تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۴۴۵۰۱۵
کبنا گزارش می‌دهد؛

کهگیلویه و بویراحمد در چند اپیزود؛ از بودجه دو هزار میلیارد تومانی تا مدیرانی بدون برنامه

۲
کهگیلویه و بویراحمد در چند اپیزود؛ از بودجه دو هزار میلیارد تومانی تا مدیرانی بدون برنامه
کبنا ؛
کهگیلویه و بویراحمد این روزها در حالتی از بیم و امید قرار دارد. با وجود اینکه امیدهایی در جهت پیشرفت استان شکل گرفته است اما همچنان ترس‌ها و واهمه‌هایی در بین مردم و افکار عمومی وجود دارد که ممکن است امیدی که به تازگی شروع به شکل گرفتن کرده است را از بین ببرد. نقطه‌ای که اکنون در آن قرار داریم را می‌توان به عنوان نقطه تلاقی بحران‌هایی دانست که همدیگر را تقویت می‌کنند و موجب هم‌افزایی یکدیگر می‌شوند. انباشت بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، وضعیتی را پدید آورده است که می‌توان نام آن را هم‌آیندی بحران‌های کهگیلویه و بویراحمد گذاشت. البته بحران‌هایی که در بستری از امید قرار دارند و برای برون‌رفت از آن‌ها می‌توان چاره‌اندیشی کرد. در زیر وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در چند اپیزود مورد اشاره قرار می‌گیرد.
اپیزود اول؛ از نقطه‌ای که وارد مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شویم از همان بدو ورود، نقاط ورودی و خروجی شهرهای این استان به ما می‌گوید که این شهر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. ورودی‌های شهر بارها مورد انتقاد مسئولین استانی قرار گرفته است؛ پیش از انتخابات شورای شهر، اغلب نامزدهای انتخاباتی از ضرورت رفع مشکلات ورودی‌های شهر سخن می‌گفتند. مبلمان شهری نیز بارها مورد انتقاد مسئولین، کارشناسان و مردم قرار گرفته است. اما همچنان این قصه تلخ سر دراز دارد و تاکنون اقدام مؤثری برای حل آن دیده نشده است. 
اپیزود دوم؛ وضعیت این روزهای استان که با اعتراض کارگران و معلمان همزمانی پیدا کرده است، سبب ناامیدی برخی از اقشار در استان شده است. عدم پرداخت چند ماهه حقوق برخی از کارگران شهرداری، موجب تجمعات چندباره آنها روبروی استانداری کهگیلویه و بویراحمد شده است. با وجود اینکه در آستانه سال نو قرار داریم، بسیاری از کارگران شهرداری یاسوج ماه‌ها است حقوق نگرفته‌اند. نیروهای پاکبان شهرداری یاسوج حدود 200 نفر هستند که در شیفت‌های مختلف روز و شب مشغول به کار هستند، هر کدام بیش از 10 سال، 15 سال و 20 سال سابقه کار دارند. این کارگران می‌گویند سال‌هاست که بیمه خود را دریافت نکرده‌اند، حقوق و مزایای آنها بارها دچار عقب‌افتادگی شده و کارگرانی که عمری در این نهاد زحمت کشیده‌اند، با وجود تأخیر در پرداختی، به دلیل بیکاری وسیع، نمی‌توانند همین شغل را هم رها کنند و به سراغ شغل دیگری بروند. معلمان نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و صنفی به طور مرتب هفته‌ای یک بار جلوی درب آموزش و پرورش دست به تجمع می‌زنند. 
اپیزود سوم؛ داستان انتصابات نیز مدت زیادی موجب تخریب بسیاری از چهره‌های مهم هم‌استانی شده بود. از سوی دیگر انتصاب غیرمرتبط‌ها در برخی از دستگاه‌ها نیز باعث رنجش و گلایه افراد متخصصی شده است که سال‌ها تجربه کاری در دستگاه خود را  دارند.
اپیزود چهارم؛ علاوه بر این‌ها یکی از مهمترین دانشگاه‌های استان یعنی دانشگاه پیام نور کهگیلویه و بویراحمد بدون سرپرست است و رئیس پیشین، آن را با حجم عظیمی از مشکلات رها کرده است.
