تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۳۵۰۱۵
گزارش ششم؛ 14 روز مانده به انتخابات 1400 /

همتی: اگر مردم قهر نکنند این پنج نفر اصلاً رقیب من نخواهند بود / ۵۰ درصد کابینه من جوانان و بانوان خواهند بود / ظریف دیپلماتی وطن پرست است

۱
۰
همتی: اگر مردم قهر نکنند این پنج نفر اصلاً رقیب من نخواهند بود / ۵۰ درصد کابینه من جوانان و بانوان خواهند بود / ظریف دیپلماتی وطن پرست است
کبنا ؛عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی خود با خبرنگار با صدا و سیما گفت‌وگو کرد و چند پیام توئیتری هم گذاشت. او برای مسکن جوانان برنامه ارائه داد و قول داد که 50 درصد از اعضای کابینه‌اش را به جوانان و بانوان اختصاص دهد.
به گزارش کبنا، در ادامه مشروح صحبت‌های همتی را در روزهای 12 و 13 خرداد می‌خوانید.
همتی: ساخت ۳ میلیون مسکن در چهار سال نخست
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه دولت من در حوزه مسکن این است که در چهار سال نخست بتوانیم سه میلیون واحد مسکونی را به ویژه برای جوانان احداث کنیم.
 عبدالناصر همتی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، افزود: مشکلات موجود بر سر راه ازدواج جوانان به ویژه تأمین مسکن آنان، امنیت روانی جامعه را دچار مشکل کرده که با دو راه می‌توانیم این مشکل را حل کنیم؛ راه نخست پیگیری طرح ملی مسکن است و براساس آن سالی ۶۰۰ هزار مسکن باید ساخته شود و برنامه دوم ساخت مسکن استیجاری برای جوانان ازدواج کرده است.
وی گفت: در بسیاری از کشورها ساخت مسکن توسط دولت‌ها انجام نمی‌شود در واقع دولت‌ها بستر لازم از جمله واگذاری زمین‌های ارزان قیمت و حتی رایگان را در بخش‌هایی که نیاز به پایین آوردن قیمت مسکن است انجام می‌دهیم و ساخت مسکن توسط مردم و بخش خصوصی انجام می‌شود.
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: علاوه بر ساخت مسکن، دولت باید نهادهای عمومی دولتی به ویژه شهرداری‌ها را ترغیب کند در عرصه ساخت مسکن ورود کنند و اگر هم به امکاناتی نیاز دارد دولت در اختیارشان قرار دهد تا بتوانیم مسکن استیجاری را تولید کنیم.
 همتی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مسکن‌های استیجاری در اختیار جوانانی که تازه ازدواج می‌کنند قرار می‌گیرد و به تدریج که وضع و بنیه مالی آن‌ها تقویت می‌شود و می‌توانند مسکن خریداری کنند جای خود را به جوانان تازه ازدواج کرده که در سطح درآمدی پایین‌تری هستند، می‌دهند.
 وی گفت: این اقدام از زمینه‌های اصلی کار برای جوانان است ضمن این که اکنون واحدهای مسکونی خالی زیادی داریم که باید با اجرای سیاست‌های تشویقی، دارندگان این واحدها را ترغیب کنیم که مسکن را عرضه کنند و اجاره دهند.
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بخش مهمی از ارزش قیمت مسکن به علت انتظارات تورمی بود که اگر انتظارات تورمی کنترل شود حتماً در تثبیت قیمت و حتی کاهش قیمت مسکن مفید خواهد بود.
 همتی ادامه داد: امیدواریم با اقداماتی که در برنامه خود داریم بتوانیم بخش قابل توجهی از مشکل مسکن جوانان را حل کنیم.
 
همتی: ۵۰ درصد کابینه من جوانان و بانوان خواهند بود
  

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: علاوه بر به کارگیری جوانان و بانوان در کابینه که ۵۰ درصد خواهد بود باید به زندگی اجتماعی جوانان و بانوان هم توجه کنیم.
  عبدالناصر همتی پس از حضور در برنامه" صدای جوان "رادیو جوان در جمع خبرنگاران افزود: جوانان اوقات فراغت و تفریح می‌خواهد، متاسفانه مداخلات بی مورد برای زندگی جوانان اخلال ایجاد کرده است بنابراین برای اینکه زندگی آرام‌تر و فارغ از هیاهو داشته باشند برای تحصیل و کار به خارج به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.
