تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۴۵۲۵۰
دغدغه‌های مردم لار شهرستان باشت؛

قفل بر درب پاسگاه محیط بانی لار باشت؛ شکار در تیررس شکارچیان، محیط زیست نیرو نداریم / ساختمان‌هایی که بدون نیرو و تجهیزات رها شده‌اند

۱۳
۱
قفل بر درب پاسگاه محیط بانی لار باشت؛ شکار در تیررس شکارچیان، محیط زیست نیرو نداریم / ساختمان‌هایی که بدون نیرو و تجهیزات رها شده‌اند
کبنا ؛منطقه حفاظت شده خامی مملو از گونه‌های جانوری و گیاهی منحصراً به فردی است که متأسفانه از این منطقه به خوبی حفاظت نمی‌شود. مردم منطقه لار شهرستان باشت از فعالیت نیمه جان پاسگاه محیط بانی این منطقه گلایه دارند و خواستار بهره‌برداری واقعی از پاسگاه محیط بانی هستند. حرف و حدیث‌های شنیده می‌شود که شکارچیان متخلف زیر سایه عدم نظارت کافی و حضور مستمر محیط بانان به راحتی شکار می‌کنند و به کسی هم پاسخگو نیستند.  این وضعیت در حالی است که اداره‌کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «به دلیل کمبود نیرو امکان باز بودن شبانه روزی پاسگاه محیط بانی لار در شهرستان باشت وجود ندارد.»
 هادی سینایی مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، تاکید می‌کند: شهرستان باشت با ۱۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده خامی و منطقه شکار ممنوع ۱۸ هزار هکتاری لار تنها ۲ محیط بان دارد که با تلاش شبانه روزی سعی در پایش منطقه دارند.
مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه براساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار هکتار عرصه طبیعی باید یک محیط بان فعالیت کند تاکید کرد: صیانت از منطقه حفاظت شده خامی و شکار ممنوع باشت نیازمند ۳۵ نفر محیط بان است.
 وی با یادآوری بازنشستگی تعدادی از نیروهای محیط بان در کهگیلویه و بویراحمد و تزریق قطره چکانی نیرو تاکید کرد: کمبود نیرو محدود به شهرستان باشت نبوده و سایر نقاط استان با چنین مشکلی مواجه هستند.

ایرنا در گزارشی نوشت: نگهداری از درخت کهنسال سرو که پس از تحقیقات ۲ ساله کارشناسان و نمونه برداری‌های DNA از آن سنش به ۲ هزار و ۷۷۰ سال تخمین زده شده و از قدیمی‌ترین درختان سرو ایران شناخته می‌شود از جمله دغدغه‌های اهالی طبیعت دوست روستای لار در شهرستان باشت واقع در منناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است.
 آنان با اشاره به اینکه در کنار این درخت کهنسال کتیبه‌ها و دست نوشته‌هایی از دوره‌های مختلف و آتشکده زرتشت وجود دارد که یادگارهای تاریخی ایران زمین است از مسوولان و متولیان امر انتظار دارند تا با تخصیص اعتبار برای حصارکشی این پدیده طبیعی منحصر به فرد و یادگارهای تاریخی اطراف آن تلاش مضاعف داشته باشند.
درخت سرو لار که سال ۱۳۹۰ در ردیف فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است هفت متر و ۴۵ سانتیمتر ارتفاع دارد و دور تنه آن هفت متر است.
 به گفته خانم پروفسور سودابه علی احمد کروری استاد دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی وین اتریش درخت کهنسال سرو باشت به جای مانده از دوره زرتشتیان است که ایرانیان در آن دوران اعتقاد زیادی به سرو داشته‌اند و در هر منطقه‌ای که زندگی می‌کرده‌اند درخت سرو وجود داشته است.
 اختصاص اعتبار برای محافظت از درخت لار
 سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد یک میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت از اثر طبیعی درخت سرو لار در شهرستان باشت اختصاص یافته اما حصارکشی آن نیازمند کار مطالعاتی میدانی است.
 سعید طالبی پور با اشاره به اینکه این بودجه از محل اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد برای نگهداری از این درخت کهنسال اختصاص یافته اظهار داشت: در آینده نزدیک کار مطالعات این اثر طبیعی از سوی کارشناسان انجام می‌شود.
