تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۴۸۲۵۳
اين هفته انتخابات رياست مجلس براي سومين سال آن برگزار مي‌شود

انتخابات هيات رييسه مجلس و سكوت چهره‌ها / اصولگرايان جبهه پايداري، بزرگ‌ترين رقيبان انتخاباتي قاليباف هستند

۱
۰
انتخابات هيات رييسه مجلس و سكوت چهره‌ها
کبنا ؛
اين هفته انتخابات رياست مجلس براي سومين سال آن برگزار مي‌شود، اما انتخابات اين دوره، از حساسيت بيشتري برخوردار است و مي‌تواند در آينده سياسي ايران اثرگذار باشد. اصولگرايان جبهه پايداري، بزرگ‌ترين رقيبان انتخاباتي قاليباف هستند. اين افراد، هرچند در سال 84 در حزب و تشكيلات خاصي سازماندهي نشده بودند، اما مقابل قاليباف كه حمايت اكثريت جريان اصولگرا را داشت، قرار گرفتند و توانستند او را شكست دهند. اما از زماني كه تبديل به تشكيلات جدايي شدند، هميشه مقابل قاليباف بازنده بوده‌اند، مثل انتخابات سال 92 كه سعيد جليلي، راي كمتري نسبت به قاليباف داشت و تا سال‌ها، قاليباف جبهه پايداري را به وحدت‌شكني و مهيا كردن شرايط پيروزي نامزد رقيب، حسن روحاني متهم مي‌كرد. جبهه پايداري براي اعاده حيثيت خود، نياز دارد كه يك‌بار ديگر قاليباف را شكست دهد. اين شكست، خيال جبهه پايداري را براي انتخابات بعدي راحت مي‌كند و باتوجه به رسوايي‌هاي اخير، چه در ماجراي سيسموني گيت و چه در ماجراي فايل صوتي، بعيد نيست حذف قاليباف از رياست مجلس، مقدمه حذف او از عرصه سياست‌ورزي در ميان اصولگرايان هم باشد. البته محسني‌بندپي سخنگوي فراكسيون مستقل مجلس درباره اقبال نمايندگان به آقاتهراني گفته براي صندلي رياست مجلس، بعيد مي‌دانم نمايندگان از نامزد پايداري استقبالي كنند. اما فراموش نكنيم اين مجلس، مجلسي انقلابي است و تجربه نشان داده تا دقيقه نود هر احتمالي ممكن است رخ دهد و خروجي راي‌گيري، همه پيش‌بيني‌ها را زير و رو كند. بنابراين بايد منتظر ماند و ديد ۴ خرداد، انتخابات چگونه پيش خواهد رفت و نتيجه آن چه خواهد شد.
ترديدهاي آقاتهراني
با اينكه بسياري از نمايندگان از احتمال نامزدي آقاتهراني صحبت مي‌كنند، اما اعضاي جبهه پايداري فعلا صحبتي از تصميم نهايي خود نمي‌كنند. البته انتخابات هيات رييسه مجلس يك انتخابات داخلي است و نيازي به علني كردن همه تصميمات فراكسيون‌ها و گروه‌ها نيست. اما اين حد از سكوت جبهه پايداري درحالي كه تمامي رسانه‌ها خبر نامزدي احتمالي آقاتهراني را منتشر كرده‌اند، كمي غيرمنتظره است. روز گذشته، بيژن نوباوه‌وطن در حمايت از طرح صيانت، كنايه تندي به قاليباف زد و گفت: «مطرح كردن مسائلي نظير اينكه جبهه پايداري حامي طرح صيانت است، فرافكني محسوب مي‌شود. برخي گمان مي‌كنند گفتن اين قبيل حرف‌ها يك سرمايه اجتماعي براي بعضي افراد در هيات‌رييسه است و از طرفي مي‌خواهند سرمايه اجتماعي از بين نرود و در زمان آنها چنين قانوني تصويب نشود تنها مساله هم، اين است كه صددرصد اقدام رييس مجلس در نگهداشتن و ايجاد بن‌‌بست در تصويب طرح صيانت مساله غيرقانوني و سليقه‌اي است.» نوباوه پيش از اين هم به خاطر جمع‌آوري امضا در دفاع از قاليباف، به ‌شدت از اين كار انتقاد كرده بود و در توييتر نوشته بود: «مجلس به كجا مي‌رود! وقتي رييس دستگاه قانونگذاري براي بازگشت حيثيت مخدوش خود متن نامه ميثاق با رهبري از سوي نمايندگان را به نفع خود جعل مي‌كند. ترس از كجاست؟ اعاده حيثيت يا انتخابي جديد در هيات رييسه؟ مجلس را خوني تازه بايد.»
قاليباف و اطمينان به پيروزي
با وجود همه اين حواشي، قاليباف شانس بسيار زيادي براي پيروزي در انتخابات پيش‌رو دارد. درواقع در تاريخ مجلس ايران، هرگز سابقه نداشته كه رياست سال اول مجلس، در سال‌هاي بعد تكرار نشود. تنها استثنا مربوط به دوره‌اي بود كه اكبر هاشمي‌رفسنجاني، از رياست قوه مقننه به قوه مجريه رفت و مهدي كروبي جايگزين او شد. بسياري از نمايندگان هم از پيروزي قريب‌الوقوع قاليباف صحبت مي‌كنند. احسان اركاني، نماينده نيشابور درخصوص شكل‌گيري تغييرات احتمالي در هيات رييسه مجلس در سال سوم فعاليت مجلس يازدهم اظهار كرد: پيش‌بيني من اين است كه كليت هيات‌رييسه به همين شكل خواهد ماند؛ به ويژه آقاي قاليباف مجددا با راي بالايي به عنوان رييس انتخاب خواهد شد. اگر هم معدودي از جريانات خارج از مجلس بخواهند به تعيين رييس مجلس ورود پيدا كنند، باعث ايجاد قاطعيت و انسجام بيشتر در نمايندگان براي حمايت از آقاي قاليباف و افزايش آراي وي خواهد شد.

