تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۴۹۶۶۲
كار وزير صمت و نمايندگان به گروكشي رسيد

جنجال يك استيضاح ساده / تمام عالم بسیج شده‌اند، که استیضاح وزیر صمت متوقف شود؟

۳
۱
جنجال يك استيضاح ساده / تمام عالم بسیج شده‌اند، که استیضاح وزیر صمت متوقف شود؟
کبنا ؛حدود يك هفته از اعلام وصول استيضاح وزير صنعت، معدن و تجارت از سوي هيات رييسه مجلس مي‌گذرد و طي روزهاي اخير رقابت مخالفان و موافقان اين استيضاح كار را به اتهام‌زني‌ طرفين نسبت به يكديگر كشانده است. در تازه‌ترين مورد، يكي از اعضاي فراكسيون عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس از نامه ۴۰ نماينده به رييس مجلس براي تعيين تكليف پشت پرده استيضاح وزير صمت خبر داد.
به گزارش کبنا، علي‌اكبر عليزاده از نامه ۴۰ نماينده به رييس مجلس شوراي اسلامي به جهت بررسي اخبار منتشر شده پيرامون فشار دو نماينده مجلس براي انتصابات به فاطمي امين خبر داد. نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي گفت: در بين نمايندگان مطرح شده است كه دو نفر از وكلاي ملت درخواست‌هاي غيرقانوني مبني بر انتصاب برخي افراد از وزير صمت دارند و به همين علت براي استيضاح وزير صنعت، معدن  و تجارت فشار مي‌آورند. عضو فراكسيون انقلاب اسلامي ادامه داد: نمايندگان در اين نامه خواستار تعيين تكليف اين موضوع شده‌اند، وكلاي ملت منتظر پيگيري و پاسخ رييس مجلس هستند. در بخشي از اين نامه كه خطاب به قاليباف نوشته‌شده، آمده است: «پيرو انتشار خبر اعمال فشار خارج از قانون چند نماينده مجلس به وزير صنعت، معدن و تجارت درباره انتصاب برخي افراد در شركتي خاص و ارتباط احتمالي اين موضوع به مساله پيگيري اعلام وصول و انجام استيضاح ايشان در هيات‌رييسه مجلس، خواهشمند است با قيد فوريت دستور فرماييد هيات نظارت بر رفتار نمايندگان، جهت دفاع از كيان خانه ملت و حفظ انقلابي ماندن مجلس، صحت و سقم اين ادعا را بررسي و نتيجه را در اسرع وقت و پيش از بررسي احتمالي استيضاح در صحن علني اعلام نمايد. بديهي است نتيجه بررسي‌ها، چه در صورت صحت خبر مذكور و برخورد با خاطيان و چه درصورت عدم صحت، برخورد با مدعيان و اطلاع‌رساني به افكار عمومي منجر به افزايش سرمايه اجتماعي قوه مقننه خواهد شد.
آن‌طور كه ايرنا نوشته، ۲ نفر از نمايندگان مجلس پس از اعمال فشارهاي متعدد به فاطمي‌امين براي انتصاب گزينه‌هاي مورد نظر خود در شركت صنعتي و معدني چادرملو و به نتيجه نرسيدن اين فشارها، به تازگي در قالب پيامكي تهديدآميز، با وي اتمام‌حجت كرده‌اند كه بايد گزينه آنها در شركت صنعتي و معدني چادرملو به عنوان مدير منصوب شود. ايرنا نوشته: «اين در حالي است كه اخيرا رهبر انقلاب در ديدار چهارم خرداد ماه با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تاكيد دوباره بر توصيه پيشين خودشان به وكلاي ملت مبني بر پرهيز از دخالت در انتصابات، خاطرنشان كردند: «رييس مجلس گفتند بعضي از نمايندگان از اين توصيه دلخور شده‌اند، در حالي كه اين توصيه به مصلحت خود شماست؛ چرا كه اگر در يك منطقه با پيشنهاد يا فشار يك نماينده، مسوولي منصوب شود اما عملكرد او مطلوب نباشد، مشخص نيست بايد از چه كسي بازخواست شود.»  جالب اينجا است كه فاطمي امين، وزير صنعت، يك روز پس از انتشار اين گزارش از سوي ايرنا، اعلام كرد كه هيچ پيامك تهديد‌آميزي از سوي نمايندگان دريافت نكرده‌ام و طراحان استيضاح حتي فشاري براي انتصابات هم به من وارد نكرده‌اند. سيدرضا فاطمي‌امين در جلسه  ديروز كميسيون صنايع كه با حضور طراحان استيضاح وي و اعضاي كميسيون برگزار شد، در پاسخ به سوالي پيرامون ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر ارسال پيامكي تهديدآميز از جانب طراحان استيضاح براي انتصاب افرادي به مديريت يك شركت صنعتي، تاكيد كرد: به صراحت مي‌گويم هيچ پيامك تهديدآميزي براي من نيامده  و اين موضوع را تكذيب مي‌كنم. اين مطلب را جايي نگفته‌ام و هر كسي كه منتشر كرده خودش بايد پاسخگو باشد. وي با اشاره به اينكه از جانب برخي نمايندگان براي انتصابات پافشاري‌هايي وجود داشته، افزود: نمايندگان امضاكننده استيضاح حتي فشاري براي انتصابات به من وارد نكرده‌اند البته نمايندگان ديگري پافشاري بيش از حد درباره انتصابات داشته‌اند كه اگر لازم باشد در مجلس راجع به آن سخن خواهم گفت. 
