تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۴۷۶۸۰
قیمت انواع روغن در بازار؛

​​​​​​​سرنوشت «ماکارونی» در انتظار روغن! / 5 دلیل رشد قیمت ماکارونی‌

۱
۲
​​​​​​​سرنوشت «ماکارونی» در انتظار روغن! / 5 دلیل رشد قیمت ماکارونی‌
کبنا ؛قیمت روغن هنوز به سرنوشت ماکارونی دچار نشده است. نرخ رسمی اعلام شده برای ماکارونی از افزایش ۱۷۰ درصدی این کالا نسبت به سال گذشته حکایت دارد، اما قیمت روغن درقیاس با سال قبل فعلا تفاوت چشمگیری نداشته است. طبق توافق صورت گرفته بین وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها قیمت روغن ثابت می‌ماند و درعوض به‌ازای هرکیلو تولید، دو هزار و ۳۰۰ تومان یارانه به‌عنوان مابه‌التفاوت به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود. با وجود اعلام این خبر از سوی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاوری مشکل این روز‌های بازار کمبود عرضه روغن است. برخی از فروشگاه‌های آنلاین از عبارت ناموجود مقابل انواع روغن استفاده کرده‌اند. ماجرایی که درست یک هفته قبل و پیش از افزایش قیمت برای ماکارونی اتفاق افتاده بود.
قیمت روغن سرخ‌کردنی

به گزارش کبنا، قیمت روغن سرخ‌کردنی در شیشه‌های ۲۵۰ گرمی حداقل حدود ۶۰ هزار تومان است. روغن زیتون سرخ‌کردنی اویلا درحال حاضر ۶۳ هزار تومان فروخته می‌شود و برای خرید روغن زیتون سرخ کردنی کارمیسن با همین وزن باید ۶۶ هزار تومان پرداخت کرد. در طرف مقابل روغن ۱.۸ لیتری سرخ‌کردنی دلوین با قیمت ۵۲۵ هزار تومان یکی از گران‌ترن نمونه‌های موجود در بازار است. همچنین روغن سرخ‌کردنی ۱.۷ لیتری بوریتو که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا بقالی‌ها آن را ۴۵۰ هزار تومان می‌فروشند جزو مدل‌های گران‌قیمت بازار است. در روز‌هایی که موجودی روغن برخی از فروشگاه‌های آنلاین کم شده، فروشنده‌ها روغن سرخ‌کردنی پیک با وزن ۱.۸ لیتر و قیمت ۱۵۰ هزار تومان و روغن کنجد سرخ‌کردنی سمن با وزن ۹۰۰ گرم و قیمت ۱۶۸ هزار تومان را جزو مدل‌های پرفروش بازار می‌دانند.
قیمت انواع روغن سرخ‌کردنی
برند وزن قیمت
اویلا ۲۵۰ گرم ۶۳ هزار تومان
کارمیسن ۲۵۰ گرم ۶۶ هزار تومان
دلوین ۱.۸ کیلوگرم ۵۲۵ هزار تومان
بوریتو ۱.۷ کیلوگرم ۴۵۰ هزار تومان
پیک ۱.۸ کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان
سمن ۹۰۰ گرم ۱۶۸ هزار تومان
قیمت روغن مایع آفتابگردان
خرید روغن مایع آفتابگردان در ظرف‌های نیم‌کیلویی دست‌کم ۴۵ هزار تومان هزینه دارد. روغن آفتابگردان نوند با همین وزن ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود و برای خرید ظرف یک کیلویی روغن آفتابگردان هلسید باید ۱۱۵ هزار تومان پرداخت کرد. روغن آفتابگردان سی‌سام ۱.۸ لیتری ۱۲۰ هزار تومان و روغن آفتابگردان و ذرت تاپ‌گلدن ۱۲۹ هزار تومان فروخته می‌شوند. در حال حاضر یکی از گران‌ترین روغن‌های مایع آفتابگردان در ظرف‌های یک‌ونیم کیلویی ۲۴۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. این روغن را شرکت ورژن می‌فروشد.
