تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب : ۴۴۹۰۹۶
کبنا گزارش می‌دهد

قانون گریزی در بازار میوه کهگیلویه و بویراحمد؛ عدم ارائه فاکتور راه فرار (+ فیلم و تصاویر)

۴
۱
قانون گریزی در بازار میوه کهگیلویه و بویراحمد؛ عدم ارائه فاکتور راه فرار  (+ فیلم و تصاویر)
کبنا ؛پاسخگو نبودن و قانون گریزی اغلب صاحبان مغازه‌های میوه و تره بار در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد موجب شده که شاهد ناهمگونی قیمت‌ها توام با رشد فزاینده و فله‌ای نسبت به دیگر مراکز استانهای همجوار باشیم.  از استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان‌های گران کشور یاد می‌شود که نرخ بسیاری از کالاها در این استان بسیار بالاتر از سایر استانهای کشور بوده و حتی نرخ کالا در بعضی موارد گران‌تر از شمال شهر تهران است.   
برای نمونه در بازدیدی که با حضور مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد و همراهی خبرنگاران در سطح بازار استان صورت گرفت مشخص شد که مثلاً نرخ گیلاس در یاسوج با ۱۳۰ هزار تومان از نرخ گیلاس در تمامی نقاط کشور گران‌تر است.
 به گزارش کبنا، اگر در شهر یاسوج مرکز استان قدم بزنی در همان دقایق اولیه متوجه خواهی شد که تعداد مغازه‌های میوه فروشی نسبت به جمعیت شهر بسیار زیاد است ولی این به معنای رقابت سالم در عرضه میوه با قیمت مناسب و رسیدن به دست شهروندان و مصرف کنندگان نیست.
 بازتاب شرایط بازار میوه و تره بار در روزهای اخیر در رسانه‌های استانی که استان کهگیلویه و بویراحمد را نسبت به دیگر استان‌ها در صدر شهرهای گران در بخش بازار میوه قرار داده بود متولیان امور بازار را بر آن داشت تا با یک تیم رسانه‌ای بازدیدی از برخی از میوه فروشی‌های این شهر را داشته باشند.
 نظارتی که با حضور یک تیم از رسانه‌های پای کار استان و همراهی مدیرکل تعزیزات استان و بازرسان این سازمان و سازمان جهاد کشاورزی شکل گرفت.
 در نگاه اولیه مشاهده برچسپ ها در برخی میوه فروشی‌ها از گیلاس ۱۳۰ هزار تومانی، زردآلو ۸۰ هزار تومانی، موز ۴۵ هزار تومانی، سیب زمینی ۲۰ هزار تومانی و قیمت‌های نجومی دیگر حکایت داشت.
 حرف دل مردم
 یک شهروند که در حال خرید میوه بود به خبرنگاران گفت: باید مغازه‌های زیادی را بگردد تا میوه مورد نظرش را با قیمت مناسب بخردو آرزو کرد که‌ای کاش روزی فرا رسد که قیمت‌ها در همه مغازه‌ها یکسان و یا حداقل نزدیک بهم باشد.
 این فرد ادامه داد: در محله‌ای که زندگی می‌کنم بین هر کیلو میوه بیش ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان اختلاف قیمت با دیگر نقاط شهر دارد.
 کارگر روزمزدی که در حال تماشای میوه‌های رنگارنگ بود گفت: درآمدم کفاف خانواده‌ام را نمی‌دهد مجبور شدم میوه را از برنامه غذایی خانواده‌ام حذف کنم امیدوارم با طرح جدید دولت (مردمی سازی یارانه‌ها) وضعیت اقتصادی نیز بهتر شود.
 ضعف نظارت بر بازار

