تاریخ انتشار
جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۱
کد مطلب : ۴۵۰۸۶۹
جمعه 7 مرداد؛ بارش شدید باران در کهگیلویه و بویراحمد:

بارش‌های شدید عشایر را گرفتار کرد / مسدود شدن کمربندی گچساران / راه «گرگو» بسته شد (+ فیلم )

۳
بارش‌های شدید عشایر را گرفتار کرد / مسدود شدن کمربندی گچساران  / راه «گرگو» بسته شد (+ فیلم )
کبنا ؛بارش باران (جمعه 7 مرداد ماه 1401) منجر به جاری شدن سیل در برخی از مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد شد و خسارت‌های را هم به وجود آورد. این در حالی است که اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در این استان هشدار سطح قرمز صادر کرد.
به گزارش کبنا، در اطلاعیه هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تشدید فعالیت سامانه «مانسونی» هشدار با سطح خطر قرمز صادر شده است.
زمان شروع مخاطره از شب پنجشنبه تا اواخر وقت شنبه هشتم مرداد ماه است.
بر اساس این اخطار نوع مخاطره حول رگبار شدید، رعد و برق، وزش تند باد لحظه‌ای و تگرگ است.
منطقه اثر این سامانه، یاسوج، باشت، مناطقی از بویراحمد، چرام، کهگیلویه، گچساران، لنده، بهمئی، لیکک و نوار شمالی و شمال شرق و غرب استان است.
اثر مخاطره جاری شدن روان آب، آب گرفتگی گسترده، وقوع سیل، طغیان رودخانه‌های فصلی و دائمی، آبگرفتگی منازل، اختلال در حمل و نقل، احتمال تخریب پل‌ها، مسدود شدن جاده‌ها و خسارت به بخش کشاورزی است.
همچنین در این اطلاعیه بر آماده باش تمامی دستگاه‌های استان تأکید شده است.
عشایر دشت سقاوه گرفتار آبگرفتگی شدید
به گزارش کبنا، عشایر برخی از مناطق کهگیلویه و بویراحمد گرفتار سیل و آبگرفتگی شدید شدند. سرهنگ حسن رضایی فرمانده سپاه عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از امداد‌رسانی به عشایر در بارش‌های سیل آسای خبر داد.
وی افزود: به همت سپاه عشایر سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد ۵ کاروان امدادی و نظارتی به مناطق عشایری استان اعزام شد.
وی تصریح کرد: بدنبال بارش‌های مونسونی در استان کهگیلویه و بویراحمد و آب گرفتگی برخی از مناطق استان سپاه عشایر، هلال احمر و امور عشایری اقدام به امداد‌رسانی به عشایر کردند.
فرمانده سپاه عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه شب گذشته ۱۴ خانوار از عشایر دشت سقاوه به دلیل بارش‌های شدید دچار مشکل شده بودند گفت: با ورود سپاه عشایر به این خانوار‌ها امداد‌رسانی و در امامزاده بی‌بی خاتون (ع) استقرار و با کمک پایگاه‌های بسیج در خصوص احشام و چادر‌های این خانواده‌ها کمک شد.
وی افزود: اگرچه پیش از وقوع بارندگی به عشایر و مردم محلی درباره احتمال وقوع سیلاب اطلاع‌رسانی شده بود، اما شدت بارش‌ها به گونه‌ای بود که برخی خانوار‌های عشایری نیاز به اقلامی نظیر مواد غذایی و پتو نیاز پیدا کردند که به آن‌ها امداد‌رسانی شد.
رضایی تأکید کرد: سپاه عشایر با هدف حفظ جان و حفاظت از اموال عشایر در کنار مردم خواهد ماند.
بارش سیل‌آسا برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکل ساز شد
به گزارش کبنا، بارش سیل‌آسا برای عشایر کهگیلویه و بویراحمد مشکل ساز شده و خسارت‌هایی را رقم‌زده است.
در برخی از روستا‌ها سختی تردد گزارش شده است.
همچنین در مناطق عشایری استان به ویژه در محدوده زیلایی و شهرستان بویراحمد مشکلاتی برای عشایر ایجاد شده است.
در حال حاضر تمام تیم‌های امدادی استان در حالت آماده باش قرار دارند.
درخواست مردم عشایر زیلایی برای خدمت‌رسانی
بارش شدید باران در مناطق زیلایی از جمله سیاه کوه، چل گرگون، مورزرد و حومه، دواخر و واربید، از حدود سه ساعت پیش آغاز شده است.
ا ارتباط تلفنی با برخی از این مناطق امکان‌پذیر نیست.
خسرو نژاد افزود: در تماس تلفنی با امدادگران اورژانس موضوع مطرح شده است.
وی ادامه داد: امدادگران در جواب این مشکل عنوان کردند؛ نیرو‌های کمکی و تجهیزات امدادی فردا و پس از بررسی اعزام و ارسال می‌شود.
به گفته یکی از مردم عشایر منطقه چل گرگون زیلایی برخی از وسایل زندگی مردم عشایر نشین زیلایی از بین رفته و از مسئولان و دستگاه‌های خدمات‌رسان تقاضای امداد‌رسانی دارند.
منطقه عشایری گل اسپید از جمله مناطق سیل‌زده در ۲۰ کیلومتری جوکار شهرستان مارگون واقع شده است
به گزارش کبنا، یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق عشایری شهرستان بویراحمد، «گرگو» در ۲٠ کیلومتری شهر یاسوج است.
این منطقه میزبان تعداد زیادی از خانوار‌های عشایری است.
از شب گذشته به علت سیل و رانش زمین، مسیر ارتباطی و دسترسی به گرگو مسدود شده است.
    