همتی درباره مشکلات کلان شهرها هم گفت: به علت حکمرانی اشتباه و سیاست‌های غلط اقتصادی بسیاری از مردم از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه کلان شهرها به ویژه تهران مهاجرت کردند که این مهاجرت باعث شده تراکم در کلان شهرها افزایش یابد که ترافیک سنگین از آثار تمرکزگرایی جمعیت در کلان شهرها است.
 وی افزود: بی توجهی به شهرها و روستاهای کوچک به ویژه مناطق مرزی موجب شد مهاجرت به کلانشهرها و شهرهای بزرگ به تهران افزایش یابد بنابراین برای اینکه بتوانیم تثبیت جمعیت در مناطق روستایی و مرزی کشور داشته باشیم باید از منابع در اختیار کشور امکانات و مزایایی را برای این مناطق در نظر بگیریم.
همتی: ظریف دیپلماتی وطن پرست است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ظریف در دولتم استفاده خواهم کرد زیرا او دیپلماتی وطن پرست است.
عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ظریف در دولت استفاده می‌کنم، جناب آقای ظریف از دوستان خوب من و دیپلماتی قوی و وطن پرست است. وی افزود: ظریف حتی اگر نخواهد با دولت من همکاری کند از رهنمون‌ها و مشاوره‌های او استفاده خواهم کرد.
 وی در در کلاب هاوس با بیان برنامه خود به برخی سؤالات کاربران پاسخ داد.
 این نامزد انتخاباتی در این سخنان یادآور شد: من یک اصلاح طلبم. برنامه من اصلاحات مهم اقتصادی است و مردم امید پیدا کرده‌اند، من انصراف نخواهم داد.
 همتی توضیح داد: افتخار می‌کنم که نیروهای اصلاح طلب بخواهند به من کمک کنند.
 وی با بیان اینکه انقدر حمله سایبری کردند که اکانت توییتر من، امروز تعلیق شد یادآور شد: من کسی هستم که پنج بانک نظامی را جمع کردم.
 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: پول‌هایی که دارد در برخی ستادها خرج می‌شود، ممکن است از درآمد واردات کسانی باشد که با رانت، دست به واردات زده‌اند و با شفاف سازی در حوزه ارز مخالفند.
 همتی تصریح کرد: من با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم؛ مخالفتم را به رئیس جمهور هم گفتم؛ بدترین اقدام اقتصادی در بدترین موقع ممکن بود.
 وی ادامه داد: مردم اگر پشت من باشند، تعهد می‌دهم آن کاری که از من می‌خواهند را انجام می‌دهم؛ اگر نگذارند کارم را بکنم و با تعامل کار پیش نرود، آن را با مردم در میان می‌گذارم.
 رئیس سابق بانک مرکزی گفت: بحث واکسیناسیون عمومی، اولین برنامه من در صورت پیروزی در انتخابات خواهد بود، هم با واردات واکسن، هم تولید واکسن داخلی.
 همتی با بیان اینکه سی و چهار ماه حضور در جبهه‌های جنگ را داشتم عنوان کرد: اکنون صداوسیما باید خودش را تغییر دهد، وگرنه بازی را می‌بازد، کما اینکه بیننده‌اش کاهش پیدا کرده است.
 وی توضیح داد: پنج نامزد دیگر انتخابات، کاری نداشتند که اجرایی محسوب می‌شود. نتیجه کار میدان و دیپلماسی باید توسعه اقتصادی باشد، یعنی باید نتیجه‌اش به جیب مردم برود.
 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: کمک‌های زیادی به کشورهای منطقه کردیم مثل عراق و سوریه، بنابراین باید در جهت منافع اقتصادی ایران، از آنها استفاده کنیم.
 همتی در ادامه یادآور شد: از ظریف در دولت استفاده می‌کنم. وی از دوستان خوب من و دیپلماتی قوی و وطن پرست است. ظریف حتی اگر نخواهد با دولت من همکاری کند از رهنمون‌ها و مشاوره‌های او استفاده خواهم کرد.
 وی گفت: بازدارندگی کشور هم باید حتی در خدمت توسعه اقتصادی باشد. تعامل این نیست که بقیه هر تصمیمی گرفتند، بگوییم دستتان درد نکند؛ تعامل این است که با ارتباطات و بدون تقابل، مسائل را حل کنیم؛ من این قدرت را دارم.
 
تعامل به معنای سازش نیست
 این نامزد انتخاباتی توضیح داد: رقیب اصلی من این پنج نفر هستند؛ هر پنج نفر دارند تخریب‌های زشتی علیه من می‌کنند. رقیب مهمم البته این پنج نفر نیستند، بلکه قهر مردم هستند، اگر مردم قهر نکنند، این پنج نفر اصلاً رقیب من نخواهند بود.
