تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۴۷۱۷۳
در نخستین جلسه شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1401 مطرح شد؛

پروژه‌هایی که پیشرفت لاک‌پشتی دارند / شهرداری کار را نیمه‌کاره رها کرده است / کدام پل را باید پل وحشت نام گذاشت؟ / اولویت اول آب در استان راه‌اندازی تصفیه‌خانه است

۱
۰
پروژه‌هایی که پیشرفت لاک‌پشتی دارند / شهرداری کار را نیمه‌کاره رها کرده است / کدام پل را باید پل وحشت نام گذاشت؟ / اولویت اول آب در استان راه‌اندازی تصفیه‌خانه است
کبنا ؛
صبح امروز (31 فروردین 1401) نخستین جلسه شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار در سالن معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، حاجی‌زاده که خود با بیش از 20 دقیقه تأخیر وارد جلسه شد به خبرنگاران گفت: اسامی مدیرانی که با تأخیر می‌آیند و یا در جلسه حاضر نمی‌شوند، را در رسانه‌ها منتشر کنید.
اولین دستور کار جلسه، ارائه گزارش بازدید فنی از تعدادی از پروژه‌های مهم و کلیدی شهرستان بویراحمد از منظر پیشرفت فیزیکی است.
در این نشست، فرهادی اظهار داشت: اولین پروژه مربوط به آب و فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه اضطراری آب شرب یاسوج است که باید به مدت 24 ماه به پایان می‌رسید. اما الأن بعد از سه سال پس از پایان قرارداد هنوز به اتمام نرسیده است و در طول یک سال گذشته تنها دو درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی گفت: مطابق با اظهارات کارفرما، قصور پیمانکار کاملاً محرز است. جهت تکمیل پروژه و بهره برداری از تصفیه خانه به تجهیزات خاصی نیاز دارد اما هنوز هیچ اقدامی نشده است؛ مطالبات پیمانکار نیز 7/19 میلیارد تومان است که همه را دریافت کرده است.
در ادامه برخه مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در این پروژه فرصت‌سوزی به وجود آمد. اشکال اولیه آن این بود که اعتباری در استان برای این پروژه لحاظ نشده بود و تنها از طریق اعتبارات کشوری، اعتبار آن پرداخت می‌شد؛ اگر پروژه اجرای آن به تعویق افتاد به همین خاطر بود.
وی افزود: چرا پروژه‌ای با این عظمت اعتبار آن از طریق استان تأمین نمی‌شد؟
وی در ادامه گفت: این پروژه سال بعد تمام می‌شود. اما مشکل آن بحث خریدهای آن است.
یکی دیگر از این پروژه‌ها پل چهارم بشار است. فرهادی گفت: این پروژه در سه فاز جداگانه کار آن پیش رفته است؛ این پل اگر تکمیل شود هم به بهره‌برداری نمی‌رسد. چرا که آن قسمتی که باید شهرداری انجام دهد را نیمه‌کاره رها کرده و رفته است.

وی گفت: اگر این پروژه به پیمانکاران بومی سپرده می‌شد مطمئناً الأن تمام می‌شد، اما آنقدر لاک‌پشتی کار می‌کند که نمی‌شود با این شرایط کار کرد.
یکی دیگر از پروژه‌ها احداث سد مخزنی تنگ سرخ است که به گفته فرهادی، 2/38 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. فرهادی گفت: حرکت لاک‌پشتی هم در این پروژه وجود دارد.
حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سد تنگ سرخ گفت: در خصوص جابجایی، تأکید ما این بوده است که رضایت‌مندی مردم جلب شود.
وی با بیان اینکه من از پیشرفت سد تنگ سرخ تا الأن راضی هستم، گفت: حتماً باید حق قانونی مردم مضاعف داده شود.
مصلح مدیر عامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از یک هفته پیش تا حالا فعالیت‌های کارگاهی در سد تنگ سرخ بیشتر شده است؛ اعتبار مورد نیاز برای سد تا 1402 را به وزارت نیرو منعکس کردیم. بلافاصله وزارت نیرو نامه را ارجاع دادند که اعتبار آب شرب را هم در آن ببینند.
وی گفت: پروژه تنگ سرخ شامل بخش‌های مختلفی است که پیشرفت واقعی آن بالای 40 درصد است.
وی افزود: بخشی از قولی که یازده سال به مردم داده‌ایم و نتوانستیم عمل کنیم امسال عملی می‌کنیم.
فرهادی در خصوص پل سوم بشار گفت: این پل هنوز 68 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برخی از ساخت این پول به خاطر معرضات محیط زیست (ممانعت از عبور ماهی ها از دیوار) تکمیل نشده است و پروژه خیلی از برنامه عقب مانده است.

