تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۴۴۸۵۵۶
کبنا گزارش می‌دهد؛

نرخ‌های تورم‌زا در املاک اوقاف کهگیلویه و بویراحمد / مغازه‌ای با 30 میلیون تومان اجاره‌بها / سازمان بازرسی جلوی افزایش نرخ در منطقه را بگیرد / ستاد تنظیم بازار هوشیار شود

۶
۱
نرخ‌های تورم‌زا در املاک اوقاف کهگیلویه و بویراحمد / مغازه‌ای با 30 میلیون تومان اجاره‌بها / سازمان بازرسی جلوی افزایش نرخ در منطقه را بگیرد / ستاد تنظیم بازار هوشیار شود
کبنا ؛
به نظر می‌رسد که یکی از بهترین را‌ه‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ممانعت از اشاعه این قیمت‌ها به دیگر مغازه‌های شهر، ورود جدی سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی و ستاد تنظیم بازار جهت ابطال مزایده است.
به گزارش کبنا، طی چند ماه اخیر افزایش قیمت در برخی از کالاها بسیار چشمگیر بوده است. این افزایش قیمت‌ها به کهگیلویه و بویراحمد نیز کشیده شده است.
در گفت‌وگویی که برخی از مغازه‌داران در یاسوج با خبرنگار کبنا نیوز داشتند، همگی از این افزایش قیمت‌ها شدیداً گلایه کردند. گفتنی است مغازه‌هایی که در محدوده بازار هفت تیر یاسوج قرار دارند و متعلق به اداره‌کل اوقاف کهگیلویه و بویراحمد هستند، افزایش قیمتی چندبرابری داشته‌اند.
گفته می‌شود مالک این زمین‌ها اداره‌کل اوقاف استان است و طی مزایده‌ای آنها را به بخش خصوصی واگذار کرده که اجاره داده شوند. حال مبلغی که برای اجاره این مغازه‌ها در نظر گرفته شده آنقدر افزایش یافته که گویی هیچ حساب و کتاب و پشتوانه‌ای ندارند. اجاره آنها متغیر است؛ برخی 20، برخی 25 و حتی برخی تا 33 میلیون تومان نیز اجاره داده شده‌اند. در نظر بگیرید مغازه‌ای که مساحت آن به 50 متر هم نمی‌رسد و حتی برخی از آنها بیش از 20 متر نیز نیستند، ماهانه 33 میلیون تومان اجاره داده می‌شوند. در این صورت آن فروشنده‌ای که در این مغازه کار کرده و امرار معاش می‌کند، چگونه باید روزی بیش از یک میلیون تومان اجاره بها پرداخت کند. از سوی دیگر وقتی که این املاک با این قیمت اجاره داده می‌شوند، به طور ناخواسته، موجب افزایش قیمت سایر مغازه‌ها نیز می‌شود. در واقع مالکان با دیدن این قیمت‌ها، به خود اجازه می‌دهند که ملک خود را با قیمت بسیار بیشتری اجاره دهند.
مغازه‌داران گفتند که با این وضعیت توانایی اجاره پرداخت مغازه‌ها را ندارند و گاهاً مجبورند با افزایش قیمت کالاها مابه‌التفاوت به وجود آمده را پرداخت کنند. در واقع با افزایش اجاره بهای این مغازه‌ها، این افزایش قیمت هم به سایر مغازه‌های شهر اشاعه پیدا می‌کند و هم باعث افزایش قیمت کالاها نیز می‌شود.
حجت‌الاسلام عباس نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت‌وگو با کبنا نیوز با بیان اینکه ما به عنوان اوقاف مبالغ خارج از عرف را نمی‌پذیریم اظهار داشت: قانونگذار تعریف و مسیری مشخص کرده‌اند که املاک باید به مزایده گذاشته شوند. مزایده هم قانون خاص خودش را دارد. این هزینه به دست آمده هم صرف امور خیریه می‌شود.
وی تصریح کرد: در هفته جاری در مورد این موضوع صحبت‌های بسیاری شده است. اما ما با موارد ناخواسته‌ای مواجه مثل همین افزایش اجاره بها هستیم.
