تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۳۳۴۰۵
نورافکن روی چهره کودک‌آزاران؛

ماجرای کودکی که «تیمش را نفروخت»

۰
ماجرای کودکی که «تیمش را نفروخت»
کبنا ؛ یک روز کودکی را به داخل سطل زباله شهری می‌اندازند، روز دیگر دیگری را کتک می‌زنند و روز دیگر با خشونت از او می‌خواهند که به تیم محبوبش فحش بدهد! به گریه انداختن یک کودک خنده‌دار که نیست، هیچ؛ جرم است. اما تا کی با وجود فرهنگسازی‌ها باز هم باید شاهد کودک‌آزاری‌های متعدد باشیم؟
کودک‌آزاری تنها تجاوز نیست. همین که کودکی را با خشونت وادار به انجام کاری کنیم، ما را تبدیل به یک کودک‌آزار می‌کند. به تازگی ویدیویی در فضای مجازی منتشر شده که دو مرد پسر بچه چوپانی را در بیابان می‌بینند، با کشیدن گوش‌هایش از او می‌خواهند به تیم مورد علاقه خود توهین و بی‌احترامی کند. اما این کودک استقلالی چنین حرفی را نمی‌زند و حتی می‌گوید من هیچ وقت تیمم را نمی‌فروشم. مردان کودک آزار هنگامی که می‌بینند پسربچه با وجود کتک‌هایی که خورده است توهینی به تیم استقلال تهران نمی‌کند، از ماشین پیاده شده و با چاقو کار خود را ادامه می‌دهند. استقلالی بودن این کودک باعث شد تا کاربران فضای مجازی لقب پسرآبی را به او بدهند.
این ویدیو به سرعت در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌های زیادی را درپی داشت که از جمله آن می‌توان به واکنش شماری از بازیکنان تیم فوتبال استقلال، سخنگوی باشگاه استقلال و... در فضای مجازی اشاره کرد که تمامی آن‌ها با هشتگ #من_تیمم_را_نمیفروشم به اشتراک گذاشته شد. حتی باشگاه استقلال نیز اعلام کرد که از عامل این کودک آزاری شکایت خواهد کرد.
پس از پخش این کلیپ در فضای مجازی، این مسئله با واکنش تند باشگاه استقلال مواجه شده است که در اطلاعیه باشگاه استقلال در این خصوص آمده است: «کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که یک کودک هوادار استقلال مورد خشونت کلامی و آزار فیزیکی از سوی 2 فرد قرار گرفته است. باشگاه استقلال ضمن ابراز تاسف عمیق از این اتفاق، از مراجع ذی‌ربط درخواست می‌کند ضمن شناسایی این 2 فرد کودک آزار، با آن‌ها برخورد قانونی شود. همچنین باشگاه استقلال به طور قطع تقدیر ویژه‌ای در اولین فرصت پس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از این کودک آبی‌دل خواهد کرد».
درپی انتشار این کلیپ که جریحه دار شدن افکار عمومی را در پی داشت دستورات لازم برای بررسی موضوع آغاز و کارشناسان پلیس فتا خراسان رضوی تحقیقات خود را آغاز کردند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد، کلیپ مذکور در یکی از روستاهای اطراف شهرستان «داورزن» تهیه شده و با اقدام‌های اطلاعاتی علمی و گسترده کارشناسان پلیس فتا استان و ماموران فرماندهی انتظامی داورزن مشخص شد، متهم در شهرستان «سبزوار» سکونت دارد.
محمد دهنوی، رئیس دادگستری داورزن، در همین مورد با بیان اینکه دستورات قضایی لازم به نیروی انتظامی و پلیس فتا برای بررسی موضوع و شناسایی افراد صادر شده که در صورت ارتکاب این رفتار غیرقانونی در حوزه قضایی شهرستان داورزن به زودی با عاملان، برخورد قضایی خواهد شد، افزود: ‌نتایج بررسی و محاکمه به زودی اعلام خواهد شد.
ساعاتی از پخش این کلیپ نگذشته بود که فرمانده انتظامی شهرستان سبزوار اعلام کرد: فردی که کودک هوادار استقلال را در یکی از بخش‌های سبزوار مورد اذیت و آزار قرار داده بود، بازداشت شد.