قیمت انواع روغن مایع آفتابگردان
برند وزن قیمت
نوند ۵۰۰ گرم ۴۵ هزار تومان
هلسید یک کیلوگرم ۱۱۵ هزار تومان
سی‌سام ۱.۸ کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان
تاپ‌گلدن ۱.۸ کیلوگرم ۱۲۹ هزار تومان
ورژن ۱.۵ کیلوگرم ۲۴۵ هزار تومان
قیمت روغن جامد و نیمه‌جامد
روغن نیمه‌جامد لادن حدود ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. روغن نیمه‌جامد لادن در ظرف‌های ۹۰۰ گرمی ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود و اگر ظرف ۲.۷ کیلویی این کارخانه را بردارید، باید نزدیک ۶۷ هزار تومان بپردازید. اگر به‌جای خرید ارزان‌ترین روغن‌های جامد و نیمه‌جامد سراغ مدل‌های گران بروید، ممکن است بابت ظرف یک کیلویی روغن حیوانی مجبور باشید ۵۵۰ هزار تومان بپردازید. فعلا روغن زیادی در فروشگاه‌های آنلاین دیده نمی‌شود و همان روغن نیمه‌جامد لادن با وزن ۲.۷ کیلوگرم و قیمت ۶۷ هزار تومان یکی از پرفروش‌ترین مدل‌ها به‌شمار می‌رود.
قیمت انواع روغن جامد و نیمه‌جامد
برند وزن قیمت
لادن ۹۰۰ گرم ۲۵ هزار تومان
لادن ۲.۷ کیلوگرم ۶۷ هزار تومان
روغن حیوانی یک کیلوگرم ۵۵۰ هزار تومان
قیمت روغن ذرت
خرید روغن ذرت با وزن تقریبی یک کیلوگرم درحال حاضر دست‌کم ۹۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. روغن ذرت کارمیسن با وزن ۹۲۰ گرم دقیقا ۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود. روغن ذرت دلوین در شیشه‌های یک کیلویی ۱۰۹ هزار تومان ارزش دارند و روغن ذرت دو کیلویی لیفود ۱۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود. بین مدل‌هایی که قیمت بیشتری دارند، روغن ذرت گلدن گاردن در ظرف‌های ۱.۸ لیتری ۲۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند و روغن ذرت ۱.۸ لیتری شیررضا با قیمت ۱۹۰ هزار تومان بین مدل‌های گران‌قیمت دسته‌بندی می‌شود. روغن ذرت لادن در ظرف‌های ۱.۸ لیتری با قیمت ۱۷۰ هزار تومان و روغن ذرت تاپ‌گلدن در ظرف‌های ۱.۸ لیتری و قیمت ۱۹۵ هزار تومان جزو پرفروش‌ترین مدل‌های بازار محسوب می‌شوند.
قیمت انواع روغن ذرت
برند وزن قیمت
کارمیسن ۹۲۰ گرم ۸۹ هزار تومان
دلوین یک کیلوگرم ۱۰۹ هزار تومان
لیفود دو کیلوگرم ۱۵۵ هزار تومان
گلدن گاردن ۱.۸ کیلوگرم ۲۵۰ هزار تومان
شیررضا ۱.۸ کیلوگرم ۱۹۰ هزار تومان
لادن ۱.۸ کیلوگرم ۱۷۰ هزار تومان
تاپ‌گلدن ۱.۸ کیلوگرم ۱۹۵ هزار تومان
قیمت سایر روغن‌ها
قیمت روغن زیتون ۴.۳ کیلویی فرش لاین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. روغن زیتون سه کیلویی ورژن را ۷۹۰ هزار تومان می‌فروشند و برای خرید روغن زیتون کریستال با وزن سه کیلوگرم باید ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرد. بین روغن‌های کنجد موجود در بازار شیشه سه کیلویی روغن کنجد شیررضا با قیمت ۶۰۰ هزار تومان یکی از گران‌ترین مدل‌ها به‌شمار می‌رود. روغن کنجد سه‌کیلویی سی‌سام ۴۵۵ هزار تومان و روغن کنجد تاپ گلدن با وزن دو کیلوگرم ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. روغن ارده شیررضا با وزن یک کیلوگرم ۱۸۰ هزار تومان ارزش دارد، روغن یک کیلویی هسته انگور زرین تالیا ۲۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد و برای روغن سبوس برنج کی‌ام‌پی در ظرف‌های یک کیلویی باید ۱۶۳ هزار تومان پرداخت کرد.
