تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۳۹۸۱۳
سی سخت هنوز می‌لرزد؛

زیست سوزان در کارگاه سی‌سخت!

۰
زیست سوزان در کارگاه سی‌سخت!
کبنا ؛زلزله سی‌سخت ضربات سنگینی به زندگی مردم زد و مشکلات زیادی را بر سر اهالی این شهر آوار کرد. تلاش‌ها برای جبران این خسارت‌ها کافی نبوده و مردم در آستانه فصل سرما، تن‌شان این‌بار از سرمای سوزان می‌لرزد.
به گزارش کبنا، ایرنا در این زمینه نوشت:  شب سرد بیست و نهم بهمن ماه ۹۹ زلزله ۵.۶ ریشتری کالبد شهر سی سخت، مهد فرهنگ و رویش چویل و آویشن را در دل سرمای سخت زمستان لرزاند و خانه‌های مردمان این دیار بر سرشان آوار شد و تعدادی نیز مصدوم شدند.
 هشت ماه از آن شب سرد و تلخ می‌گذرد و در حالی که فصل سرما از راه می‌رسد هنوز کودکانی هستند که از سرما تنشان در کانکس‌های آهنی و چادرهای یخی می‌لرزد و همچنان چشم انتظار تکمیل خانه‌های آور شده می‌باشند که از سرمای زمستانی پیش رو در امان بمانند.

بیشتر بخوانید:

 کمیسیون عمران مجلس از ۹ مورد سوء مدیریت و ترک فعل در زلزله سی سخت پرده‌ برداشت

 روشنفکر:  سرمای زودهنگام دنا زندگی را برای مردم دشوار کرده است


 گرچه مسئولان بطور شبانه روزی از هیچ تلاشی در راه بازسازی و بهسازی این شهر زلزله زده کوتاهی نکرده و در تلاش و تکاپو برای سامان بخشی به وضعیت شهر و ساکنان آن بوده‌اند ولی خانه‌های زیادی هست که هنوز سقفشان بنا نشده و چشم‌ها همچنان منتظر یاری مسئولان است.
 به گفته اهالی و شهروندان شهر زلزله زده سی سخت نه تسهیلات کفاف ساخت منازل را در این شرایط اقتصادی می‌دهد و نه تجهیزات کافی موجود است و لذا در آستانه فصل سرد اینبار تنشان نه از زلزله بلکه از سرما می‌لرزد.
 این روزها با اندکی گذار در شهر زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف آن به خوبی متوجه خواهی شد که بسیاری‌ها هنوز مشغول ساخت و ساز هستند و ساخت و سازهای منازل خسارت دیده و تخریب شده هنوز پایان نیافته است.
 این در حالی است که مقرر شده بود خانه‌ها قبل از رسیدن سرما و پیش از سر کار آمدن دولت سیزدهم به مردم شهر سی سخت و روستاهای اطراف آن تحویل داده شود.
 
سی سخت همانند یک کارگاه
یکی از زلزله زدگان می‌گوید: این شهر پس از گذشت هشت ماه هنوز مانند یک کارگاه است و بیشتر مردمان این شهر هنوز در کانکس سکونت دارند.
 زهرا نیک اقبال افزود: وام‌های ساخت و تکمیل منازل زلزله زده اندک و ناچیز است و به گونه‌ای است که جوابگوی مشکلات اهالی این شهر نیست.
 وی تاکید کرد: سرما رسید اما هنوز خبری از تکمیل بسیاری از خانه‌های ما زلزله زدگان نیست.
 یکی دیگر از زلزله زدگان گفت: پدر و مادر سالخورده‌ام در این سرمای استخوان سوز در کانکس زندگی می‌کنند که تحمل وضعشان برایم دشوار است.
 محمد مرتضوی ادامه داد: سی سخت آن چنان هوای سردی دارد که پیش از زمان زلزله و در حالت عادی در خانه‌هایمان شب‌ها حتی ۲ پتو روی خود می‌کشیدیم.
 وی تصریح کرد: همه چشم انتظار همت دولت برای بازسازی هر چه زودتر منازل خود هستیم.
 
مهم‌ترین خواسته‌های مردم زلزله زده سی سخت
 مردم زلزله زده دنا روزهای سخت و پیچیده‌ای دارند و با توجه به ضرب المثل معروف که آورده‌اند «هیچ جایی مث خونه خود آدم نمیشه» تنها و مهم‌ترین خواسته آن‌ها استقرار در خانه‌های بازسازی شده‌شان است.
 با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی از سال گذشته تاکنون، ساخت یک خانه هزینه زیادی می‌طلبد که با وام‌های ارائه شده برای زلزله زدگان استقرار در خانه‌ها تنها یک رویاست.
 یکی از زلزله زدگان سی سخت می‌گوید: برای تکمیل پرونده باید ضامن و مدارک کامل تحویل بانک‌ها داده شود و سخت گیری بانک‌ها توانی برای ما نگذاشته است.
 وی ادامه داد: آزادسازی تسهیلات زلزله به صورت قطره چکانی و به شرط پیشرفت کار است.
 یکی دیگر از زلزله زدگان سی سختی می‌گوید: پیامک‌های پشت سر هم بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های مسکن امان ما را بریده است در حالی که باید بازپرداخت تسهیلات با دو سال تنفس آغاز شود.
 از صحبت با مردم این منطقه متوجه می‌شویم که مهم‌ترین مشکل آن‌ها تأمین اعتبار برای ساخت منازلشان است.
 
