تاریخ انتشار
شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب : ۴۵۰۹۰۷
کبنا گزارش می‌دهد

تلفات و خسارات سیل در کهگیلویه و بویراحمد؛ از قلعه رئیسی تا گچساران ( + فیلم و تصاویر )

۳
تلفات و خسارات سیل در کهگیلویه و بویراحمد؛ از قلعه رئیسی تا گچساران ( + فیلم و تصاویر )
کبنا ؛سامانه بارشی موسمی تا روز چهارشنبه هفته جاری در کهگیلویه و بویراحمد فعال است. در ساعات و روزهای گذشته بارش‌های شدیدی را در شهرستان‌های گچساران، دنا، کهگیلویه و... شاهد بودیم که این بارش‌ها علاوه بر مسدود کردن برخی از راه‌های ارتباطی موجب تخریب زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی هم شد.
به گزارش کبنا، بارش‌های شدید باران در استان کهگیلویه و بویراحمد موجب مسدود شدن برخی از راه‌های ارتباطی این استان شد و همچنین خساراتی به زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد وارد کرد.
جاده سی‌سخت- پادنا مسدود شد

 رئیس راهداری شهرستان دنا خبر از مسدودی جاده ارتباطی سی سخت به پادنا داد و گفت: به علت بارش شدید و جاری شدن سیل چندین نقطه از جاده ارتباطی سی سخت به پادنا در حوزه استان اصفهان کاملاً مسدود است و تا اطلاع ثانوی تردد در این مسیر امکان‌پذیر نیست.
جهانفکر اظهار داشت: راهداری شهرستان دنا در حوزه استحفاظی خود اقدام به باز کردن کامل مسیر کرده ولی با توجه به حجم خسارات وارد شده به جاده در حوزه استان اصفهان این مسیر همچنان مسدود است.
وی گفت: اداره راهداری دنا با کمک هلال احمر شهرستان دنا به کمک عشایر گرفتار شده در سیلاب رفتند و احشام و خودرو‌های گرفتار شده آن‌ها در سیلاب را نجات دادند.


تلف شدن بیش از ۲۰۰ تن ماهی در شهرستان دنا بر اثر بارندگی‌ها
 فرماندار دنا به همراه ستاد بحران از طرح‌های ماهی خسارت دیده ناشی از سیل بازدید کردند.
در بازدید اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دنا از باغات و مزارع پرورش ماهی فرماندار دنا گفت: بیشترین خسارات در حوزه تأسیسات گردشگری مزارع پرورش ماهی که بیش از ۲۰۰ تن ماهی تلف شده در این مزارع پرورش ماهی کانال‌ها و سر اب‌بندی‌ها خسارت وارد شده است.


درخشان‌زاده فرماندار دنا اظهار داشت: در حوزه جاده‌های روستایی در شهرستان دنا جاده مسدودی نداریم و در خصوص جاده پادنا سی سخت به علت ریزش جاده در حوزه پادنا جاده ارتباطی سیسخت پادنا تا اطلاع ثانوی مسدود است.
عطایی پور مشاور فرماندار دنا گفت: با شماره تماس ۱۱۲ همشهریان می‌توانند بدون داشتن سیم کارت شماره‌گیری کنند و در خصوص مشکلات سیلاب و یا گرفتار شدن در سیل درخواست کمک کنند.
عطایی پور گفت: همچنین شماره همراه ۰۹۱۷۳۴۳۵۰۸۷
آماده دریافت گزارشات و پیگیری مشکلات سیلاب در شهرستان دنا به صورت ۲۴ ساعته است.
آراسته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دنا هم گفت: بیش از ۹۰ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان دنا وجود دارد که متأسفانه بر اثر سیل اخیر قریب به ۷ مزرعه پرورش ماهی دچار آسیب جدی شدند.
آراسته اظهار داشت: در حوزه زراعت خسارات زیادی به مزارع برنج شهرستان وارد گردیده که بیش از ۲۵۰هکتار مزارع برنج شهرستان دچار آسیب شده و در حوزه باغبانی بیش از هزار هکتار از باغات شهرستان دنا دچار آسیب شده است.
مسدود بودن راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد
علیرضا نیکروز با اشاره به ادامه بارش‌های مونسونی در سطح استان گفت: مسئولان، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی تا پایان هشدار قرمز هواشناسی تمام قد در کنار مردم آماده خدمت باشند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با هشدار به مردم افزود: استان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد لذا مردم به توصیه‌های ستاد بحران استانداری و هواشناسی همچون گذشته توجه کافی داشته باشند چرا که ساده‌انگاری به صلاح نیست.
وی بیان کرد: همه مردم خصوصاً عشایر و مردم روستا‌هایی که در کنار رودخانه ساکن هستند احتیاط لازم را انجام دهند.
این مسئول با بیان اینکه خوشبختانه تا امروز خسارت جانی نداشته‌ایم، گفت: بیشترین خسارت در حوزه کشاورزی خصوصاً مزارع پرورش ماهی، کندو‌های زنبور عسل، مزارع و شالیزار‌ها و باغات بوده است‌.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تمام راه‌های اصلی باز است، گفت: بخشی از راه‌های روستایی مارگون، چرام، بویراحمد، کهگیلویه و دنا به علت ریزش کوه مسدود شده است و راهداری و امور عشایر در حال بازگشایی راه‌ها هستند.


