تاریخ انتشار
جمعه ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۴۳۳۱۰۹
کبنا بررسی کرد

کهگیلویه و بویراحمد سیاه شد / بحران در روستاها / دست خالی مسئولان در هنگام اعمال محدودیت‌ها

۲
۰
کهگیلویه و بویراحمد سیاه شد / بحران در روستاها / دست خالی مسئولان در هنگام اعمال محدودیت‌ها
کبنا ؛ طبق رنگ‌بندی‌های جدید اعلام شده دو شهرستان گچساران و کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در وضعیت سیاه کرونا قرار گرفتند. پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید: روزانه 700 تا 800 در استان کهگیلویه و بویراحمد که به کرونا مبتلا شده‌اند، شناسایی می‌شوند.
به گزارش کبنا، طبق آخرین ارزیابی روند بستری در شهرستان‌های کشور ۶۳ شهرستان در وضعیت سیاه، ۸۵ شهرستان در وضعیت فوق قرمز، ۱۷۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۷۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۷ شهرستان در وضعیت آبی کرونا هستند.

در روزهایی که کرونا در اوج خود قرار گرفته و روزانه هزاران نفر به این ویروس منحوس مبتلا می‌شوند و فوتی‌های کرونا سه رقمی شده، وضعیت این بیماری در کهگیلویه و بویراحمدی تا قبل از عید زرد بود هم مطلوب نیست.
 طبق جدیدترین رنگ‌بندی‌ها گچساران و کهگیلویه سیاه شدند و مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم در شرایط فوق قرمز قرار گرفت.
 همچنین باشت در وضعیت فوق قرمز قرار گرفته، بهمئی و دنا هم در وضعیت قرمز است و چرام در وضعیت زرد است. رنگ‌بندی جدید در حالی است که طبق اخبار رسیده تخت‌های بیمارستانی در برخی شهرستان‌ها پر شده است.
 کرونا در روستاها
 در جلسه ستاد کرونا که به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، مسئولان عضو این ستاد می‌گفتند که کرونا در برخی روستاها، کرونا جولان می‌دهند و در یکی از روستاهای اقماری یاسوج 20 نفر به کرونا مبتلا شدند.  شرایط بعضی روستاها اصلاً خوب نیست، کلانتری دهیاران را مسئول کنترل و پیشگیری کرونا دانست و گفت: فرمانداران و بخشداران دهیاران را برای نظارت ساماندهی کنند.
معلوم نیست در صورتی که مناطقی مثل قلعه‌رئیسی و یا روستاهای دیگر با شیوع گسترده و ابتلای بی‌حد و اندازه کرونا مواجه شود با کدام تخت بیمارستانی و کدام اکسیژن و کدام ظرفیت درمانی می‌توان با ویروس سرکش و جهش یافته مقابله کرد.
طبق آن چه که مسئولان و کارشناسان علوم پزشکی و دلسوزان می گویند در برخی نقاط استان کهگیلویه و بویر احمد شاهد تغییر وضعیت کرونا از قرمز به سیاه هستیم.
 در مناطقی که تا قبل از این وضعیت به مراتب بهتری نسبت به میانگین استانی کشوری و حتی جهانی داشتیم اوضاع رو به وخامت رفته که می‌توان از قلعه رئیسی و دیشموک نام برد که اکنون روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.
متاسفانه به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌ها و برگزاری تجمعات فراتر از حد تصور به این نقطه رسیده‌ایم که نیازمند همکاری همه جانبه مردم برای عبور از وضعیت خطرناک کنونی هستیم.
 در همین خصوص باید ائمه جمعه و جماعات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگ ساز پای کار آمده به اجازه چنین وضعیتی را ندهند در روزهای اخیر امام جمعه قلعه رئیسی نسبت به چنین وضعیتی به شدت اظهار نگرانی کرده است چرا که منطقه آرام کرونایی اکنون از وضعیت قرمز نیز در حال عبور است و نمی‌توان آینده خوبی را برای آن تصور کرد.
 وضعیت بحرانی کرونا در قلعه‌رئیسی
 امام جمعه قلعه رئیسی به وضعیت سرکش کرونا در این بخش اشاره کرده و گفته که وضعیت کرونا اسفبار است و بنده در تعجبم از اول کرونا تا یک هفته مانده به عید نوروز فوت کرونایی در چاروسا نبود و متاسفانه سیل گردشگران و مسافران نوروزی به سمت چاروسا و مراسمات ازدواج و ختم و تشییع جنازه‌ها این وضعیت اسفبار و سیاه را بوجود آورد.
وی گفت: سال گذشته در این ایام مسافرت‌ها به چاروسا ممنوع بود و مدیریت شد و ابتلای مردم منطقه به ویروس منحوس کرونا حداقلی بود؛ باید بررسی شود چرا این روزها شاهد فوت مردم این دیار بر اثر کرونا هستیم؟.
 امام جمعه با بیان اینکه در هر خانه و محله و روستا و کوچه چندین کرونایی داریم و صدها نفر در قرنطینه هستند تصریح کرد: مع‌الاسف اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد مرگ‌های کرونایی بیشتری خواهیم بود اما حقیقتاً انتظار داریم مدعی العموم و دستگاه قضا و دادستان ورود کنند و کسانی که باعث و بانی بودند و یا ناکارآمدی در مدیریت و ترک فعل و وظیفه باعث وضع موجود در چاروسا شدند محاکمه شده و برخورد صورت گیرد.
 