مردم زلزله زده دنا وضعیت خوبی ندارند
 نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته زلزله ۵.۶ دهم ریشتری سبب تخریب بسیاری از خانه‌های مردم سی سخت شده است و هم اینک در آستانه فصل سرما ساکنان وضعیت خوبی ندارند.
 مهدی روشنفکر اظهار داشت: باید رسیدگی سریع و جدی‌تر به وضعیت زلزله زدگان سی سخت در دستور کار قرار گیرد زیرا که به فصل سرد نزدیک می‌شویم. 
وی افزود: درخواست افزایش تسهیلات و امهال تسهیلات بانکی برای زلزله زدگان سی سخت مورد توجه قرار گیرد.
 روشنفکر عنوان کرد: مبلغ و اعتبارت تخصیصی مورد نظر برای ساخت منازل زلزله زده در شهر سی سخت و روستاهای اطراف آن کافی نبوده که نیاز است تسهیلات بیشتری در اختیار مردم زلزله زده برای تکمیل منازلشان قرار گیرد.
 وی ابراز داشت: ۱۸۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه شده به زلزله زدگان برای ساخت هر واحد کافی نیست و مردم انتظار افزایش این تسهیلات را دارند.
 
منازل تا قبل از فصل سرما بازسازی شوند
 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: واگذاری منازل احداثی زلزله زدگان اولویت اول و تکلیف اصلی مدیرکل جدید بنیاد مسکن استان زلزله شهرستان دنا است و با توجه به نزدیکی به فصل سرما باید منازل مسکونی مردم هر چه زودتر تکمیل و تحویل مردم داده شود.
 کیامرث حاجی زاده با اشاره به اینکه باید در عمل به وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم جهادی عمل کنیم، تاکید کرد: منازلی که سقف گذاری شده‌اند هر چه زودتر و قبل از شروع سرما، تکمیل تا مردم در منازل خود مستقر شوند.
 حاجی زاده با بیان اینکه بنیاد مسکن کشور نیز باید برای این مساله وقت بیشتری بگذارد و یکی از معاونانش را با اختیارات کامل تا زمان تحویل منازل در سی سخت مستقر نماید، افزود: سهمیه سیمان رایگان بنیاد مسکن هرچه سریعتر در اختیار همه منازل احداثی قرار گیرد و منازلی که سقف گذاری نشده‌اند نیز باید سقف گذاری و تکمیل شوند.
 
بازسازی سی سخت تا پایان آبان ماه
 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر عزم دولت برای بازسازی سی سخت، گفت: تا پایان آبان ماه بحث بازسازی سی سخت به اتمام می‌رسد و منازل احداثی و نوسازی شده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
 اکبر نیکزاد افزود: هم اینک بررسی مشکلات مردم این شهر و روستاهای اطراف آن در دستور کار قرار گرفته و به زودی رفع خواهند شد.
 وی تاکید کرد: یکهزار و ۶۹۰ واحد احداثی در شهر و روستاهای اطراف سی سخت بود که ۴۳۰ واحد تکمیل و کار ساخت و ساز آن‌ها به پایان رسیده و آماده تحویل به زلزله زدگان است.
نیکزاد تصریح کرد: ۸۰۰ واحد دیگر سقف گذاری و ۴۶۰ واحد زیر سقف داریم.
 هدیه رئیس جمهور به سی سختی‌ها
 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: یکی از مشکلات موجود مردم زلزله زده مبلغ تسهیلات و بلاعوض بود که با تأیید رئیس جمهوری ۵۰ میلیون تومان وام تکمیلی برای ساختمان‌های آسیب دیده شهری و احداثی اختصاص داده شد.
 وی تاکید کرد: همچنین ۴۰ میلیون تومان وام تکمیلی برای واحدهای روستایی در حال ساخت در نظر گرفته شده است.
 نیکزاد با اشاره به اینکه تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت می‌شود افزود: تا دو هفته آینده همه تسهیلات بلاعوض باقیمانده واحدهای زلزله زده در شهرستان دنا پرداخت خواهد شد.
 وی با اشاره به فصل برداشت میوه در سی سخت افزود: با توجه به آن که بازسازی سی سخت بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست، مردم باید همتی کنند تا هر چه سریع‌تر خانه‌ها تا پایان آبان ماه تکمیل شود.
 مردم در بازپرداخت وام‌ها به زحمت نیافتند

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر هفته گذشته به میان زلزله زدگان شهر سی سخت رفت و از نزدیک در جریان روند کارها قرار گرفت.
 وی در جمع مردم این شهر با اشاره به خواسته مردم مبنی بر استمهال وام‌ها اظهار داشت: باید در بازپرداخت وام‌ها طوری عمل کرد که مردم به زحمت نیافتند.
رئیس جمهوری در زمان وقوع زمین لرزه نیز به سی سخت سفر کرده بود و لذا پس از شروع به کار دولت سیزدهم، رسیدگی به مشکلات و نیازهای مردم این شهر از اولویت‌های دولت در استان بوده است.
 آیت الله رئیسی ادامه داد: روند بازسازی این امید را ایجاد کرده است که بخش عمده‌ای از مردم بتوانند قبل از شروع فصل سرما به خانه‌های نوساز خود نقل مکان کنند.
رئیس جمهوری از همت، پشتکار و خدمات نیروهای امدادی، بسیج و سپاه و نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قدردانی کرد و کلید یکی از واحدهای مسکونی بازسازی شده را به شکل نمادین به مالک آن تحویل داد.
  زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند و همچنان پس لرزه‌های آن ادامه دارد. تاکنون بزرگترین پس لرزه آن ۴.۵ ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه ۶ اسفندماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.

 در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.
۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع سه هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند. 
از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.
میزان خسارت زلزله به واحدهای تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

جشنواره «عمار» فراخوان منتشر کرد

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان دوازدهمین دوره این رویداد سینمایی را منتشر ...
حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

برای یک بار به مدیر عامل نفت و گاز گچساران نه زنگ زدم و نه او به من زنگ زده است. نه من ...
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
1