تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۵۴
کد مطلب : ۴۳۶۴۱۵
کبنا از حواشی انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج گزارش می‌دهد

آقای جمالی؛ جنجال رسانه‌ای یا ضعف ستاد انتخابات

۰
آقای جمالی؛ جنجال رسانه‌ای یا ضعف ستاد انتخابات
کبنا ؛آنطوری که ایرنا خبرگزاری دولت نوشته، احد جمالی معاون سیاسی در آئین معارفه مدیر جدید این خبرگزاری با اشاره به برخی از حوادث پس از انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته که برخی از مسائلی که مطرح شد صرفاً «جنجال رسانه‌ای و مجازی» بود و اصلاً صحت نداشت. جمالی در صحبت‌هایش بدون اشاره به اشکالات ستاد انتخابات، مجریان انتخابات، هیئت‌های اجرائی شهرستان‌های استان حواشی انتخابات شورای شهر یاسوج را به گردن رسانه‌ها و فضای مجازی انداخته است. در ادامه به این موضوع پرداخته می‌شود.
 
به گزارش کبنا، اساساً فلسفه‌ی رسانه‌ها انعکاس واقعیت‌ها است. نمی‌توان دستور داد که رسانه‌ها چه چیزی را پوشش دهند و چه چیزی را سانسور کنند. مگر در مسائلی که ممکن است بر خلاف منافع ملی باشد و به منافع شهروندان آسیب بزند. در دیگر موارد، رسانه‌ها آزاد هستند که واقعیات را پوششِ خبری دهند. قانونگذار هم بر روی این مسئله تاکید دارد. اما گویا برخی با فلسفه‌ی وجودیِ رسانه‌ها مخالف‌اند. هر چند آشکارا از آزادیِ رسانه‌ها دم می‌زنند، اما در نهان، رسانه‌ها را تا حدی آزاد می‌دانند که با منافع شخصی و حزبی‌شان زاویه نداشته باشند.
پس از انتخاباتِ ششمین دوره‌ی شورای شهر یاسوج، مسائلی پیش آمد که رسانه‌ها اقدام به بازتاب آن‌ها کردند. پوشش خبریِ این حوادث به‌خودیِ خود نه تنها مشکل‌ساز نیست، بلکه حتی می‌توان گفت به آزادی و پیشرفت جامعه نیز کمک می‌کند.
اما گویا به نظر می‌رسد که عده‌ای با این اقدام رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مخالف بودند. احد جمالی معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اخیراً با اشاره به برخی از حوادث پس از انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته است: برخی از مسائلی که مطرح شد صرفاً «جنجال رسانه‌ای» و «مجازی» بود و اصلاً صحت نداشت. از گفته‌ی او برمی‌آید که رسانه‌ها در بازتابِ این اتفاقات صادق نبوده‌اند و واقعیت را وارونه جلوه داده‌اند. می‌توان گفت این‌گونه کلی‌گویی‌ها که جمالی در سخنانش از آن استفاده کرده است، نوعی فرافکنی و مسئولیت‌گریزی است. جمالی روشن نکرده است که کدام خبرِ کدام رسانه صحت نداشته است و جنجال رسانه‌ای بوده است. این جنس از اتهامات نثار رسانه‌ها کردن، شانه‌خالی‌کردن از بار مسئولیتی است که خود بر عهده دارند.
هنوز برای جامعه روشن نشده است که علت رخ دادن حوادث پس از انتخابات چه بود. این پرسش مطرح است که چرا استاندار کهگیلویه و بویراحمد و یا معاونِ او که عقیده دارد رسانه‌ها انصاف را رعایت نکرده‌اند، حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی نشده‌اند؟ بهتر است که خودِ آقای جمالی انصاف را رعایت کرده و پیش از قضاوت، به افکار عمومی پاسخ بدهد که چه اتفاقی افتاده است.
آقای جمالی وقتی به اشکالات برخی از رسانه‌ها اشاره می‌کند، بهتر است به برخی از اشکالات تیم ناظر بر انتخابات نیز اشاره می‌کرد. معلوم نیست که چرا حاضر نیستند درباره‌ی علت این اتفاقات و حوادثی که به رسانه‌های آن‌سوی مرزها نیز کشیده شد توضیحاتی ارائه دهند. امری که باعث شد رسانه‌های معاندِ برون‌مرزی، نهایتِ استفاده‌ای که می‌خواستند را از آن اتفاقات ببرند. در حالی که اگر شخص استاندار و یا معاونِ سیاسی امنیتی او در این رابطه شفاف‌سازی می‌کردند، امکان داشت رسانه‌های معاند نمی‌توانستند چنین سوءاستفاده‌ای از این حوادث کنند.
هنوز افکار عمومی فراموش نکرده است که جمالی چه تحلیل‌های ابتدایی‌ای از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی دارد. گفتنی است که جمالی در قضیه‌ی خودکشی‌های دیشموک، علت را در ضعفِ دینداری دانسته بود. این در حالی است که مردم شریفِ دیشموک همیشه به پایبندی به مسائل دینی شهره بوده‌اند. علاوه بر این، نمی‌شود بدون هیچ تحقیق علمی، به بیان علت‌یابیِ خودکشی پرداخت. افزون‌براین، هیچ مسأله‌ی اجتماعی را نمی‌توان یافت که تک‌علتی باشد؛ بنابراین اصلاً قابل قبول نیست که علت خودکشی را به یک عامل و آن هم یک عامل تقلیل داد. از این‌رو واضح است که نمی‌توان تنها علت خودکشی‌ها در دیشموک را ضعف در دینداری دانست.
مهم‌تر از همه مگر معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، وظیفه‌ای در برابر آسیب‌ها و مسائل اجتماعی ندارد؟ چرا تا کنون، برنامه‌ی فرهنگی توسط معاونت سیاسی امنیتی اجرا نشده است؟ چرا راهکاری برای کاهش این آسیب‌ها در نظر گرفته نشده است؟
بهتر است که جمالی پیش از انتقاد از رسانه‌ها، بی‌انصافی نسبت به آن‌ها و استفاده از عباراتی مثل جنجال رسانه‌ای، کمی نسبت به دستگاه زیر نظر خود نیز نگاه انتقادی داشت. بد نبود که نسبت به عملکرد زیر دستان خود و ستاد اجرایی انتخابات نیز چنین نگاهی می‌داشت.
بر اساس تئوری‌های علم سیاست، حکمرانیِ خوب ویژگی‌هایی دارد که در صورت پیاده‌شدن، می‌توان گفت شیوه‌ی مدیریت، دموکراتیک هست یا خیر. شفافیت، آزادی رسانه‌ها و پاسخگویی، از شاخص‌هایی است که در حکمرانیِ خوب بسیار حائز اهمیت هستند. اما گویا جمالی اعتقاد چندانی به این شاخص‌ها ندارد. چرا که اگر داشت، شاهد چنین برخوردی از او نبودیم. اعتراض و شکایت به انتخابات شورا فقط مختص به شورای شهر یاسوج نبوده، بلکه کاندیداهای شهرهای لیکک، مادوان، لوداب و بخش سپیدار نیز به نحوه برگزاری انتخابات، عملکرد هیئت اجرائی و... اعتراض و شکایت داشتند، چرا آقای جمالی در این باره صحبت نمی‌کند و «حواشی» را جنجال رسانه‌ای می‌داند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد شدید «پناهی» از هیئت اجرائی انتخابات کهگیلویه و بویراحمد / آقایان مرض گرفته بودند / این افراد باید به مردم معرفی شوند / مسئول مشارکت پایین مردم عملکرد دولت است / به دنبال تقسیم غنائم بعد از انتخابات نیستیم