 مسئله‌ی اصلی در خصوص باروری و جمعیت، امید به آینده است، مردم باید دورنمای خوبی از وضعیت اقتصادی داشته باشند.
 همتی گفت: مگر می‌توان اهل سنت عزیز را نادیده گرفت؟ من از دکتر رحمانی که اهل سنت بودند، برای پذیرش یکی از معاونت‌ها در بانک مرکزی دعوت کردم، اما ایشان قبول نکردند؛ ایشان الان مشاور ارشد اقتصادی من است.
 وی به یکی از نامزدهای انتخاباتی در کنایه‌ای گفت: در دوره‌ی آن نامزد محترم، آن ۱۱ نفر، ۹۰ هزار میلیاردتومان وام گرفتند.
 
دو راهکار همتی برای حل مشکل مسکن جوانان  / سالانه ۶۰۰ هزار مسکن می‌سازیم
 
   
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تشریح دو برنامه خود برای حل مشکل مسکن جوانان تاکید کرد: بخش عمده‌ای از افزایش قیمت مسکن به خاطر انتظارات تورمی است. انتظارات تورمی کنترل شود، حتماً در تثبیت و حتی پایان آمدن قیمت مسکن مفید خواهد بود.
«عبدالناصر همتی» در گفت‌وگویی با اشاره به دغدغه‌ها و برنامه‌های خود برای حل مشکلات مسکن و جوانان گفت: بحث جوانان و مشکلات‌شان دغدغه مهم دولت آینده است. بنده اگر مردم اطمینان بکنند و لایق بدانند که مسئولیت اجرایی داشته باشم، این مسائل در دستور کار جدی دولتم خواهد بود.
 وی با بیان اینکه مشکلات ازدواج، امنیت روانی جامعه را دچار مشکل کرده است، حل این مشکلات را امکانپذیر خواند و اظهار داشت: دو راه برای حل این موضوع وجود دارد؛ یک راه، آن است که طرح مسکن ملی را به طور جدی پیگیری کنیم. در این راستا سالی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود و این حداقل کاری است که باید انجام شود.
 نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال گفت: در خیلی از کشورهای دنیا ساخت مسکن توسط دولت‌ها انجام نمی‌شود بلکه دولت‌ها زمینه لازم را برای ساخت مسکن فراهم می‌کنند. واگذاری زمین‌های ارزان قیمت و حتی مجانی، در همه جا اتفاق می‌افتد و ما هم باید مورد توجه قرار دهیم.
 انتظارات تورمی کنترل شود، قیمت مسکن کاهش می‌یابد
 همتی اضافه کرد: نکته دیگر که فکر می‌کنم علاوه بر ساخت مسکن باید انجام شود، این است که دولت نهادهای عمومی دولتی به خصوص شهرداری‌ها را ترغیب کرده و امکاناتی در اختیارشان قرار بدهند تا بتوانیم مسکن استیجاری تولید کنیم. در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا شما مسکن استیجاری دارید که آن را در اختیار جوانانی قرار می‌دهید که تازه ازدواج می‌کنند.
 وی ادامه داد: این جوانان به تدریج که وضعیت مالی‌شان بهتر می‌شود، مسکن خریداری کرده و خانه‌های استیجاری مجدداً در اختیار جوانان جدیدی که تازه ازدواج می‌کنند، قرار می‌گیرد. این دو، مهم‌ترین محور کار در زمینه مسکن برای جوانان است و امیدوارم ظرف چهار سال دولت حداقل سه میلیون واحد مسکونی ساخته شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم‌اکنون واحدهای مسکونی خالی زیادی هم خالی هستند، ابراز داشت: باید سیاست‌هایی را اجرا کنیم که مردم ترغیب شوند که واحد مسکونی خالی خود را اجاره دهند. البته واقعیت این است که بخش عمده‌ای از افزایش قیمت مسکن ما به‌خاطر انتظارات تورمی است. انتظارات تورمی کنترل شود، حتماً در تثبیت و حتی پایان آمدن قیمت مسکن مفید خواهد بود.
 وضع امروز اقتصاد کشور نتیجه کار سیاستمداران است
 همتی با بیان اینکه مزیت من آن است که اقتصاددان هستم، عنوان کرد: معتقدم دیگر بس است که سیاستمداران کشور را اداره کنند. اجازه بدهیم اقتصاددانان کشور را اداره کنند. نتیجه کار سیاستمداران را دیده‌ایم و آن، وضع امروز اقتصاد کشور است.
