تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۲۳۸
ارزیابی نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس از وضعیت انتخابات هیات رئیسه؛

نکو: نمایندگان نمی خواهند پل پیروزی پایداری‌های تندرو شوند /  پیش‌بینی دو نماینده از آینده قالیباف در مجلس

۳
۰
نکو: نمایندگان نمی خواهند پل پیروزی پایداری‌های تندرو شوند /  پیش‌بینی دو نماینده از آینده قالیباف در مجلس
کبنا ؛تعداد پایداری‌ها در مجلس به آن اندازه‌ای نیست که بتوانند با رأی، نامزد خود را به ریاست برسانند، علاوه براین، خود اعضاء جبهه پایداری هم با یکدیگر، اختلاف و تعارض سیاسی دارند
پس از فروکش کردن انتقادها به خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه، چهارم خرداد، انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برگزار خواهد شد، این درحالی است که هنوز نامزدهای هیات رئیسه و بویژه ریاست مجلس، اعلام رسمی نشده و بازار گمانه زنی‌های رسانه‌ای داغ است.
نکته بارز این دوره از انتخابات، جدا کردن راه جبهه پایداری از اصولگرایان است و موضع گیری اعضای این جبهه و نمایندگان نزدیک به آنان، گویای عزم پایداری‌ها برای کنار زدن قالیباف و نشاندن نامزد مطلوب خود، روی صندلی ریاست بهارستان است. اما نکته اینجاست که تعداد پارلمان نشینان پایداری و نمایندگان حامی آنان، در حدی نیست که قادر باشند آرای لازم برای پیروزی نامزد مطلوب خود را کسب کنند، درعین حال، برخی ناظران تاکید دارند با توجه به دو متغیر آسیب دیدن اعتبار قالیباف در ماجرای سیسمونی از سویی و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار مجلس انقلابی، نمی‌توان پیروزی حتمی یا حداقل بی دردسری را برای قالیباف پیش بینی کرد.
ابراهیم نکو، نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس در ارزیابی انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم، احتمال تغییر قالیباف را «خیلی بعید» می‌داند و با استناد به دلایلی احتمال سکانداری پایداری‌ها در بهارستان را «منتفی» می‌داند.
به گزارش کبنا، گفت و گوی ابراهیم نکو نماینده دوره نهم مجلس با خبر آنلاین را در ادامه می‌خوانید:
در آستانه انتخاب هیات رئیسه مجلس هستیم، پیش بینی‌تان از وضعیت قالیباف در این انتخابات چیست؟
همان طور که در ادوار گذشته هم شاهدبودیم خیلی کمتر اتفاق افتاده که شخصی در قامت رئیس مجلس بوده باشد و وسط دوره تغییر کند. ضمن اینکه مجلس یازدهم، مجلس یکدستی است و نمایندگان عضو تیم قالیباف یا خامی او و نیز نمایندگانی که منتقد قالیباف هستند اما او را بهتر از کزینه های دیگر می‌دانند، تعداد بالایی هستند و با آرای خود می‌توانند، مسیر ریاست مجدد قالیباف را هموار کنند.
درواقع، معتقدید ریاست مجلس تغییر نخواهد کرد؟