فرهادی گفت: پروژه بعدی کمربندی یاسوج است که پیشرفت فیزیکی آن عقب‌تر از زمانبندی است و معارضات آب و برق در آن همچنان رفع نشده است.
وی در خصوص پل سریز گفت: این پروژه هم همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ می‌توان نام این پل را پل وحشت گذاشت.
نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پل سریز را سه مرتبه به مناقصه گذاشتیم اما هیچ پیمانکاری شرکت نکرد. الأن هم دوباره تجدید مناقصه شده است.
وی افزود: در خصوص محور اصفهان، هم پروژه داریم که فعال است. انشاالله تا ورودی پاتاوه را چهاربانده در دست پیمانکار داریم.
نیک اقبالی گفت: پروژه مهریان الان پیشرفت بسیار خوبی داشته است و ما از آن راضی هستیم. تا چند ماه آینده وضعیت بسیار مناسبی آنجا خواهیم داشت.
محمدی مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهار داشت: نکته نگران‌کننده در پروژه‌های راه این است که بحث جداکننده و ایمن‌سازی آیا دیده شده است یا خیر؟ آیا ما باید پشت سر راه و شهرسازی نگران این جداکننده‌ها باشیم؟
نیک اقبال در پاسخ گفت: گفته‌ایم در قراردادهای جدید این جداکننده در نظر گرفته شود.
در ادامه جلسه حاجی‌زاده معاون عمرانی استانداری در خصوص مصالح ساختمانی و نظارت بر فرایند تولید آنها در استان گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بر روی گسل‌های زلزله قرار دارد و اگر قرار است مردم مطابق با استان‌های دیگر پول شن و ماسه بدهند، باید مصالح استاندارد به دست آنها برسد.
حاجی‌زاده گفت: جلسه شورای فنی است و این تذکر را برای بار آخر می‌دهم که سر ساعت حضور پیدا کنید و حتماً هم باید مدیر در جلسه حضور داشته باشد. امروز هم به خاطر عدم حضور برخی از مدیران، جلسه با 20 دقیقه تأخیر شروع شد.

وی افزود: همین کمربندی یاسوج هفت سال مانده بود. اما هیچ جا نشنیده بودم که این پروژه اینقدر مانده است. مطالبه گری خیلی خوب است.
وی گفت: اما الأن هیچ پروژه تعطیلی وجود ندارد. برخی از پروژه‌ها مدیران و ناظران آن فعال هستند و برخی از پروژه‌ها هم مدیریت دستگاهی آن روزمره است و نظارت خوبی صورت نمی‌گیرد. این هم با یک درصد کمتری فعال است. اما الأن هیچ پروژه راکدی وجود ندارد. در حالی که قبل از اینکه وارد استان شوم اغلب پروژه‌ها راکد بودند. بنابراین استان الأن در این شرایط اقتصادی، در بحث پروژه‌های عمرانی بسیار فعال است.
آن دستگاه‌هایی که پروژه‌هایشان لاک‌پشتی است باید فعال‌تر شوند. در انتخاب پیمانکاران باید دقت لازم به عمل آورده شود.
حاجی‌زاده گفت: پیمانکاری که دلسوزانه کار می‌کنند باید تشویق شود. اما آنهایی که فقط به دنبال گرفتن پروژه‌گرفتن هستند و در پی منفعت خود هستند هم باید شناسایی شوند.
وی گفت: مدیران باید رسیک‌پذیر باشند. آن مدیرانی که ریسک نکردند الأن به چه کنم چه کنم افتاده‌اند که پول‌ها را چطور جذب کنند.
حاجی‌زاده گفت: یک جهش جدی در بحث فعالیت‌های عمرانی استان شکل گرفته است. اما دستگاه‌هایی که کار نمی‌کنند باید پاسخگو باشند.
وی افزود: در دو پروژه پول خوب گرفته شده است؛ پل چهارم بشار و پروژه تصفیه‌خانه. آقای برخه مکلف است این پروژه تصفیه‌خانه را امسال تعیین تکلیف کند. باید مشکلات آن حل شود تا به تنش آبی نرسیم. اولویت اول در بحث آب باید راه‌اندازی تصفیه‌خانه باشد.
حاجی‌زاده گفت: از شهرداری یاسوج پذیرفته نیست که پل چهارم بشار تعیین تکلیف نشود.
وی با بیان اینکه جاده سی‌سخت اعتبار خوبی دارد و باید هر چه سریعتر فعال شود، گفت: ۱۳۶ میلیارد برای محور یاسوج_ سی‌سخت (پل کلو) اختصاص داده شد، محور یاسوج_ شیراز و بنسنجان به سمت فرودگاه هر کدام ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.
وی از راهداری خواست برای پروژه‌های حوزه راه و راه روستایی جدی‌تر پای کار باشند، چرا که خیلی از پروژه‌ها هنوز به مناقصه نرفته و اقدام خاصی هم صورت نگرفته است، ضمن اینکه در واگذاری پروژه‌های حوزه راه مُر قانون سرلوحه باشد.
حاجی‌زاده از شورای فنی خواست از منازل دولتی، شخصی و مدارس احداث شده در زلزله سی‌سخت، مسکن در حال احداث طرح اقدام ملی و همچنین نهضت ملی مسکن نظارت و در خصوص کیفیت احداث این پروژه‌ها در شورای فنی گزارش ارائه دهند.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به لحاظ کمی و کیفی در پروژه‌های مدارس تحول ایجاد شود، گفت: بیمارستان بهمئی هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد و پیمانکار بیمارستان چرام سریعتر مشخص شود.
حاجی‌زاده در خصوص تعطیلی بیمارستان نرگسی گچساران خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری از این پروژه شبانه‌روز تلاش کردیم اما بعد از افتتاح تعطیل شده، استاندار از این موضوع نگران است، لذا دانشگاه علوم پزشکی اقدامات لازم برای فعال شدن بیمارستان را انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
برخه به پاس عملکرد افتضاحی که در شهرداری دهدشت داشت مدیرعامل شد
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1