تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۴۳۲۷۴۰
لزومفرهنگ‌سازی و آموزش ورود افراد به طبیعت برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها، مسئولان به فکر باشند؛

رقص شعله‌های آتش در زاگرس و بیدادگری کرونا

۰
رقص شعله‌های آتش در زاگرس و بیدادگری کرونا
کبنا ؛قصه تلخ آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس سال‌هاست که همچون بیماری لاعلاجی بر جان درختان و علفزارها افتاده اما شرایط این روزهای کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با آن کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و باید در بحبوحه جنگ با کرونا آمادگی کامل برای مهار هرگونه آتش‌سوزی وجود داشته باشد.
 به گزارش کبنا، حدود ۲۰ درصد از ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمدی قرار دارد که یک درصد وسعت و جمعیت کشور را داراست.
 با نزدیک شدن به فصل گرما آتش سوزی در جنگل‌ها به دغدغه‌ای برای مسئولان، محیط بانان و دوستداران محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل می‌شود.
 آتش سوزی یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای مهم برای از بین رفتن زیستگاه حیات وحش محسوب می‌شود.
 بهار و تابستان رشد پوشش علفی و سطح مراتع و افزایش نامتعارف دما روز به روز بر وقوع بیشتر آتش سوزی‌ها دامن می زند و تنها تلی از خاکستر باقیمانده خودنمایی آتش در بیشتر مناطق استان است.
 هر ساله جولان آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع تیتر تکراری رسانه‌های ارتباط جمعی در ایران و خارج از مرزها خواهد بود.
 کهگیلویه و بویراحمد هم اینک دچار چالش‌هایی همچون زلزله سی سخت و کروناست و مسئولان برای مدیریت هر چه بهتر این مسائل با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.
بنا بر آخرین آمارها تاکنون ۳۶ هزار نفر در استان به کرونا مبتلا شده‌اند و در ماه اخیر میزان بستری‌های کرونا افزایش چشمگیر یافته و تخت‌های بیمارستانی استان در حال پر شدن است.
از سوی دیگر امسال بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال پشتیبانی و مانع زدایی ها برای افزایش تولید و در پی آن ایجاد اشتغال است.

 دولت باید در بحبوحه زلزله سی سخت و کرونا برای مانع زدایی ها بکوشد تا به بتواند منجر به توسعه استان شود.
 در حالی که استان در حال جنگ با کرونا و مدیریت این بیماری و بازسازی منازل زلزله زدگان است باید آمادگی تمام برای مقابله با آتش سوزی‌ها در مناطق مختلف استان را داشته باشد.
 هم اینک مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری مناطق کم کم در حال خشک شدن بوده و مستعد آتش سوزی است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عامل بیشتر آتش سوزی‌ها در استان انسانی بوده و مردم هنگام ورود به طبیعت تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنند.
 حسین کلانتری افزود: هم استانی‌ها باید از انجام اقدامات خطرساز در طبیعت خودداری کنند و مراقب این موهبت الهی باشند.
 وی ادامه داد: حفاظت از منابع ملی وظیفه همگانی است و اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها با تجهیزات سنتی دیگر امکان پذیر نیست.
 کلانتری ابراز داشت: تا سال ۹۸، حدود ۴۸ دستگاه دمنده در منابع طبیعی استان وجود داشت که با هماهنگی‌های به عمل آمده سال گذشته، ۳۰۰ دستگاه‌های دمنده دیگر برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی خریداری شد.
 یکی از کارشناس محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید که بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی است.
 ایمان حسینی می‌افزاید: از عوامل ایجاد آتش سوزی عمدی نیز می‌توان به روشن کردن آتش برای پخت و پز توسط گردشگران، شکارچیان و بهره برداران، آتش زدن کاه موجود در اطراف مراتع، پرت کردن ته سیگار و کبریت خاموش نشده در کنار جاده‌ها، شعله‌های خارج شده از کوره‌های زغال گیری و تیراندازی در جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد.
 حسینی بیان کرد: آتش سوزی‌های عمدی نیز به علت تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به اراضی مزروعی، تهیه زغال و هیزم، اختلافات قومی و قبیله‌ای و اقدامات سودجویان از منابع طبیعی به وجود می‌آید.
 تمهیدات لازم برای مهار آتش سوزی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده می‌شود
 مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: باید برنامه ریزی و پیش بینی امکانات و تمهیدات لازم برای مهار آتش سوزی در حداقل زمان ممکن و سریع‌ترین زمان داشته باشیم تا بتوان از ظرفیت منابع طبیعی، دوستداران محیط زیست و تشکل‌های محیط زیستی و جوامع محلی در این حوزه استفاده کنیم.
 سید اسدالله هاشمی افزود: در خرداد ماه ۹۹ جولان بی امان آتش در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران و بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های خائیز در کهگیلویه را به تلی از خاکستر مبدل کرد.
 وی ادامه داد: امسال وقوع آتش سوزی باز هم در عرصه‌های طبیعی محتمل خواهد بود.

 عوامل مختلف در وقوع آتش سوزی‌های جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد
 مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اختلافات عرفی، آتش سوزی پس‌چراهای کشاورزی، آتش زدن بیشه‌زارها برای مبارزه با گونه‌های مهاجم، بی احتیاطی گردشگران، آتش سوزی ناشی از تابش نور خورشید و عوامل انسانی بیشترین دخالت را در این حریق‌ها داشته است.
 وی ابراز داشت: برمبنای تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگلها، باید تمام دستگاه‌ها اعم از آتش‌نشانی، نیروهای نظامی و انتظامی امکانات خود را در زمان حریق در اختیار محیط زیست و منابع طبیعی قرار دهند.
 وجود جنگل‌های سرسبز و خرم یک منبع اقتصادی و حیاتی زیست محیطی غنی عام المنفعه است و صیانت از آن نیز یک وظیفه همگانی است.
 هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت‌های هنگفتی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مهم‌تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می‌شود.
 شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.
 حتی یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود.
در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
 در سه ماهه تابستان سال ۹۷ نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داد.
 سال ۹۸، ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت.

 سال ۹۹ نیز آتش سوزی‌ها ادامه داشت به گونه‌ای که تنها در کوه خائیز بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها به تلی از خاکستر تبدیل شذ.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
 هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.


 
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

(عکس) شباهت خاصِ دختر خداداد عزیزی به پدرش

عکسی از فرزند خداداد عزیزی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران، در کنار پدرش نشان می‌دهد ...
انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات خوب و با معيارهاي پذيرفته شده، چنان اينرسي قدرتمندي ايجاد مي‌كند كه كل جامعه ...
انتخابات زير پوستِ تعطيلات

انتخابات زير پوستِ تعطيلات

همچنان نوعي بلاتكليفي ميان جريان‌ها و چهره‌هاي سياسي ديده مي‌شود و اين يعني براي اظهارنظر ...
1