صلواتی خاطرنشان کرد: امیدواریم یک روزی شاهد این دادگاه باشیم این حق مردم و حق الناس است و امیدوارم انسانهای با شرف و شجاعی پیدا شوند کسانی که با سهل انگاری و سهل اندیشی و عمل نکردن به وظیفه زمینه این فاجعه را فراهم نمودند برخورد شود، آنچه انتظار از مردم است کسانی که باید قرنطینه باشند بدانند اگر در مجامع حاضر شوند گناه بزرگ انجام دادند لذا باید مراعات کنند و زمینه ابتلا و مرگ دیگران را فراهم نکنند.
 امام جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه هر درآمدی و کسبی و تجمعی و صنفی و برنامه چه شادی و چه عروسی و چه ختم و تشییع جنازه که باعث شود مردم آلوده به این ویروس شوند گناه و جرم است و متولیان باید برخورد کنند یادآور شد: انتظار است مردم شریف و خانواده‌ها و همه کمک کنند تا بتوانیم کنار هم باشیم و غیر از این هر روز که می‌گذرد مرگ ما زیادتر و عزیزانمان با مظلومیت کامل باید از بین ما یکی یکی به سمت قبرستان کوچ کنند.
وی یادآور شد: خودمان باید جلوی این مرگ و میرها را بگیریم و رعایت کنیم و انتظار است مسئولان نسبت به تأمین مایحتاج و معیشت مردم تلاش کنند و به یاری مردم بیایند و کسانی که از این بیماری متضرر شدند و زیان دیدند مورد توجه قرار گیرند.
 به گزارش فارس؛ معلوم نیست در صورتی که مناطقی مثل قلعه‌رئیسی با شیوع گسترده و ابتلای بی‌حد و اندازه کرونا مواجه شود با کدام تخت بیمارستانی و کدام اکسیژن و کدام ظرفیت درمانی می‌توان با ویروس سرکش و جهش یافته مقابله کرد و چه سرنوشتی در انتظار چنین مناطقی است.
 