 وی ابراز داشت: با این اعتبار حصارکشی و تعیین حریم محوطه این درخت برای بقا و حفظ در برابر رویدادهای طبیعی مانند باد و ریزش کوه با توجه به بالا رفتن سن آن و عوامل تخریب انسانی انجام می‌شود.
 سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اثر طبیعی درخت سرو لار یکی از ۱۷ اثر طبیعی استان است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده به همین دلیل پتانسیل تبدیل به یک منطقه گردشگری را دارد.
 مساله زیست محیطی از دیگر دغدغه اهالی روستای لار
 مردم این روستا که در نزدیکی کوه لار یکی از زیستگاه‌های گونه‌های گیاهی و جانوری کشور سکونت دارند از مسوولان انتظار دارند تا با جذب نیرو برای پاسگاه محیط بانی لار زمینه صیانت از گونه‌های حیات وحش این منطقه شکار ممنوع را فراهم کنند.
 ساختمان پاسگاه محیط بانی منطقه لار در سال ۱۳۹۴ در فضایی به مساحت ۱۱۵ متر مربع احداث شده و تجهیزات مورد نیاز در آن مستقر شده اما بیشتر مواقع شبانه روز درب آن بسته است. 
اهالی طبیعت دوست روستای لار با اشاره به اینکه کوه لار زیستگاه گونه‌های جانوری چون خرس، پلنگ و سایر پستانداران است و این منطقه یکی از ذخیره گاه‌های گونه گیاهی جاشیر است اعتقاد دارند که باز بودن مداوم درب این پاسگاه خود عاملی بازدارنده برای پیشگیری از شکار گونه‌های حیات وحش و آسیب به سرمایه‌های طبیعی منطقه است. 
جاشیر با نام علمی Prangos ferulacea (L.) Lindl. گیاهی دارویی و بومی نواحی جنوبی ایران است که در طب سنتی در درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده بوده و تحقیقات متعددی در جهت شناسایی ترکیبات گیاهی و خواص درمانی آن انجام گرفته‌است.
 ساکنان این روستا که منطقه ۱۸ هزار هکتاری شکار ممنوع لار در همسایگی آنان قرار دارد و بارها شاهد آتش سوزی این منطقه با بی احتیاطی شکارچیان متخلف بوده‌اند با یادآوری اینکه پاسگاه محیط بانی لار با سرمایه گذاری دولت در یک سال پیش افتتاح شده و باید از سرمایه گذاری انجام شده استفاده بهینه صورت گیرد از مسوولان می‌خواهند تا با جذب نیرو برای این مرکز نسبت به صیانت از سرمایه‌های طبیعی لار تلاش بیشتری کنند.
 دلایل بسته بودن درب پاسگاه
 مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: به دلیل کمبود نیرو امکان باز بودن شبانه روزی پاسگاه محیط بانی لار در شهرستان باشت وجود ندارد.
 هادی سینایی تاکید کرد: شهرستان باشت با ۱۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده خامی و منطقه شکار ممنوع ۱۸ هزار هکتاری لار تنها ۲ محیط بان دارد که با تلاش شبانه روزی سعی در پایش منطقه دارند.

 مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه براساس استانداردهای جهانی به ازای هر یکهزار هکتار عرصه طبیعی باید یک محیط بان فعالیت کند تاکید کرد: صیانت از منطقه حفاظت شده خامی و شکار ممنوع باشت نیازمند ۳۵ نفر محیط بان است.
 وی با یادآوری بازنشستگی تعدادی از نیروهای محیط بان در کهگیلویه و بویراحمد وتزریق قطره چکانی نیرو تاکید کرد: کمبود نیرو محدود به شهرستان باشت نبوده و سایر نقاط استان با چنین مشکلی مواجه هستند.
 دیگر انتظارات اهالی لار از مسوولان
 بهره برداری واقعی از پایگاه امداد و نجات جاده‌ای هلال احمر که یک سال پیش افتتاح شده دیگر دغدغه لاری‌هاست آنان تاکید می‌کنند که با توجه به گردشگر پذیر منطقه و حوادث تلخ گذشته نیازاست تا این مرکز افتتاح شود.
 فرماندار باشت می‌گوید که احداث ساختمان امداد و نجات جاده‌ای در روستای لار یک پیش تکمیل شده اما این مرکز به دلیل کمبود تجهیزات راه اندازی واقعی نشده است. 