سرهنگ حسین بیات‌مختاری با بیان اینکه ‌فردی که اقدام به کودک‌آزاری طفل هوادار تیم استقلال در شهرستان داورزن کرده بود، هم اکنون توسط پلیس فتای سبزوار دستگیر شده است، افزود: ‌در اسرع وقت‌ این متهم به مرجع قضایی شهرستان داورزن تحویل داده می‌شود.
با روشن شدن این موضوع فرماندهی انتظامی شهرستان «سبزوار» وارد عمل شد و در عملیاتی که کمتر از 3 ساعت با دستورات تخصصی مراجع قضائی به طول انجامید متهم 23 ساله با اقدام‌های گسترده اطلاعاتی این فرماندهی ردزنی و دستگیر شد.
اعترافات اولیه متهم حاکی از آن بود کلیپ تهیه شده از کودک 12 ساله مربوط به تابستان 1399 بوده و بنابر اظهارات متهم صرفا برای سرگرمی و جلب توجه چند ساعت قبل از دستگیریش در صفحه اینستاگرام منتشر کرده است. گرچه بارها و بارها درباره برخورد با کودک‌آزاران صحبت شده اما همچنان برخی یا از سر ناآگاهی یا از سر بی‌اهمیتی به کودک‌آزاری ادامه می‌دهند اما آیا قانون برخوردی مناسب با این افراد دارد؟ کودک‌آزاری بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب ۱۳۸۱/۱۰/۱۱ از جرایم عمومی است که احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد. بر اساس ماده ۱ قانون ذکر شده، کلیه اشخاصی که به سن ۱۸ سال تمام شمسی نرسیده‌اند از حمایت‌های قانون مذکور برخوردار هستند.
ماده ۴ قانون فوق، هرگونه صدمه، آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان را دارای مجازات حبس می‌داند باستثنای این مقرره که متاسفانه در قانون جدید تکرار نشده است سایرمقررات در بند ب و ت ماده ۱و ماده ۲و همچنین ماده ۳۱ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۳۱/۲/۱۳۹۹ به نوعی تکرار شده است و مورد توجه قرار گرفته است عمل شخص فیلمبردار براساس مقررات قانون جدید می‌تواند مشمول ماده ۱۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و واجد مجازات حبس درجه ۶ باشد.
قانون‌گذار در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تظاهر به عمل حرام در انظار و اماکن عمومی را جرم‌انگاری می‌داند که واجد مجازات حبس و شلاق است. از طرفی ماده۶۱۹ قانون مجازات اسلامی نیز آزار و تاذی طفل، واجد مجازات حبس و شلاق است که این مجازات بر فعل منطبق‌تر و اشد و قابل اعمال است. باتوجه به اینکه کتک زدن طفل عملی حرام است، فیلمبرداری و انتشار آن تظاهر به این عمل بوده و از طرف دیگر عفت که به معنای پارسایی و بلند طبعی است و ریشه در فرهنگ و باورهای جامعه دارد، جریحه دار شده است. لذا با توجه به جریحه عفت عمومی، مستندا به ماده فوق، مجازات شلاق و حبس برای مرتکب در نظر گرفته شده است.
از طرفی با توجه به تبصره ۴ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قاعده جمع مجازات‌ها با توجه به درجه هر دو مجازات حکمفرماست، لذا هر دو مجازات قابل اعمال است و از بعد حقوقی هم با توجه به ماده ۱و۱۰ قانون مسئولیت مدنی، مواردی مانند الزام به عذرخواهی در شبکه‌های اجتماعی و جراید را برای فرد خاطی در پی دارد. در دنیای امروز که با سرعتی کمتر از ثانیه یک کلیپ در شبکه‌های اجتماعی پربازدید می‌شود و همچنین با فعالیت نهادهای مردم‌نهاد و خیریه‌ای، دیگر کودک‌آزاران نمی‌توانند با تصور قصر در رفتن به اعمال‌شان ادامه دهند، چرا که مردم به سرعت با همکاری یکدیگر آن‌ها را شناسایی کرده و خواستار مجازات اینگونه افراد خواهند بود تا فردای کودکان‌شان فردایی روشن‌تر باشد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1