 وی افزود: اقتصاددانی باید مسئولیت کار را برعهده بگیرد که کار اقتصادی گسترده انجام داده باشد. من ۴۰ سال است که بنگاه اداره کرده و مسئولیت اقتصادی مختلفی داشته‌ام. ممکن است یکی ادعا کند من اقتصاد خواندم اما یک سال کار اقتصادی نکرده باشد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تقریباً هیچ کار اجرایی نکرده‌اند، یادآور شد: من هم از نظر کار اجرایی، هم از نظر تسلط بر اقتصاد و هم تجربه ۴۰ سال کار اجرایی و ۳۰ کار بنگاه‌داری را دارم.
 همتی با تاکید بر اینکه مشکل امروز مردم اقتصاد است، بیان کرد: مشکل اساسی کشور اصلاح حکمرانی اقتصادی، اصلاح روندها و ریل‌گذاری جدید اقتصادی است. من این کار را کرده‌ام.
 
همتی: با انتخاب رییس‌جمهوری اقتصاددان سیاستمداران به مرخصی بروند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب رییس‌جمهوری اقتصاددان برای اصلاحات اقتصادی را مفید دانست و گفت: در سالهای گذشته همواره سیاستمداران بر اقتصاد کشور تصمیم می‌گرفتند و در نتیجه شرایط موجود را شاهد هستیم بنابراین باید در دوره‌ای به سیاستمداران مرخصی دهیم.
  «عبدالناصر همتی» در گفت‌وگویی اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه اقتصادی ایران و شرایط معیشت در موقعیتی نیست که بگوییم در تراز فداکاری، تلاش و ایثارگری مردم باشد ما حتماً باید شرایط را تغییر دهیم.
 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: علت اصلی نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری هم با توجه به تخصص و گذشته کاری که دارم این است فکر می‌کنم می‌توانم این مسیر را اصلاح کنم.
 همتی گفت: ما یک اشکال ساختاری داریم حکمرانی اشتباه اقتصادی طی چند دهه گذشته منجر شده از روند نامطلوب متغیرهای کلان اقتصادی مواجه باشیم. یکی از این روندها، سرمایه‌گذاری است. تا زمانی که سرمایه‌گذاری در کشور توسعه نیابد بقیه متغیرهای کلان از جمله تولید و رشد اقتصادی دچار مشکل می‌شود.
 وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری سرانه از سال ۸۲ تا ۱۴۰۰ (در ۱۸ سال گذشته) تقریباً تغییر نکرده، در حالی که در کشور ترکیه که همسایه ماست در این دوره ۲.۵ برابر شده است. بنابراین یکی از مسائل مهم در تولید سرمایه‌گذاری است.
 همتی گفت: موضوع دیگر بهره‌وری است. در برنامه بلندمدتی که برای کشور پیش‌بینی شد بنا بر این بود بخش قابل توجه رشد اقتصادی هشت درصدی از بهره‌وری باشد اما متاسفانه نه تنها رشد نداشت بلکه منفی هم بوده است و اینها موجب شده رشد اقتصادی با مشکل مواجه شود.
 وی اظهار کرد: نوسانات ناشی از تحریم و اثری که بر درآمد اصلی که همان نفت است داشته، موجب شده در برخی مواقع رشد اقتصادی نوسانات زیادی بین منفی ۶ تا مثبت ۱۲ درصد داشته باشد و مجموعه این عوامل باعث شده در سه دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی ۳ درصد باشد.
 نامزد ریاست جمهوری افزود: در یک دهه گذشته که عمدتاً با تحریم مواجه بودیم و نوسانات درآمد شدید شد. میانگین رشد اقتصادی نیم درصد بود و به طور میانگین طی ۱۰ سال تنها ۵ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم در حالیکه کشورها رشد سه، چهار و پنج درصدی در سال داشتند و در ۱۰ سال حداقل اقتصاد ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد داشته است.
 همتی بیان کرد: شاخص‌های پولی ما نیز به دلیل ساختار و حکمرانی غلط میانگین تورم سالیانه نیز بین ۲۰ درصد رشد داشته است. نقدینگی نیز در سه دهه گذشته سالی ۲۷ درصد رشد نقدینگی داشتیم و هر سه سال نقدینگی نسبت به دوره قبل دو برابر شده است.