شجاعیان: هیئت اجرایی انتخابات باید پاسخگوی تأخیر رأی گیری باشند

مسعود خوبانی نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج نیز در این خصوص می‌گوید: ایرادات وارده به این دوره از انتخابات کم نیست، شائبه‌ها از انتخاب اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت شروع شد، در بحث رد صلاحیت‌ها هم صحبت‌های هست، درست است که در این زمینه حقانیت‌ها اثبات شد اما عملاً فرصت زیادی در این خصوص از ما گرفته شد.
 وی ادامه داد: مورد بعدی به انتخاب کاربران بر می‌گشت کجای این عدالت است که یک کاندیدا باید تعداد زیادی کاربر و عوامل اجرایی در صندوق‌ها داشته باشد ولی یک کاندیدا دو یا سه عوامل داشته باشند، کجای این عدالت است.
مسعود خوبانی به تغییر کاربران در آخرین لحظات اشاره کرد و گفت: چرا تعدادی از  کاربرانی که از قبل انتخاب شده‌ بودند و آموزش دیده بودند روز قبل از انتخابات کنار گذاشته و افراد جدید جایگزین شدند.[کلیک کنید]
وی گفت: در بحث کد ملی‌ها هم خیلی اعتراض وجود دارد، رهبر انقلاب فرموده‌اند که رأی مردم حق الناس است چرا بسیاری از مردم پس از ساعت‌ها انتظار برای اخذ رأی به آنها اعلام شود که شما رأی داده‌اید این آرا کجا رفته است چرا علیرغم این همه اعتراض در این خصوص فرمانداری شفاف سازی نمی‌کند چرا بررسی نمی‌شود تا ببینند آرا به نام چه کسانی ثبت شده است.
خوبانی اضافه کرد: به فرمانداری اعلام کردیم به صورت مصداقی ده‌ها مورد اعلام می‌کنیم که به آنها گفته شده است که رأی داده‌اند بررسی کنند این آرا به نام چه کسانی ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: ما برای رسیدگی به اعتراضات به صورت کتبی و رسمی نماینده فنی جهت رسیدگی معرفی کردیم اما چرا اجازه ندادند، کارشناس فنی بررسی کند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر یاسوج اضافه کرد: در همان روز انتخابات به همت دستگاه‌های مربوطه افراد زیادی بازداشت شدند چرا در این خصوص شفاف سازی نشد تا برای دوره‌های بعد شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
خوبانی گفت: از نهادهای امنیتی، قضایی و نظارتی تقاضا دارم که مانند همیشه به شکایات و تخلفات ذکر شده این دوره رسیدگی کنند تا خدای نکرده، فرصت طلبی عده‌ای سود جو باعث از بین رفتن اعتماد مردم به نظام نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1