تاریخ انتشار
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۱۰۴
بازتاب حمله روسیه به اوکراین در دنیا؛

چالش ورزشی روس‌ها در جنگ با «اوکراین»

۰
چالش ورزشی روس‌ها در جنگ با «اوکراین»
کبنا ؛جنگ «اوکراین» و «روسیه» که در این روزها در صدر اخبار بین‌الملل قرارگرفته در عرصه ورزش نیز تاثیر گذاشته تا جایی‌که میزبانی روس‌ها در لیگ‌قهرمانان اروپا پس گرفته شد و در دیگر مسابقات نیز قهرمانان جهان حاضر به حضور در روسیه نیستند!
 انتقال میزبانی به پاریس

اتحادیه فوتبال اروپا که پیش از این حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده بود، روزجمعه به‌طوررسمی اعلام کرد امتیاز میزبانی فینال رقابت‌های فصل جاری لیگ‌قهرمانان اروپا را از روسیه گرفته است. فینال لیگ‌قهرمانان اروپا پیش از این قرار بود در تاریخ 28 می‌2022 (7 خرداد 1401) در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شود. یوفا همچنین اعلام کرد میزبان جدید فینال لیگ‌قهرمانان در فصل جاری، ورزشگاه «استادو.فرانس» شهر پاریس خواهد بود. 
 بازی در زمین بی‌طرف!
اتحادیه فوتبال اروپا تصمیم گرفته است بازی‌های نمایندگان 2 کشور روسیه و اوکراین را نیز در زمینی بی‌طرف برگزار کند. براساس اعلام اتحادیه فوتبال اروپا، تمامی بازی‌های باشگاهی و ملی نمایندگان دو کشور روسیه و اوکراین در مسابقاتی که زیرنظر یوفاست، تا اطلاع ثانوی در زمینی بی‌طرف برگزار خواهد شد. یوفا در بیانیه خود درباره انتقال میزبانی فینال لیگ‌قهرمانان اروپا از شهر سن‌پترزبورگ به شهر پاریس اعلام کرده است: «مایل هستیم از امانوئل.مکرون؛ رئیس‌جمهور فرانسه به‌خاطر حمایت شخصی و تعهدش برای برگزاری معتبرترین بازی فوتبال باشگاهی اروپا تشکر و قدردانی کنیم.» 
 اعتراض روس‌ها
الکساندر.دیوکوف، رئیس اتحادیه فوتبال روسیه در واکنش به تصمیم‌های جدید یوفا گفت: انتقال بازی‌های تیم‌های روسی به زمین بی‌‌طرف ناقض اصول ورزشی است. روسیه از این اقدام که آن را تجاوز به حقوق بازیکنان، مربیان و هواداران می‌داند، حمایت نمی‌کند. ما همیشه آماده ارائه تضمین‌های لازم امنیتی و سازماندهی در سطح بسیار بالایی برای برگزاری مسابقات فوتبال در روسیه هستیم. وی افزود: روسیه مدت طولانی است که به‌عنوان شریک قابل اعتماد یوفا فعالیت می‌کند. ما علاوه بر انجام تعهدات، در اجرای پروژه‌های جدید و برگزاری مسابقات بین‌المللی مشارکت داریم. مهم‌ترین و معتبرترین این تورنمنت‌ها برگزاری فینال لیگ‌قهرمانان در سن‌پترزبورگ بوده که آماده‌سازی آن تا امروز نیز ادامه داشته است. تمام شرایط برگزاری این مسابقه از جمله مسائل امنیتی را برآورده کردیم. معتقدیم انتقال محل برگزاری این بازی از روسیه به فرانسه یک دیکته سیاسی بود. فدراسیون فوتبال روسیه همیشه به اصل ورزش خارج از سیاست پایبند بوده است، بنابراین نمی‌تواند از تصمیم جدید یوفا حمایت کند. همچنین آلکسی سوروخین عضو کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و مدیر کمیته سازماندهی بازی فینال لیگ‌قهرمانان اروپا در سن‌پترزبورگ بیان داشت: به‌دنبال تصمیم کمیته اجرایی یوفا برای انتقال بازی فینال لیگ‌قهرمانان از سن‌پترزبورگ به پاریس غرامت تعیین‌شده به سازمان‌های روسی دخیل در برگزاری آن پرداخت خواهد شد. عضو کمیته اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) افزود: مسائل مربوط به غرامت آماده‌سازی بازی فینال لیگ‌قهرمانان اروپا در توافق‌نامه برگزاری آن مشخص شده است. به‌عنوان یک قاعده تمامی هزینه‌های واقعی متحمل شده به سازمان‌های دخیل در آماده‌سازی این بازی پرداخت خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیته روسی برگزاری فینال لیگ‌قهرمانان اروپا در سن‌پترزبورگ می‌تواند از یوفا شکایت کند، خاطرنشان کرد: این کمیته قادر به چنین شکایتی نیست و ما هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. مایلم از کسانی‌که در ایده و آماده‌سازی برای میزبانی این فینال مشارکت داشتند، قدردانی کنم. 
 مخالفت‌ها 
در شهر ناپل و در استادیوم «دیه‌گو.آرماندو.مارادونا»، محل برگزاری مصاف تیم‌های ناپولی و بارسلونا در دوربرگشت پلی‌آف مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا، پیش از شروع مسابقه بازیکنان 2 تیم پشت یک بنر با مضمون «جنگ را متوقف کنید» خواهان پایان نبرد نظامی روس‌ها با اوکراین شدند. در نبرد تیم‌های آتالانتا و المپیاکوس در یونان نیز روسلان مالینوفسکی بازیکن اوکراینی تیم آتالانتا پس از زدن گل دوم تیمش در دقیقه 66 به‌سمت تماشاگران رفت و با بالادادن پیراهن خود، تی‌شرت سفیدرنگی را که روی آن نوشته شده بود «جنگ در اوکراین را تمام کنید» به نمایش درآورد. مالینوفسکی ساعاتی قبل از بازی هم در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «اوکراین اکنون جنگ‌زده است. لطفا این را به‌گوش دنیا برسانید و برای کشور ما دعا کنید.» 
 تحریم نزدیکان «پوتین» 

