تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۸
کد مطلب : ۴۵۰۷۴۲
تبعات افزايش نجومي قيمت انواع تنقلات در زندگي خانواده‌های ایرانی؛

سبقت چیپس از گوشت؛ تنقلات کودکان و رنگ زرد والدین

۰
سبقت چیپس از گوشت؛ تنقلات کودکان و رنگ زرد والدین
کبنا ؛قيمت تنقلات اين روزها نجومي شده تا والدين با چالشي جدي در مورد خريد آنها براي کودکانشان مواجه شوند. به زبان ساده، بسياري از والدين که اين روزها زير بار فشار تورم و افزايش قيمت ها کمر خم کرده اند و براي خريد گوشت، مرغ، برنج، روغن و...  سردرگم مانده اند، ديگر تواني براي خريد چيپس  و پفک و بستني، آنهم با قيمت‌هاي نجومي کنوني آن ندارند. موضوعي که باعث شده تا بسياري از پدرومادرها، شرمنده فرزندانشان باشند. همين يک ماه قبل بود که تصويري از ليست جديد قيمت تنقلات در فضاي مجازي منتشر شد. بر اساس اين ليست، قيمت چوب شور و چيپس و پفک و... از 40 درصد تا 75 درصد افزايش داشته است. در اين بين اما، افزايش قيمت برخي از اين اقلام به حدي بوده که نرخ آن از قيمت گوشت نيز پيشي گرفته است. چيپس مصداقي از همين اقلام است که قيمت آن به کيلويي 180 تا 200 هزار تومان رسيده است که بيشتر از گوشت کيلويي 130 تا 160 هزار تومان است! تو خود بخوان حديث مفصل...
در سطح شهر و جلوي سوپرمارکت‌ها هم اين افزايش قيمت در چهره والدين با رنگ زرد مشخص است. دختر بچه کيک بزرگي را برداشته و آن را با خود، پيش مادرش که روبروي فروشنده ايستاده و مشغول حساب کردن خريدهايش است، مي‌برد. مادرش قبل از هر چيزشروع مي کند به وارسي کردن جلد کيک. معلوم است که دنبال قيمت آن مي گردد، پس از چند لحظه نگاهش روي بخشي از نوشته‌هاي کيک قفل مي‌شود و درنهايت رو به دخترش مي کند و مي گويد: نه عزيزم. کيک تو خانه داريم. اين را بگذار سرجايش.
دختر که 5-6 سال بيشتر ندارد اما، دست بردار نيست و با اصرار مي گويد: نه.... من همين را مي خواهم...
زن که گويا از نگاه هاي کنجکاو مردم روي وي و دخترش معذب شده با عصبانيت دوباره تکرار مي کند: گفتم برو آن را سرجايش بگذار...!
مرضيه 38 ساله مادر دو فرزند 6 و 8 ساله است و همسرش کارمند، يکي از ادارات دولتي است. وي که به شدت از افزايش نجومي تنقلات شاکي است، درپاسخ به اين سوال که هرهفته يا هر ماه چقدر براي خريد بستني و چيپس و ... بچه هايش هزينه مي کند، مي‌گويد: آمارش از دستم در رفته است! بچه هاي امروزي، عاشق چيپس و پفک و بستني هستند و طوري بار آمده‌اند که به هيچ وجه جواب«نه» را قبول نمي‌کنند.
وي ادامه مي دهد:الان من هر روز مجبورم چيزي براي بچه هايم بخرم وگرنه آنقدر شلوغ مي کنند و ضجه مي زنند که ديوانه مي شوم. چه مي شود کرد؟ بچه که نمي‌داند قيمت 35 هزار توماني يک بسته چيپس که نصف بيشتر آن هواست، يعني چه!
اين مادراضافه مي کند: من هر روز بين 50 تا 70 هزار تومان براي خريد تنقلات هزينه مي کنم. يعني حدود 2 ميليون تومان در ماه. اين براي من که حقوق ماهيانه همسرم حدود 9 ميليون تومان است و مستاجر هم هستم واقعا رقم زيادي است.
خارج از توان خانواده‌ها
روايت حسام هم که يک فرزند پسر 5-6 ساله دارد، مشابه بسياري ديگر از والديني است که از افزايش تنقلات گلايه دارند. وي که طراح و گرافيست پوستر يک شرکت است، با انتقاد از افزايش تصاعدي قيمت تنقلات مي گويد: من قبلا تلاش مي کردم تا هرچه بچه ام مي خواهد را برايش بخرم. اما الان واقعا نمي توانم اين رويه را ادامه دهم. اگر بخواهم مثل سابق برايش هر روز بستني و چيپس و... بخرم بايد حداقل روزي100 هزار تومان هزينه کنم. مگر من چکاره ام که بخواهم ماهي سه ميليون فقط براي اين چيزها هزينه کنم.
