تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب : ۴۴۳۹۵۲
تحلیلی بر یک تصادف؛

لزوم توجه به کیفیت جاده‌ها و خودروها در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد

۰
لزوم توجه به کیفیت جاده‌ها و خودروها در سوانح رانندگی کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛
بسیاری از مسئولین تنها راننده‌ها را مقصر تصادفات معرفی می‌کنند. این در حالی است که برای مردم کهگیلویه و بویراحمد روشن شده است که کیفیت برخی از جاده‌ها در استان آنقدر ضعیف است که اغلب تصادفات منجر به تلفات انسانی در آنها رخ می‌دهد
به گزارش کبنا، خبر شوکه‌کننده بود؛ سانحه‌ رانندگی در محور ارتباطی یاسوج - اصفهان حوالی روستای تل‌گاه ۴ کشته و یک زخمی برجای گذاشت. البته این تنها یکی از صدها تصادفی است که سالانه در کهگیلویه و بویراحمد رخ می‌دهد. خبر بدتر اینکه تلفات ناشی از تصادفات در سال اخیر 25 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:
 
تصادف وحشتناک در محور یاسوج - اصفهان / 4 کشته و یک زخمی

بسیاری از تحلیل‌گران اما تنها راننده‌ها و به تناسبِ آن نبود فرهنگ رانندگی را عامل تصادفات و تلفات ناشی از آن می‌دانند. در حالی که تصادفات برون‌شهری سه ضلع دارند که در ارتباط متقابل با یکدیگر عمل می‌کنند؛ یک) جاده و کیفیت راه‌های ارتباطی؛ دو) وسیله نقلیه؛ سه) عامل انسانی. هر تصادفی که رخ می‌دهد بر روی جاده‌ای با کیفیتی خاص، به وسیله‌ی یک یا چند خودرو و با رانندگی یک عامل انسانی رخ می‌دهد. بنابراین در هیچ تحلیلی نباید یکی از این سه ضلع نادیده گرفته شود و یا به طور اغراق‌آمیزی یکی از آنها برجسته شود.
با وجود اهمیت رانندگان در کاهش سوانح رانندگی، اما بسیاری از مسئولین تنها راننده‌ها را مقصر تصادفات معرفی می‌کنند. این در حالی است که برای مردم کهگیلویه و بویراحمد روشن شده است که کیفیت برخی از جاده‌ها در استان آنقدر ضعیف است که اغلب تصادفات منجر به تلفات انسانی در آنها رخ می‌دهد. به نقل از برخی از مسئولین استانی، در جاده‌های استان، 64 نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که اغلب تصادفات در آنجا اتفاق می‌افتد. اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز بیش از آنکه در پی افزایش کیفیت این راه‌ها باشد به مسائل دیگری مشغول است. بورورکراسی حاکم بر برخی از دستگاه‌های استانی عملاً توان ارائه خدمات مطلوب را از آنها گرفته است. از سوی دیگر کیفیت خودروها در کشور نیز چندان مطلوب نیست. کیفیت خودروهایی که ایران خودرو تحویل مردم می‌دهد بارها از سوی مسئولین کشوری مورد انتقاد قرار گرفته است. حال با نقصان در دو ضلع ساختاری این تصادفات، ممکن است فرهنگ رانندگی نیز تشدیدکننده‌ی چنین حوادثی باشد.
البته تا زمانی که مشکلات خودروها و جاده‌ها رفع نشوند، نمی‌توان از میزان اثرگذاری عامل انسانی به دقت یاد کرد. بنابراین پیش از هر چیز باید دو مشکل ساختاری مذکور رفع شوند و سپس به عامل انسانی ورود کرد.
نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد پاسخ دهند چرا تاکنون در خصوص ناایمن بودن جاده‌ها و خودروهای ساخت داخل ورود جدی نداشته‌اند؟ چرا که مهمترین مؤلفه در یک حکمرانی خوب، پیش از هر چیز تأمین امنیت جانی و مالی شهروندان است.
گفتنی است چند روز پیش تصادفی که در محور ارتباطی یاسوج - اصفهان حوالی روستای تل‌گاه رخ داد، ۴ کشته و یک زخمی برجای گذاشت.


نام شما

آدرس ايميل شما

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
جاي خالي استاد

جاي خالي استاد

عصر روز جمعه در نخستين روز بهمن ماه و در شرايطي كه افكار عمومي ايرانيان تحت‌الشعاع حاشيه‌هاي ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1