فرماندار در میان مردم جلاله و شبلیز
فرماندار شهرستان دنا از مناطق مستعد سیل در شهرستان دنا از جمله مناطق شبلیز و جلاله بازدید کرد.
فرماندار دنا در بازدید از این مناطق گفت: از روز چهارشنبه ستاد بحران تشکیل شده و همه نیرو‌ها در حالت آماده باش و به صورت لحظه‌ای همه مناطق را پایش و کنترل می‌کنند.
درخشان‌زاده اظهار داشت: در شهرستان دنا تا به حال وضعیت پایدار بوده ولی باران در مکان بعضی از دامداران که در مسیر رودخانه‌ها بودند نفوذ کرده است.
وی گفت: گردنه
بیژن توسط راهداری شهرستان دنا به علت بارش سنگین بسته شده است.
فرماندار دنا افزود: امداد‌رسانی در حال انجام است دیروز خانه هلال عشایر در منطقه شبلیز و جلاله به صورت موقت راه‌اندازی و کمک‌های امدادی شامل پتو، نایلون، مواد غذایی و لباس بچه‌گانه و موکت به کسانی که خسارت دیده باشند تحویل داده خواهد شد.




سیل در قلعه‌رئیسی
 با توجه به هشدار‌های هواشناسی مبنی بر سیل در سطح استان از عصر امروز این بارش‌ها در بخش چارؤسا آغاز شد.
بارش باران در کمتر از نیم ساعت بارید حجم بالایی از سیل را به همراه داشت.
     
بر اثر این بارندگی رودخانه بزرگ قلعه رئیسی که مدتهاست بر اثر کمبود بارش خشک شده بود بر اثر این بارندگی رودخانه لبریز از آب شد.
شدت سیل به حدی بود که مردم از آب زیر پل‌های منتهی به قلعه رئیسی شگفت‌زده شدند.
بارندگی و شدت باران در شهر قلعه رئیسی سبب آبگرفتگی معابر شهری شد تا با ورود شهرداری و کار‌های انجام شده آب از معابر اصلی شهر عبور کرد.
بخشدار قلعه رئیسی گفت: سیل اخیر به زیر ساخت‌های شهر و زمین‌های کشاورزی قلعه رئیسی خسارت وارد کرد.
با توجه به هشدار‌های هواشناسی مبنی بر سیل در سطح استان از عصر دیروز جمعه این بارش‌ها در بخش قلعه رئیسی آغاز شد.
بارش باران در کمتر از نیم ساعت حجم بالایی از سیل را به همراه داشت.
بر اثر این بارندگی رودخانه بزرگ قلعه رئیسی که مدت‌ها است بر اثر کمبود بارش خشک شده بود، لبریز از آب شد.
شدت سیل به حدی بود که مردم از آب زیر پل‌های منتهی به قلعه رئیسی شگفت‌زده شدند.
بارندگی و شدت باران در شهر قلعه رئیسی سبب آبگرفتگی معابر شهری شد تا با ورود شهرداری و کار‌های انجام شده آب از معابر اصلی شهر عبور کرد.