اپیزود پنجم؛ از سوی دیگر با وجود روند افزایشی نرخ بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد، به گفته بسیاری از داوطلبان، آزمون پتروشیمی گچساران که می‌توانست یکی از نقاط امید جوانان شایسته استان باشد، با تخلفات گسترده‌ای برگزار شد. شنیده می‌شود علاوه بر اینکه آزمون با تأخیر برگزار شده است، برخی از افراد نیز تلفن همراه خود را به جلسه امتحان برده‌اند. همچنین گفته می‌شود برخی از داوطلبان نیز به جای یکدیگر آزمون می‌دادند و تقلب گسترده‌ای در این آزمون رخ داده است. آزمونی که می‌توانست زندگی عده‌ای از این جوانان را تغییر دهد، آنچنان در ابهام برگزار شد، که تمام این امیدها را بر باد داد.
اپیزود ششم؛ پیک‌های مختلف کرونا همزمان با شیوع کرونا در سطح کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اتفاق افتاده است. این در حالی است که شرایط کهگیلویه و بویراحمد تفاوت ماهوی با کلان‌شهرهای کشور دارد و انتظار می‌رفت شیوع و به‌ویژه بروز بیماری در این استان کمتر از میانگین کشوری باشد. حاشیه‌هایی که چند سال اخیر دامن دانشگاه علوم پزشکی را گرفته بود، به افزایش این پیک‌ها دامن زد.
اپیزود هفتم؛ انتصاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز تبدیل به معضل بزرگی در استان شده بود و حواشی بسیاری را پدید آورده بود. تا اینکه بعد از ماه‌ها تخریب یکی از مهمترین چهره‌های این عرصه، نوید بازگشت آرامش به دانشگاه از سر داده شد.
اپیزود هشتم؛ اما مهمتر از همه انتصاب اشخاصی است که به عنوان فرماندار در شهرستان‌های استان هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند. اغلب این اشخاص را می‌توان در زمره غیرمرتبط‌ها قرار داد. برخی از این فرمانداران، هنوز ردیف استخدامی ندارند ولی هم‌اکنون به عنوان فرماندار فعالیت می‌کنند. برخی هیچ سابقه‌ی مرتبطی با این پست سیاسی ندارند و اصلاً تجربه‌ی کاری در بدنه وزارت کشور ندارند. شنیده می‌شود فرماندار گچساران بازنشسته شده است. بخشدار زیلایی نیز بدون اینکه جایگزینی برایش مشخص شود، هم‌اکنون زیلایی را رها کرده و بخشدار مرکزی چرام شده است. گفته می‌شود در سفری که چندی پیش استاندار به زیلایی داشت، زیلایی فاقد بخشدار مرکزی بود.
اپیزود نهم؛ معاونت پشتیبانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز چند ماهی است که سرپرستی ندارد. آذر صفایی که چند ماه پیش این سمت مهم را بر عهده داشت، رفته اما کسی جایگزینش نشده است. گفته می‌شود صفایی در اقدامی بسیار عجیب با خودش قرارداد بسته و استاندار قبلی نیز با او موافقت کرده بود.
اپیزود دهم؛ انباشت این مسائل موجب بیم و نارضایتی‌های بسیاری در استان شده است. اما علیرغم همه این موارد، عملکرد احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد بارقه امیدی را ایجاد کرده است. مردمی بودنِ احمدزاده و حضور او در بین مردم و به ویژه مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد این نوید را می‌دهد که قرار است اقدامات اثرگذاری در استان صورت بگیرد. صدور مجوز سد آبریز، فرمان جلوگیری از خروج بوکسیت در استان و تلاش در جهت افزایش اشتغال در استان مواردی است که این بارقه‌های امید را زنده نگه داشته است. 
اپیزود یازدهم؛ همانطور که استاندار نیز اعلام کرده بود، قرار است 2 هزار میلیارد تومان بودجه به استان اختصاص داده شود. تزریق این بودجه می‌تواند تحولی اساسی در استان ایجاد کند. اما بیم و نقطه تاریک داستان آنجاست که مدیران استانی تاکنون برنامه‌های خود را در این خصوص ارائه نداده‌اند. این در حالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته بود مدیران استانی در پی اقدامات اساسی و بزرگ در استان باشند.
مجموع این موارد حکایت از این می‌کند که با وجود مسائل و مشکلاتی که در استان وجود دارد و بر روی هم انباشته شده‌اند، می‌توان به تغییرات مثبت امید داشت. هنوز کفه ترازو به سمت امید سنگینی می‌کند. چرا که اقدامات مؤثر بسیاری در این استان انجام شده است و نمی‌توان هیچکدام از آنها را نادیده گرفت. اما اشاره به این مسائل صرفاً تلاشی است برای بازنمایی آنها در سطح رسانه که بتوان برای برون‌رفت از آنها چاره‌اندیشی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1