تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۴۳۸۹۰۸

1340 پروژه نیمه تمام؛ میراث بی‌تدبیریِ دولت در کهگیلویه و بویراحمد

۰
1340 پروژه نیمه تمام؛ میراث بی‌تدبیریِ دولت در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ دولت‌ گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود وعده‌های رنگارنگ، یک هزار و ۳۴۰ پروژه عمرانی نیمه تمام برای دولت جدید به ارث گذاشته است.
به گزارش کبنا نیوز، با پایان یافتن دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از یک هزار و 340 پروژه عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت نیمه تمام باقی مانده تا به عنوان مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در این استان چهارفصل سرنوشت نامعلوم آنها به دولت سیزدهم واگذار شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر دارا بودن از آب و هوای متنوع و برخورداری از منابع آبی فراوان یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی و گردشگری کشور به شمار می‌رود اما روند طولانی شدن پروژه‌های مهم اقتصادی و بی‌توجهی دولت‌های گذشته، خسارات جبران‌ناپذیری به این استان وارد کرده است.
بسیاری از پروژه‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد قدمتی به بلندای تاریخ دارد و روند اجرای چنین پروژه‌هایی بیشتر فرسایشی شده و با این شرایط اعتبارات کشوری این پروژه‌ها به این زودی تکمیل نمی‌شوند.
یکی از پروژ‌ه‌های مهمی که علیرغم وعده دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده جاده پاتاوه-دهدشت است، با وجود گذشت 27 سال از کلنگ‌زنی این پروژه، قرار بود سرانجام در روزهای پایانی دولت دوازدهم افتتاح شود اما این اتفاق میسر نشد تا این پروژه به عنوان پیرترین پروژه عمرانی کهگیلویه و بویراحمد لقب بگیرد.

جاده پاتاوه-دهدشت سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد و سرانجام بعد از گذشت 27 سال قرار بود در خردادماه امسال افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد اما تنها در حد حرف باقی ماند. جاده پاتاوه - دهدشت 136 کیلومتر طول داشته و قرار است استان خوزستان را به مرکز کشور وصل کند که با بهره‌برداری از آن شاهد کاهش 200 کیلومتری مسافت بنادر جنوبی به مرکز کشور هستیم.
پتروشیمی دهدشت یکی دیگر از طرح‌های صنعتی و نیمه تمام استان کهگیلویه و بویراحمد است که باوجود وعده 1000 روزه بهره‌برداری اما در طی سه دولت دهم، یازدهم و دوازدهم تکمیل نشده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

پتروشیمی دهدشت یکی از واحدهای پتروشیمی‌های خط دنا بود که کلنگ احداث آن با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی، در 20 فروردین سال 1386 در صحرای کلاچوی کهگیلویه کلنگ‌زنی شد.
پروژه‌ای که قرار بود هزار روزه به بهره‌برداری برسد اما پس از گذشت 14 سال تاکنون تنها قریب به 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هزاران جوان منتظر کهگیلویه‌ای چشم انتظار حرکت چرخ‌های صنعت در این مجتمع هستند تا از مشقت بیکاری رهایی یابند و مسئولان این پروژه سال 1401 را برای اتمام این پروژه وعده دادند، طرحی که با بهره‌برداری از آن قریب به دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.
باند اضطراری فرودگاه دهدشت از دیگر طرح‌های نیمه‌تمام کهگیلویه و بویراحمد است که باوجود اینکه در دولت دوازدهم کلنگ‌زنی شد اما نیمه‌کاره رها شده تا همانند دیگر طرح‌ها، باند اضطراری فرودگاه دهدشت در لیست طرح‌های نیمه‌تمام دولت تدبیر و امید قرار بگیرد.

باند اضطراری فردودگاه دهدشت سال 1398 و در هفته دولت باحضور استاندار و نماینده کهگیلویه بزرگ در زمینی به مساحت 204 هکتار در روستای چنگلوا کلنگ‌زنی شد. اعتبار اولیه این طرح 40 میلیارد ریال بوده و برای بهره‌برداری آن 220 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود.
باتوجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی از مناطق شهرستان کهگیلویه از جمله دیشموک و آجم افتتاح باند اضطراری نقش مهمی در توسعه پایدار و تسریع در ارائه خدمات درمانی از طریق اورژانس هوایی دارد و مسئولان کشوری برای سفر به این نقطه از کهگیلویه و بویراحمد مشکل خطوط هوایی را ندارند.
باند اضطراری فرودگاه دهدشت علیرغم نیاز بسیار مهم منطقه و باوجود تلاش‌های بسیار زیاد نماینده وقت شهرستان اما متأسفانه در همان گام‌های ابتدایی متوقف شد تا این طرح همانند سایر طرح‌های بزرگ عمرانی برای مردم به عنوان حسرتی تلخ باقی بماند.
پروژه اصلاح کمربندی اصفهان، یاسوج، بابامیدان یاسوج یکی از پروژه‌های مهم حوزه راه‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بوده که پس از گذشت یک دهه از آغاز آن همچنان بلاتکلیف باقی مانده و در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری نرسید و علیرغم اهمیت بسیار بالای آن اما نیمه‌تمام باقی مانده است.
کمربندی اصفهان، یاسوج، بابامیدان در کاهش بار ترافیک شهر یاسوج نقش مهمی دارد اما بخاطر غیراستاندارد بودن و نیز دارا بودن نقاط حادثه‌خیز متعدد حدود 11 و نیم درصد از تلفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده است برهمین اساس اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیز این جاده و استانداردسازی آن سال‌های زیادی بوده که مطالبه بحق مردم است.