نادر گرامی با اشاره به اینکه وجود این پایگاه در نزدیکی کوه لار ضروری است تاکید کرد: پیگیری‌های لازم برای تجهیزات و بهره برداری از آن در دستور کار دولت قرار دارد.
 وجود آثاری از بقایای شهر قدیمی لارندان که مورخان از آن به عنوان شهری پررونق در ایران باستان یاد می‌کنند نشان می‌دهد روستای لار از مناطق باستانی ایران است. 
بقایای آتشکده قدیمی، آب انبار، سفال‌های به جای مانده و سکه‌های ضرب شده از دیگر آثار تاریخی این منطقه است.
 روستای لار که در ۳۵ کیلومتری غرب شهر باشت حد فاصل روستاهای تلچگاه و کوهسرک واقع شده تصویری تمام عیار از عصاره زیبایی‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی را به نمایش گذاشته است. شهرستان باشت ۲۳ هزارنفری در ۱۱۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اگاه
Iran, Islamic Republic of
محیط زیست هیچ زمان برای مسئولین ونمایندگان گچساران وباشت مهم نبوده.والا خامین چی ازدنا کم داره که ۱۰ پاسگاه محیط بانی با ۴۰ نفر محیطبان از ان حفاظت می کنند.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
پاسگاه لار در زمان اقای پورشیرزاد وبا همت خانم کرمی واقای حسینی صدر که دلسوزی وتعصب خاصی به خامین داشتند احداث وافتتاح شد .نه قبل از آن ونه بعد ازآن کسی به فکر خامین وکلا گرمسیر نبود.
همیار
Iran, Islamic Republic of
محیط زیست یعنی بویراحمد ودنا چون هم نماینده داره وهم صاحب .کهگیلویه وگچساران از نظر محیط زیست تعطیله.
حسابدار
Iran, Islamic Republic of
عدالت توزیعی بمعنی توزیع عادلانه منابع انسانی ومادی در سطح استان خصوصا در بحث حفاظت از محیط زیست بدلیل تمرکز قدرت در مرکز استان وبی توجهی وضعف مسئولین شهرستانهای گرمسبری هیچ گاه رعایت نشده.
حسابدار
Iran, Islamic Republic of
عدالت توزیعی بمعنی توزیع عادلانه منابع انسانی ومادی در سطح استان خصوصا در بحث حفاظت از محیط زیست بدلیل تمرکز قدرت در مرکز استان وبی توجهی وضعف مسئولین شهرستانهای گرمسبری هیچ گاه رعایت نشده.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
افسوس که خامین با آن عظمت وغنای تنوع زیستی در گچساران وباشت واقع شده وصاحب ودلسوزی نیست والا در هراستان وشهرستان دیگری بود چنین وضعیتی نداشت .
باوی
Iran, Islamic Republic of
قفل سر درب اداره یعنی تعطیل ،یعنی بی صاحبی
لار
Iran, Islamic Republic of
ازاین جوان تازه مدیر محیط زیست شده بپرسید پاسگاه لار پیش کش تا الان خامین را دیده یا حتی وصفش راشنیده
شکارچی
Iran, Islamic Republic of
مگه خامین مال محیط زیسته .ما که محیط زیستی نمیبینیم
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
بله این مدیر هم نه تنها خامین ندیده بلکه در برخی از مناطق هم شاید سر جمع 10بار نرفته و نمی‌داند یعنی چه فقط تئوری میداند و سیاسی کاری همون نماینده ای که گذاشته براش کار سیاسی کنه ایشان هم داماد مرحوم پ و از همان طایفه خاص هستن
محیط بان
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز محیط بان مستقر در اداره کل بیشتر از مناطق حفاظت شده اند. آخه باید چند تاش راننده باشند و چند تاش هم آبدارچی و مسئول حرف آوردن و بردن باشند. الان 10 محیط بان که مزایای محیط بانی از جمله نوبت کاری و سختی شرایط کار و جیره غذایی و ملبوس سازمانی دریافت میکنن اما در اداره کل تشریف دارن و مزایای رفاهی و اضافه کار هم بیشتر از محیط بان مناطق میگیرن یکی نیست بداد این اداره برسه.....
Romania
کاش فقط پاسگاه محیط بانی تعطیل بود در حال حاضر کل اداره تعطیل هست. دلمون خون خون
Romania
مدیر بی رزومه که چینش نیروهاش هم برهمین مبناست بیشتر از این نباید ازش انتظار داشت بهتر از این هم نمیشه مسلما
تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1