دولت بریتانیا چندین نفر از نزدیکان و افراد مورداعتماد ولادیمیر.پوتین را که در حال حاضر در انگلیس هستند، تحریم کرد که رومن.آبراموویچ مالک چلسی یکی از آنهاست. به گزارش گاتزتا، بریتانیا چندین نفر از افراد که با پوتین در ارتباط هستند را تحریم کرد و این افراد ممکن است به‌زودی از انگلیس اخراج شوند. یکی از این افراد «رومن.آبراموویچ» مالک روس چلسی است. آبراموویچ نزدیکی خود با «پوتین» را رد کرده است. پارلمان بریتانیا تحریم‌هایی را علیه بازرگانان روس ایجاد کرده است و همه آنها به اخراج از انگلیس تهدید شدند. 
 انتخابی جام‌جهانی 
تیم‌های ملی فوتبال لهستان، جمهوری‌چک و سوئد با برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی در روسیه مخالفت کردند اتحادیه‌های فوتبال لهستان، سوئد و جمهوری‌چک به‌دلیل تشدید اوضاع نظامی- سیاسی در اطراف روسیه و اوکراین، مخالف برگزاری بازی‌های پلی‌آف در روسیه بودند. 
 تحریم جام‌جهانی اسکی 
انجمن اسکی فنلاند اعلام کرد که این کشور تیمی را برای شرکت در دورنهایی جام‌جهانی اسکی صحرایی و پرش اسکی که در روسیه برنامه‌ریزی شده است، اعزام نخواهد کرد. در این بیانیه آمده است: انجمن تصمیم گرفته است که تیم‌های ملی را به مسابقات روسیه اعزام نکند. مبنای این تصمیم، عملیات نظامی روسیه در اوکراین بود. 
 تحریم جایزه بزرگ روسیه 
سباستین.فتل، راننده آلمانی، از حضور در رقابت‌های جایزه بزرگ در کشور روسیه کناره‌گیری کرد. این راننده آلمانی روسای فرمول۱ را به چالش کشید تا در مسابقات جایزه بزرگ روسیه امسال شرکت نکنند و خود نیز از این رقابت‌ها کنار رفت. او در نشست خبری خود گفت: برای خودم می‌توانم تصمیم بگیرم و نظر خودم این است که نباید به این رقابت‌ها بروم و قطعا نخواهم رفت. به‌نظر من مسابقه‌دادن در آن کشور اشتباه است. متاسفم مردم بی‌گناه جان خود را از دست می‌دهند و به‌دلایل احمقانه کشته می‌شوند. مکس.ورشتاپن هم گفت: «رقابت‌های گرندپری روسیه نباید برگزار شود.» 
نام شما

آدرس ايميل شما

واقعیات جنگ اوکراین 

واقعیات جنگ اوکراین 

یک استاد تاریخ دانشگاه گفت: «پوتین منتظر یکی از رهبران قویِ اروپا است تا رو در روی او ...
بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

بازتاب منفي گفت و گوی تلفنی رئيسي با پوتين

 پس از حمله روسیه به اوکراین روز پنجشنبه سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر ...
چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
1