 روزانه 800 نفر کرونایی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی می‌شود / مرگ کودک 7 ساله

 پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش شمار قربانیان کرونا ویروس به ۵۱۵ نفر خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه طی 24 ساعت گذشته ۵ هم استانی بر اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست دادند که یک کودک ۷ ساله میان جانباختگان است.
پرویز یزدان‌پناه افزود: هم اکنون ۵۳۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری می‌باشند که ۱۵۲ نفر از این بیماران مبتلای قطعی و ۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.
 وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان به کووید 19 در کهگیلویه و بویراحمد ۳۱۲۰۵ نفر بهبود یافته گزارش شده است.
وی اذعان داشت: از ۱۳۴۲ نمونه پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه سلولی و مولکولی یاسوج حدود ۴۶ درصد موارد مثبت بودند که بیشترین موارد مثبت در شهرستان‌های کهگیلویه، بویراحمد، گچساران، باشت و چرام بود. همچنین از ۹۷۰ نمونه رپید تست ۲۲ درصد موارد مثبت و عمدتاً در شهرستان‌های بویراحمد، لنده، کهگیلویه و گچساران هستند.
 یزدان پناه تصریح کرد: روند افزایشی کرونا در استان از اسفند ماه شروع و همزمان با سفرها و جابجایی‌های گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و در مسیر صعودی قرار دارد بطوریکه روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ مورد مثبت مبتلا به کرونا در استان تشخیص داده می‌شود.
 یزدانپناه گفت: کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، افزایش تجمعات و دورهمی ها، جابجایی‌های جمعیتی، سهل انگاری عده‌ای و ... منجر به شیوع بیش از پیش کرونا در این استان شده است. با توجه به روند افزایشی موارد مبتلا و بستری انتظار می‌رود که طی هفته‌های آینده افزایش شدید موارد فوتی در استان بوجود آید که می‌تواند باعث صدمات جبران ناپذیر به سلامت و جان مردم استان شود. لذا تا به وضعیت سیاه نرسیده‌ایم بهتر است مشارکت کامل مردم را در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت‌ها داشته باشیم.
 به گزارش کبنا، متأسفانه شیوع کرونا در کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت این استان را در حالت فوق قرمز و سیاه قرار داده است. بازاریان از اعمال محدودیت‌ها و بسته بودن بازار گلایه دارند، از طرفی مسئولان صرفاً برای حفظ سلامت جان مردم مجبور هستند که این برخوردهای سخت‌گیرانه داشته باشند. کارشناسان می‌گویند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد کرونا کارساز است.
ایرنا در این زمینه نوشت: اصناف کهگیلویه و بویراحمد در روزهایی که ویروس کرونا طغیان کرده و بازار شهرستان‌های بزرگ این استان را به تعطیلی کشانده نگرانی‌هایی دارند که توجه به آن اجرای مصوبات ستاد کرونا را آسان‌تر می‌کند.
 حالا بخش عمده‌ای از اصناف کهگیلویه وبویراحمد با تمکین به قانون کرکره فروشگاه‌های خود را پایین کشیده‌اند اما آنان معتقدند که نباید همه کاسه و کوزه‌ها بر سر بازار شکسته شود.
 کسبه زحمتکش فعال در بازارهای این استان با اشاره به اینکه کسب و کار آنان تعطیل است و اقساط وام‌های آنان در نزد بانک‌ها به تأخیر افتاده معتقد هستند همگام با تعطیلی بازار بانک‌ها هم باید تعطیل شود تا برای بازاریان خسارت دیده از ویروس کرونا در این روزها دردسرساز نشود.
 
