تاریخ انتشار
جمعه ۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۴۴۹۴۹۹
حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خطبه‌های پیش از نماز جمعه یاسوج:

قاضی عقده‌ای و اهل لج بازی نباشد / احترام همه را داشته باشد / حکم قاضی باید به انصاف و عدالت نزدیک باشد / نزاع و خشونت خط قرمز دستگاه قضا / در مبارزه با فساد با هیچ کس تعارف نداریم

۴
۱
قاضی عقده‌ای و اهل لج بازی نباشد / احترام همه را داشته باشد / حکم قاضی باید به انصاف و عدالت نزدیک باشد / نزاع و خشونت خط قرمز دستگاه قضا / در مبارزه با فساد با هیچ کس تعارف نداریم
کبنا ؛رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: نزاع و خشونت خط قرمز دستگاه قضا است و با مرتکبین این جرم‌ها به شدت برخورد خواهد شد.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد، حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری این استان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر یاسوج با تبریک هفته قوه قضائیه، گفت: ۱۵ اولویت مهم برای تحول در قوه قضاییه مشخص شده است، سند تحول تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است، موضوع تحول و تحول گرایی با حضورآقای اژه‌ای رنگ و بوی جدی گرفته است.
 وی افزود: اگر به دنبال رفع مشکلات اقتصادی و تغییر و تحول هستیم زمانی می‌توانیم بگوییم موفق هستیم که مردم را درک کنیم.
دکتر نگین تاجی گفت: این برنامه عملیاتی تحول و تعالی در دادگستری‌ها ابلاغ شده و یک نکته مهم دارد که اختیار به استان‌ها داده شده است که بومی سازی شوند و بر اساس اولویت‌ها سند تحول تهیه و نقشه راهی برای دادگستری‌ها باشد.
وی در خصوص اجرایی شدن این سند در استان اظهار کرد: دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از 3 سال قبل تحول را آغاز کرده است، مبنای هر تغییر و تحولی استفاده از انسان‌های نخبه و متعهد است که تعهد نیز داشته باشند فردی که تخصص نداشته باشند نمی‌تواند تغییر ایجاد کند.
 نگین تاجی با اشاره به 2 چالش مهم اطاله دادرسی و کیفیت دادرسی‌ها، گفت: مردم معترض هستند چرا یک پرونده چند سال تحت رسیدگی است و دوم اینکه چرا یک رأیی دیر صادر می‌شود که لازم است آنچه رعایت گردد پرهیر از شتابزدگی در صدور رأی است.

وی ادامه داد: علاوه بر نزدیک بودن حکم قاضی به قاعده انصاف، باید به عدالت هم نزدیک باشد، حکم قاضی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر پایبندی به قانون، شتاب زدگی در رسیدگی نیز نداشته باشد.

قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمازگزان شهر یاسوج به 2 عاملی که موجب طولانی شدن فرایند دادرسی می‌شود اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که وجود دارد عدم توجه به آموزش است یعنی ناکارآمدی نظام آموزشی در رشته حقوق است، افرادی که در این زمینه تحصیل می‌کنند بعد از چهار سال یک دوره کارآموزی موقت می‌خواهند در خصوص سنگین‌ترین پرونده‌ها که مربوط به جان و مال مردم است قضاوت کنند، مثلاً اگر یک جراح آموزش کاربردی نبیند نمی‌تواند موفق باشد یک وکیل اگر آموزش کاربردی صحیح و نظام مند نبیند ممکن است دچار مشکل شود.
وی گفت: با انجام کارهای آموزشی و کاربردی بزرگ از قبیل برنامه‌ای کاربردی آموزش، نقد آراء و تفاهم نامه با دانشگاه‌ها که، در کنار مباحث نظری، آموزش کاربردی را نیز آموزش دهند به دنبال رفع این نقیصه‌ها هستیم.
دکتر نگین تاجی ادامه داد: گاهی دیده می‌شود یک قاضی چند سال روی یک پرونده رسیدگی می‌کند و بعد از مدت‌ها می‌بیند قابلیت رسیدگی ندارند، پس چاره‌ای جزء تقویت دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و تقویت نظام آموزشی ندارد.
 وی گفت: در این راستا کارهای خوبی در دادگستری استان انجام شده است، حجم ورودی پرونده‌ها نیز یکی دیگر از دلایل طولانی شدن روند دادرسی است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: استان ما به یک پایلوت کشوری تبدیل شده است به این شکل که به محض اینکه فردی شکایت داشته باشد در همان روز ثبت و ارجاع داده شود، این باعث شده حجم زیادی از پرونده‌ها روانه دادسراها شود.
وی افزود: مشکلات در نظام‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و سرریز آن به دادسراها و دادگاه‌ها وارد می‌شود، هر شعبه دادسرا و دادگاه ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده را در ماه رسیدگی می‌کند، این موضوع فشار زیادی بر قاضی ما وارد می‌کند.
این مقام قضایی گفت: قضات و کارکنان در استان در 2 شیفت خدمت می‌کنند قاضی که ماهانه 200 تا 300 پرونده را رسیدگی می‌کند چه فشار روحی و روانی به وی و خانواده‌اش وارد می‌شود و به لحاظ انجام فعالیت‌های آموزشی در کنار کار قضاوت و آموزش کارکنان در سطح کشور دارای رتبه‌ی خوبی دادگستری استان قرار دارد.