مصطفي رضا حسيني قطب آبادي در گفت‌وگو با ايرنا در خصوص جلسه ديروز كميسيون صنايع با استيضاح‌كنندگان گفت: در ابتداي جلسه طاهري رييس كميسيون صنايع، بندهاي مختلف استيضاح را تشريح كرد و بعد از آن سياهكلي، نماينده مردم قزوين به عنوان طراح اين استيضاح دو سوال خود در مورد مشكلات صنعت خودرو و مشكلات توسعه معادن را مطرح  كرد. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: در ادامه استيضاح‌كنندگان نگراني‌ها و دغدغه‌هاي خود را مطرح كردند. وزير صمت نيز به سوالات نمايندگان پاسخ داد. وي با بيان اينكه بنده از استيضاح‌كنندگان بودم و امضاي خود را پس گرفتم، افزود: پاسخ‌هاي وزير قانع‌كننده بود.
رضا حسيني تاكيد كرد: در ۴۳ سال گذشته خودروساز‌ها با اين روند معيوب كار كرده‌اند، همه دولت‌ها به دنبال توليد خودروي ملي و واگذاري خودرو‌سازي‌ها بودند اما هيچ كدام به اين هدف دست نيافتند. وزير آخرين حلقه مسوولان در حوزه خودروسازي است و دولت بايد تكليف واگذاري خودرو‌سازي‌ها را روشن كند. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: نمايندگان نسبت به افزايش ۱۸ درصدي قيمت خودرو اعتراض داشتند كه وزير اعلام كرد تصميم‌گيري در اين خصوص در نشست سران قوا با حضور كارشناسان مختلف دولت و مجلس انجام شده است و وزير مجري اين تصميمات است. رضا حسيني با تاكيد بر اينكه اگر وزير استيضاح شود خودرو ارزان نخواهد شد، گفت: اين استيضاح دردي را دوا نخواهد كرد. وي ادامه داد: استيضاح‌كنندگان از وزير خواستند كه در انتخاب مديران در سطوح بالا و مياني افرادي توانمند، متخصص و با تجربه را انتخاب كند. تغيير در ساختار وزارت صمت و همچنين استفاده از افراد باتجربه از موضوعات مورد نظر نمايندگان بود. رضا حسيني با بيان اينكه وزير صمت هرگونه فشار براي انتصابات از سوي استيضاح‌كنندگان را رد كرد، اظهار داشت: وزير اعلام كرد كساني كه از اين فرصت و حربه براي فشار در انتصابات استفاده مي‌كنند، جزو امضاكنندگان استيضاح نبودند و نيستند و اگر لازم شد اسامي اين افراد را اعلام خواهم كرد. گزارش ايرنا به گونه‌اي است كه گويي قرار نيست استيضاحي در صحن علني مطرح شود. اما در آن سو، نمايندگان استيضاح‌كننده همچنان بر پيشبرد روند كار اصرار دارند.
خودرو در یک سال گذشته با وجود وعده وزیر صمت نه تنها ارزان نشد بلکه گرانترهم شد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وعده وزیر صمت درباره قیمت و کیفیت خودرو، گفت: هرچند آقای فاطمی امین وعده تعدیل قیمت خودرو، افزایش تیراژ تولید و بهبود کیفیت و حذف قرعه‌کشی را داده بود اما با وجود گذشت یک سال نه تنها قیمت‌ها کاهشی نشد بلکه خودرو گرانتر نیز شد.
سیدعلی موسوی درباره استیضاح وزیر صمت، گفت: وعده‌های عمل نشده وزیر صمت بسیار است؛ مهم‌ترین این قول‌ها مربوط به قیمت و کیفیت خودرو است، هرچند آقای فاطمی امین وعده تعدیل قیمت خودرو، افزایش تیراژ تولید و بهبود کیفیت و حذف قرعه‌کشی را داده بود اما با وجود گذشت یک سال نه تنها قیمت‌ها کاهشی نشد بلکه خودرو گرانتر نیز شد.
 نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت مافیا در صنعت خودروسازی، افزود: در حال حاضر خودروسازان ادعای زیان انباشته دارند اما نسبت به این نکته بی‌توجه هستند که این زیان ناشی از عملکرد خودشان است به طور مثال در بررسی‌های انجام شده، نشان از پرداخت حقوق‌های نجومی 50 میلیون تومانی در این شرکت‌ها بود.
 وی با طرح این پرسش که چرا سرنشینان خودروهایی مانند پراید، تیبا و سمند در صورت تصادف با سرعت‌های پایین نیز دچار حادثه می‌شوند؟ اضافه کرد: کیفیت و سلامت خودرو با جان مردم در ارتباط است و نباید نسبت به این موضوع بی‌توجهی باشیم.
 عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه باید شرایط و سازوکاری برای واردات در نظر گرفته شود که تمامی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر از نظر درآمدی از آن منتفع شوند، تصریح کرد: براساس گفته‌ها به نظر می‌رسد که مقرر است خودروهای 20 هزار دلار تا 25 هزار دلار وارد شود که به نوعی لوکس بوده و دهک‌های درآمدی پایین نمی‌توانند از آن استفاده کنند. 
رئیس فراکسیون مناطق محروم در مجلس با اشاره به ضرورت تأمین خودرو برای محرومان و جانبازان و اقشار خاص، اضافه کرد: باید خودرو برای این افراد نیز تأمین شود که متاسفانه وزیر به این موضوع توجهی ندارد، وزیر صمت وعده تولید 3 میلیون خودرو در سال 1404 را داد که به نظر می‌رسد با ظرفیت کنونی امکان تولید این تعداد خودرو وجود ندارد برای دستیابی به این هدف باید خودروسازی گسترش یابد و پلتفرم جدید طراحی شود؛ با میدان دادن به خودروسازان جدید انحصار این حوزه از بین می‌رود.
 وی ادامه داد: از آنجا که صنعت خودروسازی اشتغالزایی مناسبی دارد، بهتر است در مناطق محروم نیز یک کارخانه خودروساز ساخته شود تا توسعه متوازن شود.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم به یکی دیگر از وعده‌های وزیر صمت اشاره کرد و ادامه داد: یکی دیگر از وعده‌های وزیر ساماندهی بازار فولاد و سیمان بود که متاسفانه این موضوع تاکنون محقق نشده است.
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وزیر انقلابی است، انتظار می‌رود به وعده‌های خود عمل کند ما به عنوان نماینده مردم مطالبه‌گر بوده و به دنبال رفع مشکلات مردم و کشور هستیم.
 عملکرد وزارت صمت قابل قبول نیست/انتقاد از تداوم خام فروشی و گرانی
نماینده مردم مهاباد در مجلس، از تولید خودرو بی کیفیت، افزایش قیمت خودروهای ایرانی و از سوی دیگر گرانی قیمت مصالح ساختمانی مانند سیمان، آهن‌آلات و فولاد انتقاد کرد.
جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  خانه ملت، در خصوص وضعیت حوزه صنایع و معادن کشور، گفت: متاسفانه تولید خودرو بی کیفیت، افزایش قیمت خودروهای ایرانی و از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی مانند سیمان، آهن‌آلات و فولاد از جمله مشکلات این حوزه است.
 عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد هستیم که هر روز قیمت خودروهای تولید داخل افزایش و کیفیت آنها کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر معادن کشور اقدام به خام فروشی می‌کنند و ارزش افزوده آنها برای کشورهای دیگر است و ما منابع طبیعی خود را از دست می‌دهیم.
 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در زمینه واردات ماشین آلات سنگین و خودروهای مورد نیاز حمل و نقل عمومی نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقابل مصوبه مجلس و ابلاغ هیات وزیران ایستادگی می‌کنند و اجازه واردات را نمی‌دهد و این اقدام باعث شده مردم و کامیون داران با مشکلاتی مواجه شوند.
 وی با تاکید بر اینکه ضعف و کمبود در زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نیز مشکلاتی را به همراه داشته و تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت بسیار بالایی تأمین می‌کنند، عنوان کرد: همین امر باعث شده صنایع با حداقل ظرفیت خود طی سال گذشته کار کنند و درصد زیادی از کارگران صنایع از چرخه کار خارج شوند.
 محمودزاده با بیان اینکه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به دلیل نبود و گرانی مواد اولیه بیش از 50 درصد نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند، گفت: صنایع فولادی نیز با مشکلات بسیار بالایی مواجه شده و بخشی از نیروهای خود را اخراج کرده و پایین‌تر از ظرفیت کار می‌کنند. 