 چندین نقطه متفاوت از شهر یاسوج در جریان این بازدید برای نظارت و بررسی میدانی قیمت میوه توسط خبرنگاران انتخاب شده بودو نکته امهمی که در تمامی بازدیدهای یاد شده مشهود بود این بود که شهروندان ضعف نظارت جدی را سبب التهاب در بازار کهگیلویه و بویراحمد عنوان می‌کردند.
 آنان عنوان کردند که در سایه این ضعف نظارتی روزانه موجب قیمت هر کیلو میوه از یک مغازه تا یک مغازه دیگر اختلاف زیادی دارد و بسیاری از میوه فروشی‌ها برچسب قیمت برای میوه نصب نکرده‌اند و در سایه امن این بی قانونی به قیمت‌های دلخواه می‌فروشند و سود به جیب می‌زنند.
  شهروندان تاکید دارند که استان کهگیلویه و بویراحمد خود به عنوان تولید کننده انواع محصولات باغی محسوب می‌شود اما هم اینک بازار میوه آن از دیگر استان‌ها
تأمین می‌شود و واسطه و دلالان آنقدر قیمت‌ها را دستکاری می‌کنند که تا به مقصد برسد معلوم است که هرکس برای خود نرخی تعیین می‌کند بنابراین در این حال برای تعادل قیمت بازار میوه نظارت قانونی از هر چیزی مهم‌تر است.
  یک کارشناس اقتصادی در شهر یاسوج گفت: در این شهر علاوه بر نبود نظارت‌های کافی و موازی کاری در بازدیدها، قیمت‌های بالای اجاره مغازه‌ها ۱۰۰ درصد بر روند گرانی میوه تأثیر گذار بوده است.
 محمد حسینی ابراز داشت: یکی دیگر از عوامل گرانی میوه در این استان نرخ گذاری اشتباه است که صورت می‌گیرد. 
بازار نیمه جان میدان میوه و تره بار یاسوج
 میدان میوه و تره بار تازه راه اندازی شده یاسوج میدانی که به دلایل مختلف آنگونه که باید نتوانسته نظر میوه فروشی‌های استان را جلب کند و لذا مغازه داران اقدام به خرید میوه از استان‌های همجوار می‌کنند و این رویه موجب شده تا میدان یک قدم تا زمین گیر شدن فاصله دارد.
 و برخی‌ها براین باورند که چنانچه این میدان حمایت می‌شد قیمت میوه در استان واقعی و ارزان‌تر به مردم ارائه می‌شد.
  یکی از مغازه داران می‌گوید که تمامی میوه‌های مغازه خود را از شیراز تهیه می‌کند زیرا میدان میوه مرکز استان تمام اقلام میوه را ندارد و از تنوع در عرضه میوه خبری نیست.
 وی ادامه داد: مهم‌تر اینکه میوه را با قیمت بسیار کم‌تر از میدان میوه یاسوج در شیراز تهیه می‌کنم.
 راه فرار قانونی گرانفروشان میوه در یاسوج
 ارائه ندان فاکتور موضوعی بود که تیم بازرسی تعزیزات استان کهگیلویه و بویراحمد در بازدید اخیر از آن به عنوان راه فرار قانونی گرانفروشان یاد کردند.
 گرانفروشانی که می‌دانند جریمه عدم ارائه فاکتور نسبت به گرانفروشی بسیار سبک‌تر و راحت‌تر است در نتیجه ترجیح می‌دهند با پرداخت یک جریمه کوچک بازار میوه را به هر سمتی که دوست دارند بکشند.
 هم اینک عدم ارائه فاکتور خرید همواره یکی از مشکلات بازار میوه استان بوده است که بسیاری از میوه فروشان تمایل دارند از ارائه آن به بازرسان امتناع کنند.
 در این بازدیدها برخی میوه فروشان بهانه‌های عجیب و غریبی برای نداشتن فاکتور داشتند که خرید میوه به طور مستقیم از باغداران استان یکی از آن‌ها بود.
 پلمب مغازه‌های میوه فروشی برای کالاهای بی فاکتور نسخه‌ای درمانگر
 مدیرکل سازمان تعزیزات کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از صنف‌هایی که مورد بررسی میدانی با حضور بازرسان و خبرنگاران شد میوه فروشی‌ها بود که مشکل بزرگ آنها عدم ارائه فاکتور است.
 براتعلی صالحی افزود: تا زمانی که مغازه‌داران موظف به ارائه فاکتور ارائه نشوند، این بازرسی‌ها هم نمی‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد.
 وی ادامه داد: بازرس در زمان بازرسی کاری از دستش برنمی‌آید به این معنا که نمی‌تواند بررسی کند که در فروش این کالاها در حق مردم اجحاف می‌شود یا نه.

