تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۴۳۶۷۶۲
کبنانیوز گزارش می دهد

اکران تلخ در ارتفاعات کوه‌های نارک و خامی / نبرد انسان و آتش / آتش همچنان می‌تازد!

۰
اکران تلخ در ارتفاعات کوه‌های نارک و خامی / نبرد انسان و آتش
کبنا ؛ روز پنجشنبه (17 تیرماه 1400) آتش به جان جنگل‌های نارک گچساران افتاد و هنوز ( دوشنبه 21 تیرماه 1400) آتش سوزی ادامه دارد. مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از همان ساعت‌های اولیه از اعزام نیروها و تجهیزات به منطقه برای مهار آتش سوزی خبر دادند. همچنین مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در آخرین صحبت‌هایش گفت که 4 بالگرد به منطقه اعزام می‌شود که سه بالگرد از تهران و شیراز در حال رفتن به منطقه نارک گچساران است. بالگردها هنوز به منطقه نارک گچساران نرسیده است و آتش با همکاری باد و صعب العبور بودن مناطق در حال جولان است.
 
یک بالگرد در حال انتقال نیروها برای اطفای حریق جنگل‌های نارک گچساران
 محمد محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز به ایسنا می‌گوید: هم اکنون یک بالگرد در حال انتقال نیروها به ارتفاعات نارک گچساران برای مهار آتش است.
 محمد محمدی  افزود: سه بالگرد دیگر از تهران، شیراز در حال اعزام به شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد جهت کمک به اطفای حریق جنگلهای «نارک» هستند.
 وی اظهارکرد: بیش از ۳۰۰ نفر نیرو در حال تلاش برای مهار آتش جنگل‌های "نارک" و منطقه حفاظت شده "خامی" گچساران هستند.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از صبح امروز تاکنون ۴ سورتی پرواز توسط بالگردها برای انتقاتل نیروها انجام شده است.
 محمدی بیان کرد: برخی بالگردها ۵ نفر و برخی ۱۲ تا ۱۵ نفر نیرو در هر سورتی پرواز انتقال می‌دهند و جابجا می‌کنند.

 نیروها خسته شدند و بالگرد نیست
سرهنگ محمد داور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: آتش در بیشتر نقاط جنگل‌های نارک کنترل شد اما در سه منطقه دیگر آتش گسترده است.
داور افزود: نیروهای زیادی منتظر انتقال با بالگرد به ارتفاعات جهت کمک به اطفای حریق جنگلها هستند اما تنها یک بالگرد وجود دارد. هم اکنون تنها با بالگرد هلال احمر در حال انتقال نیروها به ارتفاعات جهت اطفاء حریق است.
 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از مسئولان و متولیان امر انتظار داریم بالگردهای بیشتری را به منطقه اعزام کنند تا سرعت کنترل آتش بیشتر شود.
 داور از مردم، تشکل‌های مردم نهاد و دستگاه‌های مختلف جهت اطفاء حریق جنگل‌های گچساران استمداد طلبید و بیان کرد: نیروها خسته شدند و برخی از آنها رفتند.
وی اظهارکرد: آتش جنگل‌های گچساران در حال گسترش است و هم اکنون جنگل‌های منطقه حفاظت شده خامی، مارین، ارتفاعات فتح و گناوه لری در حال سوختن هستند.
  آتش سوزی نارک منطقه گچساران خیلی سخت و آزار دهنده هست، علی خوان‌پایه فرماندار سابق گچساران در اینستاگرام در واکنش به آتش سوزی‌های جنگل‌های گچساران نوشت: سینه کش کوهستان نارک که همانند تابلوی زیبایی که خداوند بر سینه سبز و وسیعش نقاشی کرده است، از درختان بی شمار بلوط تا زالزالک و پسته وحشی تا بال زدن پرندگان خوش آوازش و از همه زیباتر، وجود قشنگ‌ترین سنجاب‌های زاگرس که هزاران سال است، در تنه درختان تنومند بلوط‌هایش لانه ساخته‌اند چند روزی است که در آتش می‌سوزد.
 متاسفانه دامنه آتش به کوه خامی رسیده، و هر لحظه زبانه‌های شعله آتش، جنگل، مراتع و محیط زیست حیات وحش را می‌بلعد.
 در روزهای گذشته نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم نهاد همپای برخی از دستگاه‌های دولتی گروه گروه خود را به بالای ارتفاعات رسانده و با شاخه‌های بلوط با آتش مبارزه می‌کنند. اما در برابر شعله‌های آتش با آن شرایط توپولوژی و آب و هوایی کاری از دستان خالی بر نمی‌آید.



