصله قيمت‌شان هم متري 3 ميليون تومان بود. اين نشان مي‌دهد،‌ اساسا در کشور پاي کارشناسي لنگ مي‌ز‌ند و همچنين در مواردي هم با سياسي‌کاري آماري غير واقعي به جامعه داده مي‌‌شود. با اين توضيح که اين رفتار روز به روز اعتماد عمومي را کمرنگ مي‌‌کند و مردم اميدشان را به اصلاح و در نتيجه کاهش مشکلات از دست مي‌دهند.»
او افزود:‌ «سيد ابراهيم رئيسي در اقدامي تعجب‌برانگيز از تحقق همه وعده‌هاي دولت خبر داده است. اين نوع اظهارنظر آن‌هم در حالي که در اين يک‌سال مردم همه چيز را گران‌تر مي‌خرند و به تعداد بيکاران اضافه شده است، نشان از اين دارد که ايشان فکر مي‌کند مي‌تواند ذهن مردم را از واقعيت‌ها دور کند. دولت در اين يک‌سال به‌جز موفقيت نسبي که در زمينه واکسيناسيون داشته است‌، عملا هيچ دست‌آورد قابل‌توجه ديگري را نداشته است و به‌همين دليل چاره را در تبليغاتي مي‌دانند که البته پوشالي بودن‌شان براي همه ملموس است.»
داريوش قنبري در پايان با اشاره به ضرورت تعامل دستگاه‌هاي مختلف با منتقدان گفت: «دولت، مجلس و اساسا همه دستگاه‌هايي که به نوعي در قبال جامعه مسئول هستند، در هر شرايطي بايد آمادگي رويارويي با نظرات مخالف را داشته باشند.  در واقع وقتي با راي عموم مسئوليت گرفته‌اند، لازم است خود را پاسخ‌گو به عامه بدانند و همچنين بدانند، نقدگريزي نه تنها مشکلي از مشکلات را برطرف نخواهد کرد، بلکه موجب ماندگاري‌ مانع‌ها شده و در نتيجه مشکلات حل نخواهندشد.»
رئيسي: آنچه وعده کرديم تحقق پيدا کرد
سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور با بيان اينکه مصمم به رفع بيکاري هستيم گفت: آمار نشان مي دهد از ابتداي کار دولت تا امروز آنچه وعده کرديم براي ايجاد اشتغال و رفع بيکاري در سال اول تحقق پيدا کرده است. به گزارش ايرنا، رئيس‌جمهوري در ديدار با اقشار مختلف مردم استان کرمان در محل مصلاي اين شهر افزود: اين افراد لذت با مردم بودن، در ميان مردم بودن، به استان ها رفتن و از نزديک با مشکلات مردم آشنا شدن را خيلي عنايت نکردند، گاهي ملامت کردند و گاهي زخم زبان زدند. رئيسي در ادامه گفت: اما ما ميدان را ترک نکرديم چون در ميان مردم بودن را باور داريم و براي خود نعمت الهي مي دانيم؛ لذت با مردم بودن را با چيزي عوض نمي کنيم و معتقديم دولت بايد مردمي، از مردم، در مردم و با مردم باشد. به مديران هم گفته ام به هيچ عنوان گرفتار حاشيه ها نشوند، به متن بپردازند که همان خدمتگزاري به مردم و گره گشايي از زندگي مردم است. رئيس جمهور کاهش بيکاري، راه اندازي واحدهاي توليدي نيمه تعطيل و تعطيل را متن دانست و اظهارداشت: اجازه نمي دهيم دولت را به حاشيه بکشانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1