احتمال تغییر رئیس مجلس را بسیار بعید می دانم و با توجه به توضیحی که درباره فضای کنونی بهارستان دادم، انتخاب نامزد دیگری به ریاست مجلس، منتفی است و باز، قالیباف رئیس مجلس خواهد شد.
ماجرای سفر خانواده قالیباف و خرید سیسمونی از ترکیه در آرای نمایندگان تأثیر گذار نخواهد بود؟
چنین موضوعی در مجالسی تأثیر گذار است و می‌تواند اثر خود را بگذارد که یک جناح با تفکر دیگر ونقش پررنگ‌تری حضور داشته باشد، مثل اصلاح طلبان یا شبیه تیم آقای روحانی در مجلس نهم و دهم. اما چنین تفاوت فکری در مجلس یازدهم دیده نمی‌شود. بنابراین، ماجرای سیسمونی، تأثیر جدی و اترگذاری در رأی گیری ریاست مجلس نخواهد داشت و تغییرات احتمالی، به سایر اعضای هیات رئیسه مانند نایب رئیس‌ها، محدود خواهد شد.
ظاهراً اعضای جبهه پایداری برای ریاست مجلس خیز برداشته‌اند، احتمال پیروزی آنها چقدر است؟
تعداد پایداری‌ها در مجلس به آن اندازه‌ای نیست که بتوانند با رأی، نامزد خود را به ریاست برسانند، علاوه براین، خود اعضاء جبهه پایداری هم با یکدیگر، اختلاف و تعارض سیاسی دارند.
بنابراین، پایدارچی ها خیلی راحت نمی‌توانند ریاست مجلس را به دست بگیرند زیرا آنها هم وحدت لازم را ندارند و هم تعداد آرایشان کافی نیست، پس تصاحب ریاست مجلس از سوی پایداری‌ها، منتفی است.
طبق خبرها و گمانه زنی‌های غیررسمی، الیاس نادران و مرتضی آقا تهرانی از طیف پایداری نامزد ریاست مجلس خواهند بود ...
به همان دلایلی که اشاره کردم، هر گزینه پایداری، شانسی برای ریاست مجلس ندارد، بویژه آنکه نمایندگان می‌دانند مواضع تند و رویکرد تفکر احساسی پایداری‌ها درقبال تحولات و نیازهای کنونی و مهم کشور و جامعه، به نفع کلیت مجلس و کارنامه نمایندگان نیست و حتی همسویی مجلس و دولت را نیز مختل می‌کند زیرا پایداری‌های تندرو، مطالباتی از مجلس و دولت دارند که تحقق آنها، نه ممکن است و نه به نفع دولت و مجلس.
با چنین رویکرد ناکارآمدی، اگر پایداری‌ها، ریاست مجلس را در دست بگیرند، می‌توانند حواشی زیادی ایجاد کنند و به تنش‌ها دامن بزنند و این دقیقاً، نکته‌ای است که نمایندگان، توجه دارند و نمی‌خواهند پل پیروز عده‌ای تندرو در مجلس شوند.
هدف: تسخیر صندلی ریاست مجلس 
 بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: صد در صد اقدام رئیس مجلس در نگهداشتن و ایجاد بن بست در تصویب «طرح صیانت» غیرقانونی و سلیقه‌ای است.
نوباوه وطن در واکنش به اینکه برخی بر این باورند که طرح‌هایی نظیر طرح صیانت و طرح استفاده از اشیاء باستانی با حمایت جبهه پایداری در مجلس مطرح می‌شود، گفت: اینکه طرح‌هایی نظیر طرح صیانت و استفاده بهینه از آثار باستانی با حمایت جبهه پایداری مطرح می‌شوند، صد در صد غلط و دروغ است. این صحبت‌ها ناشی از یک جریانی در داخل مجلس است که بیشتر از هیات رئیسه نشأت می‌گیرد. 
او افزود: واقعیت امر این است که کمیسیون مربوط به بررسی طرح صیانت از همه کمیسیون‌ها تشکیل شده و مهم‌تر از همه اینکه، مجلس یک فضای قانونی است، مگر می‌توانیم بگوییم در فضای حقیقی قانون می‌خواهیم و در فضای مجازی قانون نمی‌خواهیم، لذا این موارد اصلاً ربطی به جبهه پایداری و غیره ندارد چرا که در طرحی نظیر «طرح صیانت» شورای فضای مجازی، دولت و قوه قضائیه در آن دخالت دارند.
خیز بلند پایداری‌ها برای فتح ریاست مجلس 
نوباوه با اشاره به علت این قبیل فرافکنی‌ها در مجلس علیه جبهه پایداری خاطرنشان کرد: در حقیقت گفتن مواردی نظیر اینکه جبهه پایداری حامی طرح صیانت است، فرافکنی محسوب می‌شود.