وی تاکید کرد: ما خیلی زمان نداریم باید این شرایط را اصلاح کنیم مردم به سمت فقر مطلق شدید می‌روند. اقشار مختلف در روستاها، حاشیه شهرها زندگی سخت دارند و ما مسوول هستیم و باید این متغیرهای کلان را اصلاح کنیم. وقتی تورم سنگین باشد توزیع درآمد به سمت طبقات با درآمدهای متغیر می‌رود و افراد با حقوق اندک روز به روز فقیرتر می‌شوند.
 نامزد انتخابات تصری کرد: توزیع درآمد در کشور نامناسب است و ابزارهای اصلاح این توزیع درآمد همچون یارانه ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌شود و باید این موارد اصلاح شود.
 وی تاکید کرد: معتقدم اگر فردی چهار سال فرصت داشته باشد می‌تواند اصلاحات اقتصادی را انجام دهد و جلوی فساد را بگیرد. ساختار اقتصادی ما رانت خیز و فساد خیز است.
 همتی با بیان اینکه باید جلوی این اشتباه اقتصادی را بگیریم گفت: در طول مدت‌های گذشته همواره سیاستمداران بر اقتصاد کشور تصمیم می‌گرفتند و در نتیجه شرایط موجود را شاهد هستیم. برای اصلاحات اقتصادی رییس جمهور باید اقتصاددان باشد و دوره‌ای به سیاستمداران مرخصی دهیم.
 وی افزود: باید سیاستزدگی که در کشور وجود دارد و پاشنه آشیل اقتصاد کشور است را چهار سال کنار بگذاریم و روند اقتصاد را به جایی برسانیم که برای مردم پاسخگو باشیم. لازمه آن این است که رییس جمهور، بینش اقتصادی داشته باشد و بتواند شرایط را برای اقدامات مؤثر و مفید مهیا کند.
 نامزدانتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌های تولید خود گفت: رشد تولید بحث مهمی است و باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد مهمترین مساله تولید این است که دولت باید پای خود را از گلوی بخش خصوصی بردارد.
 وی افزود: وظیفه دولت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد را به بخش خصوصی واگذار کند و بخش خصوصی فعال شود و لازمه آن این است که بخش خصوصی اطمینان از شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشد و نااطمینانی در اقتصاد نباشد.
همتی گفت: وقتی تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌کنیم نیاز به زمان داریم که نتیجه حاصل شود، وقتی اقتصاد پیش‌بینی ناپذیر باشد و سرمایه‌گذار دورنمای پنج سال آینده را نبیند طبیعی است که سرمایه خود را به جایی می‌برد که زود نتیجه بگیرد به سمت سفته بازی و سوداگری می‌رود.
 وی افزود: ما باید عواملی که باعث نااطمینانی و پیش‌بینی ناپذیر بودن اقتصاد می‌شود را از بین ببریم. این نیز راهکار دارد یکی قیمت‌گذاری دستوری است و باید آن را از بین ببریم.
 نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد معنا ندارد، اقتصاد باید رقابتی و فاقد انحصار باشد و دغدغه دولت باید در حوزه‌هایی باشد که به سلامت، آموزش و محرومیت‌زدایی بپردازد.
 وی تاکید کرد: باید زنجیره تولید را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم، الان زنجیره مفقوده داریم بخشی به واردات وابسته است و می‌توانیم به تدریج منتقل کنیم و به نحوی حرکت کنیم که به سمت بیش از ۵۰ درصد تولید داخل باشد و با برطرف شدن این زنجیره حداقل پنج درصد در سال رشد اقتصادی داشته باشیم.
همتی ادامه داد: بخش خدمات ۵۵ درصد ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص داده که در دوره کرونا و تحریم آسیب دید و این سهم ۵۵ درصدی حداقل است و پتانسیل ما در این بخش بالاست و برخی کشورها به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده‌اند و ما باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: می‌توان با زنجیره تولید، ایجاد اطمینان در بخش تولید و رفع موانع تولید همچون بیمه، مالیات در تولید موفق بود.
 با کنترل تورم بازدهی تولید قابل قبول می‌شود
نامزد ریاست جمهوری درخصوص کنترل تورم گفت: معتقدم که هم باید رشد اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم و همزمان تورم را کنترل کنیم. چون اگر تورم وجود داشته باشد رشد صورت نمی‌گیرد چون تورم سوداگری را تشدید می‌کند.