شدت بارندگی همچنین به پارک شهدای گمنام این شهر جریان ریزش کرد و با کمک شهرداری و شورای شهر مشکل برطرف شد.
بر اثر بارندگی بسیاری بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی و محصولات شهر قلعه رئیسی و روستا‌های اطراف به خصوص روستا‌های کل بازار دچار خسارت شدند.
همچنین بارندگی سبب شد؛ راه روستایی کل بازار و دره خواجه چارؤسا قطع شود.
بخشدار چارؤسا گفت: تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر مشکل رفع و مسیر بازگشایی شود.
داربام افزود: سیل قلعه رئیسی تاکنون خسارت جانی نداشته اما خسارت مالی به خصوص
به زیرساخت‌های شهری وارد شده است.












تلف شدن ۷۰ تن ماهی در دیشموک بر اثر سیلاب
تلف شدن ۷۰ ماهی در دیشموک بر اثر سیلاببه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، بخشدار دیشموک گفت: بر اثر سیلاب قسمتی از حوضچه‌های طرح ماهی تخریب شده و ۷۰ تن ماهی و بچه ماهی به ارزش بیش ۶ میلیارد تومان تلف شده است.
حبیبی با اشاره به در سیل اخیر خساراتی به عشایر وارد شده است افزود: در مناطق دلی کما، سبزمیر، بناری، کوه سیاه و سرتلپ بشیریه‌ای خسارت زیادی به راه‌های عشایری وارد شده است.

وی ادامه داد: به طرح‌های راهسازی که توسط پیمانکاران در حال اجرا است نیز از جمله پل رود سمه خسارت زیادی وارد شده است.
بخشدار دیشموک بیان کرد: کانال‌های آبیاری و کشاورزی در روستا‌هایی همچون رودسمه، فارتق، رودریش آجم و لیراب دچار خسارت شده‌اند که از فرماندار، استاندار و مدیرکل مدیریت بحران استانداری خواستار تخصیص اعتبار برای مرمت آن‌ها هستیم.
حبیبی فر ادامه داد: ضرورت دارد راه‌های عشایری و روستایی که بر اثر سیلاب مسدود شده‌اند بازگشایی شوند.
وی تأکید کرد: هم اکنون خسارت‌ها در حال بررسی است.

همزمان با بارندگی‌های اخیر امروز نیز شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران شاهد سیلابی ویرانگر بود که در صورت رعایت نکردن هشدار‌ها و دستورات ایمنی ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد.

امدادرسانی جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد به ۲ هزار و ۵۸۹ نفر حادثه دیده از سیل
سرپرست جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر استان به ۵۱۸ خانوار حادثه‌دیده در بارش‌های سنگین ۴۸ ساعت گذشته خدمت‌رسانی شد.

 در بارش‌های شدید مونسون نیرو‌های جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد در حال خدمات‌رسانی به حادثه دیدگان این سیل هستند.
کاظم فلاحی دوست اظهار کرد: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اخطار‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی کشور از روز قبل از شروع بارش‌های سامانه موسمی مانسون در مناطق عشایری و روستایی و محل عبور سیلاب‌ها و آبراهه‌ها به صورت می‌دانی حضور یافته و ساکنان و مسافرین را با اعلام خطرات و ارایه توصیه‌های ایمنی مطلع
کردند.
وی بیان کرد: از ابتدا تاکنون نیز بنا به مراجعات و تماس‌های برقرار شده با سر شماره ندای امداد (۱۱۲) و همچنین اعلام نقاط حادثه دیده از سوی مدیریت بحران استان و خانه‌های هلال مستقر در شهرستان‌ها و روستا‌ها، تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام و پس از بررسی‌های اولیه تیم‌های امداد و نجات و پشتیبانی به محل‌های حادثه‌دیده مراجعه کردند.

