تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۵۰۱۴۲
توقف روند کاهش نرخ غلات با افزایش تنش میان روسیه و دولت‌های غربی

غلات گران شد؛ روغن ارزان

۰
غلات گران شد؛ روغن ارزان
کبنا ؛احتمال عرضه غلات اوکراین به بازارهای جهانی هر روز ضعیف‌تر شده و این موضوع از رشد بهای گندم و ذرت حمایت می‌کند. در حالی که بهای غلات در مسیر رشد نرخ قدم برمی‌دار، افزایش تولید و عرضه زوغتن پالم از سوی اندونزی زمینه افت نرخ روغن‌های گیاهی در بازارهای جهانی را فراهم کرده است. در این شرایط سایه رکود اقتصادی نیز بر بازارهای کالایی سنگینی کرده و از این منظر بازارها تحت فشار کاهش تقاضا قرار دارند.
به گزارش کبنا، بازار جهانی غلات ظرف یک هفته اخیر روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. ظرف روزهای ابتدایی هفته بهای اغلب غلات اساسی متاثر از کاهش نرخ انرژی و احتمال افزایش عرضه در مسیر افت نرخ قدم برداشت اما در ادامه با از تغییر جهت قیمتی در بازار انرژی و بی‌نتیجه ماندن بازگشایی مسیر صادرات امن غلات از اوکراین، مجدد نرخ این مواد غذایی افزایشی شد. ظرف هفته منتهی به رو زجمعه هشتم جولای در معاملات آتی بورس شیکاگو نرخ گندم رشدی 6.2 درصدی، ذرت رشدی 3.15 درصدی داشت. همچنین در این زمان سویا افزایشی 0.26 درصدی را به ثبت رساند، این در حالی بود که روغن پالم افتی 11.7 درصدی داشت. 
فرصت ارزانی گندم از دست رفت
گندم در معاملات آتی شیکاگو مجدد وارد مسیر رشد قیمتی شد. در حالی که این ماده استراتژیک غذایی پس از رکوردشکنی قیمتی ظرف نیمه ماه مه در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود و تا پنج جولای تا کف کانال قیمتی 7.9 دلار به ازای هر بوشل عقب نشسته بود؛ مجدد تا 8.78 دلار به ازای هر بوشل تا روز هشتم جولای صعود نرخ داشت. نرخ 7.9 بوشل کمترین بهای فروش این محصول پس از فوریه امسال بود که از دست رفت. در حالی که برآورد افزایش تولید و برداشت گندم در آمریکای شمالی و احتمال امکان صادرات گندم از اوکراین زمینه عقبگرد قیمتی این محصول را فراهم کرده بود؛ انتشار خبر کاهش 100 هزار هکتاری زیرکشت گندم در آرپانتین به‌عنوان صادرکننده اصلی این محصول و در عین حال ناامیدی تجار از صادرات امن گندم از مسیر اوکراین باعث شد تا مجدد بهای این محصول افزایشی شود.
تجار نسبت به احتمال صادرات گندم از اوکراین بدبین شده‌اند؛ چرا که تا به حال توافق قابل اطمینانی میان روسیه و دولت‌های غربی برای ایجاد کریدوری امن به‌منظور صادرات گندم حاصل نشده است. در عین حال بدبینی نسبت به صادرات گندم روسیه نیز افزایش داشته است. در روزهای گذشته اخباری مبنی بر کاهش مالیات صادرات گندم از روسیه منتشر شد که این اخبار در روزهای اخیر منتفی شد و از این منظر نیز بازار غلات با سیگنالی صعودی روبرو شد.
افزایش عرضه، روغن پالم را 12 درصد ارزان کرد

روغن پالم مالزی ظرف هفته منتهی به روز جمعه هشتم جولای افتی 11.7 درصدی را به ثبت رساند و تا 4170 رینگیت مالزی عقب‌نشینی قیمتی داشت. این رقم کمترین نرخ فروش این محصول ظرف یک سال گذشته است. افزایش مجدد ذخایر داخلی روغن پالم در ماه ژوئن و افزایش حجم صادرات از اندونزی دلیل افت نرخ این محصول اعلام شده است. با توجه به افزایش ذخایر داخلی روغن پالم در اندونزی، دولت این کشور به تولیدکنندگان روغن نخل اجازه داد تا بر میزان صادرات خود بیفزایند. پیش از این تولیدکنندگان روغن پالم اجازه داشتند، به میزان 5 برابر فروش داخلی خود، روغن پالم صادر کنند که در شرایط کنونی این رقم به 7 برابر رسیده است. در عین حال دولت مالزی در نظر دارد تا با کاهش مالیات صادرکنندگان بر حجم صادرات این محصول بیفزاید.
سویا رنج کشید
هر بوشل سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو با نرخ 16.3 دلار به ازای هر تن در روز جمعه هشتم جولای معامله شد که این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روز قبل رشدی 39 سنتی در هر بوشل داشت. در عین حال ظرف یک هفته منتهی به هشتم جولای افزایشی 0.26 درصدی داشت. بهای سویا در معاملات آتی بورس شیکاگو در ژوئن امسال به 17.84 دلار به ازای هر بوشل رسید که این رقم رکود قیمتی 10 سال اخیر این محصول است. به این ترتیب در حال حاضر سویا با نرخی حدود 10 درصد کمتر از اوج قیمتی 10 سال اخیر خود به فروش می‌رود. افزایش بارندگی در آمریکای شمالی احتمال رشد برداشت این محصول را فراهم کرده و از عقب‌نشینی قیمتی آن حمایت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1