 نگین تاجی ادامه داد: هیچگاه نمی‌شود ادعا کرد تمام پرونده‌ها مطابق واقعیت صادر شود گاهی ممکن است اینگونه نباشد، قاضی بر اساس ادله‌ای که ارائه می‌شود رأی می‌دهد، به قاضی‌ها همیشه توصیه می‌کنم صرفاً پایبند مواد قانونی نباشند و تحقیقاتشان را به گونه‌ای باشد که حقیقت نزدیک‌تر باشد.
وی تصریح کرد: از نظر نیروی انسانی و اعتبارات در مضیقه هستیم، و چنانچه همکار قضایی در بخش‌ها که دارای یک نفر قاضی هستیم، وی بیمار شود نیروی برای جایگزین کردن نداریم. از نظر اعتبارات دچار مشکلاتی هستیم سعی در رفع این مشکلات را داریم.
رییس کل دادگستری استان در ادامه به حاکمیت اخلاف و اخلاق مداری در دادگستری استان اشاره و افزود: حضرت علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر که در نامه ۵۳ نهج البلاغه آمده است فرمودند: «ای مالک کسی را قاضی منصوب کن که از بهترین مردمان تو باشد»؛ این یعنی قاضی باید متین، صبور، اهل مطالعه و خوش اخلاق باشد، عقده‌ای و اهل لج بازی نباشد، احترام تمام افرادی که در جریان رسیدگی هستند را داشته باشد چون مقام قاضی مقام ویژه‌ای است.
وی ادامه داد: شاید پایین‌ترین حقوق را کارکنان دستگاه قضا داشته باشند اکثریت قضات ما این خصیصه‌های اخلاقی را دارند هرچند به دلیل حجم کار ممکن است گاهی عصبانی نیز شوند.
نگین تاجی گفت: از مردم یک خواهش دارم، امام خامنه‌ای تکریم قاضی را نیز در کنار تکریم ارباب رجوع مورد تاکید قرار داده، مردم نیز احترام قضات را نگه دارند.

وی عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به یک پایلوت کشوری تبدیل شده است به این شکل که به محض اینکه فردی شکایت داشته باشد در همان روز ثبت و ارجاع داده شود.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نزاع‌های دسته جمعی در استان اظهار داشت: خط قرمز دستگاه قضایی استان، نزاع‌های دسته جمعی و خشونت است.
وی افزود: بخاطر برخورد با متنازعین این نزاع و قرارهای بازداشت موقت و زندانی نمودن آنان، تذکر گرفته‌ایم.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار به اینکه تاکنون بیش از 30 مرحله از طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در استان اجرایی شده است افزود: این طرح با حضور دادستانهای حوزه‌های قضایی استان و معاونین آنان اجرایی شده و کماکان ادامه خواهد داشت.
نگین تاجی گفت: مبارزه با فساد مدیران را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و هیچ تعارفی نداریم و مردم می‌توانند گزارشات خود را به سازمان بازرسی و سامانه سامد دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ارسال نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of

من پرونده ایی داشتم سال ۹۵ ۲۰ میلیون دادم به کسی بعنوان قرض
بعد طرف پول پس نداد کار به شکایت کشید بعد از ۵سال حکم دادند اعسار و قسطی و سال ۱۴۰۵ اگه قسط بموقع پرداخت کنه آخرین قسط تموم می‌شود. سال ۹۵ پژو ۲۷ پراید ۲۰ پارس ۳۳
حالا مقایسه کنید.
/تجدید نظر هم حکم اول تایید می‌کند. جالب اینجاست متهم تمام حرفای شاکی قبول داشت اگه متعرض بود خدا می‌داند چند سال دیگه ادامه پیدا می‌کرد‌.
کبنا بذارید لطفا ترس نداشته باش
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر!
بلاخره یکی پیدا شد بصورت رسمی اعلام کند
Iran, Islamic Republic of
استاندار حکم فرماندار ومعاونان فرماندار ی که بیربط هستند را لغو نماید
کشاورز باشتی
Iran, Islamic Republic of
-زمینی را که مال پسر منصورخان باشتی بوده بنیاد مستضعفان حدود 20 سال قبل به ما بصورت اقساطی فروخته و ما هم تقریبا پول یک هکتار را پرداخت کردیم
ولی بعد پسر مرحوم منصورخان آمده و دوباره همان زمین را ما از ایشان خریداری کردیم و سند گرفتیم!
حال ما دادگاه باشت شکایت کردیم که بنیاد مستضعفان زمینی را که خریدیم به ما بدهد، دادگاه باشت تأیید کرده و کارشناس رسمی دادگتری هم تأیید کرده ولی شعبه تجدیدنظر استان با اعتراض نماینده بنیاد، این آراء را باطل کرده و پرونده را مختومه کرده چون طرف حساب ما دولت بوده است؟!!!!
در اینجا کدام عدالت اجرا شده؟ تکلیف پولی که ما حدود 20 سال قبل برای خرید زمین هزینه کردیم در رأی قاضی ما چه شد؟؟؟
برای تحقیق و بررسی پرونده ار از دادگاه باشت فرابخوانید و بررسی کنید
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1