 صالحی تاکید کرد: واحدهای صنفی ملکف هستند فاکتور را در زمان بازرسی ارائه دهند.
 وی ابراز داشت: درج نکردن قیمت در میوه فروشی‌های استان تخلف شایع دیگری است که به وفور در بازدید اخیر مشاهده شد. 
صالحی عنوان کرد: یکی از شاخص‌هایی که در تورم استان نقش دارد، میوه و سبزیجات است و قیمت میوه در این استان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است.
 مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:
این بازدید ادامه دار خواهد بود الان تخلف عدم ارائه فاکتور نوشتیم که قطعاً جریمه سنگینی به دنبال دارد و تکراران به پلمب مغازه‌های میوه فروشی و در نهایت لغو پروانه کسب ختم خواهد شد.
 آنچه که مسلم است در چنین شرایطی تعداد بازرسی‌ها باید افزایش یابد، بازار با دقت بیشتری رصد شود و با متخلفین برخورد قاطعی صورت گیرد.
 مردم تخلف گرانفروشان و کم فروشان را به مسئولان مربوطه گزارش دهند و سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر ادارات مرتبط کنترل بیشتری بر بازار داشته باشند، در برخورد با متخلفان جدیت بیشتری به خرج دهند.
 رسانه‌ها باید در بین مردم و در کنار آن‌ها باشند و فرهنگ سازی کنند و مطالبات آنان را پیگیر باشند.  فارس در این زمینه نوشت: مشکل بازار استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دو تا نیست تفاوت فاحش میان قیمت کالاها از این واحد به آن واحد بسیار است و به همین جهت مردم گاها برای خریدهای کلی خود به شهرهای دیگر در استان‌های همجوار مثل شهرهای بهبهان، کازرون، سپیدان و شهرضا مراجعه می‌کنند و همین باعث می‌شود تا علاوه بر گرانی در بازار استان نوعی رکود نیز بر بازار حاکم شود.
 همین چندی پیش بود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد از این وضعیت می‌نالید که چرا باید کالاهای مورد نیاز برای مثال در حوزه عمرانی و تاسیساتی از جاهای دیگر خریداری شود و پول این استان در بازار دیگری هزینه گردد.
 از جمله مشکلاتی که همواره در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد دیده شده و بسیاری از واحدهای صنفی هیچ اهمیتی به آن نمی‌دهند بحث ارائه فاکتور است، معلوم نیست که چرا واحدهای صنفی در این استان بدیهی‌ترین قانون بازار را زیر پا می‌گذارند و در موقع حضور بازرسان و ناظران آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند که در حال حاضر فاکتور در مغازه موجود نیست و بهانه‌هایی همچون صاحب مغازه خودش اینجا نیست، فاکتور در وانت حمل بار جا مانده است، فاکتور را در خانه جا گذاشته‌ایم و فاکتور دست شریک است و ده‌ها بهانه ریز و درشت دیگر برای ارائه عدم ارائه فاکتور در بازار استان و بازار یاسوج وجود دارد.
 در همین خصوص مدیرکل تعزیرات حکومتی استان به همراه خبرنگاران بازدیدی از بازار یاسوج داشتند که در همان گام اول این بازدید موضوعی که محل مناقشه میان خبرنگاران و آقای مدیرکل با مغازه داران قرار گرفت سر باز زدن از ارائه فاکتور بود.
 
