تاریخ انتشار
شنبه ۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۴۴۶۲۳۰
سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن:

نقش مخرب شورای امنیت در ایجاد فاجعه انسانی

۰
نقش مخرب شورای امنیت در ایجاد فاجعه انسانی
کبنا ؛سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن با اشاره به هشتمین سالروز آغاز جنگ یمن اعلام کرد: کشورهای غربی در برخورد با جنگ یمن و اوکراین استانداردهای دوگانه دارند.
به گزارش کبنا، عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ یمن را هدف حملات همه جانبه زمینی، هوایی و دریایی قرار داد و این کشور را محاصره کرد.
یکی از مهمترین اهداف سعودی‌ها و متحدانشان در یمن، نابود ساختن مقاومت در این کشور و یا حداقل خلع سلاح آن بود. هدف دیگری که سعودی‌ها از رهگذر تجاوز نظامی به یمن دنبال می‌کردند، بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» به کرسی قدرت بود. در همین حال، از غارت منابع نفتی و گازی در جنوب یمن نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از اهداف عربستان برای تجاوز نظامی به یمن یاد کرد.
سعودی‌ها پیش بینی می‌کردند که در یک بازه زمانی بسیار کوتاه می‌توانند به تمامی اهداف از پیش تعیین شده در جنگ یمن دست یابند. با این حال، مقاومت مردم یمن از یک سوی و ایستادگی انصارالله و نیز ارتش و کمیته‌های مردمی در برابر متجاوزان از سوی دیگر، موجب برهم خوردن تمامی معادلات ریاض شد.
شورای امنیت هم در شرایط کنونی و هم در زمان دبیرکل سابق به یک شریک برای عربستان و مشوقی برای ادامه جنایات آن تبدیل شد تا جایی که در زمان بان‌کی‌مون دبیرکل سابق سازمان ملل، عربستان از فهرست تروریستی و کشتار کودکان یمن کنار گذاشته شداین تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با شهید و زخمی شدن دهها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.
به مناسبت هشتمین سالروز جنگ یمن «یوسف الحاضری» سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن در گفت‌وگو با مهر به این موضوع پرداخته که از نظر می‌گذرد.
یوسف الحاضری سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن و فعال سیاسی با اشاره به هشتمین سال مقاومت مردمی یمن گفت: امروز یمن در شرایطی هشتمین سال مقاومت در برابر ائتلاف سعودی را پشت سر می‌گذارد که در آغاز جنگ، ارزیابی‌های امنیتی سعودی و آمریکایی‌ها بر این مبنا استوار بود که می‌توان تکلیف یمن را در هفته‌های آغازین جنگ یکسره کرد.
وی ادامه داد: همین ارزیابی‌ها که بر مبنای نادرست و داده‌های غلط بود، باعث شد تا هم سعودی‌ها و هم همپیمانان عربی و اروپایی آن در باتلاق یمن فرو روند و نتوانند از آن خلاصی پیدا کنند.
سخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن گفت: تحولات میدانی و شرایط سیاسی دقیقاً برعکس برنامه ریزیها و سناریوی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها پیش رفت. در آغاز شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که امروز یمن تا این اندازه در عرصه نظامی و سیاسی توازنی قدرتمند به دست بیاورد.
وی افزود: مقاومتی که توانست عمق امنیتی سعودی را هدف قرار دهد و دایره عملیات میدانی و نظامی خود را در محیط پیرامونی عمق عربستان و تأسیسات حیاتی و پالایشگاه‌های نفتی آن گسترش دهد.
یوسف الحاضری در ادامه با اشاره به نقش مخرب شورای امنیت و سازمان ملل در ایجاد فاجعه انسانی برای یمن گفت متأسفانه شورای امنیت هم در شرایط کنونی و هم در زمان دبیرکل سابق به یک شریک برای عربستان و مشوقی برای ادامه جنایات آن تبدیل شد تا جایی که در زمان بان‌کی‌مون دبیرکل سابق سازمان ملل، عربستان از فهرست تروریستی و کشتار کودکان یمن کنار گذاشته شد.
این فعال سیاسی یمن ادامه داد: با وجود تمامی خرابی‌ها و حملات سعودی به تأسیسات زیربنایی و بیمارستان‌ها و مدارس و اماکن غیر نظامی اما مردم یمن همچنان استوار در برابر این نسل‌کشی ایستاده اند.
کشورهای غربی در حالی برای اوکراین اشک تمساح ریختند که سال‌ها در برابر چشمان آنها و با سلاح‌های صادراتی شأن به عربستان سعودی هزاران کودک از گرسنگی و سو تغذیه و نیز حملات سعودی کشته، آواره و بی سرپناه شدندسخنگوی سابق وزارت بهداشت یمن سکوت مجامع بین المللی در برابر جنایات سعودی‌ها در یمن را بسیار تأسف برانگیز خواند و گفت: بیشتر سازمان‌های بین المللی چشمان خود را بر روی فاجعه انسانی در یمن بستند.
وی با گریزی به نگاه غرب به بحران اوکراین افزود: کشورهای غربی در حالی برای اوکراین اشک تمساح ریختند که سال‌ها در برابر چشمان آنها و با سلاح‌های صادراتی شأن به عربستان سعودی هزاران کودک از گرسنگی و سو تغذیه و نیز حملات سعودی کشته، آواره و بی سرپناه شدند. در واقع کشورهای غربی در موضوع حقوق بشر و مسائل انسانی استانداردهای دوگانه دارند.
این فعال سیاسی یمنی، گفت که آینده از آن مقاومت اسلامی و مردم یمن است و عربستان و ائتلاف هم پیمان آن چاره‌ای جز تسلیم در برابر خواست ملت یمن ندارند.
وی در پایان اظهار داشت: بی‌تردید تاریخ نقش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر در حمایت از مردم بی‌دفاع یمن را فراموش نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
FATF، پرونده‌ای برای بایگانی؟

FATF، پرونده‌ای برای بایگانی؟

دولت روحانی تا واپسین لحظات عمر خود پیگیر تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما ...
1