وی اظهارداشت: برای کنترل تورم مهمترین بحث نقدینگی است و بخشی از نقدینگی به رابطه دولت و بانک مرکزی برمی‌گردد ظاهراً بودجه دولت کسری ندارد اما در عمل اینگونه نیست و به صورت‌های مختلف بر پایه پولی فشار می‌آید.
همتی افزود: وقتی می‌گوییم میانگین پایه پولی طی سه دهه گذشته ۲۰ درصد بوده یعنی حداقل پایه پولی ۲۰ درصد رشد داشته و این رشد به دلیل چاپ پول بانک مرکزی بوده است و این بانک در شرایطی پول چاپ می‌کند که دولت می‌خواهد.
وی گفت: اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم بازدهی تولید قابل قبول می‌شود، هم موانع رشد تولید را برطرف کنیم و همچنین باید کنترل نقدینگی و تورم را داشته باشیم که جامعه به سمت رشد حقیقی برود.
 نامزد ریاست جمهوری گفت: شرایط کشور و نیروهای تحصیلکرد زمینه خوبی ایجاد کرده فضای خوبی را برای کسب و کارهای جدید ایجاد کنیم. این کسب و کارها در دو بخش تولید کالایی و خدمات است و در بخش خدمات، استارتاپ‌ها، کسب و کارهایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند موفق بودند.
 وی افزود: دولت چنانچه در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد و بستر لازم فراهم شود برای نمونه یکی از مشکلات فیلتر کردن است که ضرورتی ندارد مردم با دشواری وارد این مسیر شود و نمی‌دانم چرا اصرار داریم مواردی که سال‌ها آزمون شده و نتیجه نداشته را تداوم بخشیم.
 همتی ادامه داد: اگر سرعت اینترنت را افزایش دهیم کسب و کارهای زیادی در فضای مجازی شکل می‌گیرد و مردم می‌توانند از این فضا استفاده کنند.
 وی درباره تولید کالایی کسب و کارهای جدید نیز گفت: توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری است و بانک‌ها علاقه دارند به این بخش‌ها وام دهند و اگر بتوانیم در تولید بر صنایع کوچک و متوسط تمرکز کنیم موفق خواهیم بود.
 نامزد ریاست جمهوری گفت: اصلاح فضای کسب و کار نیز مهم است و اگر مردم بتوانند به راحتی مجوز فعالیت دریافت کنند اشتغال افزایش می‌یابد.
 کارت اعتباری تنها راه افزایش قدرت خرید مردم
 وی درباره حمایت از تولید داخل گفت: ما باید به طور جدی بر تولید داخل متمرکز شویم و اینکه واردات در صحنه رقابت با تولیدداخل قرارگیرد و تولید داخل در رقابت نابرابر محصولات خارجی قرار گیرد، تولید داخلی شکل نمی‌گیرد.
 همتی با بیان اینکه نرخ ارز، قاچاق و مالیات سه عامل مهم در تولید داخل نقش دارد، گفت: وظیفه سیاستگذار این است که نرخ ارز را به گونه‌ای تنظیم کند که تولید آسیب نبیند.
 وی تاکید کرد: ما باید بر بخش تقاضای اقتصاد اقدام جدی داشته باشیم چرا که قدرت خرید مردم به دلیل تورم و فشارهای اقتصادی کم شده و باید این قدرت احیا شود تا تقاضا برای تولید داخل ایجاد شود و تنها راه کارت‌های خرید اعتباری است.
 نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بانک‌ها باید افرادی که مشکل مالی دارند و نمی‌تواند خرید کند را به تولیدکننده‌ای که نمی‌تواند کالای خود را بفروشد وصل کند و راه آن کارت خرید اعتباری است و این کارت‌ها تنها برای خرید است و نمی‌توان پول نقد دریافت کرد و سیستم آن فراهم شده و هم اکنون یک بانک به صورت آزمایشی آن را انجام می‌دهد.
 وی ادامه داد: این کارت‌ها کمک می‌کند افراد خرید کنند و منابع نیز در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و صرف افزایش تولید می‌شود و اشتغال ایجاد می‌شود و دوباره چرخه خرید ایجاد می‌شود.
 نوسانات نرخ ارز ناشی از تحریم ظالمانه بود
 همتی درباره برنامه‌های خود برای ثبات نرخ ارز گفت: نوسانات نرخ ارز ناشی از فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه ترامپ بود و موجب شد منابع درآمدی کشور دچار مشکل شود.