ميرتاج‌الديني، گزينه‌اي براي رقابت دروني؟
همزمان بعضي نمايندگان هم از احتمال نامزدي ميرتاج‌الديني صحبت مي‌كنند. ميرتاج‌الديني نماينده تبريز است كه روي كاغذ شانس بالايي براي نشستن روي صندلي رياست مجلس را دارد. او نماينده تبريز است و نمايندگان استان‌هاي ترك‌نشين، عموما شانس خوبي براي نشستن روي صندلي‌هاي هيات رييسه را دارند. از مسعود پزشكيان در مجلس دهم تا نيكزاد مجلس يازدهم، هميشه راي نانوشته اين فراكسيون را همراه خود داشته‌اند. ميرتاج‌الديني از نمايندگان نزديك به محمود احمدي‌نژاد هم هست و مي‌تواند راي بسياري از مديران دولت احمدي‌نژاد را كه حالا لباس نمايندگي پوشيده‌اند به حساب خود واريز كند. از طرفي او روحاني و سيد است كه عامل اثرگذاري در انتخاب بعضي نمايندگان به شمار مي‌رود. مهم‌تر از همه ميرتاج‌الديني، نايب‌رييس فراكسيون انقلاب مجلس است كه وزن بالاي محبوبيت او را در اين فراكسيون نشان مي‌دهد. او درباره انتخابات هيات رييسه به رسانه‌ها گفته است جلسه مجمع عمومي فراكسيون نيروهاي مردمي انقلاب روز سه‌شنبه (3 خرداد ماه) در صحن مجلس برگزار خواهد شد. پيشنهادات رسيده به فراكسيون در‌خصوص شيوه راي‌گيري در مجمع بررسي خواهد شد و پس از اظهارات موافقان و مخالفان و انجام راي‌گيري، طبق نظر مجمع عمل مي‌شود. انتخابات در مجمع عمومي فراكسيون انقلاب مانند سال گذشته به صورت الكترونيكي انجام خواهد شد و تنها اسامي افرادي در سامانه درج مي‌شود كه در وقت اعلام شده به دبيرخانه فراكسيون مراجعه و ثبت‌نام كرده باشند. نمايندگاني كه در مجمع عمومي فراكسيون راي نمي‌آورند، متعهد خواهند شد كه در صحن علني مجلس در روز چهارشنبه مجددا كانديدا نشوند. در پايان وقت ثبت‌نام يعني ساعت ۱۸ روز دوشنبه (2 خرداد ماه) اسامي داوطلبان انتخابات هيات‌رييسه رسانه‌اي مي‌شود. با اين صحبت‌ها مي‌توان پيش‌بيني كرد كه ميرتاج‌الديني احتمالا در انتخابات داخلي فراكسيون نامزد شود اما در صورت شكست احتمالي از قاليباف در اين انتخابات، در انتخابات اصلي كه روز بعد برگزار مي‌شود، شركت نخواهد كرد. 
مجلس همسو با دولت
همزمان بعضي نمايندگان مجلس، به حمايت بيش از اندازه مجلس از دولت انتقاد دارند و طبيعي است كه اين نمايندگان، به‌رغم انتقاد، قاليباف را به نادران، آقاتهراني و ميرتاج‌الديني ترجيح مي‌دهند. رحيمي‌جهان‌آبادي اخيرا گفته نمايندگان در ارتباط با وزرا براي پيگيري خواسته‌هاي مردم نياز به حمايت و رايزني هيات‌رييسه دارند كه اينجا به نظرم هيات‌رييسه ضعيف عمل مي‌كند. به گفته وي، نمايندگان در حال حاضر براي پيگيري امور، خودشان لابي و پيگيري مي‌كنند. هيات‌رييسه اينجا مي‌تواند كمك كند. زمان آقاي لاريجاني حمايت‌ها از سمت مجلس از نمايندگان بيشتر بود مثلا اگر مشكلي با وزرا داشتيم هيات‌رييسه يا آقاي لاريجاني رايزني مي‌كرد، اما ما الان رها شده‌ايم و دو‌ست داريم توجه شود. مصطفي رضاحسيني‌قطب‌آبادي، نماينده مردم شهر‌بابك نيز معتقد است دوستي و همكاري مجلس با دولت، تنها يك‌طرفه است. او مي‌گويد: مجلس تاكنون در‌خصوص همكاري و همراهي با دولت، كوتاهي نكرده است و اولين قدم ما در اين راستا، راي قاطع به وزراي پيشنهادي آقاي رييسي بود. در اين ۱۰ ماه، به روش‌هاي مختلف از دولت حمايت كرديم و از اين‌رو، هيات رييسه مجلس هم تا امروز اجازه اعلام وصول طرح استيضاح هيچ وزيري را نداده است، هرچند كه من به اين روند انتقاد دارم، چون اين موضوع، حق و حقوق نمايندگان است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
گرچه جبهه پایداری جبهه مخوف و بر گرفته از تفکر کشمیری است ولی مردشور ببرشون صد شرف دارند بر خالیباف
کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1