تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۴۰۰۷۵
خلف وعده‌ی جهاد کشاورزی ده ساله شد

عدم امنیت آبی زمین‌های روستای باغچه سادات

۳
عدم امنیت آبی زمین‌های روستای باغچه سادات
کبنا ؛در جهان و به تبع آن ایران با توجه به خشکسالی‌های اخیر، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های حوزه مدیریت آب در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از منابع آبی غنی، نیاز مبرمی به مدیریت هوشمندانه‌ی این موهبت خدادادی احساس می‌شود.
جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر اقدام به ساخت کانال‌های بتنی هدایت آب در راستای افزایش راندامان آبیاری زمین‌های باغی و کشاورزی نموده است. چند ده هکتار زمین‌های کشاورزی روستاهای منطقه باغچه سادات بخش سرفاریاب شهرستان چرام سال‌های متمادی است که چشم انتظار اتمام و بهره‌برداری یکی از این کانال‌ها به منظور آبیاری کشتزارهای خود هستند.
این کانال بتنی انتقال آب که زمزمه‌های احداث آن از حدود سال ۱۳۸۹ شکل گرفت تا کنون و بعد از ده سال انتظار روستاییان با پیشرفت تنها سی درصدی مواجه بوده است و با توجه به روند کند کنونی، تزریق اعتبارات بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک هم بتوان به تکمیل این پروژه امیدی داشت.
کانال‌های بتنی آب در سال‌های اخیر یکی از راهکارهای علمی و کارآمد برای ممانعت از اتلاف منابع آبی در نقاط مختلف جهان بوده است. مرتفع ساختن هدر رفت پنجاه درصدی آب در کانال‌های خاکی و سنتی یکی از مهمترین مزایای این آبراه‌های بتنی است. همچنین تسریع در روند آبیاری و نیز کاهش هزینه‌های مادی و معنوی لایروبی سنتی کانال کمک شایانی به کشاورزان در راستای توسعه باغات خواهد کرد.
کانال آبیاری منطقه‌ی رماکون

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار کبنا می‌گوید: همه ساله با شروع بارش‌های فصلی قسمت‌های مختلف کانال قدیمی دچار تخریب و فرونشست می‌شود که اهالی روستا با روش‌های سنتی مشقت بار و بدون کمترین امکانات، اقدام به تعمیر کانال می‌کنند که این فرایند در حساس‌ترین زمان آبیاری باغات ممکن است تا حدود دو هفته هم به طول بیانجامد که خسارات فراوانی را به درختان و میزان ثمردهی آنها وارد می‌کند. همچنین رشد گونه‌های گیاهی مهاجم در مسیر کانال خاکی قدیمی موجب انسداد مسیر آب می‌شود و وجین کردن یدی این علف‌های هرز بدون تجهیزات مناسب عملی بسیار پر زحمت و زمان بر است.

در پایان از سازمان جهاد کشاورزی مربوطه در منطقه باغچه سادات انتظار می‌رود در جهت تامین مطالبه معقول و بر حق کشاورزان نجیب و زحمت‌کش روستاهای باغچه سادات بهش سرفاریاب شهرستان چرام، اقدام به تکمیل و تجهیز این آبراه در راستای فراهم آوردی امنیت آبی باغات آن ناحیه نماید.
________
گزارش: امید علوی‌تبار
عکس: احسان خشت‌زر
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1