 وی افزود: در طول دو دهه گذشته میانگین درآمد ارزی نزدیک ۴۵ میلیارد دلار بود و این در دو سه سال گذشته به یک پنجم و حتی یک ششم شد و فشار را به بازار ارز وارد کرد و آثار روانی نیز برجای گذاشت بنابراین پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد را سخت کرد.
 نامزد ریاست جمهوری گفت: حتی به دلیل رشد سریع قیمت ارز، بازارهای سهام، مسکن و حتی قیمت کالاهای اساسی تحت تأثیر قرار گرفتند و مهمترین وظیفه بانک مرکزی این است که نوسانات را کنترل کند
 وی تاکید کرد: باید بحث ثبات اقتصاد برقرار شود و نرخ ارز پیش بینی پذیر باشد و این جزو برنامه‌های ماست و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم صادرکننده و تولیدکننده مشکل خواهند داشت. با رفع تحریم‌ها و سینگنال‌های مثبتی که منعکس می‌شود امیدواریم با جدیت این موضوع را پیروی کنیم.
بازار سرمایه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی دارد
 همتی درباره برنامه‌های خود در بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بحث مهمی است و اعتقاد دارم که این بازار باید نقش کلیدی در توسعه اقتصادی داشته باشد و همواره تلاش کردم از این بازار حمایت کنم و مطمئناً این بازار جزو محورهای اصلی دولت من است.
 وی اظهارداشت: باید موانعی که نمی‌گذارند بورس شکل بگیرد را برطرف کنیم، بنابراین باید دخالت‌های دستوری را قطع کنیم و هر بازاری که دولت‌ها یا نیروهای سیاسی دخالت و اظهارنظر کنند بازار سرمایه نابود می‌شود.
 همتی تاکید کرد: نباید به بازار سرمایه جنبه امنیتی بدهیم، متاسفانه این کار انجام شد و رویکردی خوبی نبود. شاید یکی از دلایل کاهش شاخص دخالت سیاسی بود و افراد پیشنهاد می‌دادند و بر بازار سرمایه تأثیر گذاشت.
 وی ادامه داد: من معتقدم بورس نماد بخش واقعی اقتصاد است چون شرکت‌ها در بورس بازدهی آنها برای خرید سرمایه‌گذاران مهم است بنابراین اگر بخش اقتصادی رشد کند بازر مالی نیز رشد می‌کند. باید موانع رسیدن به تعادل در بازار بورس را از بین ببریم و مکانیزم‌هایی ایجاد کنیم که به تعادل کمک کند.
 نامزد ریاست جمهوری گفت: قوانین بورس خوب است مشکل این است که در مدیریت بورس مداخله‌ای عمل کنیم و این باعث رانت برای عده‌ای می‌شود و باید طرفدار مکانیسم‌هایی باشیم که کارایی بازار را افزایش می‌دهد. دخالت دولت در بورس صحیح نیست و مشکلاتی را به وجود می‌اورد.
 وی افزود: بازار سرمایه آینده اقتصاد کشور اگر خوب کار کند و دولت دخالت نکند پتانسیل خوبی برای تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی باشد.
بازار ارز، بازار عرضه و تقاضاست
 همتی گفت: سیستمی که در گذشته (۱۵ سال گذشته) در بازار ارز داشتیم اعتقاد داشتیم که نرخ اسمی ارز را ثابت نگه داریم اما هرگاه شوکی وارد شد این ثبات از بین رفت. باید بپذیریم بازار ارز بازار عرضه و تقاضست و وظیفه بانک مرکزی این است که اجازه ندهد نوسان در این بازار اتفاق بیفتد چون نوسان موجب تخریب اقتصاد می‌شود.
 وی افزود: اینکه بانک مرکزی برای حفظ نرخ اسمی ارز، ارزپاشی کند سیاست غلط است. کما اینکه در طول ۱۵ سال منتهی به ۹۷ نزدیک به ۲۸۲ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای در بازار تزریق شد و نتیجه آن این شد که ذخایر استراتژیک ارزی را از دست دهیم.
 نامزد انتخابات گفت: استراتژی من تقویت ذخایر بانک مرکزی و تعیین نرخ ارز براساس مکانیسم‌های عرضه و تقاضا در بازار است اما با کنترل و نظارت بانک مرکزی که منجر به نوسانات نشود.
 وی تاکید کرد: ارز باید تک نرخی شود و از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ تومان مخالف بودم و این ارز موجب رانت‌هایی شد و در دولت آینده حتماً نرخ تک ارزی را اعمال خواهیم کردم تا نوسانان در بازار ایجاد نشود.
