تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۴
کد مطلب : ۴۴۸۸۴۰
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی:

پاسخ‌هایی که تاکنون درباره سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده / اراده جدی نزد "رافائل گروسی" برای قانع کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد / تصمیم برای غنی سازی ۹۰ درصد وابسته به مقام‌های مربوطه است / دسترسی آژانس به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت برجام است

۲
۰
پاسخ‌هایی که تاکنون درباره سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده / اراده جدی نزد "رافائل گروسی" برای قانع کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد / تصمیم برای غنی سازی ۹۰ درصد وابسته به مقام‌های مربوطه است / دسترسی آژانس به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت برجام است
کبنا ؛رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای گفت که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اراده جدی برای قانع‌کننده توصیف کردن جواب‌های ایران ندارد.
به گزارش کبنا، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه گفت که پاسخ‌هایی را که تا کنون درباره سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده است.
وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «اراده جدی نزد "رافائل گروسی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای قانع کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد:‌ «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنانمان و در راس آنها اسرائیل استناد می‌کند».
محمد اسلامی افزود: «قعطنامه‌ای که برخی در تلاش برای مطرح کردن آن در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، وضعیت جدیدی را ایجاد نخواهد کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید نفوذ سیاسی در درون خود را متوقف کرده و به قوانین خود پایبند باشد».
وی گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمله به تاسیسات ما را محکوم نکرده و این جای سوال بزرگی است».
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «سلاح هسته‌ای جایگاهی در راهبردهای ما نداشته و چیزهایی که گفته می‌شود فقط تهمت‌های مغرضانه است».
محمد اسلامی گفت: «سهم ما از انرژی جهان 3 درصد بوده اما 25 درصد از فعالیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سرزمین‌های ما صورت می‌گیرد».
وی اضافه کرد: «تصمیم برای غنی سازی 90 درصد وابسته به مقام‌های مربوطه می‌شود و ما تصمیم برای غنی سازی اورانیوم را با هدف اقدامات تحریک آمیز اتخاذ نمی‌کنیم».
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «ما بدون توجه به سرنوشت توافق هسته‌ای به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود ادامه خواهیم داد».
محمد اسلامی تاکید کرد: «دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصاویر ضبط شده دوربین‌ها وابسته به سرنوشت توافق (برجام) بوده و آماده پایبندی به توافق در مقابل پایبندی طرف‌های دیگر به تمامی بندهای توافق هستیم».
مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در نشست شورای حکام باز هم ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یکی از موضوعات در دستورکار آن ایران است، ظهر امروز دوشنبه (به وقت تهران) در وین مقر این نهاد آغاز شد.
به دنبال آغاز این نشست، منابع رسانه‌ای از صحبت‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تکرار ادعاهای قبیل او درباره عدم پاسخ دادن ایران به سوالات آژانس خبر دادند.
رافائل گروسی در صحبت برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است».
رافائل گروسی سپس ادعا کرد: «تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تایید کند. بنابراین، موضوعات پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است».
خبرگزاری «رویترز» هفته قبل گزارش داده بود آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در نشست شورای حکام  با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، انتقاد کنند.
گروسی: ایران درباره «سه مکان اعلام نشده» خود به آژانس توضیح نداده
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام، گفت که ایران به آژانس درباره «سه مکان اعلام نشده» خود توضیح نداده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌‍‌المللی انرژی اتمی در نشست مطبوعاتی خود مدعی شد که همچنان تردیدهای مهمی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد اما راهی جز این نیست که همکاری طرف‌ها با تهران در مورد این برنامه هسته‌ای ادامه یابد.
مدیرکل آژانس گفت که «ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران باورپذیر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است.»
گروسی تاکید کرد: «مانند گذشته و برای اینکه آژانس در موقعیتی باشد که در خصوص صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تضمین دهد، همچنان آماده است تا بدون تأخیر مجدداً با ایران برای حل این مسائل تعامل کند.»
او اما تاکید کرد که روند این همکاری نباید بی‌پایان باشد.
گروسی تاکید کرد که قطعنامه احتمالی پیش روی شورای حکام آژانس نیز باید به ایران یادآوری کند که نیاز به همکاری بیشتر است.
فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کرده‌اند تا از شورای حکام آژانس بخواهند جمهوری اسلامی به دلیل پاسخ ندادن به پرسش‌هایی درباره آثار اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای اعلام‌نشده مورد مؤاخذه قرار گیرد.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه بانیان قطعنامه ضد ایرانی، مسئول همه عواقب تهدیداتشان هستند، تاکید کرد: توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.

 حسین امیرعبداللهیان بامداد دوشنبه در توییتر نوشت: با جوزف بورل در مورد مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.
امیرعبداللهیان یادآور شد: ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است اگر آمریکا و سه کشور اروپایی واقع‌بین باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدولایی بازنشسته
Romania
دولت سیزدهم بخدا خجالت داره ::::این همه ما را تحقیر می کنند::: فورا قانون مجلس خواب رفته را اجرا کنید ::::شما که تا پارسال ضد برجام بودید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
کچلی زیر سر ماس زیرا همه الا بیخبران از حال و زوز وخیم و بیسرو سامام مردم زیرا سیر کردن شکم از نان شده دغدغه و شما در فکر گروسی آن پی تی وغیره ذالک هستین زیرا شکم گرسنه ندا ی
عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

عباس عبدی: از زشت‌ترین اقدامات نواصولگرایان تحریف مفهوم انقلاب است

بنیان انقلابی بودن، التزام به این اصل یعنی حاکمیت بدون استثنای مردم است. از این مرحله ...
اشتباه بزرگ پوتین

اشتباه بزرگ پوتین

از زمانی که روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد بی وقفه در مورد جنگ در آن کشور ...
عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

عبدالکریمی: صداوسیما در خبر رسانی و جذب مخاطب، بسیار کم‌کاری کرده است

بیژن عبدالکریمی باور دارد که صداوسیما به عنوان یک رسانه داخلی، در خبر رسانی و جذب مخاطب ...
1