وی گفت: برخی گفتند باید سقف و ماگزیمم گذاشت؛ اما قانوناً نمی‌شود برای مزایده ماگزیمم گذاشت. چرا که مزایده قوانین خاص خودش را دارد و کسی از محتوای داخل پاکت‌ها اطلاعی ندارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پیگیری این افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: بهترین راه پیگیری موضوع این است که این آقایانی که برنده شده‌اند انصراف دهند و اگر انصراف ندهند همین مسیر ادامه پیدا میکند.
وی در ادامه گفت: البته سازمان بازرسی هم می‌تواند ورود کرده و این مزایده را ابطال کند.
حجت‌الاسلام نصیرالاسلامی با بیان اینکه ما با تورم و رقابت تورمی مخالفیم، تأکید کرد: ما با قیمت عرفی موافق هستیم.
به گزارش کبنا، یکی از مطالبه‌های اغلب این مغازه‌داران لغو مزایده و برگزاری دوباره مزایده با رعایت اصول و پایبندی به وضعیت عرضه و تقاضا و همچنین توجه به نرخ تورم در استان است. بنابراین با توجه به اظهارات مدیرکل اوقاف استان و مطالبات مغازه‌داران به نظر می‌رسد که یکی از بهترین را‌ه‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و ممانعت از اشاعه این قیمت‌ها به دیگر مغازه‌های شهر، ورود جدی سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی و ستاد تنظیم بازار جهت ابطال مزایده است. چرا که اگر چنین قیمت‌هایی تبدیل به عرف شوند، به طور ناخواسته موجب افزایش قیمت سایر مغازه‌ها و همچنین ایجاد تورم کاذب در یاسوج می‌شود.
گفتنی است وقف یکی از موارد مهم در دین اسلام بوده و قویاً بر آن تأکید شده است. اداره اوقاف و امور خیریه نیز پیگیری این مهم را بر عهده دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خدایی اگه سازمان اوقاف و امور خیریه تعطیل بشه مشکلی پیش میاد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مشکل از اوقاف نیست مشکل از افراد شرکت کننده در مزایده هستند که این مبلغ رو زدند
اوقاف
Iran, Islamic Republic of
وقتی حکایت اداره اوقاف این باشد باید فاتحه بقیه ادارات خوانده شود
وقف
Iran, Islamic Republic of
با این کارهایی که این آقایان انجام میدن انگیزه برای خیرین هم نمی ماند
احسان
Iran, Islamic Republic of
پدر بیامرزی برا خودشون با وقفشون درست کردن.هر مدیری دنبال درآمدزایی هست کاری به مردم ندارن
شفعی
Iran, Islamic Republic of
اوقاف هم بدنبال درآمد زائی هست کاری به ملت بدبخت نداره که این کرایه ها تورم بر گرانی در این وضعیت بحرانی میشود.تا ثیر مستقیم بر نرخ کرایه ها و قیمت اجناس داره حالا غیر مستقیمش...علی برکت الله
اصلاح ضربتی قانون انتخابات

اصلاح ضربتی قانون انتخابات

«اصلاح قانون انتخابات» موضوعی که بسیاری از صاحب‌نظران و سیاسیون در انتظار تحقق آن هستند....
بحران‌های نوظهور در هزارتوی اردوگاه «اصولگرايان»

بحران‌های نوظهور در هزارتوی اردوگاه «اصولگرايان»

اصول‌گرايي و اصلاح‌طلبي، در غياب احزاب مدرن و داراي کار ويژه‌هاي مرسوم در قاموس علم سياست،...
سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

توزیع قطره چکانی لوازم خانگی، نبود کالای باکیفیت مناسب، گرانی و نبود تنوع در بازار لوازم ...
1