 این چهره نزدیک به جبهه پایداری در پایان یادآور شد: برخی گمان می‌کنند گفتن این قبیل حرف‌ها یک سرمایه اجتماعی برای بعضی از افراد در هیات رئیسه است و از طرفی می‌خواهند سرمایه اجتماعی از بین نرود و در زمان آنها چنین قانونی تصویب نشود تنها مسئله هم، این است که صد در صد اقدام رئیس مجلس در نگهداشتن و ایجاد بن بست در تصویب طرح صیانت مسئله غیرقانونی و سلیقه‌ای است.
نوباوه ضمن متهم کردن قالیباف به جعل نامه میثاق با رهبری نمایندگان، خواستار «انتخابی جدید در هیئت رئیسه» و «خونی تازه» در مجلس شد.
 بیژن نوباوه نماینده تهران در مجلس نوشت: مجلس به کجا می‌رود! وقتی رئیس دستگاه قانونگذاری برای بازگشت حیثیت مخدوش خود متن نامه میثاق با رهبری از سوی نمایندگان را به نفع خود جعل می‌کند.
 ترس از کجاست؟ اعاده حیثیت و یا انتخابی جدید در هیئت رئیسه؟ مجلس را خونی تازه باید.

اشاره نوباوه به بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس است که در حمایت از قالیباف، از وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه خواستند که طراحان و مجریان پروژه‌های تخریب را شناسایی و با آن‌ها برخورد لازم صورت گیرد.
 در این بیانیه آمده بود: مجلس یازدهم که از سوی رهبر معظم انقلاب مجلس انقلابی توصیف شده و مسئولیت امیدآفرینی از جانب معظم له بر دوش آن نهاده شد، در طول دو سال گذشته بیش از پیش‌بینی‌ها مورد هجمه و تخریب دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی بوده و هر روز به بهانه‌ای مورد حمله قرار گرفته است.
 پیش‌بینی دو نماینده از آینده قالیباف در مجلس
ایسنا نوشت: ۲ نماینده مجلس از احتمال بالای ابقای محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس خبر دادند.
 احسان ارکانی در خصوص شکل‌گیری تغییرات احتمالی در هیات رئیسه مجلس در سال سوم فعالیت مجلس یازدهم اظهار کرد: پیش‌بینی من این است که کلیت هیات رئیسه به همین شکل خواهد ماند؛ به ویژه آقای قالیباف مجدداً با رأی بالایی به عنوان رئیس انتخاب خواهد شد.
 وی با اشاره به برخی از اظهار نظرات مبنی تأثیر جریانات خارج از مجلس بر وضعیت داخل آن عنوان کرد: من این مساله را رد می‌کنم و اگر هم معدودی از جریانات خارج از مجلس بخواهند به تعیین رئیس مجلس ورود پیدا کنند، باعث ایجاد قاطعیت و انسجام بیشتر در نمایندگان برای حمایت از آقای قالیباف و افزایش آرای وی خواهد شد.
 همچنین حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، دیگر نماینده مجلس نیز در این خصوص گفت: هنوز رأی نمایندگان معلوم نیست اما رئیس مجلس تغییری نخواهد کرد و قطعاً همچنان آقای قالیباف به عنوان رئیس باقی خواهد ماند. نواب نیز احتمالاً تغییری نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تازه خرید سیسمونی رئیس کلید و راهگشایی است برای دیگر نمایندگان ای کاش انقلاب را به بازار حراج نمی گذاشتند و مصادره حزبی نمی کردند انقلاب اسلامی متعلق به همه ایرانیان است نه گوشت نذری که به هرکسی بخواهند بدهندش مصادره انقلاب به نفع گروه خاص گناهی نابخشودنی است
مدیرکل سابق استانداری
Iran, Islamic Republic of
بین پایداری و مشارکت هیچ تفاوتی وجود نداره همانطوری که بین شیخ عبدی پور و رضا عسکری تفاوتی وجود نداره
محمدولایی
Romania
طراحان مسافرت خانوادگی به ترکیه:::::: دختر و داماد وخانم آقای قالیباف بودند :::از خارج که دستور نگرفتند :: بعضی نمایندگان شعارهایی دادند که درعمل دروغ از آب درآمد :::: انقلابی بودن به شعار نیست ::::کار به عمل برآید ::: تا آلان مجلس وظیفه انقلابی بودنش را :::عملا اعراض نکرده :::وزرا ودولت را ببینید :::: باید همکاری بیشتری بادولت کنند :::رسانه ها را نباید وادار به کلیشه گویی کنند ::::::::باید آزادانه حقایق را از زبان ملت ومسعوالان بیان کنند ::::غم دل که با دوست بیان شود انفجاری رخ نخواهد داد ::::
کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1