انتظارات بازاریان

 صاحب یک فروشگاه عرضه پوشاک در شهر دوگنبدان که یک زن سرپرست خانوار است با اشاره به اینکه از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون چندین بار کسب و کار آنان تعطیل شده و روند ویروس نشان می‌دهد این آخرین بار نخواهد بود، از مسئولان خواست تا با کمک به پرداخت بیمه مشاغل آزاد، کاهش مالیات به تاب آوری اصناف در برابر این تعطیلی‌ها کمک کنند.
 سهمیه حسین پور با یادآوری اینکه بازاریان جزئی از جامعه هستند و سلامتی هموطنان برای آنان مهم است تصریح کرد: همراهی مسئولان با بازاریان راهکاری برای تحقق تعطیلی واحدهای صنفی است.
 وی تاکید کرد: پرداخت اجاره بهای کمرشکن واحدهای تجاری با وجود نبودن درآمد باعث سخت شدن زندگی بر فعالان بازار شده است.
 یکی دیگر از بازاریان فعال در شهر دوگنبدان با اشاره به تعطیلی بازار و فعال بودن واحدهای در حال احداث مانند پتروشیمی و سد چم شیر در گچساران گفت: با وجود فعالیت بیشتر از یکهزار نفر در هر کدام از این طرح‌ها نباید امیدی به قطع زنجیره کرونا داشت.
 احمد علی پور با اشاره به اینکه هم اکنون ماهیانه بیش از سه میلیون تومان اجاره بهای خانه و مغازه پرداخت می‌کند اضافه کرد: گذران زندگی در این شرایط بسیار سخت است.
 یک فروشنده لوازم آرایشی در شهر دوگنبدان با بیان اینکه بسیاری از اجناس داخل فروشگاه وی به دلیل تعطیلی‌های پی در پی تاریخ مصرف آنان در حال تمام شدن است گفت: این تعطیلی‌ها برای کاسبان گران تمام می‌شود.
محمد انصاری از شهروندان خواست سعی کنند با گذشتن از سفرهای غیرضروری، دورهمی های خانوادگی و شرکت در آیین‌های ختم به قطع زنجیره ویروس کرونا و پایان این محدودیت‌ها کمک کنند.
 رکورد شکنی کرونا و ضرورت تعطیلی بازار

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعداد افراد شناسایی شده آلوده به ویروس کرونا در استان به رکورد بی سابقه ۸۱۴ مورد در یک شبانه روز رسیده است گفت: چاره‌ای جز اعمال محدودیت‌ها برای قطع زنجیره ویروس کرونا نداریم.
 حسین کلانتری اضافه کرد: از همه ظرفیت‌های قانونی برای کمک به اصناف کهگیلویه و بویراحمد استفاده می‌شود.
 وی بیان کرد: محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های درون شهری وبرون شهری، پیشگیری از برنامه‌های دسته جمعی شلوغ مانند آیین‌های عروسی و دورکاری کارکنان دولت در شهرستان‌های با وضعیت کرونای قرمز و نارنجی از دیگر برنامه‌های دولت برای کنترل ویروس کروناست.
 همراهی خوب بازاریان
 معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از بازاریان استان از مصوبه ستاد کرونا درباره تعطیلی مشاغل گروه‌های دوم، سوم و چهارم در شهرستان‌های قرمز استقبال کرده‌اند از همراهی اصناف با مسوولان قدردانی کرد.
 روح الله باقری فرد اظهار داشت: هم اکنون تنها مشاغل گروه یک شامل سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، مرغ فروشی‌ها و میوه فروشی‌ها در شهرهای دوگنبدان، دهدشت و یاسوج حق فعالیت دارند.
 وی بیان کرد: در زمان حاضر روزانه ۲۵۰ مورد بازدید از اصناف کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت بازرسان و دستگاه‌های متولی مانند نمایندگان فرماندار، بهداشت و تعزیرات حکومتی انجام می‌شود.
 باقری فرد ابراز داشت: این بازدیدها به منظور پیگیری تحقق مصوبه ستاد کرونای کهگیلویه و بویراحمد درباره تعطیل مشاغل گروه‌های دوم تا چهارم در بازار شهرهای با وضعیت قرمز ویروس کرونا و چگونگی رعایت مراقبت‌های بهداشتی مشاغل گروه نخست انجام می‌شود.
 مالیات متناسب با درآمد
  مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به در دست اجرا بودن طرح نصب سامانه فروشگاهی گفت: واحدهای صنفی براساس درآمد مکلف به پرداخت مالیات هستند.
 محمدعلی غفاری اظهار داشت: سهم اصناف کهگیلویه و بویراحمد از درآمدهای مالیاتی پنج درصد است.
 