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت طی دوران فعالیت خود عملکرد قابل دفاعی ندارد و استیضاح وی کلید خورده است، ادامه داد: وزارتخانه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و اقتصاد و دارایی با مشکلات جدی مواجه هستند و بخشی از نمایندگان به عملکرد وزارت ورزش و جوانان ایراد وارد می‌کنند و این وزارتخانه با ضعف عملکرد مواجه است.
 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورت تداوم وضعیت فعلی طی چند ماه آینده حدود نیمی از کابینه آقای رئیسی باید استیضاح شوند زیرا با مشکلات بسیار زیادی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه می‌شویم.
 نمی‌دانم چرا تمام عالم بسیج شده‌اند، که استیضاح وزیر صمت متوقف شود؟ /اسامی نمایندگان سوء استفاده‌کننده از استیضاح اعلام شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در واکنش به اخبار برخی از رسانه‌ها در خصوص تهدید پیامکی وزیر صمت توسط برخی از نمایندگان، با بیان اینکه نمایندگان وکلای مردم هستند و هیچ نهاد دولتی حق ندارد با آبروی نمایندگان بازی کند، گفت: اگر نماینده‌ای خواهان سوء استفاده از استیضاح است، نامش فاش شود تا مابقی نمایندگان که خالصانه و مخلصانه در خدمت مردم هستند، از این گونه تهمت‌ها مبرا شوند.
لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اخبار برخی از رسانه‌ها در خصوص تهدید پیامکی وزیر صمت توسط برخی از نمایندگان به خانه ملت گفت: اینگونه اخبار و مسائل کذب است و به هیچ وجه صحت ندارد، نمایندگان از طرف مردم به عنوان وکلای ملت به پرونده نهاد و یا فرد و یا مدیر دولتی که حقی نسبت به مردم تضییع کرده باشد، ورود پیدا می‌کنند. از این جهت قانون، جایگاه نظارتی برای مجلس در نظر گرفته و ابزارهایی همچون سؤال کردن، تذکر دادن و استیضاح را برای نمایندگان لحاظ کرده است.
 وی افزود: این استیضاح مربوط به الان نیست و در آذرماه امضا شده است و موضوع اش هم گران فروشی‌ها و عدم تنظیم بازار و همچنین وضعیت بازار خودرو است، مشکلاتی که علی‌رغم وعده‌های وزیر همچنان به قوت خود باقی است.
 نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس ادامه داد: استیضاح جزو حقوق تعریف شده و قانونی برای مردم توسط وکلای خود در مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین هر زمانی که وکیل مردم احساس کند که باید وزیر را استیضاح کند، قانون این اجازه را به وی در مجلس شورای اسلامی داده است.
 وی افزود: در خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز طبق قانون این اتفاق صورت گرفته است؛ اما چرا تمام عالم بسیج شده‌اند که این استیضاح صورت نگیرد؟ این اتفاقات خوب نیست، سوالی مطرح شده که لازم است که پاسخ آن به مجلس داده شود تا مجلس قانع شود. اگر مجلس قانع شد وزیر مربوطه به کار خود ادامه می‌دهد و اگر قانع نشد، وی باید پاسخگوی اعمال خویش باشد.
 وی افزود: متاسفانه کارهای رسانه‌ای شروع شده که شایسته نیست، از ماجرای پس گرفتن امضای نمایندگان تا ذی نفع جلوه دادن تعدادی از نمایندگان از این استیضاح، این گونه اقدامات و رویکردها درست نیست، البته اگر مدارکی دال بر ذی نفع بودن تعدادی از نمایندگان موجود است، باید اسامی آن‌ها اعلام شود. چرا در پرده صحبت می‌شود و حیثیت نمایندگان به بازی گرفته می‌شود. نمایندگان وکلای مردم هستند و هیچ نهاد دولتی حق ندارد با آبروی نمایندگان بازی کند. البته این موارد باعث نمی‌شود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از سؤال و استیضاح فرار کند. اگر تعداد 10 نفر از نمایندگان خواهان استیضاح وزیری باشند. استیضاح به جریان می‌افتد. 
وی تاکید کرد: حرف‌های شبهه انگیز نباید در جامعه گسترش پیدا کند. من از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم که راجع به این موضوع شفاف‌سازی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشمندان
Iran, Islamic Republic of
این هم از مجلس انقلابی
Iran, Islamic Republic of
خود رئیسی باید استیضاح بشه کسی که فقط شعار توخالی میده
Iran, Islamic Republic of
مگر تو نماینه تری اگر خدا کمک کرد حتما روزی در دادگاه صالحه ای بازجویی و مجازات خواهی شد
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1