فاکتور موجود نیست 
این اولین و بارزترین تخلف در بازار یاسوج و کل بازار کهگیلویه و بویراحمد است که باید به غیر از تعزیرات سایر دستگاه‌های متولی هم به وظیفه خود در قبال اینگونه تخلفات عمل کنند.
 بهانه‌ای که این روزها برای عدم ارائه فاکتور در میوه‌فروشی‌های استان وجود دارد چنین است که می‌گویند «ما میوه را مستقیم از باغ خریداری می‌کنیم و باغدار هم فاکتور ندارد که به ما ارائه دهد».
 از فروشنده می‌پرسیدیم حال که هندوانه را کیلویی 6 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسانی قیمت خرید مستقیم از هندوانه‌کار چقدر است که می‌گوید: «هندوانه را در مزرعه هندوانه استان کیلویی 5 هزار تومان خرید می‌کنم! و یا گیلاس را از باغدار سی سختی کیلویی 100 هزار تومان خریداری می‌کنم».
نیاز است از سوی دستگاه‌های متولی و نظارتی در این خصوص پی‌گیری لازم صورت گیرد تا صحت و سقم این گفته‌های آقایان فروشنده مشخص شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بیا راهنمایی ترمینال قیمتها را ببین میوه فروشی ها چکار میکنند؟؟؟؟؟
این فیلم‌ها هیچ دردی را دوا نمیکند
Iran, Islamic Republic of
بیا راهنمایی پست رفاه قیمت پیاز وسیب زمینی را ببین
Iran, Islamic Republic of
کسی با لابی به مسولیت رسیده توانایی کنترل امور را ندارد
ایشان در حد یک بازرس هم نیست
سیدمحمدطاهرعوضپور. ویاطباطبایی. ده. برافتاب
Iran, Islamic Republic of
باسلام. عرض. ادب. مدیرکل. سازمان. تعذیرات. حکومتی. ازاستاندارفرمانداروامورصنف. وداستان. ۱کیلوانجیرقیمت.(۴۵۰.الا۵۰۰.هزاتومان.یک.پیراهن.ساده.۶۰۰هزاتومان.یک.کفش....۸۰۰هزارتومان.ید.عدد.درخت.عناب.۱۴۰هزارتومان.یک.درخت.گردو.۳۰۰.هزارتومان.یک.درخت.زرشک.شده.۱۰۰هزارتومان.یک.کیلوکود.درختی.شده.۱۳۰هزارتومان.. کدم. کنترل. کننده. هست. شماه. نظارت. می. کنید. که. رفتید. گرانتر. می. فروشند. من. خلاصه. ای. عرض. کردم. به. ظرف. ظروف. و سرویس. مایحتاج. مردم. هست. وضع. اوضاع. شهرافتضاهست. مسعله. نه. ۱۰تومان.یک.بیست.تومان.است.این.را.می.شودصرف.نظرکردیک. .جوراب.شده.۴۵الا۵۰هزاتومان.ازجاده.تیپ.۴۸.بررسی.کن.یک.......نمونه.اشاره.اقای.گلستانی.اول.ان.یک.مغازه.رکنترل.کن.. نرسیده. به. شهرک. ولایت. وسلام. این. هم. جمعه. باز از. یک. دست. کش. زمستانه. ۱۸۰هزاتومان.
ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

ایران قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرد

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد، ایران قرارداد خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه ...
چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

چرا پوتین هنوز «جنگ تمام عیار» را شروع نکرده است؟

علیرغم تمام صحبت‌هایی که مطرح شده پوتین هنوز دستورالعمل استالینیستی را اتخاذ نکرده است....
کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند؛ بقیه اضطراب بوده

معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز ...
فایل های مرتبط
1