کاهش درآمد بازاریان
 مدیراتاق اصناف کهگیلویه وبویراحمد معتقد است که به دلیل انتشار ویروس کرونا فعالان بازار استان دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند.
 علی ارشدی تاکید کرد: تعطیلی‌های پی در پی و سرد شدن بازار به دلیل توصیه به خانه نشینی بر وضعیتی معیشتی این قشر تلاشگر اثرگذار بوده است.
نعمت اله نیکزاد نماینده اتاق اصناف در کمیسیون‌های مالیاتی از ۹ بار تعطیلی بازارهای استان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: این تعطیلی‌ها باعث کاهش شدید درآمد اصناف شده است.
 وی بیان کرد: اگرچه وصول مالیات در راستای توسعه خدمات عمومی و رفاهی یک ضرورت است اما منصفانه بودن میزان مالیات متناسب با درآمد اصناف یک مقوله مهم در راستای تداوم فعالیت واحدهای کسب و کار است.
  دولت در همچنین مواقع باید کنار تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریان باشند. دولت می‌تواند، با ارائه تسهیلات و یا بسته‌های حمایتی دست بازاریان را در پرداخت اجاره بها و تأمین مایحتاج و... بگیرد، نمی‌توان از یک طرف از مردم بخواهیم که در خانه‌ها بمانند و از طرفی مردم، تولیدکنندگان، فروشندگان و بازاریان و کسبه را مورد حمایت قرار ندهیم. نمی‌شود به مردم بگوئیم که در خانه بمانند، اما از سینمای قوی، آموزنده و جذاب بی‌بهره باشیم. نمی‌شود به مردم بگوئیم به مسافرت نروید، اما برنامه جایگزین از سوی مسئولان ارائه نشود. چهار دیواری خانه در این فصل بهار و طبیعت دلکش و زیبا خیلی خسته کننده است. قدرت خرید مردم پایین و روزها برای خیلی‌ها تکراری شده، دستگاه‌های فرهنگی بدون برنامه هستند و... مسئولان کشور، کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌ها و صدا و سیما دست‌شان خالی و هیچ برنامه‌ای برای جایگزین کردن محدودیت‌ها ندارند. لذا مسئولان باید با برنامه ریزی‌های دقیق و کارشناسی از مردم بخواهند که در خیابان‌ها، تفرجگاه‌ها و... حضور پیدا نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دانیال
Iran, Islamic Republic of
سلام اگه کهگیلویه سیاهه چرا مصوبات ستاد کرونا اجرا نمیشه چرا ادارات سلیقه ای عمل میکنن مسوولین دورکاری رو فقط برا یه عده خاص میدن من یه خانمم بچه کوچیک هم دارم ولی هر روز باید برم اداره اگه دست بی خاصیتا باشه جمعه هم باید برم سر کار
درد آشنا
Iran, Islamic Republic of
تبدیل شدن به رنگ سیاه از نظر مبتلا به ویروس کرونا بیشتر ضعف مدیریت و ندانم کاری مسئولین بهداشت و درمان استان بویژه کهگیلویه و گچساران می باشد . چرا بیمارستان دهدشت مدیر و مسئول ندارد بیمارستانی که مملو شده از بیماران کرونایی که حتی یک تخت خالی وجود ندارد
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌ا... سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
انتخابات 1400 در بلاتكليفي قانوني

انتخابات 1400 در بلاتكليفي قانوني

سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد كه طرح اصلاح قانون انتخابات رياست‌جمهوري هنوز به تاييد ...
برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

برای جلوگیری از ریزش مو این غذاها را بخورید

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی به بیان توضیحاتی درباره رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از ...
1