تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۴۴۸۲۲۰
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران 1401/02/31؛ هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی/ طوفان گردوخاک در مناطق شرقی کشور / مهار ریزگرد در انتظار دیپلماسی

۰
هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی/ طوفان گردوخاک در مناطق شرقی کشور
کبنا ؛سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق کشور از وقوع طوفان گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق شرقی خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی امروز در استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و به‌تدریج از اواسط روز در خراسان شمالی،‌ نیمه شمالی خراسان رضوی رگبار، وزش باد شدید موقتی،‌ رعدوبرق و گاهی گردوخاک روی می‌دهد.
 فردا و دوشنبه در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف است. البته روز دوشنبه در شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز سه‌شنبه و چهارشنبه در برخی مناطق شمال غرب و سواحل دریای خزر رگبار باران، و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.
 امروز در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های قزوین، البرز،‌ تهران، سمنان، شمال شرق و از اواخر وقت در شرق کشور وزش باد شدید و در برخی مناطق طوفان گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی روی می‌دهد.
 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز همچنین توده گردوخاک انتقالی از عراق مناطق غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و شمال غرب کشور و روز یکشنبه جنوب غرب کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 روز دوشنبه با تشکیل توده گردوخاک روی کشور عراق پدیده گردوخاک مجدداً به نوار غربی کشور منتقل شده و استان‌های واقع در این مناطق را دو روز تحت تأثیر قرار می‌دهد. 
امروز کاهش 5 تا 8 درجه‌ای دما در شمال غرب، دامنه‌های البرز مرکزی و سواحل دریای خزر و یکشنبه در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور روی می‌دهد.
 توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
 زمان شروع: صبح شنبه 1401/02/31
 زمان پایان: اواخر وقت شنبه 1401/02/31
 نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت.
 منطقه اثر: شمال خراسان رضوی 
اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده‌ایی، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکستن درختان فرسوده،
 توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، عدم پارک خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.
توده جدید گرد و خاک وارد ایران شد/ تهران هم بی‌نصیب نمی‌ماند
هواشناسی

