تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹
کد مطلب : ۴۴۱۴۰۳
یادداشتی از سیدعلی عباس محدث - دانشجوی دکترای جامعه شناسی؛

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

۵
۲
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
کبنا ؛سیدعلی عباس محدث - دانشجوی دکترای جامعه شناسی؛ آتشی بر جانی نشست و سروی خرامان بر زمین افتاد تا قومی را در هر نقطه‌ای از زاگرس به سروک کشاند که این رسم قدرشناسی است.
تمام جامعه شناسان کلاسیک بر این باور بودند که باید نقش و کارکرد افراد را در مناسبات و تحولات ساختاری یک جامعه بررسی کنیم تا اعتبار اجتماعی‌اش را بدانیم. ضمن اینکه بر این باور بودند، افراد اگر می‌خواهند بدانند که از چه میزان اعتبار و ارزش اجتماعی برخوردار هستند، باید رفتار دیگران را نسبت به کنش‌های خودشان بررسی کنند.
اما در رویکرد معاصر جامعه شناختی، اینگونه آورده‌اند که کنشگران به طور عام، الزاماً آکادمیک نیستند. یعنی جنبه ارزش گذاری رسمی آن برداشته شد. ملاک اعتبار سنجی را در مردم محوری یا مردم مداری (گاهاً بین این دو هم تفاوت قائل می‌شوند)، بیان کرده‌اند. هرچه سطح نگاه کنشگران اجتماعی (جامعه شناسان، روان شناسان و...) با خواست مردم نزدیک باشد- که نه از اعتبار تخصصی آن بکاهد و نه کنشگر را دچار دیدگاهی پوپولیسمی کند- آن مصلح اجتماعی را مردم محور می‌دانند.



اینکه چرا استقبال کم نظیری از پیکیر خواننده لرزبان شد، علاوه بر اینکه نمایه‌ای دیگر از خصیصه‌ی قدرشناسی قوم لر را شاهد بودیم، باید به ویژگیهای مردم مداری مرحوم سجاد رزمجو هم اشاره نمود. اولاً در آوازش (شاید ناخواسته)، اصالت قوم لر را در نظر می‌گرفت. از عمق جان، فریاد محرومیت قومش را صدا می‌زد. اشعاری حماسی را با نوایی سوزناک می‌خواند. عشق را به معنای واقعی‌اش و با تَن صدایش و نت موسقی اش، معنا می‌کرد. احساسات جوانان را بیان می‌کرد. برای افراد میان سال به بالاتر هم جذابیت‌های خاطره انگیزی داشت. در واقع، اگر او را جامعه شناس ندانیم، استقبال پرشور مردم از سراسر کشور، بیانگر این حقیقت بود که جامعه شناسی به رویکرد جدیدش را باز یافته است.
بنابراین، همبستگی قومیتی را بدون کمترین هزینه‌ای برای دولت ولی با اکمل‌ترین سازماندهی ممکن شاهد بودیم. مردمی که خودخواسته همراهی کردند، میهمان نوازی کردند، اجرای برنامه داشتند، نظم پذیری را قاعده اعلی دانستند و قدرشناسی را معنای صادقانه بخشیدند، از پایگاه اجتماعی مرحوم رزمجویی، نقش او در موسیقی محلی، وجه اجتماعی، توانایی مالی و همه ویژگیهای فردی و خانوادگی و اجتماعی ایشان آگاه بودند. می‌دانستند که همان صداقتی که در صدایش برای جشن‌ها بود، در مداحی‌ها و حتی نوحه سرایی برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم بود. و این رویکرد جدیدی از تعریف مردم محوری است که بیان و کنش مسئولان باید برای مردم بیگانه نباشد. هرچه مردم بتوانند کنشگران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه را نزدیک خود ببینند، منفعتی دو سویه دارد. هم مردم از صداقت و یکرنگی آنها باخبرند و هم شخصیت‌های برجسته می‌توانند حمایت و پشتوانه مردمی را برای خود محفوظ بدارند. در آن صورت، صحبت از عدالت برای مردم و اتحاد و همبستگی با مردم معنای واقعی‌تری خواهد داشت.
 
خدایش بیامرزد
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

طایفه بزرگ ومظلوم سلمانی
Iran, Islamic Republic of
من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
با نهایت احترام و رعایت ادب و در کمال تواضع و ارادت
و با عرض سپاس، بدین وسیله مراتب قدردانی و تشکر
خود را از یکایک شما سروران، دوستان، آشنایان، بستگان
و مسئولان ارجمندی که ازسراسرایران عزیز در مراسم تشییع، تدفین
مجالس ترحیم و یادبود شادروان استادسجادرزمجو
شرکت نموده و با ابراز همدردی، موجب تسلی خاطرمان شدید
صمیمانه تقدیر و سپاسگزاری می‌نماییم نوشتن دادین که انسان ها رابرای انسانیت قبول دارید ونه به دیدطایفه گری واین امر سبب تسلی خاطر خانواده مرحوم شده
واز این که به علت تألمات روحی، توفیق تشکر حضوری
میسر نشد، قلباً پوزش می‌طلبیم
امیدواریم خداوند بزرگ عنایت فرماید تا بتوانیم
لطف و زحمات یکایک عزیزان را جبران نماییم
از طرف بستگان
سهمگین
Iran, Islamic Republic of
درود برجناب محدث مرد دانای روشن ضمیر مردمی مردم‌شناس مرحبا به فکر وقلمت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کاش کبنانیوز یکم از شهیدانی که جانشان را فدای امنیت ما کردند می نوشت....چندخط درباره شهید نوروزی نوشتی مدیر کبنا نیوز....
Iran, Islamic Republic of
سجاد رزمجویی وآوازها ونت ها وتُن صداهایش تا همیشه ی تاریخ در حافظه ی تاریخی این استان وقوم لر وتمامی مردم بویراحمد خواهد ماند .خدایش بیامرزد
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

شوخی ‌یا مصاحبه‌ای جعلی؟

هرچند روز گذشته نوروزی در مقام تکذیب مصاحبه‌ منتشرشده‌اش برآمد و به خبرگزاری «خانه ملت» ...
1