قیمت انواع روغن
برند وزن قیمت
روغن زیتون فرش لاین ۴.۳ کیلوگرم یک میلیون و ۱۰۰ هزار
روغن زیتون ورژن سه کیلوگرم ۷۹۰ هزار تومان
روغن زیتون کریستال سه کیلوگرم ۶۰۰ هزار تومان
روغن کنجد شیررضا سه کیلوگرم ۶۰۰ هزار تومان
روغن کنجد سی‌سام سه کیلوگرم ۴۵۵ هزار تومان
روغن کنجد تاپ ‌گلدن دو کیلوگرم ۴۰۰ هزار تومان
روغن ارده شیررضا یک کیلوگرم ۱۸۰ هزار تومان
روغن هسته انگور زرین تالیا یک کیلوگرم ۲۰۰ هزار تومان
روغن سبوس برنج کی‌ام‌پی یک کیلوگرم ۱۶۳ هزار تومان
5 دلیل رشد قیمت ماکارونی‌/ هدررفت سالی 30 هزار میلیارد تومان‌ یارانه آرد صنعتی‌
به گزارش کبنا، فارس نوشت؛ ابلاغ نرخ‌های جدید ماکارونی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در روز گذشته، موجب نگرانی و ناراحتی قشری از مردم شده با این مضمون که چرا چنین افزایش قیمتی به صورت رسمی صورت انجام شده است؟ دولت که خود به دنبال مقابله با گرانی است پس چرا به یکباره خود عامل افزایش قیمت شده است؟
مرور دقیق گزارش زیر زوایای جدیدی از علت افزایش قیمت این محصول که با اجرای حذف یارانه آرد صنعتی ایجاد شد اما به اذعان کا‌رشناسان  جلوی خسارت های زیاد به اقتصاد کشور را می گیرد، را برای شما روشن خواهد کرد. 
روز 11 اردیبهشت امسال رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نامه ای به معاون صنایع عمومی خواسته است قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش‌ قیمت‌هایی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه ها ابلاغ کند.
در این نامه قیمت ماکارونی رشته ای ساده 500 گرمی، 17 هزار تومان، 700 گرمی 24 هزار تومان و 1000 گرمی 34 هزار تومان اعلام شده است.
 

*دلایل افزایش قیمت ماکارونی
* یارانه آرد صنعتی حذف شد
در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت ماکارونی می‌پردازیم.
دولت سالانه 30 هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج می شد. حتی در داخل اینگونه محصولات به قیمت ارزان دست مردم نمی رسید و به نظر می رسید که این یارانه کلانی که به آرد بخش صنعت تخصیص می یافت به هدف نخورده و هدر رفته است.
* افزایش قیمت های جهانی عامل دیگری برای حذف یارانه آرد
از سوی دیگر قیمت گندم روز به روز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از 609 دلار و 50 سنت به 1363 دلار و 50 سنت یعنی رشدی معادل 123 درصد یا بیش از دو برابر داشته است. از آنجایی که دولت گندم را با ارز 4200 تومانی وا رد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود.
افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمی شود، این دو کشور 30 درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند.
رشد قیمت‌های جهانی یک مسئله فراگیر در کشور ها شده که عمده دلایل آن، بیماری کووید 19، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضای جهانی و پُر کردن انبارها به دلیل نگرانی از آینده است.
اما دلایل مهمتری هم وجود دارد که چرا دولت یارانه آرد صنعتی را  حذف کرده است.
* تخصیص یارانه به آرد صنعتی و قاچاق یکی از دلایل حذف ارز یارانه‌ای
تخصیص یارانه در داخل به آرد صنعتی و نیز افزایش ندادن قیمت‌های داخل در چند سال اخیر با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی موجب شد شکاف زیاد قیمتی با کشورهای دیگر و از جمله همسایگان ایجاد شود، این شکاف قیمتی حداقل 12 هزار تومان در هر کیلو بود، یعنی اگر یک دستگاه خودرو نیسان‌وانت دو تن ‌قاچاق آرد انجام می‌داد، حداقل 24 میلیون تومان به جیب قاچاقچی وارد می‌کرد.