 کارشناس سازمان هواشناسی از ورود توده جدید گرد و خاک به ایران خبر داد و استان‌هایی را که با آن درگیر خواهند شد، اعلام کرد.
محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی کشور منشأ گرد و خاک را در کشورمان چشمه‌های تولید گرد و خاک در عراق، سوریه، کویت و اخیراً شمال عربستان دانست.
وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا ساعاتی دیگر استان‌های لرستان، مرکزی، قم، اصفهان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر با گرد و خاک درگیر خواهند شد.
 اصغری همچنین اظهار کرد: در کشور خودمان چشمه‌های گرد و خاک در شمال و شرق استان‌های یزد و اصفهان و شمال و غرب استان خراسان جنوبی داریم که از بعدازظهر امروز فعال می‌شوند.
 وی با اشاره به اینکه شاخص آلودگی هوا در پی وضعیت اعلام‌شده به شکل بارزی رشد خواهد کرد، به همه گروه‌های جامعه هشدار داد که از حضور در فضای باز خودداری کنند.
 این کارشناس هواشناسی همچنین از تشدید بادهای ۱۲۰ روزه و طوفان شن در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد.
 اصغری درخصوص بارندگی رگباری و طغیان رودخانه در خراسان رضوی نیز هشدار داد.
 مهار ریزگرد در انتظار دیپلماسی
اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در یادداشتی به موضوع این ریزگردها پرداخت و نوشت: ما در شرایطی این روزها با افزایش ریزگردهای کشورهای همسایه مواجه هستیم که در آن کشورها، همه به دنبال منافع خود در زمینه برداشت منابع هستند. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت گذشته به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در چندین کنوانسیون شرکت کرده و بیش از 15 پروتکل را به امضا رسانده و با چهار سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی محیط زیستی هم همکاری داشته است. همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان مراکز منطقه‌ای برخی کنوانسیون‌های مهم از جمله رامسر، بازل و استکهلم بوده و نیز میزبانی مقرر دائمی موسسه علوم و فناوری‌های زیست محیطی اکو را نیز بر عهده داشته است. از سوی دیگر، تهیه و تنظیم یادداشت‌های همکاری زیست‌محیطی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های ژاپن، عمان، ترکیه، فرانسه، فنلاند، ایتالیا، ترکمنستان، آلمان، اتریش، بلژیک، نروژ، جمهوری آذربایجان، لهستان، کویت، رومانی، گرجستان، چین و ارمنستان، تهیه و امضا تفاهم‌نامه با برنامه محیط زیست سازمان ملل، تهیه و امضای تفاهم‌نامه با کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا، تهیه و امضای تفاهم‌نامه با کمیسیون محیط زیست اتحادیه اروپا، امضای اسناد فاز اول، دوم و سوم احیای دریاچه ارومیه بین سازمان حفاظت محیط زیست و UNDP امضای سند تداوم استقرار مرکز منطقه‌ای بازل و استکهلم در تهران و بالاخره انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کشور عراق برای کنترل و تثبیت کانون‌های گرد و غبار به عنوان مهمترین کانون‌های منطقه از اقدامات سازمان محیط زیست در دولت گذشته بود. در این میان دولت ترکیه سد می‌سازد و اصلاً کاری به ما ندارد. دولت عراق هم آنقدر مشکل دارد که اصلاً به مساله ریزگرد نمی‌تواند توجهی کند. با این شرایط ایران چندین بار خواستار این شده که ترکیه با سدسازی آب تالاب هورالعظیم را قطع نکند. از طرف دیگر مسئولان ایرانی به مقامات عراقی در زمینه مقابله با ریزگردها گفت و گو کرده‌اند و آنها حاضر شده‌اند که ما پول بدهیم تا مالچ‌پاشی کنیم و ریزگرد از بین برود. این در حالی است که کنفرانسی با حضور 31 کشور در تهران در مورد مساله گرد و غبارتشکیل شد که حتی از آمریکا آمده و راه‌حل دادند و کشورهای اطراف را ملزم به اطاعت کردند، ولی وقتی ترکیه زیر بار نمی‌رود ما چه کاری باید انجام دهیم؟
هواشناسی
در مورد افغانستان بارها گروه‌هایی به این کشور سفر کرده و به آنها اخطار داده‌اند که نسبت به رودخانه هیرمند بر اساس تعهداتشان رفتار کنند و 26 متر مکعب آبی را که از سدهای کمال خان قرار بود به ما بدهند، ارائه کنند. به نظر می‌رسد ایران بیشتر درگیر کشورهای مرزی مثل عراق، افغانستان و ترکیه است، ولی یکی از کانون‌های اصلی ریزگرد در سوریه وکانون دیگر در عربستان است که این کشور در حال حاضر با ایران مشکل روابط سیاسی دارد. از سوی دیگر، حدود 18 درصد کانون‌های ریزگردها در داخل ایران است. رفع مشکلات از نظر عملیاتی کاری است که حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد، ولی داخل ایران ما در خوزستان گیاهکاری کرده‌ایم و هشت هزار هکتار درخت کاشتیم که اینها چندین سال دیگر بهره می‌دهد. در واقع ما در این زمینه اقدام کرده، اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. سال دیگر هم بر این اساس که باد از کجا بیاید و از کدام مرحله بحرانی عبور کند، گرفتار ریزگردها خواهیم بود. ریزگردی که به کشور وارد می‌شود پاسپورت ندارد که ما متوجه شویم از کدام کشور است. تأسف ما بر این است که کشورهای همسایه یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند برای مهار ریزگردها همکاری کنند. دولت ترکیه در یک منطقه بسیار کوچک 22 سد می‌سازد. سد ایلی سو قرار است بزرگترین سد جهان شود. وقتی 31 کشور برای کنفرانس به ایران آمدند، نماینده‌ای که از ترکیه آمد معاون وزیر نیروی ترکیه بود، این در حالی است که بقیه کشورها وزرا و افراد شاخص خود را فرستاده بودند. البته ایران آب را غیر مستقیم از تالاب هورالعظیم دریافت می‌کند و با سدسازی آب تالاب هورالعظیم خشک می‌شود و این یکی از منشاهای ریزگردهاست. در این میان سفیر ترکیه در ایران هم از سدسازی کشور خود دفاع کرد. بنابراین ما با این تضادها روبه‌رو هستیم و دولت ایران گروهی را به کشور افغانستان می‌فرستد تا حقابه 26 متر مکعبی را از سدهای کمال‌خان بگیرد. در زمینه سدسازی ترکیه هم باید یک دیپلماسی و ارتباطاتی ایجاد کنیم که تعداد این 22 سد را کاهش داده و مخزن و دریاچه پشت سد را کم کنیم که حداقل مقداری آب از دجله و فرات به عراق برسد. من این سدها را دیده‌ام. در انتهای این سدها یک قطره آب به عراق نمی‌رساند. این موارد نیاز به تعاملات بین‌المللی دارد. ایران باید این مساله را به ترکیه گوشزد کند که با ریزگردها شرایط مردم ایران را پر مخاطره کرده است. البته دولت در راستای تعاملات بین‌المللی اقدامات زیادی را انجام داده که باید همچنان با قدرت بیشتری به این راه ادامه دهد.
 
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان پدیده ریزگردها ریزگرد هواشناسی ایران 1401/02/31
نام شما

آدرس ايميل شما

شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
1