تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۴۴۷۰۰۳
بررسی تأثیر بخشنامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی بر بازار؛

سایه سیاه دخالت‌ها بر سر شاخص بورس / پیش بینی بورس امروز 27 فروردین 1401 / سویه مثبت بازار سهام

۰
سایه سیاه دخالت‌ها بر سر شاخص بورس / پیش بینی بورس امروز 27 فروردین 1401
کبنا ؛مصطفی صفاری می‌گوید: مطمئناً وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی برای بازار زیان‌بار خواهد بود و به نظر می‌رسد وزارت صمت توجه کمتری به ملزومات بازار سرمایه دارد.
به گزارش کبنا، بورس، سال 1401 را متفاوت از سال گذشته آغاز کرد و روزهای بیشتری را با رشد همراه بود و شاخص کل بورس حتی از یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد نیز فراتر رفت. البته در میان روزهای خوب بازار، خبر وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، شاخص را تحت تأثیر قرار داد و شاخص را نزولی کرد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به بخش‌نامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «با در نظر گرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال شود. همچنین با توجه به طبقه بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض، به نظر می‌رسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات کرده‌اند؛ بنابراین تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰، موجبات خدشه‌دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.» احسان همتی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با مهر با اشاره به بخشنامه وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی از سوی وزارت صمت و اثرگذاری آن در بازار سرمایه، گفته است: «اینکه به کل محصولات معدنی عوارض صادراتی وضع کنیم منطقی نیست، این تصمیم باید اصلاح شود و اگر دلیل این عوارض بر صادرات بحث کمبود در داخل کشور است باید مشخص شود در چه صنعتی، چه شرکتی و چه محصولی باید این سیاست را اعمال شود.»
به باور این کارشناس بازار سرمایه، تصمیم وزارت صمت منجر به بسط ترس در فضای کلی معاملات بازار سرمایه می‌شود و می‌بایست قبل از هر اقدامی حتماً جزئیات و آثار آن بطور دقیق و کارشناسی بررسی و بعد از آن اعمال می‌شد ولی این اتفاق نیفتاده است.
وضع عوارض صادراتی، تصمیمی نامناسب برای بازار خواهد بود
مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی را تصمیمی نامناسب برای بازار دانست و در این باره به «ابتکار» گفت: مطمئناً این تصمیم برای بازار زیان‌بار خواهد بود و به نظر می‌رسد وزارت صمت توجه کمتری به ملزومات بازار سرمایه دارد.
وی ادامه داد: آنطور که گفته می‌شود این مسئله را برای دی ماه اعلام کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که باید برای سال جدید اجرا شود تا سهامداران بتوانند اثر ۲ تا ۵ درصد در سودآوری شرکت‌ها را لحاظ کرده باشند.‌
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: وزارت صمت باید هوای بازار سرمایه را داشته باشد. چرا که مجلس به اندازه کافی معافیت‌های صادراتی را برداشته و حالا این عوارض صادرات که مطرح شده است یک اشتباه مضاعف خواهد بود.
مسائل بین‌المللی بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد
صفاری در پاسخ به این پرسش که علاوه‌بر تصمیمات داخلی، مسائل بین‌المللی تا چه اندازه بر بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم مسائل بین‌المللی بر بازارهای مالی تأثیر می‌گذارند. اکنون بحران اوکراین قیمت‌های جهانی را افزایش داده است و حتماً این افزایش قیمت تاثیراتی را به همراه خواهد داشت. اتفاقاً وزارت صمت بر روی مابه‌التفاوت قیمت صادراتی، عوارض را بسته است و فکر نکرده که بحث مواد اولیه هم با افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی تعدیل می‌شود و یک طرفه قضاوت کرده است. هدف وزارت صمت از این تصمیم این است که کمبودی در بازار داخل احساس نشود، ما می‌توانیم به روش‌های دیگر کمبود در بازارهای داخلی را جبران کنیم نه اینکه بخواهیم مابه‌التفاوت قیمت‌های جهانی را به عنوان عوارض صادرات ببندیم، این سیاست، سیاست اشتباهی است. همانطور که اشاره کردم مسائل بین‌المللی در تمام بازارهای بورس دنیا تاثیرگذار خواهد بود.
بورس در سال 1401
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اگر دخالتی از سوی دولتمردان انجام نشوند بازار سرمایه دوره رکود خود را گذرانده و ۱۴۰۱ باید دوره رونق آن باشد. سال ۱۴۰۰ شاخص تنها ۴ درصد بازدهی داشت این در حالی است که نرخ تورم ۴۰ درصد بود و این جا ماندگی بازار بورس نسبت به تورم باید اصلاح شود. من معتقدم اگر از این دست بخشنامه‌ها در مسیر بازار کمتر صادر شود، شاخص سال ۱۴۰۱ مثبت و رو به رشد خواهد بود.
اکوایران نوشت، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 27 فروردین- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از سقوط سنگین روز سه‌شنبه، توانست رشد 8 هزار واحدی را پشت سر بگذارد. شاخص هم‌وزن 2 هزار و 676 واحد بالا آمد و شاخص کل فرابورس افزایش 109 واحدی را پشت سر گذاشت.
 در پایان معاملات روز چهارشنبه، 300 نماد رشد قیمت و 169 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 64 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 35 درصد بازار افت قیمت داشتند.
 سهم‌های صعودی
روز چهارشنبه در بورس شرکت لیزینگ صنعت و معدن (ولصنم)، شرکت سایپا آذین (خاذین) و شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت دامداری تلیسه نمونه (تلیسه)، شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران (کیمیا) و شرکت زرین معدن آسیا (فزرین) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
 سهم‌های نزولی
در بورس شرکت سیمان خزر (سخزر)، شرکت سیمان ایلام (سیلام)، و شرکت بیمه پارسیان (پارسیان) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت قند چهارمحال (قچار) و شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضای 300 میلیارد تومانی بسته شد.
 در پایان معاملات چهارشنبه 3 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 65 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 99 درصد کاهش یافت و 2.5 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 119 درصد رشد کرد و در رقم 303 میلیارد تومان ایستاد.
 