گزارش فرمانده نیروی انتظامی هم از افزایش شدید این قاچاق در سال گذشته حکایت دارد که عمدتا به دلیل افزایش شکاف قیمتی با بالا رفتن قیمت های جهانی است.
سردار سرتیپ اشعری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از 350 هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از 2000 درصد افزایش یافته است.
* صادرات ماکارونی یارانه دار ارز دولتی را از کشور خارج می‌کرد
بخش مهمی از آرد یارانه‌دار از طریق صادرات ماکارونی از کشور خارج می شد.
صنایع ماکارونی آرد را به یک پنجم قیمت از دولت می‌خریدند و با تولید ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می‌کردند یعنی این یارانه به سر سفره خارجی‌ها می رفت.
محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی، به خبرنگار فارس گفت: کارخانه ها ماکارونی سالانه 300 هزار تن ماکارونی صادر می‌کنند که همه از همین آرد‌های یارانه ای درست شده اند.
به گفته مرتضوی، بخش صنعت هم آرد یارانه‌دار می‌گیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروشد و یا به خارج صادر می‌کند که هر دو به از دست رفتن یارانه‌ها و نیامدن آن به سر سفره ملت منجر می شود. دولت این یارانه را پرداخت می‌کند که از منافع آن مردم منتفع شوند، در حالی که سود آن فقط به جیب عده‌ای خاص و یا مصرف‌کنندگان کشورهای خارجی می‌رود.
* فروش آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد
تفاوت زیادی که بین قیمت‌ آرد یارانه‌ای و نرخ آرد وجود دارد بسیاری از دلالان را وسوسه می‌کند که این آرد را به نرخ آزاد بفروشند که هم در صنف صنعت و نیز نانوایی کاملا مشهود است.
مدیرعامل بنیاد ملی گند‌م‌کاران در این‌باره می‌گوید: واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کنند، درحالی که در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. که البته این موضع در صنف صنعت هم مصداق دارد.
فروش به نرخ آزاد خیلی هم دردسر ندارد و آنها با تبانی با کارخانه ها بدون اینکه گندم یارانه دار را بگیرند پول به نرخ آزاد را از آنها دریافت می کنند.
مدیر یک کارخانه آرد که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار فارس گفت: نانوایان و یا بخش صنعت که آرد یارانه ای می‌گیرند، به دو حالت آرد را به ما می فروشند، یا به  جای آرد پول به نرخ آزاد از ما می‌گیرند و یا آرد خود را به ما می‌دهند و ما پس از تعویض کیسه که ظاهر دولتی دارد، به نرخ آزاد می‌فروشیم.
* حذف ارز ترجیحی تدریجی باشد
کارشناسان معتقدند اگرچه حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند،‌ اما در طولانی‌مدت اثرات بسیار مطلوبی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آنها است اما حذف ارز باید تدریجی باشد تا اثر آن بر بازار ملایم باشد. 
اختصاص یارانه به محصولات داخلی برای کاهش قیمت‌ها، سیاست شکست‌خورده‌ای است که نتوانسته در سال‌های گذشته اهداف دولت را تأمین کند.
تبعات اختصاص یارانه شامل وجود محصولات چندنرخی در بازار، رانت و فساد و خروج ارز از کشور بوده است. در دولت گذشته هم تلاش بسیاری شد که این یارانه که به اذعان بسیاری برکاتی برای کشور نداشته حذف شود اما نتوانستند.
در این میان گزارش هایی وجود دارد که کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی خصوصا چند برند معروف و اصلی، پس از اینکه با خبر شدند دولت قرار است یارانه آرد را حذف کند محصول به بازار عرضه نمی‌کنند، از سوی دیگر با احتکار خانگی و واهمه مردم از گران‌شدن کالا مواجه هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این بین تکلیف مردم چیه آیا از اون ارزی که به کارخانجات میدادند چیزی به مردم میرسد یا فقط به جیب مسئولین سرازیر میشه
زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

زید آبادی: آنچه نباید می‌شد! / گرگ‌ها در برهوت در پی‌مان گذاشته‌اند!

احمد زیدآبادی در کانال تلگرامی خود نوشت: ولایتی به صراحت اعلام کرد که نهادهای مدنی تهدیدی ...
۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
1