 همتی تصریح کرد: ما برمبنای عقلانیت و کارآمدی دولت را اداره خواهیم کرد و هرچه مانع توسعه اقتصادی شود مخالف هستیم، تحریم، FATF مانع است و بسیار مهم است و باید توجه کنیم و اگر حل نشود دچار مشکلات جدی می‌شویم و اجازه دهیم اقتصاد کشور در تعامل با اقتصاد دنیا پایه‌های رشد پایدار را رقم بزند.
 وی درباره تعامل با اقتصاد جهان، گفت: ساختار وزارت خارجی ساختاری نیست که دیپلماسی اقتصادی محور باشد و وزرای ما بیشتر سیاسی و دیپلماتیک انتخاب می‌شوند. در حالیکه مردم دنیا سفارتخانه می‌زنند که از کشور به نفع منافع خود بهره‌برداری کنند.
 همتی ادامه داد: سفارتخانه‌های آمریکا و چین مرکز بررسی و پیشنهاددادن به مرکز برای سرمایه‌گذاری و بازار جدید است و این باید در وزارتخارجه دیده شود و این ضعف وزارت متبوع است.
 نامزد ریاست جمهوری گفت: در ارتباط با کشورهای همسایه پتانسیل خوبی برای صادرات داریم و با توجه به اینکه در امنیت برخی کشورها نقش داریم، فرصت خوبی برای صادرات است.
وی ادامه داد: صادرات غیر نفتی ما که حدود ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار است می‌تواند حداقل تا ۵۰ درصد افزایش یابد و به راحتی می‌توان به عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز صادرات داشته باشیم. الان جزو بلوک تجاری اوراسیا شدیم و می‌توانیم در این زمینه فعالیت داشته باشیم.
همتی در پایان گفت: در این عرصه مستقل وارد شدم الان در رقابت نابرابر هستم و حجم تخریب‌ها علیه من در فضای مجازی را شاهد هستیم سعی می‌کنم با مردم ارتباط مستقیم برقرار کنم و به دنبال تخریب فردی حرکت نمی‌کنم اتهامات به خانواده کذب و دروغ است.
وی افزود: محکم ایستاده‌ام و امیدم به مردم است به خصوص کسانی که قهر کردند اگر مردم دست از قهر بردارند مطمئنم رقبای ما حرفی برای گفتن ندارند مطمئن هستم می‌توانم انزوای بین المللی را از بین برد.
  همتی: تحریم را می‌توان پشت سر گذاشت
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: تحریم‌ها را می‌توان پشت سر گذاشت، اما نه از طریق پشت سر گذاشتن جمهور و جمهوریت.
 عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توییتر نوشت: «تحریم‌ها را می‌توان پشت سر گذاشت، اما نه از طریق پشت سر گذاشتن جمهور و جمهوریت.»
وی اضافه کرد: این مسیر رهایی‌بخش، از برنامه اقتصادی منسجم یک اقتصاددان برای توسعه می‌گذرد که به توانمندسازی اقتصادی همه ایرانیان منجر شده و بازگشت مقتدرانه و تعامل‌جویانه به جامعه جهانی راموجب می‌گردد».
  همتی: تجمل‌گرایی خطرناک، تظاهر به فقر خطرناکتر است
عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی با بیان اینکه تجمل‌گرایی خطرناک است، تاکید کرد: تظاهر به فقر خطرناک‌تر است.
همتی در این توئیت نوشت: بعضی فکر می‌کنند ساده زیستی یعنی در مقابل مردم پراید سوار شویم، ولی به بهانه‌ی کوچک بودن خانه‌ی ۱۲۵ متری خود، منازل بزرگتر دولتی را تصرف کنیم.
 وی افزود: رئیس جمهوری پیشرفت‌گرا کسی است که ماشین خوب سوار شود و باعث شود مردم هم صاحب ماشین خوب شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پر رو! تو خودت عامل نابودی بورس و دلار 33 هزاری هستی حالا در جایگاه مدعی نشستی؟
فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

فیلم/ رئیسی: اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: برای من خدمت کردن در دستگاه قضا مغتنم است. امروز مواجه شدم ...
تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

تلاش‌هاي اصلاح‌طلبانه؛ چرا همتی نمی‌تواند نماینده اصلاح‌طلبان باشد؟

همتي و مهرعليزاده اما تمام توجه‌شان معطوف به اصلاح‌طلبان نيست. همتي در روزهاي اخير در ...
آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
1