پیش بینی بورس
سهم‌های پُرتقاضا
روز چهارشنبه نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف خرید 89 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشتند.
  سهم‌های صف فروش
در پایان معاملات چهارشنبه اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 3 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش به نماد غشصفا (شرکت سیمان غرب) تعلق داشت و پس از آن سخزر و سیلام در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
پیش بینی بورس 
پیش بینی بورس امروز
در هفته گذشته شاخص روند پرنوسانی داشت. روز شنبه نزول کرد و پس از آن در دو روز یکشنبه و دوشنبه صعود کرد اما روز سه‌شنبه و در واکنش به بخشنامه وزارت صمت مبنی بر اخذ عوارض پلکانی از صادرات، شاخص سقوط 33 هزار واحدی را پشت سر گذاشت.
 اما در آخرین روز کاری هفته تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر شد و شاخص 8 هزار واحد رشد کرد. شاخص هم وزن نیز صعود کرد و فولاد، شبندر، فملی، شتران، فارس، شبریز، ومعادن، همراه، نوری، شستا، خبهمن، وامید و شپدیس از بزرگان سبزپوش بورس بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند.
 روند خروج پول حقیقی نیز در روز چهارشنبه متوقف شد و پس از آن 2 روز سرمایه حقیقی به بازار وارد شد. روز چهارشنبه میزان ورود پول حقیقی به 50 میلیارد تومان رسید.
 ورود پول حقیقی و تقاضای خوب بازار در معاملات چهارشنبه و خصوصاً در یک ساعت پایانی سویه‌ی مثبت بازار بود که امیدواری زیادی در میان فعالان بازار ایجاد کرده است. چرا که پس از سقوط سنگین روز سه‌شنبه، وجود چنین تقاضایی در معاملات چهارشنبه پیش بینی نمی‌شد. به ویژه که حجم معاملات بازار قابل توجه بود. بنابراین در شرایطی که ریسک‌های بازار افزایش یافته، امید به رشد بازار وجود دارد.
 معاملات چهارشنبه با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات –نسبت به پایان روز سه‌شنبه- رشد 119 درصدی داشت و به 303 میلیارد تومان بالغ شد. با این وصف روندهای درونی بازار حاکی از تمایل به صعود در بازار سهام است. تحلیل‌گران تکنیکی نیز معتقدند شاخص پس از تعدیل روز سه‌شنبه می‌تواند دست کم تا نزدیکی سطح مقاومت یک میلیون و 477 هزار واحدی رشد کند.
 
بورس
 
نام شما

آدرس ايميل شما

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1