در این چند روز نبرد با شعله‌های آتش حاصلش سوختن صدها هکتار جنگل، پوشش گیاهی و خاکستر و آواره شدن ده‌ها گونه جانوری بوده است.
 در سال جاری و سال‌های قبل چندین فقره آتش سوزی وسیع در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده اما تاکنون یک برنامه ریزی اساسی، بلند مدت و راهبردی به منظور پیشگیری از پدیده شوم آتش سوزی در سطح استان صورت نگرفته ولذا پیشنهاد می‌گردد:
 ۱- ایحاد پد هلی کوپتری با تمامی امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در یکی از نقاط استان که قابلیت دسترسی سریع و آسان را به تمامی نقاط استان را داشته باشد.
 ۲- آموزش نیروی مناسب توسط دستگاه‌های متولی از جمله استانداری (مدیریت بحران، منابع طبیعی و محیط زیست)
 ۳- فرهنگ سازی و تبلیغات توسط رسانه ملی و رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری همچنین دستگاههای فرهنگی.
 ۴-ریشه یابی علل و عوامل آتش سوزی‌ها در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و...توسط دستگاههای مسئول.
 ۵- شناسایی عوامل دخیل در آتش سوزی‌ها چه سهوی و یا عمدی توسط دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی و برخورد جدی با آنها.
 ۶- عزم جدی همه مسئولین ارشد استان برای مبارزه با این پدیده.
 البته متاسفانه مسئولین به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می‌کنند و در مواقع بحران به جای عذرخواهی از مردم به جان هم می‌افتند و نسبت به هم توهین و ناسزا می‌گویند که خود یک نوع بدآموزی برای مردم است!
 تا مادامی که مسئولین هدف گذاری، برنامه ریزی و تعیین اولویت را نداشته باشند و دچار روزمرگی باشند هر روز شاهد اکران تلخ بر صحنه طبیعت چشم نواز زاگرس و استانکهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.
 
مهار بخش زیادی از آتش در ارتفاعات نارک گچساران



 استاندار کهگیلویه و بویراحمد که در ارتفاعات نارک گچساران حضور یافت گفت: ۳ بالگرد برای اطفاء حریق به کوه‌های نارک شهرستان گچساران اعزام شدند.
 کلانتری بیان کرد: نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران استان با هدف برنامه ریزی برای اطفاء حریق کوه‌های نارک گچساران در این شهرستان برگزار شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تأکید بر تقسیم کار نیروهای خدمات رسان و امداد رسان ادامه داد: امروز به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی در منطقه ۳ دستگاه بالگرد و آب پاش یاد شده در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفت.
 کلانتری گفت: این ۳ فروند بالگرد ۳۵۰ نیرو را برای خاموش کردن آتش به کوه‌های نارک گچساران هلی برن می‌کنند.
 وی گفت: با تلاش و همت این گروه آتش سوزی در بخش‌های زیادی از این منطقه مهار شد.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: دمای هوا، وزش باد و صخره‌ای بودن ارتفاعات از موانع پیش روی نیروهای اطفاء حریق در این آتش سوزی بوده است.
  کلانتری گفت: امیدوارم با برنامه ریزی به عمل آمده و تلاش نیروهای امداد رسان و خدمات رسان فردا آتش سوزی به طور کامل مهار شود.
 وی افزود: در این جلسه مصوب شد که نیروهایی که در منطقه کوه نارک گچساران حضور دارند پایش لازم آن ناحیه را انجام داده تابا این اقدام از گسترش دامنه آتش سوزی جلوگیری شود.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این جلسه مصوب شد که نیروهای تازه نفس تیپ ۴۸ فتح، منابع طبیعی و محیط زیست استان از امروز تا فردا در منطقه حضور داشته باشند.

 

امدادگران در انتظار بالگرد برای مهار آتش خامی
به گزارش کبنا، در حالی که مدیرکل بحران از اعزام بالگردها به منطقه نارک سخن می‌گفت، جمعی از امدادگران محیط زیست، بسیج، منابع طبیعی و نیروهای مردمی در پایین ارتفاعات در انتظار بالگرد برای اعزام به منطقه آتش سوزی کوه خامی هستند.
از صبح امروز تاکنون تنها ۵ سورتی پرواز توسط بالگرد هلال احمر انجام و نیروهای امدادی در انتظار بالگرد برای انجام عملیات اطفاء حریق در منطقه حفاظت شده خامی گچساران هستند.
 هم اکنون دامنه آتش در ارتفاعات است و امکان حضور امدادگران تنها با بالگرد باید انجام شود.
هر بالگرد در هر سورتی پرواز توان هلی برن تنها ۵ نفر را دارد.
 در حالی که برخی از فعالان محیط زیستی از وجود آتش در ارتفاعات کوه نارک خبر می‌دهند، علیرضا اتابک فرماندار گچساران  می‌گوید: آتش کوه نارک که از ساعت ۲۳ روز پنج شنبه گذشته شعله ور بود با تلاش فراوان مهارشد.
 علیرضا اتابک اظهار کرد: آتش کوه نارک که از ساعت ۲۳ روز پنج شنبه گذشته شعله ور بود با تلاش فراوان مهارشد.
 وی بیان کرد: آتش بیرحمانه کوه‌های صعب العبور نارک در گچساران بیش از ۳ روز با تلاش فراوان مهار شد.
 فرماندار گچساران با اشاره به اینکه دیگر در حوزه کوه نارک آتش وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر برای مهار آتش سوزی مناطق مارین، نیمدور، کوه خامی و دیل، منطقه فتح در باشت افزون بر ۳۰۰ نفر نیرو تلاش می‌کنند.
 اتابک عنوان کرد: در حال حاضر آتش در کوه خامی به سمت کوه نارک شعله وراست.
 فرماندار گچساران اظهار کرد: در این عملیات مهار آتش سوزی ۳ بالگرد جابجایی افراد و تجهیزات را انجام خواهند داد.
 اتابک بیان کرد: دو بالگرد در حال حاضر درگچساران حضور دارند و بالگرد سوم با رفع نقص فنی به سمت گجساران پرواز کرده است.
 وی افزود: گرمای شدید هوا و وزش بادهای شدید و صعب العبور بودن منطقه کار مهار آتش سوزی‌ها را سخت کرده است.
 اتابک ادامه داد: ما با تمام نیرو و امکانات موجود برای مهار آتش سوزی درکوه خامی تلاش می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
فایل های مرتبط
1