سرپرست جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نیرو‌های هلال احمر استان با توزیع اقلام امدادی و تخلیه آب گرفتگی به امداد مردم هم استانی شتافتند.
فلاحی دوست عنوان کرد: تعداد ۵۲ نیروی امدادی در قالب ۱۶ تیم عملیاتی با استفاده از ۱۴ دستگاه خودروی کمک دار و امدادی در ۴۸ ساعت گذشته موفق به توزیع ۱۶۷ تخته پتو ۱۵۲ تخته موکت ۲ هزار و ۸۴۱ کیلوگرم نایلون و ۵۲۴ بسته امدادی ۷۲ ساعته و خدمت‌رسانی به ۲هزار و ۵۸۹ نفر حادثه‌دیده( ۵۱۸ خانوار )شدند.
وی گفت: تعداد یک هزار و ۴۰۰ نفر عشایر که سرپناه خود را از دست داده بودند نیز در مکان‌های امن ( پایگاه‌های امداد نجات و مهمانسرای اداری جمعیت شعب) اسکان داده شده‌اند.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: از تمامی مردم استان به خصوص مناطق روستایی و عشایری تقاضامدیم تا با استقرار در مناطق امن و دور از مسیر عبور آب راهه‌ها و سیلاب‌ها( دره‌ها و حواشی رودخانه‌ها) و جدی گرفتن هشدار‌ها و اخطار‌های صادره از مدیریت بحران، هواشناسی و دستگاه‌های خدمات‌رسان در امدادرسانی هرچه بهتر و سریعتر به هم استانی‌های عزیز کمک کنند.
فلاخی دوست بیان کرد: در صورت وجود هر گونه نیاز امدادی با سر شماره ( ۱۱۲ ) ندای امداد تماس گرفته تا در اسرع وقت مطابق با وظایف جمعیت هلال احمر با آن‌ها خدمت‌رسانی شود.
هشدار نارنجی هواشناسی برای کهگیلویه و بویراحمد
کارشناس هواشناسی گفت: رگبار و رعدوبرق، گاهی تگرگ و وزش باد شدید برای ۲۲ استان پیش‌بینی می‌شود.
            
 هشدار نارنجی هواشناسی امروز برای کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، یزد، اصفهان، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، کردستان، تهران، البرز
و سمنان برقرار است.
سازمان هواشناسی، بر اساس این هشدار در مناطق مذکور، رگبار و رعدوبرق، گاهی تگرگ و نیز وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی از مخاطرات این پدیده جوی است.
به هموطنان توصیه می‌شود از نواحی حادثه خیز مانند حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دوری کرده و از صعود به ارتفاعات نیز خودداری کنند.
بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد
 کارشناس اداره کل هواشناسی گفت: سامانه بارشی موسمی که از روز چهارشنبه ۵ مرداد ماه در استان آغاز شده و تا روز چهارشنبه ۱۲مردادماه هفته جاری جاری ادامه دارد.
ولی بهره‌مند افزود: به جز در برخی مناطق در شمال غرب و جنوب شرق استان که وضعیت هشدار قرمز اعلام و برای دیگر مناطق استان وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی صادر شده است و احتمال ادامه آبگرفتگی معابر، ایجاد روان آب، رخداد سیلاب در مناطق مختلف استان وجود داد.
وی ادامه داد: از زمان آغاز بارندگی موسمی اخیر تاکنون بیشترین میزان بارندگی با ۹۵ میلی‌متر در‌ایستگاه‌امیرآباد بابکان شهرستان بویراحمد گزارش شده است.
کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از دستگاه‌های امدادی و اجرایی از جمله فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، راهداری، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت‌های خدمات‌رسان برای مقابله با خسارات احتمالی خواست همچنان برای چنین شرایطی آمادگی کامل داشته باشند.
بهره‌مند به مردم نیز توصیه کرد؛ از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها اجتناب کنند، عشایر ضمن استقرار در مکان‌های امن از جابه جایی و کوچ در این مدت بپرهیزند و دام‌های خود را از حاشیه رودخانه‌ها دور نگهدارند.
وی همچنین از مردم خواست تا پایان هفته جاری از صعود به ارتفاعات خودداری و از قرار گرفتن در کنار حوضچه‌های ماهیگیری، پرورش ماهی و محصولات کشاورزی خودداری کنند.
مدیر کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نوع مخاطره در خصوص وضعیت جوی پیش رو را رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد لحظه‌ای شدید، رخداد سیلاب و ریزش تگرگ عنوان کرد.
از روز چهارشنبه هفته گذشته همزمان با آغاز سامانه بارشی، تمامی تفرجگاه‌های شهرستان بویراحمد و دنا در مناطق سردسیری استان تعطیل و تخلیه شده‌اند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1