بازگشایی جاده کمربندی شهر دوگنبدان
به گفته فرماندار گچساران جاده کمربندی شهر دوگنبدان که بر اثر ریزش کوه مسدود شده بود باز گشایی شد.
روان بخش دیهیمی خوب گفت: در پی بارنگی شدید عصر امروز جاده کمربندی شهر دوگنبدان در تقاطع آبشیرین مسدود شد.
وی افزود: به محض مسدون شدن این مسیر بلافاصله آلات الات راهسازی و نیرو‌های راهداری و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز به محل اعزام و مسیر بازگشایی شد.
ریس ستاد مدیریت بحران گچساران با بیان اینکه بارندگی خساراتی به برخی منازل و باغات نیز وارد کرد و افزود: بارندگی شدید سبب آب گرفتگی چند منزل روستایی و همچنین خسارات به باغات و زمین‌های کشاورزی در این شهرستان شد.
دیهیمی خوب افزود: کارشناسان در حال برآورد خسارات هستند و پس از بارندگی‌ها جمع‌بندی خسارات نیز اعلام می‌شود.
وی افزود: بارندگی شدید امروز هم سبب آبگرفتگی برخی معابر شهر نیز شد که با تلاش نیرو‌های امدادی بازگشایی شد.
فرماندار گچساران اضافه کرد: همه نیرو‌ها، تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های شهرستان گچساران تاپایان هفته آینده در آماده باش کامل هستند.
بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد به برق اضطراری مجهز شوند
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیمارستان‌های استان تمامی مراکز درمانی و بهداشتی را تا پایان بارش‌های امروز و فردا به برق اضطراری مجهز کنند.
جمال معتمدی‌زاده در حاشیه بازدید از دیزل ژنراتور استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد، ‌امشب و فردا شاهد بارش‌های شدید باران، سیلاب، آبگرفتگی معابر بهمراه باد‌های شدید طوفان‌زا در مناطق مختلف استان بوده که امکان وارد شدن خسارات شدید به شبکه‌های توزیع نیروی برق وجود دارد.
وی با بیان اینکه تمامی ادارات دولتی و شرکت‌های خدمات‌رسان باید تجهیزات برق اضطراری را برای مواقع بحرانی در اختیار داشته داشته باشند، اظهار داشت: مراکز بهداشتی و درمانی از مراکز بسیار حساس بوده که از رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان می‌خواهیم از الان به فکر آمادگی تجهیزات تأمین برق اضطراری در مراکز بهداشتی و درمانی باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: از مسئولان واحد‌های تأسیساتی تمام ادارات دولتی و شرکت‌های خدمات‌رسان می‌خواهیم تجهیزات تأمین برق اضطراری را بررسی و اگر نیازی به همکاری همکاران ما بود سریعاً همکاران ما در شرکت توزیع نیروی برق را اطلاع دهند.
معتمدی‌زاده از غلام نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مُصرانه خواست با توجه به کمبود وقت، دستورات ویژه‌ای راجع به بررسی تجهیزات برق اضطراری مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد صادر کند.
 
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1