وي در پاسخ به اين سئوال که چطور با درخواست هاي فرزندش براي خريد تنقلات کنار مي آيد نيز مي گويد: مهمترين ترفندي که به ذهنم مي‌رسيد اين بود که ديگر فرزندم را با خودم به مغازه  فروشگاه نبرم. اينطوري بچه ديگر چشمش به چيپس،پفک،کيک و بستني  نمي‌افتاد و بهانه نمي‌خواهد. خودم  سعي مي‌کنم  هر چند روز يکبار يک کيک يا چيپس و يا بستني و... برايش بگيرم. يعني چاره ديگري ندارم!  محسن، دوست حسام هم که مثل وي دل‌پري از قيمت هاي کهکشاني تنقلات دارد هم به نکته جديدي در اين مورد اشاره مي‌کند. محسن که پدر يک دختر و پسر 6-7 ساله است، مي‌گويد: من تا قبل از اين گراني ها، براي بچه ها اکثرا شکلات و چيپس خارجي مي‌گرفتم اما الان آنقدر قيمت آنها گران شده که واقعا ديگر توان خريد آنها را ندارم.
از داخل کيفش يک بسته شکلات خارجي بيرون مي‌آورد و مي‌گويد: اين شکلات تا قبل از گراني‌ها 230 هزار تومان بود. اما الان شده حدود 800 هزار تومان!.
 واقعا چند درصد از خانواده ها و حتي آنهايي که مثلا پولدارهستند قادرند و حاضرند 800 هزار تومان براي يک بسته شکلات بپردازند؟!
کاهش فروش تنقلات
بابک فروزنده، فروشنده يکي از فروشگاه‌ها زنجيره اي معروف است، وي اما از زاويه ديگري به افزايش قيمت تنقلات نگاه مي‌کند و مي افزايد: به نظرم افزايش نجومي قيمت هاي چيپس و پفک و بستني واقعا منطقي نيست. آخرچرا بايد مشتري براي يک پاکت هوا 30-40 هزار تومان پول‌بدهد؟
وي با اشاره به ميزان فروش اين محصولات در فروشگاه خودشان مي‌گويد : قبلا چيپس، پفک و بستني جزء اقلام پرسود و پرفروش ما بود. اما از زماني‌که قيمت آنها افزايش پيدا کرده، به جرات مي توانم بگويم آمار فروش آنها حدود 60 تا 70 درصد کاهش پيدا کرده‌است.
 بابک به برخي از مشاهداتش در شعبه فروشگاه خودشان اشاره مي کند و مي‌گويد: از وقتي‌که قيمت اين اقلام افزايش پيدا کرده، بارها شاهد بودم مشترياني که تعدادي پفک يا چيپس برداشته‌اند، زمانيکه پاي صندوق متوجه قيمت آنها شده اند، يا همه را پس داده اند و يا تعدادي از آنها را برگردانده‌اند و فقط يکي را برداشته اند.
قيمت گذاري برچه مبنايي؟
قيمت چيپس، پفک، بستني و.... درحالي به بهانه افزايش قيمت مواد اوليه، بالا رفته که هر چقدر حساب و کتاب مي کنيم باز هم توجيهي براي آن پيدا نمي کنيم.
به عنوان مثال در مورد چيپس که مواد اصلي آن را سيب‌زميني، روغن و نمک تشکيل مي‌دهد حتي با قيمت فعلي سيب‌زميني کيلويي بين 8 تا 10 هزار تومان و روغن 60 هزار توماني و ساير هزينه ها، باز هم قيمت هر کيلو نبايد 200 هزار تومان باشد!.
هوافروشي به جاي پفک و چيپس
اين افزايش قيمت‌ها در حالي رخ داده است که بنا بر مشاهدات ميداني و گفته‌هاي شهروندان، مردم از کم‌فروشي و هوافروشي اقلام خوراکي مانند چيپس و پفک گلايه‌مند‌هستند.
اين موضوع تا حدي بالاگرفته که  حتي فرياد مهدي اسلام‌پناه، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران  را نيز بلند کرده است. وي با اشاره به بررسي‌هاي ميداني بازرسان اين سازمان مي‌گويد: بررسي‌هاي تصادفي مرکز اندازه‌شناسي و اوزان اين سازمان حاکي از کم‌فروشي در 41.35 درصد برندها و واحدهاي بزرگ موجود در بازار است.
 اعـتـراف متـوليـان
دبير اتحاديه بنکداران در اين رابطه  مي‌گويد: چيپس 70 تا 80 درصد افزيش قيمت داشته است. بخشي از افزايش قيمت به دليل روغن با 300 درصد افزايش و ساير محصولات توليدي مي باشد. از طرفي کارخانه ها سود بيشتري هم مي برند و نمي توان دائما اين رويه را توجيه کرد. قاسمعلي حسني ضمن انتقاد ضمني از خالي بودنِ بخش اعظم پاکت هاي چيپس، از افزايش 70 تا 100 درصدي نرخ اين قلم خوراکي در بازار خبر داد. قاسمعلي حسني در ادامه گفت: اين کالاها داراي قيمت درج شده براي مصرف کننده هستند و قيمتِ مصرف کننده نيز تحت نظر سازمان حمايت از حقوق مصرف کننده و توليد کننده صادر مي شود و هيچ شرکت توليدي نمي تواند بدون نظر اين سازمان قيمتي براي مصرف کننده درج کند. اين شرکت ها نيز حتما از ديدِ خود توجيهاتي داشته و آناليز قيمتي استخراج کرده اند.
حسني از سويي، از افزايش 9باره قيمت توسط کارخانه ها و نيز سيري ناپذير بودنِ واردکننده ها گلايه کرده و مي گويد: برخي کسبه هم گران فروشي کرده اند و از طرفي ممنوعيت واردات تنقلات خارجي، فضايي باز براي توليد کننده بي رقيب داخلي ايجاد کرده‌است
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1