پل های سوم و چهارم بشار، که هر باره معطل اغتبار می ماند، در سال 94 عملیات اجرایی آن شروع شد و اجرای پروژه به کندی پیش رفت.
این جاده در طی یک دهه گذشته بخاطر کمبود اعتبارات و عدم تخصیص منابع مالی مورد نیاز و نیز عدم پیگیری مسئولان و مدیران استانی راکد ماند و متأسفانه در دولت تدبیر و امید نیز نیمه‌تمام باقی مانده است.
همچنین مجتمع فرهنگی هنری شهر یاسوج که مکان مهمی برای هنرمندان و مأمن دلنشینی برای اهل فرهنگ و هنر است پس از گذشت 13 سال از زمان آغاز به کار پروژه همچنان تکمیل نشده و هنرمندان این استان چشم امیدی دیگر به آن ندارند.
پروژه کارخانه بیواتانول باشت که در سال 98 کلنگ زنی شد و قرار بوده در سال 1401 به بهره برداری برسد ولی با پیشرفت فیزیکی کمی که دارد بعید است در موعد ذکر شده، این پروژه نهایی شود. اینها در حالی است که این کارخانه یکی از پروژه های مهم کشور و استان است، هر چند در ماه گذشته مسئولان نسبت به تأمین اعتبار 65 میلیارد تومان برای این پروژه صحبت کردند، ولی مشخص است که سازمان صمت این پروژه را آنچنان که باید و شاید پیگیری نمی کند، همینطور سیدناصر حسینی پور نماینده گچساران و باشت نیز تاکنون در خصوص پیگیری وضعیت پروژه های عمرانی این منطقه سخنی نگفته است.

تالار فرهنگ و هنر شهر یاسوج با زیربنای 23 هزار مترمربع در کنار رود بشار در سال 87 کلنگ‌زنی شد و قرار بود براساس یک برنامه زمانبندی شده 3 ساله به بهره‌برداری برسد اما این مهم تاکنون محقق نشده و پس از گذشت 13 سال تنها 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
برای این پروژه تاکنون بالغ بر 43 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل و بهره‌برداری آن 150 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: وزارت ارشاد اقدام به واگذاری مشارکتی این تالار به بخش خصوصی کرده و سرمایه‌گذار طرح نیز تایید صلاحیت شده است.
خردمند افزود: براین اساس قرار شده که تالار فرهنگ و هنر یاسوج در یک بازه زمانی 20 تا 25 ساله و به صورت مشارکتی به سرمایه‌گذار واگذار شود.
مجتمع فرهنگی و هنری شهر یاسوج نیز از دیگر پروژه‌های مهم و حیاتی این استان در حوزه فرهنگ بوده اما در پایان دولت دوازدهم نیز به بهره‌برداری نرسیده تا از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام دولت تدبیر و امید باشد.
برپایه این گزارش، پروژه‌های مهم دیگری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که عمر تکمیل‌شدنشان به دولت دوازدهم نرسید تا به عنوان پروژه‌های نیمه‌تمام در وضعیتی بلاتکلیف به دولت سیزدهم واگذار شوند.
پروژه‌هایی که برای شروع به کار آنها میلیاردها تومان از پول بیت‌المال و منابع ملی استانی و شهرستانی هزینه شده اما بخاطر عدم برنامه‌ریزی درست و نیز نبود برنامه زمان‌بندی‌شده هیچ یک از آنها به سرانجام نرسیده و چشم انتظار دولت سیزدهم هستند شاید در فرصتی دیگر و در آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسند.
نام شما

آدرس ايميل شما

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

«نخبگان سیاسی آمریکا به جای اینکه در اتومبیل تاریخ روی صندلی راننده بنشینند، با گذشت ...
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
1